Köp via ebay

Köp via ebay
Spelar väl ingen roll om man handlar via tyska eBay, engelska eBay eller amerikanska eBay, eller något annat eBay?

Jag har handlat rätt mycket via eBay, mest skivor från säljare i USA. Det har gått bra i ungefär 79 fall av 80 (en gång har jag blivit blåst).

Köp via ebay
Har handlat en hel del på Ebay. En hel cykel, en ram, otaliga cykelgrejjor och en del andra inte cykelrealterade grejjor. Har hittils bara varit trevliga erfarenheter. Det är där som med allt annat man köper begangnat eller från en inte etablerad säljare. SBF gäller. Sunt bond förnuft. Verkar det skumt eller för bra för att vara sant så är det förmodligen det.

Mitt senaste inköp: http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&rd=1&item=7100431048&ssPageName=STRK:MEWN:IT

Frihjulskassett till en 30 år gammal pegga racer. Går inte å köpa via dom vanliga vägarna men på Ebay e det inga problem.

Å för er som bara hittar grejjor som är US Only så går det att söka på endast på saker tillgänglga till Sverige om man går in på "Refine Search". Här är de 13733 cykelrelaterade prylarna som är listade när jag skriver detta medelande: http://search.ebay.com/_Cycling_W0Q...QsojsZ0QQcatrefZC6QQfromZR7QQnojsprZyQQpfidZ0

Blir man jättesugen på någon grej från usa som det står bara skikas till usa så skika ett mail och fråga om du får bjuda i alla fall. Enligt min erfarenhet säger säljarna ja två av tre gånger. Tänk också på att fråga om fraktkostnaden innan ni bjuder om det inte står i auktionsbeskrivningen.

Känns tjatigt men tänk på tull och moms om ni handlar från utanför EU.

//Erik

Köp via ebay
Skriver under på det Erik säger.

Använd sunt förnuft, titta på säljarens feedback, var lite försiktig. Betala med Paypal, vill säjaren ha betalt via Western Union eller något motsvarande så är det lättare att bli blåst eftersom han hämtar ut sina pengar mer anonymt.

Småsaker är billiga att skicka från USA, 8-10 dollar, dvs billigare än inom sverige och tar 3-4 dagar. Hittills har inte tullen varit intresserad av det jag shoppat trots korrekt tulldeklaration på paketen.

Det är dock dyrt att skicka ramar och hela cyklar från USA, precis som det är att skicka dem från UK, runt en tusenlapp. Priser från Tyskland vet jag inte.

Kolla först med säljaren, de flesta går med på att skicka internationellt om du klargjort att du gärna betalar frakt.

Har du specifika frågor så fråga gärna.

På Ebay finns nästan allt!

Köp via ebay
jag har oxå handlat både i USA och England. Dyrare i England men slipper risken med ev. moms+tull+adm.avg. om du handlar småprylar värde < 500 kr inkl. frakt så be de skriva att det är present - då slipper du extra avgifterna. försök få säljaren skicka med USPS om det går, FedEx, UPS osv... är mkt dyra dock snabba. kolla säljarens FeedBack, den ger en bra fingervisning om säljaren är seriös eller inte. lycka till.

/Fredrik

Köp via ebay
jomper Skrev:
-------------------------------------------------------
> Förtydligande: USPS är alltså vanliga posten i
> USA. Går rackarns fort även det om det är
> smågrejor.

Klart att det går fort med Lance och gänget! :-)

Köp via ebay
Mitt förste e-bay klipp gjorde jag igår faktiskt:)

09_1.JPG

Bullit 04 ram, körd sedan mars månad. 800$ för ram, Thomson stolpe + XT framväxel och frakt...

På denna annonsen stod det "Ship to US & Canada". Jag skickade ett meddelande till säljaren och frågade om han skickade till Sverige om jag betalade frakten. Säljaren hade erbjudit sig att betala frakten inom USA, så att jag betalade frakten till Sverige (61$) var ju en bonus för honom.

Nu är det bara att vänta....

/Ola

Senast redigerad av en moderator:
Köp via ebay
Ja, färgen ser rätt cool ut, ungefär som min första BKC cykel jag hade när jag var 5. Den kanske inte är lika snygg IRL?

Detta är vinterprojektet, jag ska försöka bygga ihop den riktigt "billigt" med en massa höstreaprylar från div ställen + lite ytterligare e-bay shopping. Återkommer med bilder när projektet är klart.

Hoppas den ska känna sig hemma i trixig terräng och stora berg.

/Ola

Tillbaka
Topp