Pajala till Riksgränsen via Abisko; gravel

amwl

Medlem
Hej,
I sommar tänkte jag cykla från Rovaniemi till Tromsö via Pajala, Kiruna, Abisko, Riksgränsen, Senja. Är det någon som gjort någon liknande rutt och har något tips för att hitta mindre vägar, helst grusvägar.

Jag har cyklat mellan Pajala och Kiruna, fast från Kirunahållet och där går det ju att få ihop en hel del fin grus på småvägar. Den delen har jag skrivit om här:

Från Kiruna till gränsen är det E10 som gäller och upp till Senja har jag bara kört bil. På Senja finns ju inte så mycket vägar att välja på, men det är ju väldigt vackert. Ta färjan över till Kvaløya från Botnhamn. På Kvaløya har jag cyklat lite och kustvägen som går via Sandvika är väldigt vacker.

Jag har cyklat mellan Pajala och Kiruna, fast från Kirunahållet och där går det ju att få ihop en hel del fin grus på småvägar. Den delen har jag skrivit om här:

Från Kiruna till gränsen är det E10 som gäller och upp till Senja har jag bara kört bil. På Senja finns ju inte så mycket vägar att välja på, men det är ju väldigt vackert. Ta färjan över till Kvaløya från Botnhamn. På Kvaløya har jag cyklat lite och kustvägen som går via Sandvika är väldigt vacker.
Från Abisko till Riksgränsen så finns Rallarvägen som man kan cykla på istället. Har inte cyklat den själv men den verkar lämplig.

Tack så mycket, jättebra information

Tillbaka
Topp