Sulfaten
Aktiv medlem
Konvertera helstel stål till hardtail - Novis gällande framdämpare
Jag har idag en Kona Unit X som jag är supernöjd med. Jag har dock funderat på att sätta på en dämpad framgaffel på den för att få en annan upplevelse på stigarna. Fix My Bike, där cykeln är köpt, har fått frågan förut, och pratat med Kona, och Kona själva tycker att man max ska ha 130 mm slag på dämparen. På FMB tycker de att man ska hålla sig mellan 100-120mm för att inte sabba geometrin. Han rekommenderade en Rockshox SID 120mm, då det är en lätt gaffel.
Jag har således googlat runt lite och blivit grymt förvirrad. Vad skiljer SID från exempelvis Pike, Gold, Judy, osv. Vad är för- respektive nackdelar mellan de olika? Självklart får man vad man betalar för också, men för någon som aldrig cyklat med dämpning är jag inte helt såld på att slanta upp 8 000 för en framgaffel.
Just det, den ska ha utrymme för 29X3.0 också.
Jag har således googlat runt lite och blivit grymt förvirrad. Vad skiljer SID från exempelvis Pike, Gold, Judy, osv. Vad är för- respektive nackdelar mellan de olika? Självklart får man vad man betalar för också, men för någon som aldrig cyklat med dämpning är jag inte helt såld på att slanta upp 8 000 för en framgaffel.
Just det, den ska ha utrymme för 29X3.0 också.