Köp av ny enduro, commencal?

sofaracer

Medlem
Tjena happy!
Skulle behöva lite input inför ett cykelköp. Tanken är att cykeln först och främst ska vara ämnad till årets tävlingar i swedish enduro series sen kommer det såklart bli lite andra utflykter på den med. Men då kommer jag få leva med att det är just en enduro.

Kravlista:
29"
Piggyback
Gx drivlina eller bättre
Max pris 40 000

Har fått upp ögonen för commencal vilka uppfyller dessa krav och specifikt "META AM 29 ESSENTIAL FOX BRUSHED". https://www.commencal-store.co.uk/PBSCCatalog.asp?ActionID=67174912&PBCATID=3534344

Tips och idéer kring commencals line up eller motsvarande cyklar mottages tacksamt!

Tar du den margarinfärgade så sparar du 100€. ;) Riktigt märklig färg för övrigt, men ser kanske bättre ut i verkligheten.
Annars har jag inget att tillägga, är själv sugen på den billigaste, i vit lack. Tror Meta AM 29 är en riktig raket utför.

Startgas sa:
Tar du den margarinfärgade så sparar du 100€. ;) Riktigt märklig färg för övrigt, men ser kanske bättre ut i verkligheten.
Annars har jag inget att tillägga, är själv sugen på den billigaste, i vit lack. Tror Meta AM 29 är en riktig raket utför.

Ja dem väger ju endel vilket borde resultera i en jäkla fart nedförs!? :D Jo, jämnförde dem för att se om det var någon skillnad i spec, men den färgen är rätt avtändande.
Kollade på den vita som du pratade om, den hade 11-delat om det är någon dealbreaker för dig.

Såg även att meta am essential fox brushed kom med slx bromsar, antar att det blir en uppgradering för mig där.
är det värt att gå upp till "sram edition" som kommer med sram code r och rockshox istället, någon med erfarenhet av dessa bromsar och dämpare?

Senast ändrad:
Hade det varit min plånbok, hade jag gått på modellen över, dvs Meta AM29 Race SRAM Edt pga bättre och mer lättservat dämperi (vilket iaf för mig är lätt värt merkostnaden): https://www.commencal-store.co.uk/meta-am-29-race-sram-edition-c2x27239644
Sen anser jag iof att Meta AM i det stora hela är för "burly" för svensk enduro-åka (utom Åre och flat-out i Gesunda), hade troligen hellre övervägt Trail 29'an med Pike-gaffel ev. bytt headset till ett angleset för att få bättre "over the bar"-skydd: https://www.commencal-store.co.uk/meta-trail-29-race-2019-c2x26307386 fast numera finns ju även den uppdaterade YT Jeffsy'n som känns bättre på alla punkter (förutom om man är allergisk mot att gränsla en plastcykel...).

larsaw sa:
Hade det varit min plånbok, hade jag gått på modellen över, dvs Meta AM29 Race SRAM Edt pga bättre och mer lättservat dämperi (vilket iaf för mig är lätt värt merkostnaden): https://www.commencal-store.co.uk/meta-am-29-race-sram-edition-c2x27239644
Sen anser jag iof att Meta AM i det stora hela är för "burly" för svensk enduro-åka (utom Åre och flat-out i Gesunda), hade troligen hellre övervägt Trail 29'an med Pike-gaffel ev. bytt headset till ett angleset för att få bättre "over the bar"-skydd: https://www.commencal-store.co.uk/meta-trail-29-race-2019-c2x26307386 fast numera finns ju även den uppdaterade YT Jeffsy'n som känns bättre på alla punkter (förutom om man är allergisk mot att gränsla en plastcykel...).

Meta Trail 29 var ett alternativ när jag letade nytt. Men den kändes rätt tung och man fick inte jättemkt för varje spenderad krona. Lite brant i originalutförandet också, men det går ju att lösa med lite mek. Jag ville vilja ha en. Kan man bortse från/acceptera de grejerna så är den nog riktigt fin!

Är med på att den kommer vara lite för "burley" men gillade inte kompromissen med att ha 130mm i bak som trail versionen hade gett.

Det blev iallafall en sram edt. Hur snabbt denna går att framföra med mig bakom styret återstår att se, tack för alla svar!

Mvh enduroracer

Bilagor

• Commencal-Meta-AM-29-Race-SRAM-Edition_enduro-bike_street.jpg
    Commencal-Meta-AM-29-Race-SRAM-Edition_enduro-bike_street.jpg
    242.3 KB · Besök: 155
Köpte precis en Commencal Meta Trail V 4.2 och är sjukt nöjd! Om den uppför sig på samma sätt som min cykel fast med mera dämpning så kör på!

enduroracer sa:
roding sa:
Köpte precis en Commencal Meta Trail V 4.2 och är sjukt nöjd! Om den uppför sig på samma sätt som min cykel fast med mera dämpning så kör på!

Gött att höra! Ska du köra köra svenska enduro på den?

Inte än :) Lite för feg och lite för dålig teknik ihop med småbarn hemma gör att det inte riktigt funkar i år. Men kanske nästa år så!

För övrigt kört den lite överallt nu och blir bara mer och mer nöjd med den. Tips är att köpa tokens till bakdämparen direkt för du kommer vilja sätta in tokens där så att den blir mer progressiv. Jag är inte stor kille (73kg) men jag drar igenom dämpning och bottnar ur den alldeles för snabbt så nu ska jag sätta in två tokens och se om det blir skillnad.

roding sa:
enduroracer sa:
roding sa:

Inte än :) Lite för feg och lite för dålig teknik ihop med småbarn hemma gör att det inte riktigt funkar i år. Men kanske nästa år så!

För övrigt kört den lite överallt nu och blir bara mer och mer nöjd med den. Tips är att köpa tokens till bakdämparen direkt för du kommer vilja sätta in tokens där så att den blir mer progressiv. Jag är inte stor kille (73kg) men jag drar igenom dämpning och bottnar ur den alldeles för snabbt så nu ska jag sätta in två tokens och se om det blir skillnad.

Äsch! När du står på starten har du glömt att du trodde du var feg.
Man lär sig himla mycket när man dels får åka väldigt fina spår och samtidigt se folk som kör snabbare deras stigval osv.

Själv körde jag mina två första enduro i Falun och gesunda i motionsklassen förra året. I år blir det dock tävlingsklass.

Hej igen! Varit dålig med att lägga upp bilder på hojen, men har iallafall haft den lite drygt en månad nu.

Är riktigt nöjd med känslan i hojen, känns riktigt stabil.

Länk från helgens träning i isaberg

Hoppas vi ses på ess i Göteborg!

roding sa:
enduroracer sa:
roding sa:

Hej, funderar på att köpa meta trail 27,5 för en everywhere shredder fast mest ska gå på upp och ner stig och allmänt leka runt.

Hur högt hoppar du när du bottnar ur dämparen? Hur gör du?
Hur känns det när man bottnar? Aldrig gjort det. Åkt ca 20 gånger mtb.
Mvh Edward

Credy sa:
Hur högt hoppar du när du bottnar ur dämparen? Hur gör du?
Hur känns det när man bottnar? Aldrig gjort det. Åkt ca 20 gånger mtb.
Mvh Edward

Beror helt på hur o-smutt föraren är samt så klart hur dämparen är inställd...
Rätt inställd märker man det knappt när dämparen går i botten, fel inställd så hörs och känns det ett KLONK när man gått för långt.

Sweetspot är att ha tillräckligt med lufttryck så att cykeln inte känns "svampig" men ändå inte stötig över smårötter, samtidigt som att den inte ska bottna vid stora smällar.Bikerumor har gjort en riktigt fin guide om att ställa in sitt dämperi: https://bikerumor.com/wp-content/uploads/2014/10/Bikerumor-Suspension-Setup-Guide.pdf kanske lite overkill men helt klart väl spenderad halvtimme att läsa igenom den :)

Tillbaka
Topp