Konvertera helstel stål till hardtail - Novis gällande framdämpare

Sulfaten

Aktiv medlem
Jag har idag en Kona Unit X som jag är supernöjd med. Jag har dock funderat på att sätta på en dämpad framgaffel på den för att få en annan upplevelse på stigarna. Fix My Bike, där cykeln är köpt, har fått frågan förut, och pratat med Kona, och Kona själva tycker att man max ska ha 130 mm slag på dämparen. På FMB tycker de att man ska hålla sig mellan 100-120mm för att inte sabba geometrin. Han rekommenderade en Rockshox SID 120mm, då det är en lätt gaffel.
Jag har således googlat runt lite och blivit grymt förvirrad. Vad skiljer SID från exempelvis Pike, Gold, Judy, osv. Vad är för- respektive nackdelar mellan de olika? Självklart får man vad man betalar för också, men för någon som aldrig cyklat med dämpning är jag inte helt såld på att slanta upp 8 000 för en framgaffel.

Just det, den ska ha utrymme för 29X3.0 också.

Hygglig genomgång.
Stort tack!
Mycket bra genomgång för en novis. Nu är jag förvirrad på en högre nivå.

Ingen bra ide, tycker jag. Jag funderade på en Kona Unit när jag ville bygga en helstel, precis för att gaffeln är kort. Nuvarande gaffel är 470 mm lång (hög). En Rock Shox gaffel med 120 mm slag är 532 mm lång. Det blir kring 500 mm vid 25% sag. Då bygger gaffel 30 mm högre. Dessutom har Unit rakt styrrör/huvudet. För att köra en gaffel med tapered styrrör behöver man en extern 1 1/2" nedre lager, som bygger kring 10 mm högre. Då blir framänden i totalt 40 mm högre (vid sag). Det ger 2 grad flackare gaffelvinkel (kanske bra) och 2 grader flackare sadelrörsvinkel (inte bra). Reach blir nästan 20 mm kortare. Om du har köpt en för stor cykel är det bra, annars oftast inte. Vevlagret blir några mm högre.

Om du vill köra 29x3,0" däck, som är overkill med dämpning, är det vid Rock Shox en Revelation eller Pike som gäller. En Revelation är en bra gaffel, men dämpare är enkelt och blir stum vid flera slag kort efter varandra. En Pike, även billigaste Select, är riktigt bra.

Ingen bra ide, tycker jag. Jag funderade på en Kona Unit när jag ville bygga en helstel, precis för att gaffeln är kort. Nuvarande gaffel är 470 mm lång (hög). En Rock Shox gaffel med 120 mm slag är 532 mm lång. Det blir kring 500 mm vid 25% sag. Då bygger gaffel 30 mm högre. Dessutom har Unit rakt styrrör/huvudet. För att köra en gaffel med tapered styrrör behöver man en extern 1 1/2" nedre lager, som bygger kring 10 mm högre. Då blir framänden i totalt 40 mm högre (vid sag). Det ger 2 grad flackare gaffelvinkel (kanske bra) och 2 grader flackare sadelrörsvinkel (inte bra). Reach blir nästan 20 mm kortare. Om du har köpt en för stor cykel är det bra, annars oftast inte. Vevlagret blir några mm högre.

Om du vill köra 29x3,0" däck, som är overkill med dämpning, är det vid Rock Shox en Revelation eller Pike som gäller. En Revelation är en bra gaffel, men dämpare är enkelt och blir stum vid flera slag kort efter varandra. En Pike, även billigaste Select, är riktigt bra.

Tack för synpunkten, det är bara funderingar från min sida ännu så länge, så sådant är bra att höra också.
Vet du hur det funkar med en sån där vinkeladapter som sträcker ut gaffelvinkeln?

Men som du skriver, men får ju rätt bra dämpning med 3.0 fram, så jag kanske nöjer mig med att fortsätta ha det och leta lite andra linjer än mina dämpade kamrater kör. Det är ju lite coolare med helstelt egentligen.

Tack för synpunkten, det är bara funderingar från min sida ännu så länge, så sådant är bra att höra också.
Vet du hur det funkar med en sån där vinkeladapter som sträcker ut gaffelvinkeln?

Jag kör en angleset (min är komplicerad för att jag har IS styrlager) på min helstel. Både för att jag tyckte att 68,5 grader var lite för brant och för att höja framänden på en ram gjort för dämpad gaffel. Jag har nu 67 grad gaffelrörsvinkel.

Jag tror att du bara kan byta till externa koppor om du vill har en angleset. Works Components har en 1,5 grad version. Jag skulle dock tänka att 68 grad är ok. På en helstel har man mindre fördel från flackare gaffel vinkel. Dämpningen blir inte bättre och man brukar köra långsammare så att de finns mindre behöv av stabilitet utför. Jag är riktigt nöjd med min gaffelrörsvinkel.

Men som du skriver, men får ju rätt bra dämpning med 3.0 fram, så jag kanske nöjer mig med att fortsätta ha det och leta lite andra linjer än mina dämpade kamrater kör. Det är ju lite coolare med helstelt egentligen.

Jag tar nästan alltid min helstel, mycket roligare! Bara när det blir mycket utför i stök tillsammans med andra cyklister väljer jag min stig-HT.

Tillbaka
Topp