Köpa chip i Danmark

Olle Gran

Medlem
Köpa chip i Danmark
Fick reda på att man måte ha chip för att tävla även som veteran. Har hört att det går att köpa chip i Danmark(billigare). Vet någon vart man gör det, och vad kostar det att registrera om chipet till mig.

Köpa chip i Danmark
Du kan göra det på varje enskild tävling, på plats precis innan när du registrerar dig för tävlingen (dvs vid starten för loppet). Var det 150 DKR det kostade? Minns inte riktigt.

Köpa chip i Danmark
Fulkinesen skrev:
-------------------------------------------------------
> Du kan göra det på varje enskild tävling, på
> plats precis innan när du registrerar dig för
> tävlingen (dvs vid starten för loppet). Var det
> 150 DKR det kostade? Minns inte riktigt.

Gällde det köp av chip eller hyra? Jag har hört att de tar 200kr/år isf SCF-s 990/5år. Men jag har inte grävt djupare så nån mer insatt får gärna fylla i.

Köpa chip i Danmark
För 150kr är det en helt annan transponder än SCF använder då den senare kostar närmare tusenlappen även direkt från tillverkaren.

Det finns alltså en hel uppsjö olika tidtagningssystem men de chip eller transpondrar som används passar bara sina egna system.

Senast ändrad:
Köpa chip i Danmark
Det funkar säkert så om man ska tävla i Danmark. Frågan gäller om jag ska köpa chipet i Danmark och tävla med det i Sverige. Vart köper jag det och vad kostar det att registera om det på mig i Sverige. Jag vill helt enkelt komma undan lite billigare än att köa chipet i Sverige för 990:-

Köpa chip i Danmark
Du kan hyra chipet i Danmark för 200 DKK/år. Har du tänkt dig att tävla i mer än fyra år är det alltså billigare att köpa chipet i Sverige. Om du har ett dansk chip kan du sen använda det i sverige, det skall bara registreras i SCFs databas.

Om du tävlar i Danmark brukar man kunna hyra chip (ibland låna) under själva tävlingen. Det brukar kosta 50 DKK att hyra per tävling.

//Ola

Köpa chip i Danmark
McOla skrev:
-------------------------------------------------------
> Du kan hyra chipet i Danmark för 200 DKK/år. Har
> du tänkt dig att tävla i mer än fyra år är
> det alltså billigare att köpa chipet i Sverige.

Fast det är inte säkert att det blir så. SCF räknar med att batteriet i de svenska chipen håller 5 år, men om de inte gör det eller av annan anledning slutar fungera får man själv bekosta ett nytt.
I danmark har man istället valt ett modernare chip (från samma tillverkare) där man aktiverar chipet ett år i taget via USB-porten på datorn.

Tillbaka
Topp