[Köpa CX] Ny universalcross

emilh

Aktiv medlem
Hej Happy,

här kommer ännu en tråd där råd sökes om vilken cykel som ska köpas.

Efter en lite olycka på väg till jobbet förra veckan där min Cannondale CAADX 105 gick sin (högst troliga) död till mötes så står jag inför att hyfsat snabbt behöva hitta en ersättare.
Försäkringsbolaget ersätter tack och lov den gamla cykeln till 100% då den var under 2 år gammal och budgeten för nya cykeln ligger alltså på nivå med en CAADX 105.

Hur som helst, det som får mig att be om tips är att det ser ut att ha hänt en hel del på CX-marknaden sedan jag köpte sist hösten 2011. Då hade kanske 1/5 av cyklarna skivbroms och resten cantis, idag är förhållandet det motsatta.
Har ingenting emot skivbromsar om det inte vore så att jag helst vill kunna byta hjul snabbt på crossen då den används till ett flertal olika saker:
- Pendling med skärmar och Conti 4-Seasons eller dubbdäck beroende på väderlek.
- Landsvägsträning på höst/vinter/vår.
- Enstaka skogsrundor på lättåkta stigar och grusvägar med CX-däck.
- Andracykel och utlåningscykel på landsväg året runt.

För detta har jag ett par uppsättningar billiga hjul (Shimano R500) och ibland lånar jag lättare hjul från fincykeln.

Kandidater jag hittat hittills är:
- Ny CAADX (jag var nöjd, men kanske tråkigt att köra vidare på en likadan?)
- Bianchi Zurigo (lite skeptisk till SRAM Apex, något tung).
- Trek Ion CX (SRAM Apex igen).
- Rose Cross Pro RS 2000 (låååååååång leveranstid).
- Cube Cross Race.

Sen finns det då en uppsjö av crossar med skivbroms som också är intressant, förutsatt att jag kan få rätt svar på följande frågor:

Finns det några vettiga och billiga extrahjul att få tag på? Jag skulle behöva åtminstone en extra uppsättning och kan alltid sälja av de gamla extrahjulen, men allt jag hittar är förhållandevis dyrt eller jättetungt jämfört med hjul för fälgbroms.

Hur är det med mekaniska skivbromsar och rullmotstånd egentligen? Hydrauliska är ju konstruerade som så att packningen drar tillbaks klossen från skivan när man släpper trycket. Men mekaniska?
Då cykeln ska användas på landsväg ibland vill jag inte ha släpande bromsar.

TL;DR-version:

Ny cross. Under/kring 12000:-. Mångsiding. Vilken?

Hmm letar efter samma och de jag fått ner på shortlist är;

Cannondale CAADX 105
Cube Cross Race
La Pierre (minns inte modellnamnet men det är deras CX utan skivbroms).

Alla utan skivbroms. Tycker mig kunna höra säljarnas tveksamheter kring mekaniska och vill inte lägga de pengarna på något som inte är så mycket bättre än traditionella.

Jag kommer nog köpa CAADX eller Cube. Synd bara att jag inte gillar utseendet på CAADXen för jag har en viss förkärlek till Cannondale.

/n

Senast ändrad:
Focus lär väll vara värt att titta på. Att jag valde Cannondale istället för Focus kom som ett resultat av att jag hade chans att prova en Cannondale och se att geometrin passade mig. Annars hade jag nog lutat åt Focus.

Focus Mares (canti) ser ut att sakna fästen för stänkskärmar och två flaskhållare. Kanske inte stämmer?

Skall alltså vara mer åt fulcross-hållet :)

Senast ändrad:
Nej, det verkar saknas. Den fina sidan av det är att jag är nöjd att valet föll på en Cannondale :)

Hur upplever du att det är att köra med cantisarna på vintern? Jag har mini-v på min pompino och jag tycker det är ganska omständigt. Bromsbeläggen slits ner otroligt fort så jag hela tiden måste spänna varjern för att kunna bromsa. Det borde iofs vara ett mindre problem med cantisar eftersom dom har mindre mekanisk fördel och rör sig mer.

Bromsverkan är klart sämre än med kaliperbromsar, men jag tycker ändå att det fungerar hyggligt. Man får nypa hårdare bara.
Bytte dock orginalbeläggen mot Kool Stop svart/rosa på CAADX'en för att få till lite bromsverkan i väta.
Slitaget är rätt högt såhär års, gått åt en uppsättning klossar under hösten/vintern.

Jag tycker också bromsverkan är ok med det jag använder så långe jag ser till att ha bromsarna justerade. Jag kan iofs tänka mig att man inte behöver hålla efter riktigt lika mycket med cantisar.

Nya kandidater är Ridley X-Bow och Stevens Cyclo Cross. Särskilt Ridleyn ser fin ut, Stevenscykeln saknar tyvärr kolfibergaffel.

Ingen som har några erfarenheter av att använda skivbromsad cross på landsväg?

Ja, jag är fullt medveten om att skivbromsar som så är överlägsna. Jag är bara lite skeptisk till skivbromsar i den skepnad de har på de cykelcrossar som är i handeln nu (enklare mekaniska) samt tillgången till billiga extrahjul.

Det går ju att köpa Kina hjul för 400-500 USD. Inom kort kommer jag få få offert från Actionssports. Det går att hitta prisvärda hjul. Sen tänker jag att om oken är samma så borde det gå att uppgradera till hydrauliska den dagen de kommer in på allvar mot CX och landsväg.

Likväl som alla andra prylar bör man undvika de _dåliga_ mekaniska skivbromsarna. Det finns bra. Avid BB7 road, till exempel. Shimano CX75 lär också vara bra, men är något av vaporware.

42Hz skrev:
-------------------------------------------------------
> BB5:orna är de mycket sämre än 7:orna?

Om jag inte är felinformerad är det en inställningsskillnad. Att det endast går stt justera ena broms-paden. Villet kan ge sämre bromsverkan.

johanssonms skrev:
> 42Hz skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > BB5:orna är de mycket sämre än 7:orna?
>
>
> Om jag inte är felinformerad är det en
> inställningsskillnad. Att det endast går stt
> justera ena broms-paden. Villet kan ge sämre
> bromsverkan.

Jag har bb5:or och det går att justera båda padsen. Dock kan jag inte säga om de egentligen är bra eller inte då jag inte har så mycket att jämföra med, jag är nöjd och de är markant bättre än Tekro Lyra, men det säger väl inte så mycket ;-)

silverman834 skrev:
> johanssonms skrev:
> -----
> > 42Hz skrev:
> >
>
> > -----
> > > BB5:orna är de mycket sämre än 7:orna?
> >
> >
> > Om jag inte är felinformerad är det en
> > inställningsskillnad. Att det endast går stt
> > justera ena broms-paden. Villet kan ge sämre
> > bromsverkan.
>
>
> Jag har bb5:or och det går att justera båda
> padsen. Dock kan jag inte säga om de egentligen
> är bra eller inte då jag inte har så mycket att
> jämföra med, jag är nöjd och de är markant
> bättre än Tekro Lyra, men det säger väl inte
> så mycket ;-)

Ok, då tar jag tillbaka det jag sa. Gick bara på den informationen jag fick när jag letade bromsar (tidigare nämnda tråden). Får kolla specen själv nästa gång ;).

Vissa hävdar att det är stor skillnad i prestanda mellan BB5 och BB7, men jag har inga Tour-test att backa upp det med.

Billiga eller inte? jag köpte hjul hos poison bike via deras konfigurator.

Novatechnav, mavic open PRO fälg och några DT swiss ekrar ca 305 eurosar. Väger in strax över 1600 g för paret.

Funkar kanon med conti gp 4 season, conti x-king crossdäck och nu med soumi 240 dubbissar.

Nöjd som attan.

/Botak

Tillbaka
Topp