köp av cyclocross/gravel grinder

fiskpetter sa:
stefan. sa:
Skippar du hydrauliska bromsarna finns ju även X-Trail A30:

http://teamsportiaonline.se/ridley-x-trail-a30-2016
Det har du rätt i! Lite osäker dock på storlek fortfarande, tror ni S eller M för mina 179cm och 84cm grenmått? Finns det någon utländsk återförsäljare som säljer till vettigt pris?

Svårt, du ligger ju på gänsen. Vad har du idag? Jämför stack/reach. Alternativt gå och pröva lite olika cyklar, och jämför stack/reach på dem och se vad du trivdes bäst på, och jämför sen mot Ridleys mått.
Annars får du väl returnera och byta i värsta fall, och då är det väl enklare att ha köpt i Sverige.

När jag tittade hittade jag bara utländska försäljare med ungefär samma pris som Team Sportia.

MStromba sa:
Jag har en Cube Cross pro och är väldigt nöjd!

Den har gått på både dubbdäck, cx-hjul och nu slicks.
Använder den ffa till jobbpendling och längre turer på vägen hem eller träningspass på helgerna.
I sommar ska den få testas för bikepacking längs göta kanal och Gotland runt!

Som bonus är den riktigt lekful och kul på grusvägar där man kan bränna om den äldre generationen på för dyra MTBs (:

Första vårdagen då den fortf hade skärmar och crossdäck

Köpte en sådan i fredags :) Nöjd än så länge, Köpte en 59(sista som fanns i Danmark just då). Jag är 183 och 87 i grenmått. Jag undrar vad det är för skärmar du har på? Köpte några plast från SKS men det känns så klena och något för smala.

stefan. sa:
fiskpetter sa:
stefan. sa:
Skippar du hydrauliska bromsarna finns ju även X-Trail A30:

http://teamsportiaonline.se/ridley-x-trail-a30-2016
Det har du rätt i! Lite osäker dock på storlek fortfarande, tror ni S eller M för mina 179cm och 84cm grenmått? Finns det någon utländsk återförsäljare som säljer till vettigt pris?

Svårt, du ligger ju på gänsen. Vad har du idag? Jämför stack/reach. Alternativt gå och pröva lite olika cyklar, och jämför stack/reach på dem och se vad du trivdes bäst på, och jämför sen mot Ridleys mått.
Annars får du väl returnera och byta i värsta fall, och då är det väl enklare att ha köpt i Sverige.

När jag tittade hittade jag bara utländska försäljare med ungefär samma pris som Team Sportia.
Finns bara m och l på team sportia, dvs inte s! Om jag provar racercyklar och hittar "rätt" stack och reach. Stämmer detta då överens på samtliga hojjar oavsett om det är räcer, cx, mtb etc?

vet inte ännu...
kände att om det blir problem med hjulen så lär det ju gå på garanti.
den känns helt annourlunda än cxen jag hade innan, men gör samma tider på jobbpendlingen.

fiskpetter sa:
Finns bara m och l på team sportia, dvs inte s! Om jag provar racercyklar och hittar "rätt" stack och reach. Stämmer detta då överens på samtliga hojjar oavsett om det är räcer, cx, mtb etc?

Det bör de ju kunna ta hem om du vill ha det.
Alltså, måtten mäts ju på samma sett oavsett om det är en racer/gravel eller CX. Du vill nog inte ha samma sittställning som på en mtb. :)
Men har eller prövar du en annan CX/racer med liknande stack/reach, så är det ju jämförbart.

Jag är 170cm och tog en 53cm. Funkar, och hade nog kunnat ha en 51 också. har lite längre överkropp, elelr kortare ben än std så reachen känns bra på denna.

fiskpetter sa:
Blev äntligen en hoj. Xtrail, hittade en mängd pedaler och noterade att det var skillnad mellan landsväg och mtb pedaler. Vad behöver jag?
Grattis, hoppas du blir nöjd med den.
Vad gäller pedaler så beror det på,
men det korta svaret är att om du vill ha cykelskor du kan gå (hyfsat) i, och samtidigt kunna cykla med vanliga skor;
657143_1.jpg

PD-A530
416,39 SEK här: https://www.rosebikes.se/artikel/shimano-spd-pd-a530-pedals/aid:221944
(Strunta i de svarta, färgen slits snabbt. Tro mig, jag vet. Tyvärr gör jag det)

/Håkan

fiskpetter sa:
Blev äntligen en hoj. Xtrail, hittade en mängd pedaler och noterade att det var skillnad mellan landsväg och mtb pedaler. Vad behöver jag?
Vilket du vill.
Landsväg (Look/spd-sl) är stadigare och du kan trampa högre effekt men mtb (spd m.fl system) är smidigare att trampa i och ur, tål mer skit (även om just spe är sådär) samt skorna funkar att gå i. Det senare är väl lämpligare i början. A420 och ett par luftiga "Click'R" -pjuck är väl en bra start.

HåkanC sa:
fiskpetter sa:
Grattis, hoppas du blir nöjd med den.
Vad gäller pedaler så beror det på,
men det korta svaret är att om du vill ha cykelskor du kan gå (hyfsat) i, och samtidigt kunna cykla med vanliga skor;

PD-A530
416,39 SEK här: https://www.rosebikes.se/artikel/shimano-spd-pd-a530-pedals/aid:221944
(Strunta i de svarta, färgen slits snabbt. Tro mig, jag vet. Tyvärr gör jag det)

/Håkan
tack, blev ett par sådana!

lade en beställning på pedaler från bikester. Har noterat att försändelsen är i Tyskland och att paketet beräknas levereras den 14e. Inte riktigt vad jag tänkt mig.. Cykeln kommer imorgon.

Är sugen att returnera paketet och köpa pedal lokalt istället då jag vill ut och cykla redan i helgen. Hur fungerar det med retur både praktiskt och ekonomiskt, är det bara att ta det oöppnade paketet och gå till någon av post nords kontor och be dem skicka tillbaka och tala om detta för bikester? blir jag ändå skyldig för frakt etc?

fiskpetter sa:
lade en beställning på pedaler från bikester. Har noterat att försändelsen är i Tyskland och att paketet beräknas levereras den 14e. Inte riktigt vad jag tänkt mig.. Cykeln kommer imorgon.

Är sugen att returnera paketet och köpa pedal lokalt istället då jag vill ut och cykla redan i helgen. Hur fungerar det med retur både praktiskt och ekonomiskt, är det bara att ta det oöppnade paketet och gå till någon av post nords kontor och be dem skicka tillbaka och tala om detta för bikester? blir jag ändå skyldig för frakt etc?

Jag kanske kan köpa dem av dig?
Jag skickar ett pm.

Blev som sagt en xtrail a 30 tillslut. Upplever att jag har relativt dåliga bromsar, kanske var dumsnål som gick på mekaniska.. Finns det något sätt att förbättra bromsarna? Kan byte av belägg göra någon skillnad?

Hur mycket har du kört med xtrailen? Bromsar kan behöva bromsas in innan de tar ordentligt. Gör några kontrollerade hårda inbromsningar från hög fart och se om det inte blir bättre sedan.

Bättre vajrar, bättre belägg, justering och inkörning så fungerar alla bättre mekaniska skivbromsar riktigt bra.

Se över kabeldragningen och kabellängden när du byter vajerhöljen så att det blir så mjuka böjar som möjligt. Ta bort eventuella inline justerare om sådana finns från början.

Tillbaka
Topp