Köp av billig cykel, 2 m lång

Kristera

Medlem
Hej!

Jag är ganska orutinerad när det gäller cykling, har inte cyklat mycket de senaste åren. Men jag tänkte införskaffa mig en billigare cykel inför sommaren. Jag har inte så höga krav, ska mest bara cykla till och från jobbet men jag vill gärna ha en pålitlig cykel som inte krånglar. Jag är dock 2 m lång, 95 kg så behöver väl en ganska stor ram så utbudet är väl lite begränsat. Men jag ser att cykelkraft har bra priser på mountainbikes, även för långa personer.

Jag har tittat på dessa:

Jag tänkte höra med er experter vad ni rekommenderar. Är dessa bra alternativ? Och borde jag köpa till något? Stänkskydd och lås lär jag behöva i alla fall.

Vänliga hälsningar,
Krister

I vanliga fall så hade jag rekommenderat denna men den blir nog alldeles för liten för dig även i största storleken. Hur som helst så hade jag tittat på en hybrid istället för en MTB om du bara ska fram och tillbaka till jobbet vilket jag antar är mestadels asfalt och kanske även lite grus. Där blir hybriderna snabbare och sedan är de även mindre stöldbegärliga

Som du säger så blir nog utbudet med cyklar som har XXL storlek ganska begränsat men det borde finnas något.

Jag är själv inte mer än 178 cm. Jag har en del vänner som är runt 2 meter. Cyklar blir snabbt för små om man är så lång. Jag tycker du ska välja någon som är xxl. 195 till 205 cm det kommer ge dig en betydligt bättre sittställning.

Måste det vara en mountainbike? Om du nu ska ha den till pendling, tänkte jag. Jag hade köpt en hybrid i ca 60-61 cm ram eller XL, och kanske satt på lite grövre däck(bredd 40-42) istället + undvikit skivbromsar. Då kommer du nog billigare undan och skulle jag tro blir lättare att underhålla.

Dumt med mtb för pendling, bara behovet av skärmar, och lämpligen även pakethållare, sätter stopp då de nästan alltid saknar fästen.
Och sedan rullmotstånd och tyngd i däcken...
Om TS är ca 2 meter så lär han även väga mer än genomsnittet så nån kilo extra på cykeln gör ingen större skillnad, men även så så är det onödigt vikt och underhåll med att ha en dämpad framgaffel. Och dämpade gafflar har i princip aldrig skärmfästen (för skärmar som kan gå ner tillräckligt långt för att skydda ben och fötter.)

Om storlek behöver jag inte repetera vad andra sagt ovan.

Måste det vara en mountainbike? Om du nu ska ha den till pendling, tänkte jag. Jag hade köpt en hybrid i ca 60-61 cm ram eller XL, och kanske satt på lite grövre däck(bredd 40-42) istället + undvikit skivbromsar. Då kommer du nog billigare undan och skulle jag tro blir lättare att underhålla.
Tänker mig att en pendlingscykel går i ur och skur och att det inte osannolikt är en del inbromsningar. Det tycker jag borde tala för att man vill ha skivbromsar för att slippa slita på fälgarna med fälgbromsar (gissar att du menar att det är alternativet).

Tänker mig att en pendlingscykel går i ur och skur och att det inte osannolikt är en del inbromsningar. Det tycker jag borde tala för att man vill ha skivbromsar för att slippa slita på fälgarna med fälgbromsar (gissar att du menar att det är alternativet).
Förstår hur du menar. Men jag tycker det funkar bra med fälgbromsar även när det är blött. Visst, kan hålla med om att skivbromsar är lite bättre. Lite smak- och vanesak också tror jag. Billigare blir det ju fälg vanligtvis, och lättare att underhålla och mindre att tänka på. Tycker fälgar brukar hålla länge ändå.

Som sagts: MTB är bökigt för pendling; skärmar, lås, pakethållare mm kräver alltid egna lösningar. Och när du väl fått dit allt vill du inte ha det på i skogen ändå.

Den vanligaste svenne-pendlar-cykeln bland män här i Gbg är typ en hybrid med original lampor, skärmar och pakethållare. Reflexväst och sidoväska så är det klart. Nishiki och Scott dominerar.

Den lite mer seriöse pendlaren kör ofta nån slags cross.

Kvinnor och pundare kör damcykel av motsvarande modell eller elektrisk Ecoride. De senare har stulit dem av de förra.

Som stor och sannolikt tung och/eller stark är skivbromsar att föredra, även en hyfsat styv ram då det blir mer svaj i allt när man går upp i storlek.

Nåt med stel gaffel och ”aheadset” funkar. Typ åt detta hållet. Det bör finnas MINST fyra storlekar på ramen och du skall ha XL eller XXL. Finns bara S/M/L kan du titta på nåt annat. Säger jag som är 2m

Edit:
Hittar du nåt beg så köp; posta här om du undrar över skick eller pris så får du säkert hjälp.

Blir du biten och nördig kan vi garanterat hitta nåt ballare framöver. Jag tänkte köpa hybrid som du en gång men provade en bra mtb och det var så kul … och med pendling påbörjades N+1

Tillbaka
Topp