Konvertera ifrån 2x10 till 1x12

Konvertera ifrån 2x10 till 1x12
Hej!

Jag köpte hem ett gruppset (Shimano Deore M6100) för att konventera ifrån 2x10 till 1x12. Men vid montering, insåg jag att det inte är samma body för de olika systemen.
Den body som krävs verkar vara en Shimano Micro Spline.

Kan jag byta body mot en av denna typ, eller måste jag byta hela baknavet?
 

Plush

Moderator
Forumvärd
Konvertera ifrån 2x10 till 1x12
Du behöver ett nytt baknav eller ett nytt bakhjul.
Det finns ingen Microspline body som passar i det befintliga baknavet.
 
Konvertera ifrån 2x10 till 1x12
Du behöver ett nytt baknav eller ett nytt bakhjul.
Det finns ingen Microspline body som passar i det befintliga baknavet.
Tack för svaret! Det får kanske bli att köra det nuvarande systemet lite till, för att sedan byta till nästa säsong. Har du någon erfarenhet av skillnaden mellan singelklinga och dubbla? Eller erfarenhet av singelklinga i allmänt?
 

Plush

Moderator
Forumvärd
Konvertera ifrån 2x10 till 1x12
Singelklinga = mindre som krånglar. Ingen framväxel, inget växelreglage, mindre vajrar. Enklare att finjustera utväxling, bättre kedjelinje (i de flesta fallen), bättre markfrigång.
 
Konvertera ifrån 2x10 till 1x12
Singelklinga = mindre som krånglar. Ingen framväxel, inget växelreglage, mindre vajrar. Enklare att finjustera utväxling, bättre kedjelinje (i de flesta fallen), bättre markfrigång.
Det låter som att jag är påväg i rätt riktning, med att konvertera till singelklinga. Det kommer bli roligt att se.
Jag hoppas att gå ifrån 2x10 (11-36) till 1x12 (10-51) inte blir något dåligt iallafall. Jag kör mycket blandat, både stig, skogsväg och grusväg.
 

Sunny

Medlem
Konvertera ifrån 2x10 till 1x12
Det låter som att jag är påväg i rätt riktning, med att konvertera till singelklinga. Det kommer bli roligt att se.
Jag hoppas att gå ifrån 2x10 (11-36) till 1x12 (10-51) inte blir något dåligt iallafall. Jag kör mycket blandat, både stig, skogsväg och grusväg.
Det blir säkert bra med 1x12 men 2x10 har sina fördelar om du kör allt från (teknisk?) stig till grusväg. Har själv 2x10 och kör lillklingan på stig och en den stora på grusväg. Kör dock sällan grusväg längre så på väg mot 1x10 :)
 
Konvertera ifrån 2x10 till 1x12
Det blir säkert bra med 1x12 men 2x10 har sina fördelar om du kör allt från (teknisk?) stig till grusväg. Har själv 2x10 och kör lillklingan på stig och en den stora på grusväg. Kör dock sällan grusväg längre så på väg mot 1x10 :)
Det blir ibland lite teknisk stig, men också den vanliga grusvägen. Jag har gillat 2x10 på samma sätt som du beskrivit, men är även sugen på att testa något nytt.
Har hört andra som kör lite som jag, fast mindre tekniskt, och mer grus. De ser endast fördelar med 1x12.
Men tror detta också är en del inviduellt.
 

Salabaladala

Aktiv medlem
Konvertera ifrån 2x10 till 1x12
Jag hoppas att gå ifrån 2x10 (11-36) till 1x12 (10-51) inte blir något dåligt iallafall. Jag kör mycket blandat, både stig, skogsväg och grusväg.
51 är jättelåg växel oavsett vad du har fram. Behöver du så lågt? Onödigt att ha växlar som man inte använder. Finns bra växel-calculators på nätet du kan använda för att visualisera vad du får. Jag gillar https://www.ritzelrechner.de/
 

ejma

Aktiv medlem
Konvertera ifrån 2x10 till 1x12
Skillnaden i utväxling mellan 2x10 och 1x12 tycker jag är ganska liten i skogen, se https://www.ritzelrechner.de/?GR=DE...=10,12,14,16,18,21,24,28,33,39,45,51&UF2=2215
De större hoppen finns på de mindre klingorna som oftast används på snabba grusvägar och asfalt. På snabba utförsstigar känner jag inte de större hoppen som något problem.

Personligen vill jag ha möjlighet att köra på de lätta växlarna när stigarna är sega och formen dålig.

Jag bytte till 1x12 för att få större markfrigång och slippa stressen med dubbelväxlingar. Märker dock inte någon nämnvärt skillnad i fart på rundor jag brukar köra.
Den större markfrigången gör cykling över stockar och större stenar enklare och roligare.
Den bakre växelföraren är längre och känsligare för markkänningar. Tycker också att den drar till sig mer smuts.
 

HåkanC

Aktiv medlem
Konvertera ifrån 2x10 till 1x12
Skillnaden i utväxling mellan 2x10 och 1x12 tycker jag är ganska liten i skogen, se https://www.ritzelrechner.de/?GR=DE...=10,12,14,16,18,21,24,28,33,39,45,51&UF2=2215
Var fick du strl på dreven från? Dvs 36/22 o 32, för om TS har 36/26, 38/28 eller ngt annat blir ju en jmf i ritzelrechner en hel del annorlunda.
För CV + ungefär sådan cykling som TS beskriver har det fungerat bra för mig med 39/26 o 10-delat 11-32
Det skiljer en hel del mot 1x12 med 32 o 10-51
http://www.ritzelrechner.de/?GR=DER...=10,12,14,16,18,21,24,28,33,39,45,51&UF2=2280
 
Konvertera ifrån 2x10 till 1x12
Var fick du strl på dreven från? Dvs 36/22 o 32, för om TS har 36/26, 38/28 eller ngt annat blir ju en jmf i ritzelrechner en hel del annorlunda.
För CV + ungefär sådan cykling som TS beskriver har det fungerat bra för mig med 39/26 o 10-delat 11-32
Det skiljer en hel del mot 1x12 med 32 o 10-51
http://www.ritzelrechner.de/?GR=DER...=10,12,14,16,18,21,24,28,33,39,45,51&UF2=2280
Det som sitter på cykeln nu är 2x10 (36-22 fram, och 11-36 bak). Detta har fungerat jättebra, men är som sagt sugen på att testa något nytt.
Det nya blir 1x12 (32 fram och 10-51 bak).
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer