Köpa begagnad cykel för pendling, tips...

Daniel_Swe

Aktiv medlem
Hej!

Söker tips på vanliga modeller av de etablerade märkena som säljs vanligtvis hos lokala butiker.
Tänkte försöka hitta något begagnat.

Är 184cm/75kg i måtten och ska pendla 12,5 km enkel, initialt vår-sommar-höst. Mestadels asfalt men lite grus och några trottoarer passeras.

Tipsa mig gärna om märke/modell som jag kan lägga ut annons på. En bonus är vad man bör betala ungefärligt. :)

Mvh,
Daniel

Senast ändrad:
Köp inte begagnat. Speciellt inte en brukscykel. Hade det varit en italiensk finracer för en månadslön eller två... Men nej, köp inte begagnat.

Tänkte se om man kunde hitta cykel som blivit ståendes efter några fåtal turer.

Vad skulle ni rekommendera nytt runt 7000-8000? Mer sugen på MTB-varianter än CC.

Om du ska pendla är et mycket bättre med en cross/gravel bike/hybrid än en mountainbike. Dämparna på en mountinbike kräver för mycket service.

Kona Rove AL om du ska ha en cross, eller någon Scott SUB om du ska ha en hybrid. SUB20 eller SUB30 borde passa budgeten.

Cuban är en landsvägshoj, dvs du får inte plats med skärmar eller dubbdäck/annat grövre däck som man gärna har på en pendlarhoj. Kolla efter en cx eller hybrid.

Har du skills och eller vilja att lära dej skruva så funkar det ju att köpa beggat annars köp nytt. Kan ju även vara lättare att köpa nytt så du får rätt cykel i rätt storlek så det blir roligare att cykla.

Daniel_Swe skrev:
-------------------------------------------------------
> Tänkte se om man kunde hitta cykel som blivit
> ståendes efter några fåtal turer.
>
> Vad skulle ni rekommendera nytt runt 7000-8000?
> Mer sugen på MTB-varianter än CC.

Har beställt ett par Canyon Urban 4.0 till mig och sambon. De kostar 6995kr nya.
Kika lite, det kanske kan vara något?

JockeP skrev:
> Skulle jag pendla på något begagnat från
> Blekinge så skulle jag nog välja
>
Varför ta intresset från någon som kanske skulle komma tycka att det är kul att cykla?
Det där är ju (IMHO) typexempel på en cykel som kan få vem som helst att ta bilen istället.

Tack för era åsikter.

Var inne i "stans" seriösa butik men tyckte utbudet var skralt. Dessutom verkade "säljaren" mer vilja sälja en elcykel än en pendlingscykel. :/

Nåväl, funderar om en "tysk" ska införskaffas. Har en Radon ZR Team 6.0 som jag kört lite grann med som känns bra. Om jag skulle ha en pendlingscykel från www.bike-discount.de, vilken ska jag välja tycker ni? 7000-8000-kronors-klassen, däromkring?

Vill ha komfortabel sitt-ställning men ska ändå kunna hantera lite grus och enkla stigar på väg till jobbet även om jag kan hålla mig på asfalt.. :)

/Daniel

Senast ändrad:
Daniel_Swe skrev:

> Vill ha komfortabel sitt-ställning men ska ändå
> kunna hantera lite grus och enkla stigar på väg
> till jobbet även om jag kan hålla mig på
> asfalt.. :)
>
> /Daniel

Så varför inte en cyclocross?

Tycker nog att att lägga en tusenlapp på att köpa där man kan provcykla (om inte rätt så en cykel med samma ram) och känna att man får en bra storlek är mycket väl använda pengar.

emmer skrev:
> JockeP skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Skulle jag pendla på något begagnat från
> > Blekinge så skulle jag nog välja
> >
> Varför ta intresset från någon som kanske
> skulle komma tycka att det är kul att cykla?
> Det där är ju (IMHO) typexempel på en cykel som
> kan få vem som helst att ta bilen istället.

Jag bläddrade igenom hela Blocket@Blekinges cyklar och det där var det mest pendlingskloka jag kunde hitta.
Sen om det är en kul cykel eller inte lämnar jag till betraktaren att avgöra. Men du har nog mest rätt i den här frågan.

> Har beställt ett par Canyon Urban 4.0 till mig
> och sambon. De kostar 6995kr nya.
> Kika lite, det kanske kan vara något?

En 11-36 kassett för övervägande asfaltpendling över 12,5 km låter sisådär. I vårt extremt platta land så vill jag ha 1-kuggs stigning i marschområdet, tex 13 14 15 16 17, om 15 är den primära marschväxeln. Oavsett om jag tränar eller pendlar in till stan. 2-kuggs kassetter hör hemma i skogen eller på släpvagnstouring, inte på rask kortdistans-asfaltpendling med nästan ingen last.

Cyklocross med hydraliska skivbromsar, utrymme för 40mm dubbdäck under skärm, och givetvis skärmfästen samt navdynamo vore ju perfekt. Än så länge är det nog svårt att få för en bra peng.

Kör på någon hybrid annars så sparar du en del, den mer upprätta sittställningen är inte fel om du åker i en del trafik. Se till att det finns plats för dubbdäck för vintern.

JockeP skrev:
> emmer skrev:
> -----
> > JockeP skrev:
> >
>
> > -----
> > > Skulle jag pendla på något begagnat från
> > > Blekinge så skulle jag nog välja
> > >
> > Varför ta intresset från någon som kanske
> > skulle komma tycka att det är kul att cykla?
> > Det där är ju (IMHO) typexempel på en cykel
> som
> > kan få vem som helst att ta bilen istället.
>
> Jag bläddrade igenom hela Blocket@Blekinges
> cyklar och det där var det mest pendlingskloka
> jag kunde hitta.
> Sen om det är en kul cykel eller inte lämnar jag
> till betraktaren att avgöra. Men du har nog mest
> rätt i den här frågan.

Jag får be om ursäkt om jag lät dryg. Det var inte meningen :-)

Tillbaka
Topp