köp av cyclocross/gravel grinder

Hej, skapade en tråd för någon månad sedan om rådfrågning om köp av cyclocross. Har inte köpt någon än och vet mer av vad jag vill ha nu. Tips med länkar emottages tacksamt.

Vill ha en cyclocross framför allt till pendling, men även i motionssyfte och ev cykelsemester. Utöver att den skall vara snygg vill jag ha
-hydrauliska skivbromsar
-fästen för skärmar
-minst tiagra
-(gärna möjlighet till att fästa väskor)
-möjlighet att byta till racer hjul

har ingen fast budget men betalar ogärna mer än 12.000:-
tittat på:
-Canyon
-Cube cross
-Cannondale CAADX

kan tänka mig att köpa från utlandet om priset är bättre.

Tack på förhand

Senast ändrad:
Pendlar själv på en Focus Mares AX 1.0 (2015). Har bara bra saker att säga om den. Cyklade tidigare på en Scott CX som jag tyckte var bra men det var innan jag cyklat på Focusen. Årets modeller har bytt namn och heter numera som komponentgrupperna så den jag cyklar på heter i år Mares AX Apex. Tyvärr är den lite över prisklassen du efterfrågar men finns även som Mares AX 105 och Mares AX Tiagra. Förutom skillnaderna i komponentgrupper så skiljer bromsarna. Jag har helt hydraliska skivbromsar och 105an tror jag har s.k. halvhydraliska eller semi hydraliska. Men ramen ska vara densamma på alla tre. Lite osäker på hur det ser ut med fästen för stänkskärmar på årets modeller. Jag har inga fästen på min tror jag....

Jeppe_E sa:
Focus Mares AX. Som jag ser det är det inte specifikt en cykelcross du vill ha, utan en cykel med bock.

vad är skillnaden?
Har även önskan att det skall vara möjligt att byta till räcerdäck, vilket jag lägger till i posten nu

Konkret sa:
Ridley crossbow. Shop4cross.de

Den var snygg. Har inga erfarenheter av SRAM. någonting att tänka på? vad motsvarar denna grupp till shimano?

evirob sa:

gillar utseendet. Har kört hudrauliskt på min MTB några år vilket jag gillar skarpt. är det stor skillnad mot hydraulik?

Berget sa:
Pendlar själv på en Focus Mares AX 1.0 (2015). Har bara bra saker att säga om den. Cyklade tidigare på en Scott CX som jag tyckte var bra men det var innan jag cyklat på Focusen. Årets modeller har bytt namn och heter numera som komponentgrupperna så den jag cyklar på heter i år Mares AX Apex. Tyvärr är den lite över prisklassen du efterfrågar men finns även som Mares AX 105 och Mares AX Tiagra. Förutom skillnaderna i komponentgrupper så skiljer bromsarna. Jag har helt hydraliska skivbromsar och 105an tror jag har s.k. halvhydraliska eller semi hydraliska. Men ramen ska vara densamma på alla tre. Lite osäker på hur det ser ut med fästen för stänkskärmar på årets modeller. Jag har inga fästen på min tror jag....

Gillade utseendet på endel av modellerna. Har inte förstått skillnaden på "Road bike" och cyclocross dock. Vill du upplysa en okunnig?

Bengt-re sa:
Mr Orange sa:
fiskpetter sa:
evirob sa:

gillar utseendet. Har kört hudrauliskt på min MTB några år vilket jag gillar skarpt. är det stor skillnad mot hydraulik?

Ja. Mekaniska suger. 2016 köper man INTE en CX med mekaniska skivbromsar

Äh. Det fungerar bra. Det gör faktist cantisar också rätt justerade.
Dubbeltrampad koppling på bilar funkade också bra.
...men har man testat en CX med Shimano R685 så är det jävligt trist att gå tillbaka till ett par trötta BB7:or.

Vet inte den formella förklaringen men i min värld är väl skillnaden framförallt att Cyklocrossen har mer tilltaget utrymme mellan däck och ram vilket möjliggör bredare däck. Sen brukar ju bromsarna skilja eftersom cyklocrossen oftast har antingen canti eller skivbromsar men det stämmer ju inte riktigt längre eftersom skivbromsar dykt upp även på "road bikes" skulle säga att däck möjligheterna och bromsarna framförallt är det som skiljer. Jag kör med dubbade däck på vintern (700x38 tror jag) och resterande tid på 700x28-32.

Mr Orange sa:
Bengt-re sa:
Mr Orange sa:
fiskpetter sa:
evirob sa:
...men har man testat en CX med Shimano R685 så är det jävligt trist att gå tillbaka till ett par trötta BB7:or.
Tycker jag faktiskt inte alls.
Och då inte bara för att reglagen blir åbäkiga...

Mr Orange sa:
Bengt-re sa:
Mr Orange sa:
fiskpetter sa:
evirob sa:

Dubbeltrampad koppling på bilar funkade också bra.

Tja. Bra vajrar, fräsha fina höljen och jag är riktigt nöjd med TRP Spyre. Jo, visst känns de roliga att flippa på hydrualiska bromsarna, men så stor är inte skillnaden och dessutom är inte hydrualiska utan problem eller underhållsfria de heller.

Blir lite fånigt och onyanserat om man säger att en cykel är okörbar bara för att det är mekaniska skivbromsar på den.

Och när det gäller bra cantisar finns det bara två fel på dem. De sliter fälg och har täta justeringsintervaller, men säg inte att det är dåliga. De sparar lite vilt dessutom om man är sådan så att det är viktigt...

Jag har en Cube Cross pro och är väldigt nöjd!

Den har gått på både dubbdäck, cx-hjul och nu slicks.
Använder den ffa till jobbpendling och längre turer på vägen hem eller träningspass på helgerna.
I sommar ska den få testas för bikepacking längs göta kanal och Gotland runt!

Som bonus är den riktigt lekful och kul på grusvägar där man kan bränna om den äldre generationen på för dyra MTBs (:

Första vårdagen då den fortf hade skärmar och crossdäck
DSC_0087.JPG

MStromba sa:

Använder den ffa till jobbpendling och längre turer på vägen hem eller träningspass på helgerna.

Som bonus är den riktigt lekful och kul på grusvägar där man kan bränna om den äldre generationen på för dyra MTBs (:

En kort fråga till dig bara: Sitter och kikar på en sådan eller en Giant Revolt 1 men det lutar åt cube - hur är storlekarna? ligger på gränsen mellan 53 och 56 nämligen.

stefan. sa:
Bengt-re sa:
Blir lite fånigt och onyanserat om man säger att en cykel är okörbar bara för att det är mekaniska skivbromsar på den.

Inte okörbar, bara obromsbar.. ;)
Snicksnack, har kört mekaniska i 2 år nu utan problem. Mina fälgbromsar på räsern biter lika bra de också.

Eftersom jag kör Sram så blir det för dyrt med hydrauliska på pendlaren.

stefan. sa:
Bengt-re sa:

Själv så har cyklar med både SRAM Reds hydrauliska skivbromsar och mekaniska force-reglage med BB7.
Skillnaden är ju inte gigantisk, man trycker lite på spaken och cykeln stannar liksom. Med lite olika känsla.

evirob sa:
stefan. sa:
Bengt-re sa:

Snicksnack, har kört mekaniska i 2 år nu utan problem. Mina fälgbromsar på räsern biter lika bra de också.

Eftersom jag kör Sram så blir det för dyrt med hydrauliska på pendlaren.

Jo, har kört mina mekaniska BB7 i 4 år, rätt problemfritt faktiskt. Men bättre känsla i hydrauliska, och kan väl hålla med om som det skrevs tidigare i tråden; En ny cykel idag vill jag inte ha mekaniska på.
... och om ett par veckor kommer en ny... :))

Mamma mia, nu räcker det inte med EN köpa cx-tråd per nu happyit, det ska till TVÅ.

Vad gäller Cube-crossen så har jag en 56 IIRC.
Jag kan ta en ursäkt att cykla in till Stockholm eller Uppsala med den någon dag den här veckan om TS eller Whipe ville provsitta och inte hittar nån i någon lbs.

fiskpetter sa:
Jeppe_E sa:
Focus Mares AX. Som jag ser det är det inte specifikt en cykelcross du vill ha, utan en cykel med bock.

vad är skillnaden?
Har även önskan att det skall vara möjligt att byta till räcerdäck, vilket jag lägger till i posten nu

Skillnaden jämfört med en cross, är att en ren CX ofta har kortare kedjestag och lite aggresivare geometri. Så som du beskriver ditt användningsområde, så skulle jag nog titta på en cykel med lite lugnare geometri, dvs lite längre kedjestag och med lite bekvämare geometri är en ren CX.

Jag tror knappast det finns någon CX/Cykelcross/whatever som inte klarar av att slänga på racerdäck.

Själv så investerade jag i en Felt F85X med avsikt att använda den på pendling/långturer. Alltså mer som en bekväm racer som tar breda däck och stänkskärmar. Den har mekaniska skivbromsar, som fungerar alldeles utmärkt och som är lättservade. Sitter 30mm Strada Bianca monterade.

image1.jpeg

Senast ändrad:
whipe sa:
MStromba sa:

En kort fråga till dig bara: Sitter och kikar på en sådan eller en Giant Revolt 1 men det lutar åt cube - hur är storlekarna? ligger på gränsen mellan 53 och 56 nämligen.

Jag har en som är 53 cm.
Är typ 180 lång...

Var innerbensmåttet som fick mig att gå för den mindre storleken.

Ville också ha hydrauliska bromsar då den går mkt som pendlingshoj, sen minst 105-or och kolfibergaffel.

Senast ändrad:
Är väldigt sugen på en Ridley x-bow 10 som tidigare länkats här i tråden som en examenspresent till mig själv. Någon som har erfarenheter eller har för/nackdelar jämfört med andra CX får gärna delge dessa.

Har hittat två stycken på shop4cross:
http://shop4cross.com/bikes-frames/custom-bikes/ridley-x-bow-1610-xbo01am.html och
http://shop4cross.com/bikes-frames/custom-bikes/ridley-x-bow-1610-xbo01bm.html
är det bara färgen som skiljer? edit, ser att bromsar skiljer TRP spyre C på den ena och Avid BB7 på den andra, för/nackdelar?

Finns det någon annan bra återförsäljare som säljer denna till bättre pris?
i övrigt skulle jag vilja ha lite hjälp på traven innan beställning
* jag är 179cm lång, har kört Scott Scale MTB tidigare med ramstorlek "L", enligt ridleys hemsida rekomenderas till min längd "M" på denna cykel. Bör jag gå på M eller L?
* Cranks: 170, 172.5, 175 mm. Vad bör jag välja och vad innebär detta?
*Stem: valbart från 60-130 mm Vad bör jag välja och vad innebär detta?
*Handlebar: 38-44cm Vad bör jag välja och vad innebär detta?
*Break lever: finns alternativ "mit" som kostar ca 30E extra, förstår inte vad detta innebär

Senast ändrad:
fiskpetter sa:
* jag är 179cm lång, har kört Scott Scale MTB tidigare med ramstorlek "L", enligt ridleys hemsida rekomenderas till min längd "M" på denna cykel. Bör jag gå på M eller L?
Försök hitta stack och reach måtten, mät sedan upp din nuvarande sittställning och jmf.
MEN: det skiljer en del i sittställning med rakt, resp bock-styre. Dessutom kanske du inte vill ha likadan sittställning på en pendlar-CX som på en MTB?
Detta kan bara du komma fram till, men stack och reach borde vara en hjälp på vägen

Vevarmslängden, på din MTB har du (troligen 175mm), brukar vara instansat på baksidan av dem.

Styrtappslängd, den påverkar både sittställningen och styrbalansen, gissningsvis bör den vara 90-110mm för dig

Styre. Måttet är bredden, tyvärr anges både centrum-centrum och ytter-ytter. Brukar rekommenderas att mots axelbredden.

*Break lever: finns alternativ "mit" som kostar ca 30E extra, förstår inte vad detta innebär
Troligen menas de xtra CX bromshandtag som monteras uppe på styret bredvid styrtappen
BRL52new.jpg

/Håkan

Bara som ett tips, om än partiskt eftersom jag precis skaffat en, men du kanske ska titta på Ridley X-Trail istället för X-Bow? :)
Lite mer landsvägsgeometri, och du verkar inte vara ute efter ren CX körning.

stefan. sa:
Bara som ett tips, om än partiskt eftersom jag precis skaffat en, men du kanske ska titta på Ridley X-Trail istället för X-Bow? :)
Lite mer landsvägsgeometri, och du verkar inte vara ute efter ren CX körning.
Verkar intressant. Hittar inga återförsäljare dock, vart köpte du din?
Hur är den att cykla?

HåkanC sa:
fiskpetter sa:
Försök hitta stack och reach måtten, mät sedan upp din nuvarande sittställning och jmf.
MEN: det skiljer en del i sittställning med rakt, resp bock-styre. Dessutom kanske du inte vill ha likadan sittställning på en pendlar-CX som på en MTB?
Detta kan bara du komma fram till, men stack och reach borde vara en hjälp på vägen

Vevarmslängden, på din MTB har du (troligen 175mm), brukar vara instansat på baksidan av dem.

Styrtappslängd, den påverkar både sittställningen och styrbalansen, gissningsvis bör den vara 90-110mm för dig

Styre. Måttet är bredden, tyvärr anges både centrum-centrum och ytter-ytter. Brukar rekommenderas att mots axelbredden.

Troligen menas de xtra CX bromshandtag som monteras uppe på styret bredvid styrtappen

/Håkan
Tack!

fiskpetter sa:
Hur är den att cykla?

Köpte min på Team Sportia, Barkarby, som tydligen börjat sälja Ridley.
Hade beställt den då de inte hade den storlek jag ville ha hemma utan bara en större så jag hämtade den i fredags (vilket var 1-2 veckor innan det skulle dyka upp, kul! :) ). Så hur den känns vet jag inte än då jag jobbade igår, men ett varv runt kvarteret kändes bra :)
Får se efter dagens lite längre sväng. Men blir nog bra.
Liten kul video där de kör runt på 2 st. X-Trail:

stefan. sa:
fiskpetter sa:
Hur är den att cykla?

Hade beställt den då de inte hade den storlek jag ville ha hemma utan bara en större så jag hämtade den i fredags (vilket var 1-2 veckor innan det skulle dyka upp, kul! :) ). Så hur den känns vet jag inte än då jag jobbade igår, men ett varv runt kvarteret kändes bra :)
Fick precis sms från team sportia om 20% på allt, så ska definitivt dit. Var det en "a20" som du köpte? hur är de storleksmässigt?

edit, tittat på ridleys hemsida där de "rekommenderade" storlekarna på cyklarna är 170-178 cm = small och 178-186 = medium
är 179 men har fått intryck att de är stora i storleken. Intryck?

Senast ändrad:
Small S/R 558/380 Medel S/R 584/386
Blir helt klart lite sportigare (även om 558/380 inte är överdrivet sportigt) med small och ev. en storlek större stam.
Medium kan nog kännas lite som en gammal damcykel med de extra tre centimetrarna stack (det är ju en redig trave spacers om man säger så :-) ).
Men storlek är något man ska hitta själv :-)

fiskpetter sa:
stefan. sa:
fiskpetter sa:
Hur är den att cykla?

Fick precis sms från team sportia om 20% på allt, så ska definitivt dit. Var det en "a20" som du köpte? hur är de storleksmässigt?

edit, tittat på ridleys hemsida där de "rekommenderade" storlekarna på cyklarna är 170-178 cm = small och 178-186 = medium

9 mil senare.. Grymt nöjd med mitt val i alla fall, kändes helrätt. Ska byta kassett bara.
Stämmer, jag tog en A20 storlek small. Är själv 174 lång, enligt någon tysk sida en "långbening", dvs lite längre ben i förhållade till överkropp än genomsnittet.
Var bor du? Om det är Barkarby du ska till så hade de en medium A20 hemma, samt jag vill minnas en large C40 (samma cykel och geometri som A20, bara kolfiberram).
Tror alla levereras med 25 mm spacers under stammen och 10 mm ovanpå (min gjorde det, och rätt säker på att det satt samma på mediumen), så man kan ju påverkar "resultatet av stack'en" lite själv så att säga.

stefan. sa:
fiskpetter sa:
stefan. sa:
fiskpetter sa:
Hur är den att cykla?

9 mil senare.. Grymt nöjd med mitt val i alla fall, kändes helrätt. Ska byta kassett bara.
Stämmer, jag tog en A20 storlek small. Är själv 174 lång, enligt någon tysk sida en "långbening", dvs lite längre ben i förhållade till överkropp än genomsnittet.
Var bor du? Om det är Barkarby du ska till så hade de en medium A20 hemma, samt jag vill minnas en large C40 (samma cykel och geometri som A20, bara kolfiberram).
Tror alla levereras med 25 mm spacers under stammen och 10 mm ovanpå (min gjorde det, och rätt säker på att det satt samma på mediumen), så man kan ju påverkar "resultatet av stack'en" lite själv så att säga.
Bor dessvärre i norrland och misstänker att det blir svårt att provsitta någon innan köp

Verkar som att jag inte skall ha någon cykel då jag inte kan bestämma mig. Suttit och surfat runt alldeles för länge och fått insikt att det kanske inte är en CX utan en adventure road bike/gravel grinder jag vill ha. X-trailen verkade riktigt nice men den enda återförsäljaren jag hittar (teamsportia) säljer denna för 18 000 och det är för mycket hur jag än vänder och vrider!

Bestämde mig nästan för en Pinnacle arkose 3 en stund tills jag noterade att den inte var i lager på evans. Hopplöst!

Det är inte helt lätt med internetcykling ?

Det är svårt att hitta helt rätt direkt om man har en hel drös med specifika krav. Det brukar då koka ner till bara en handfull cyklar som är dyrare än man tänkt sig.

Mitt tips är därför att skaffa en mer "mainstream" skivbromsad cx t ex cube eller focus som nämnts tidigare, häng på lite bredare graveldäck och börja cykla. Du kommer att bli nöjd och kanske cykla en säsong eller två innan du kommer underfund med vad du verkligen vill ha.

Jag började med en gammal cannondale silk road ett par år. Sedan blev det en skivbromscross i fem år och nu har jag en karbonggravelhydrobromsthruaxledi2cykel för massa pengar.

Läs på lite om "stack" och "reach" när det gäller storlek, men viktigast är att provcykla.
http://mx.cervelo.com/en/engineering/thinking-and-processes/geometry-and-fit.html

[edit] lade till länk om stack och reach

/ K

Senast ändrad:
fiskpetter sa:
Bestämde mig nästan för en Pinnacle arkose 3 en stund tills jag noterade att den inte var i lager på evans. Hopplöst!
Om det inte måste vara just en Pinnacle Arkose 3 så säljer Evans, liksom många andra handlare, liknande cyklar:
https://www.evanscycles.com/bikes/cyclocross-bikes_c/adventure_road-discipline?sort=price_inc_vat
http://www.bike-discount.de/de/cyclocross-fahrrad?l=24&o=preis
http://www.wiggle.se/cykling/cyclocrosscyklar/?o=2

/Håkan

fiskpetter sa:
Har hittat en cube cross race pro för ett bra pris på svensk sida
https://www.smartcyklar.se

funkar den för mig eller är detta en alltför aggresiv "renodlad" CX?

vill beställa genast!
Vill inte ha något strul och hittar inget omdöme på smartcyklar.

Försöker hitta reviews på Canyon Inflite AL någon med erfarenhet eller kunskaper om dessa? tänker då på 8.0 och 8.0S, är inte riktigt hundra på vad det är som skiljer. Har dock noterat att de inte har hydrauliska bromsar men cykeln kanske fungerar ändå!
edit, verkar vara dåligt lagerstatus på dessa så de går ändå bort

Focus Mares AX tiagra, kan detta klassas som gravelbike? Får gå ned en komponentnivå pga priset. Får jag någonting annat istället för 105 komponenter? Upplever att serien är "lite dyrare" än andra nämligen?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp