Konvertering av framgaffel

stewes

Medlem
Hej!
Jag undrar om någon har erfarenhet av att gå från threadless till threaded?
Har en GT avalanche med ahead idag men funderar på att byta gaffeln till en ny med gängat istället. Förutsatt att diameter och längd är rätt är det bara att köra på och montera bort nuvarande gaffel och på med den nya eller är det nått jag missar?

/Filip

Det har jag inget bra svar på :D antagligen för att nuvarande framgaffel är dålig och har en fin annan GT avalance gaffel som dock är gängad. Vet att bytet åt andra hållet inte är några problem och att detta är okonventionellt. Men tänkte ändå prova. Om jag inte blir helt nedskjuten:)

Du behöver byta styrlager till ett gängat, som passar både i din ram och till gaffeln som du vill ha. Det finns två entumsvarianter, en vanlig och en BMX. Om det är 1" du ska ha är det med största sannolikhet den vanliga. Det finns även 1⅛ och 1¼.

Sedan behöver du bygga eller köpa en styrlagerpress, och eventuellt ett verktyg för att slå ut det gamla.

Grymt då borde ev gå. Ska prova ikväll tänkte jag. Är redan styrlager på den gängade gaffeln jag har.
Vad gör man med styrlager pressen? :)

Det styrlager du har nu måste väck. Du måste slå det ur ramen. Sedan behöver du som sagt pressa in det nya.

Du får gärna ta en bild på gaffeln som redan har styrlagret monterat.

Tillbaka
Topp