Köp av cykel, 2 modeller

Rogjet

Medlem
Köp av cykel, 2 modeller
Hej!
Jag står i valet och köpa en elcykel för pendling samt kunna dra våra barn i cykelvagn.

Jag står mellan valet på crescent elder och batavus zonar.
Båda 2 är väldigt lika men har olika styrkor.

Jag gillar stötdämpningen hos Elder och displayen samt utseendet.
Gillade inte handtaget så mkt men får provcykla igen.
Hos Zonar så gillade jag hur den kändes att cykla på samt handtaget dock ingen stötdämpning och displayen hade mindre funktioner.
Någon som har någon bra feedback som äger någon av cyklarna? Gärna positivt och negativt.

Köp av cykel, 2 modeller
Jag har en Batavus Pulzar som är ombyggd till en Zonar. Jag har haft den i 2,5 år och är helnöjd. Då jag är 188 cm lång har jag 61 cm-ramen. Under några veckor hade jag en 57 cm Zonar dammodell som lånecykel. Även den passade bra till min längd och den kändes väldigt stabil och inte alls så ranglig som damcyklar brukar vara. Hade jag köpt en Zonar idag hade jag övervägt dammodellen eftersom det är skönt med lågt insteg om man lastar mycket på pakethållaren.

Köp av cykel, 2 modeller
Jag tycker också herrmodellen är lite hög för insteg även om det fungerar.
Vissa hävdar att just dammodellen blir lite instabilare men jag får provcykla den imorgon när jag ska dit igen.

Bra input, tack för det!

Dock påpekade säljaren att dammodeller oftast är lite svårare att få tag på i större storlekar så får se om dom har någon 55cm eller större. Jag är själv 190cm lång så det vore bra med en större.

Tillbaka
Topp