Köpa billig begagnad racer - tips tack

PeaceDog

Ny medlem
visom.JPG ht=544

Vad ska man ge för en sån här cykel?
Ram i dubbelreducerade Columbus SLX-rör med invändigt spiralformade förstärkningar
Campagnolo C-Record 32H nav
Campa Omega V kanttråd
Komponentgrupp Campa Chorus gen.1 med 7-delad krans

Har fördelen att prova cykel innan köp.
Hittar man något vettigt på Blocket(eller var som helst för den delen) för 1000-3000:-?
Ska bara ta mig runt Vättern i rimlig tid.

Är van vid ramväxel så det är inga problem.

Cykeln ser fin ut och är nog värd ca 2000:- Men jag skulle starkt ifråga sätta att cykla i klunga med ramväxel, har varit med om flera incidenter med folk som släpper styret för att växla.

Köp den o fixiera den istället!

Svårvärderad cykel tycker jag, pga att delarna som sitter på troligtvs skulle kunna inbringa en ganska rejäl slant på tyska eller engelska ebay, samtidigt som bruksvärdet ju inte är så högt på en gammal racer. Det har helt enkelt hänt en del, sedan den här cykeln var ny, samtidigt som retro/fixie hypen drivit upp priset på den här typen av cyklar ganska rejält senaste tiden. "Kultvärdet" överstiger bruksvärdet, om man nu kan uttrycka det så.

Vättern runt går alldeles utmärkt med den. Ramväxlar i klunga är klart bökigare men det går med lite vana. Fin cykel, om inget speciellt behöver bytas ut är 2000 ett ok pris. Förmodligen behöver du spänna ekrarna om cykeln har stått oanvänd ett tag.

Little Stereo skrev:
-------------------------------------------------------
> Det går ju alltid att sälja av nuvarande
> komponentgrupp och slänga på Veloce/Fulcrum 7
> hjul...

Utmärkt idé, ångrar nästan lite att jag itne gjorde så med min stålis.

Har god vana med ramväxlar även om jag sällan ligger i klunga(aldrig om man utesluter bussar och gångtrafikanter).
Lovar att spänna ekrar innan jag tar den på en tur. Har gjort missen att cykla med spagetti ekrar.

Priset ligger på 2500:-.

Om man nu inte vill ha ramväxlar, vad gör man med löddade fästen?

Tack för alla svar än så länge.

PeaceDog skrev:
>
> Om man nu inte vill ha ramväxlar, vad gör man
> med löddade fästen?
>

?? Menar du för ramreglagen? Där ska sådana sitta
A8068.jpg

Jag skulle satsa på en begagnad aluracer med några ergopowers på för ca 4500-6000 sek. Efter Vättern säljer du den för samma pris. Ingen förlust och bättre komfort under rundan. /F

evosmos skrev:
> PeaceDog skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > Om man nu inte vill ha ramväxlar, vad gör man
> > med löddade fästen?
> >
>
> ?? Menar du för ramreglagen? Där ska sådana
> sitta
> http://www.probikekit.com/_img_200x256/A8068.jpg

Ahhh, självklart. Tänkte inte så långt.

Fiffi skrev:
> Jag skulle satsa på en begagnad aluracer med
> några ergopowers på för ca 4500-6000 sek. Efter
> Vättern säljer du den för samma pris. Ingen
> förlust och bättre komfort under rundan. /F

Tyvärr så fungerar inte jag så. Har provat och det slutar alltid med att jag får en massa extra saker som försvinner på vinden eller i källaren. Kanske så ger jag bort saken eller säljer den för billigt till någon jag känner.

Sen är tanken lite att jag ska försöka cykla landsväg lite oftare. Då motionslopp i lagom tempo.
Min bror har en begagnad aluracer med ergo power som jag kan låna. Ett alternativ som jag har i bakfickan alt att jag tvingar honom att sälja den för 2000-3000:-.

Har nog som maxgräns 3000:- med tanke på hur mycket jag lagt på cykling det senaste året.

PeaceDog skrev:
> Komponentgrupp Campa Chorus gen.1 med 7-delad
> krans

Hur mkt du skall betala kan jag inte råda dig om, men om du skall använda den både till att träna inför och cykla VR så bör den väl hålla (minst) 200mil, eller?

Om det var jag som skulle cykla såpass långt på den skulle jag DIREKT byta vevpartiet,
den sorts vevpartier som cykeln på bilden har är (Ö)kända för att de går av.
Plötsligt och oväntat, tyvärr.
Och om jag räknade med att cykla VR i klunga (finns det ngt annat sätt?) så skulle jag dessutom byta bromsarna och troligen även sätta STI/Ergopower på cykeln.
Gamla tiders Campa-bromsar(gäller många fler tillverkares gamla bromsar) var inte till för att bromsa med,
de ´ver till för att justera ned hastigheten, men bara måttligt.
Är man van moderna bromsar så kan det bli en väl kraftig(?) överraskning.

Hur gamla är däcken?
Även om de inte har rullat många mil så blir gamla däck torra och spröda,
dvs du får VÄLDIGT lätt punka.

Dessa ändringar gör att cykeln blir en hel del dyrare, varför inte fortsätta att kolla på begmarknaden och vänta på en mer modern cykel?

/Håkan

Vevpartiet kan jag inte uttala mig om (mitt har hållt hitills...brr). Däremot tycker jag att Campa-bromsarna jag har på min (troligen från runt 79-80) är väldigt effektiva. Man får stopp på cykeln minst lika effektiv som mina nya Ultegra-bromsar. Däremot är de mer svårdoserade, lite binära i karaktären.

Men jag håller med Håkan. Lvg-säsongen står inte utanför dörren direkt. Det kommer fler tillfällen, om du inte tycker cykeln är vansinnigt snygg (det tycker jag).

Senast redigerad av en moderator:
Däcken ska vara "hyffsat nya".
Har nyare 105 bromsar hemma. Mindre snyggt kanske och man får kanske spö om man blandar Shimano och Campa. Har Sugino vevparti som kanske skulle passa.
Min pendlare har äldre(80-tal) Dura Ace komponenter mer eller mindre rakt av och visst är bromsarna inte dom bästa. Inte när man vant sig med V-broms och skivbroms.
Nu undrar man vad man gett sig in på. Nu känns VR som värsta TdF.

Hittar man en modernare cykel för under 3000:- som är något att ha?
Är det helt fel att ha växelreglage uppe på styrtappen som dom gamla 10-växlade Crescent? ;)

evosmos skrev:
> Vevpartiet kan jag inte uttala mig om (mitt har
> hållt hitills...brr). Däremot tycker jag att
> Campa-bromsarna jag har på min (troligen från
> runt 79-80) är väldigt effektiva. Man får stopp
> på cykeln minst lika effektiv som mina nya
> Ultegra-bromsar. Däremot är de mer
> svårdoserade, lite binära i karaktären.
>
> Men jag håller med Håkan. Lvg-säsongen står
> inte utanför dörren direkt. Det kommer fler
> tillfällen, om du inte tycker cykeln är
> vansinnigt snygg (det tycker jag).

Du hann posta ditt inlägg under tiden som jag kollad vad nya bromsar kostar. Inte aktuellt direkt.
Jo, visst är den snygg. Kanske tur att man får se den kvällstid och inte i solsken som glänser i kromet som på bilden. Ska helst inte köpa med ögonen.

Räknar med att köpa ny sadel, styrlinda, vajrar, höljen, kassett, kedja och däck oavsett vilken cykel jag köper. Styrlinda och sadel räknar jag med att köpa.

En fråga om pedaler. Hur fel är det med spd och skor för MTB? Har ju skor sen innan.
Eller ska man snällt betala och få rätt saker från början?

Jag kör med sådana här
PD-A520_127x88_v1_m56577569830601920.jpg

Det fungerar alldeles utmärkt. Jag har faktiskt inte provat med SPD-SL eller andra lvg-pedaler så jag kan inte jämföra. Men det är säkert bättre. Hur stor skillnad det är vet jag inte.

Kolla med tyska e-bay. Där borde du kunna få betydligt bättre grejer för samma pris om du är någorlunda säker på storleken. Frakten brukar ligga på drygt 40 euro för en hel cykel. Inte alla som vill skicka dock.

Snygg hoj! Skulle vara kul att veta mer om Visom-cyklarna. Är det nån sydlänning på forumet som vet vem som kan ha byggt ramen?

kjell skrev:
> Snygg hoj! Skulle vara kul att veta mer om
> Visom-cyklarna. Är det nån sydlänning på
> forumet som vet vem som kan ha byggt ramen?

Tror att det är Daccordi som gjort den till http://www.visomcyklar.se/.
Finns säkert någon som kan bekräfta eller dementera.

Tillbaka
Topp