Köp av MTB

Edi89

Medlem
Köp av MTB
Hej allihopa!
Jag har en längre period funderat på att börja med en ny hobby.
MTB downhill väckte mitt intresse och nu är jag ute efter att köpa en MTB.
Lättare sagt är gjort, hoppas nån kan hjälpa mig med några förslag vilken modell jag borde titta på kanske?

Det jag är ute efter är en MTB som är:
1. bra på asfalt (vill kunna använda den som en vanlig cykel)
2. hoppa över såna vanliga "smooth" gupp liknade hopp (större / ofc om man bli bättre) table top osv.
3. 29" hjul
4. Jag är 184 cm lång (~90kg)

Tacksam för all feedback ! ✌️

Edit: ej intresserad av ren downhill.

Köp av MTB
Hej, kul att du vill testa mtb. Börja med att läsa den här artikeln. Det är en bra introduktion och kan hjälpa dig att förstå vilken typ av mtb som passar just dig.

Köp av MTB
Hej allihopa!
Jag har en längre period funderat på att börja med en ny hobby.
MTB downhill väckte mitt intresse och nu är jag ute efter att köpa en MTB.
Lättare sagt är gjort, hoppas nån kan hjälpa mig med några förslag vilken modell jag borde titta på kanske?

Det jag är ute efter är en MTB som är:
1. bra på asfalt (vill kunna använda den som en vanlig cykel)
2. hoppa över såna vanliga "smooth" gupp liknade hopp (större / ofc om man bli bättre) table top osv.
3. 29" hjul
4. Jag är 184 cm lång (~90kg)

Tacksam för all feedback ! ✌️

Edit: ej intresserad av ren downhill.
Svaret är egentligen ingen eller alla. Ingen MTB är bra på asfalt och bra på att hoppa med men alla MTB går att köra både asfalt och hopp. Och en cykel som är bra att hoppa med är inget man använder som vanlig cykel och parkera på stan.

För att få bra förslag är nog vidareutveckla lite mer hur du tänker använda den så får du nog bättre föreslag.

Mitt förslag är ändock:
1) en begagnad cykel (Crescent, 90-tals MTB, skeppskult , eller vadsomhelst) för vägen
2) En Trail-HT för hopp och skog, Allebike MB31 är väl standardrekommendationen här då den sålts med bra rea länge.

Köp av MTB
Själv slog jag till på MB31 för 9900:- som nämndes ovan och är jättenöjd med för stig och hopp, men inte något jag hade velat trampa mycket asfalt med. Osäker på om din storlek finns kvar på rean.

Annars har du Canyon Stoic 3 på väldigt bra rea som slutar idag tror jag: https://www.canyon.com/sv-se/mounta...toic-3/2660.html?dwvar_2660_pv_rahmenfarbe=GY

Eller Orbea Laufey H30 som också den finns på rea: https://sundstorpscykel.se/orbea-cyklar-reservdelar/orbea-laufey/orbea-laufey-h30-2022.html

Lycka till :)

Köp av MTB
Fix my bike har rea på förra årets modeller. Kanske en Kona Honzo: https://www.fixmybike.se/kona-honzo-2022/

Själv kör jag helstel stålcykel för stigcykling, men då får man kämpa. (vågar dock inte prova dämpat, för då blir jag säkert tvungen att köpa ny cykel) Cykeln funkar dock bra för asfaltspendling, så det är ett bra allroundalternativ. (vilket jag tror att en hardtail är också)

Köp av MTB
Svaret är egentligen ingen eller alla. Ingen MTB är bra på asfalt och bra på att hoppa med men alla MTB går att köra både asfalt och hopp. Och en cykel som är bra att hoppa med är inget man använder som vanlig cykel och parkera på stan.

För att få bra förslag är nog vidareutveckla lite mer hur du tänker använda den så får du nog bättre föreslag.

Mitt förslag är ändock:
1) en begagnad cykel (Crescent, 90-tals MTB, skeppskult , eller vadsomhelst) för vägen
2) En Trail-HT för hopp och skog, Allebike MB31 är väl standardrekommendationen här då den sålts med bra rea länge.
Hej,
Om jag förstår dig rätt så finns det alltså ingen cykel som är bra på asfalt och hopp samtidigt?

Jag skulle vilja använda cykeln på en vanlig cykelväg till nåt skogsområde. Köpa extra hållare för packning och campa med vänner till exempel.
Men även hoppa och ha lite kul i skogen eller park.
Det är allt egentligen...

Köp av MTB
Fix my bike har rea på förra årets modeller. Kanske en Kona Honzo: https://www.fixmybike.se/kona-honzo-2022/

Själv kör jag helstel stålcykel för stigcykling, men då får man kämpa. (vågar dock inte prova dämpat, för då blir jag säkert tvungen att köpa ny cykel) Cykeln funkar dock bra för asfaltspendling, så det är ett bra allroundalternativ. (vilket jag tror att en hardtail är också)
Intressant, jag kikar lite på den, tack ??

Köp av MTB
Hej,
Om jag förstår dig rätt så finns det alltså ingen cykel som är bra på asfalt och hopp samtidigt?

Jag skulle vilja använda cykeln på en vanlig cykelväg till nåt skogsområde. Köpa extra hållare för packning och campa med vänner till exempel.
Men även hoppa och ha lite kul i skogen eller park.
Det är allt egentligen...

Tycker du ska satsa på att köpa en cykel för camping och cykelturer på asfalt eller stig, en hardtail funkar för det. Sen när du ska hoppa i en bikepark så hyr en downhill/enduro cykel för det. Många bikeparks som Järvsö har cyklar för uthyrning. Absolut kan man köra en hardtail i park men om du är nybörjare så skulle jag inte rekommendera det. Om du fastnar för DH/park kan du köpa en begagnad cykel längre fram.

Köp av MTB
Det är just det som är problemet, har ingen plats eller möjlighet för två cyklar. Trodde man kan hitta nåt som rullar lite överallt xD.

Tack för all info ??

Köp av MTB
Det är just det som är problemet, har ingen plats eller möjlighet för två cyklar. Trodde man kan hitta nåt som rullar lite överallt xD.

Tack för all info ??

Det närmaste är en bra långslagig trailcykel. Nya Trek Fuel EX skulle kunna vara ett alternativ (obs på en sån cykel kommer du inte kunna fästa packväskor). Om du ska cykla asfalt så skulle jag investera i ett extra hjulpar med mer lättrullade däck.

Köp av MTB

Tack för all info ??
Det du ber om är tyvärr som att säga att du vill ha en bil som är snabb på bantävlingar, men också funkar för att ta hela släkten och deras skidor till fjällen utan att dra för mycket bränsle.
Bra på hopp: Fulldämpad (ja jag vet att hardtail också funkar, men är inte "bra"), grova breda däck. Precis vad du inte vill ha på asfalt. Och då har vi inte börjat prata om geometrier.

Även om en Downcountry funkar på asfalt, då helst med andra däck och justerad utväxling, är en 20 år gammal cykel av valfri modell som genomgått en service oändligt mycket bättre. Och sliter inte på din fina nya MTB.

Köp av MTB
Ptja alltså allt rullar ju utan problem på asfalt, men det blir ju lite som att köra till kontoret i sin monster truck. Vet inte var du bor och vad det finns för parkeringsmöjligheter, men chansen att du får en ha såpass dyr cykel i fred om du ställer den ute på stan är väl tyvärr ganska liten.

Köp av MTB
Det du ber om är tyvärr som att säga att du vill ha en bil som är snabb på bantävlingar, men också funkar för att ta hela släkten och deras skidor till fjällen utan att dra för mycket bränsle.
Bra på hopp: Fulldämpad (ja jag vet att hardtail också funkar, men är inte "bra"), grova breda däck. Precis vad du inte vill ha på asfalt. Och då har vi inte börjat prata om geometrier.

Även om en Downcountry funkar på asfalt, då helst med andra däck och justerad utväxling, är en 20 år gammal cykel av valfri modell som genomgått en service oändligt mycket bättre. Och sliter inte på din fina nya MTB.
Jag förstår ju att en MTB inte kan vara lika bra som en racer asfalt cykel.
Sorry om jag var lite otydlig men tex., ett par allmountan skidor är inte så bra för carving eller puder men fungerar OK över hela berget, Det var lite det jag tänkte att man kan hitta i en cykel ?

Köp av MTB
Ptja alltså allt rullar ju utan problem på asfalt, men det blir ju lite som att köra till kontoret i sin monster truck. Vet inte var du bor och vad det finns för parkeringsmöjligheter, men chansen att du får en ha såpass dyr cykel i fred om du ställer den ute på stan är väl tyvärr ganska liten.
Bor i Sthlm Haninge, kommer ej cykla inne i stan utan bara "till" skogsområden.
Läste precis att en trail cykel med rätt däck kan vara OK, men måste läsa lite mer.
Sambon kommer strypa mig om jag dycker upp med två cyklar i lägenheten.

Köp av MTB
Det närmaste är en bra långslagig trailcykel. Nya Trek Fuel EX skulle kunna vara ett alternativ (obs på en sån cykel kommer du inte kunna fästa packväskor). Om du ska cykla asfalt så skulle jag investera i ett extra hjulpar med mer lättrullade däck.
Mycket bra ide med extra hjulpar ! Tänkte inte på det överhuvudtaget ?? Kikar på cykeln, tack tack

Köp av MTB
Kolla på moderna trail och enduro hojar. De funkar bra att rulla till skogen på och kul i byggda (lagom stora) hopp i parken. De är inte effektiva som en racer på väg till skogen och funkar inte som en DH i parken men är ok till båda, och av egen erfarenhet, blir det flest dagar med stigcykling och där är de kul och det är det viktigaste tycker jag.

Köp av MTB
Bor i Sthlm Haninge, kommer ej cykla inne i stan utan bara "till" skogsområden.
Läste precis att en trail cykel med rätt däck kan vara OK, men måste läsa lite mer.
Sambon kommer strypa mig om jag dycker upp med två cyklar i lägenheten.
Jag kör en sån här:
Den funkar hyfsat bra till pendling (genom stan, från Sjöstan till Torsplan), grym för bikepacking på både grus och i skog, och funkar bra på stigcykling, även om man får kämpa lite jämfört med de som har dämpat. En bra allroundcykel.

Köp av MTB
Det är jäkligt lätt att det drar iväg när man ställer frågor här på forumet. Vissa verkar tycka att man måste ha minst en cykel för varje tänkbart scenario och även om det är roligt med prylar så är det givetvis inte nödvändigt. För TS's önskemål skulle de flesta av oss klara oss bra med en hardtail med lättrullade däck och 120-140mm slag. Visst kommer den ha sina begränsningar i skogen men jag uppfattar det inte som om TS kommer köra några extrema slingor med den ändå.

Jag tror att vi alla minns när man var liten och cyklade i skogen med helstela standardcyklar som man, på sin höjd, hade plockat bort pakethållare och skärmar på. Vissa av oss är till och med så gamla att vi haft helstela mountainbikes och det gick bra att ha kul på dem också.

Köp av MTB
Det är jäkligt lätt att det drar iväg när man ställer frågor här på forumet. Vissa verkar tycka att man måste ha minst en cykel för varje tänkbart scenario och även om det är roligt med prylar så är det givetvis inte nödvändigt. För TS's önskemål skulle de flesta av oss klara oss bra med en hardtail med lättrullade däck och 120-140mm slag. Visst kommer den ha sina begränsningar i skogen men jag uppfattar det inte som om TS kommer köra några extrema slingor med den ändå.

Jag tror att vi alla minns när man var liten och cyklade i skogen med helstela standardcyklar som man, på sin höjd, hade plockat bort pakethållare och skärmar på. Vissa av oss är till och med så gamla att vi haft helstela mountainbikes och det gick bra att ha kul på dem också.

Fast om man vill testa park tror jag inte HT är att föredra. Risken är ju att man köper en cykel som inte alls klarar av det man vill göra. En modern heldämpad stigcykel är nog bättre då. Det bästa är kanske att lugna sig, hyra en cykel och testa park om det ens är kul. Efter det kan man bestämma vilken cykel man ska ha och vad man ska prioritera.

Köp av MTB
Nu kanske jag får smisk av alla "rättrogna" här men vill du ha en lite allt i allo cykel som både klarar lite vägåka utan att vara för tung eller trögtrampad samt att du klarar av att åka lite stigcykling utan problem, så är det nog kategorin Downcountry du ska slå ett öga på. Det är cyklar som är lite lättare och har en fjädring som kommer in mellan ren XC och stigcykling. Sen om man inte kör som en tok så klarar de även bikeparks och DH banor med fast man kommer inte ha den mest lämpade eller snabbaste cykeln då! ;)
Själv har jag en Allebike Alpha och den är jag mycket nöjd med. Kört den i Isaberg, både utför och på deras stigar utan problem. Kör även lite längre asfalt/grusvägs turer med den utan att den egentligen skäms för sig bara inte tempot blir för uppskruvat.
En annan bra Downcountry som ser trevlig ut är Orbea OIZ. Sen finns det ju andra märken med som har cyklar i den kategorin.
Sen, eftersom du är nybörjare, så kommer du säkert märka att just det som drog dig mot MTB med all säkerhet inte kommer vara det som du tycker är roligast. Själv hade jag också DH och BikeParks som drog mig in till MTB hobbyn men jag åker numera mest bara stigcykling. Tyckte även långlopp verkade skoj men det var ju för lättåkt så det blev det heller inget av! ;)
Så vill du inte satsa stenhårt på hobbyn till att börja med, ta och köp något billig i bra skick och prova de olika disciplinerna lite. Sen efter något år så vet du bättre vad du vill ha och om du vill fortsätta. Då går du till banken och lånar så mycket pengar du bara kan och köp det bästa just för dig!! :)

Köp av MTB
Fast om man vill testa park tror jag inte HT är att föredra. Risken är ju att man köper en cykel som inte alls klarar av det man vill göra. En modern heldämpad stigcykel är nog bättre då. Det bästa är kanske att lugna sig, hyra en cykel och testa park om det ens är kul. Efter det kan man bestämma vilken cykel man ska ha och vad man ska prioritera.
Jo, för park är det kanske inte så lämpligt men jag är nog inne på din linje att det lämpligaste kanske är att hyra en cykel till de dagar man ska köra tuffare terräng. Min känsla är att de mestadels kommer handla om lättare cykling för TS.

Köp av MTB
Jag förstår ju att en MTB inte kan vara lika bra som en racer asfalt cykel.
Sorry om jag var lite otydlig men tex., ett par allmountan skidor är inte så bra för carving eller puder men fungerar OK över hela berget, Det var lite det jag tänkte att man kan hitta i en cykel ?
Fast om du jämför skidor som allihopa är för utför så är motsvarigheten i mtb-cyklar freeride/dh/slopestyle kanske.
Tillbaks till skidor så får du i så fall jämföra med fjällturs eller längdåkningsskidor, det är så olika användningsområdena är .

Tillbaka
Topp