[Köpa CX] Ny universalcross
Hej Happy,
här kommer ännu en tråd där råd sökes om vilken cykel som ska köpas.
Efter en lite olycka på väg till jobbet förra veckan där min Cannondale CAADX 105 gick sin (högst troliga) död till mötes så står jag inför att hyfsat snabbt behöva hitta en ersättare.
Försäkringsbolaget ersätter tack och lov den gamla cykeln till 100% då den var under 2 år gammal och budgeten för nya cykeln ligger alltså på nivå med en CAADX 105.
Hur som helst, det som får mig att be om tips är att det ser ut att ha hänt en hel del på CX-marknaden sedan jag köpte sist hösten 2011. Då hade kanske 1/5 av cyklarna skivbroms och resten cantis, idag är förhållandet det motsatta.
Har ingenting emot skivbromsar om det inte vore så att jag helst vill kunna byta hjul snabbt på crossen då den används till ett flertal olika saker:
- Pendling med skärmar och Conti 4-Seasons eller dubbdäck beroende på väderlek.
- Landsvägsträning på höst/vinter/vår.
- Enstaka skogsrundor på lättåkta stigar och grusvägar med CX-däck.
- Andracykel och utlåningscykel på landsväg året runt.
För detta har jag ett par uppsättningar billiga hjul (Shimano R500) och ibland lånar jag lättare hjul från fincykeln.
Kandidater jag hittat hittills är:
- Ny CAADX (jag var nöjd, men kanske tråkigt att köra vidare på en likadan?)
- Bianchi Zurigo (lite skeptisk till SRAM Apex, något tung).
- Trek Ion CX (SRAM Apex igen).
- Rose Cross Pro RS 2000 (låååååååång leveranstid).
- Cube Cross Race.
Sen finns det då en uppsjö av crossar med skivbroms som också är intressant, förutsatt att jag kan få rätt svar på följande frågor:
Finns det några vettiga och billiga extrahjul att få tag på? Jag skulle behöva åtminstone en extra uppsättning och kan alltid sälja av de gamla extrahjulen, men allt jag hittar är förhållandevis dyrt eller jättetungt jämfört med hjul för fälgbroms.
Hur är det med mekaniska skivbromsar och rullmotstånd egentligen? Hydrauliska är ju konstruerade som så att packningen drar tillbaks klossen från skivan när man släpper trycket. Men mekaniska?
Då cykeln ska användas på landsväg ibland vill jag inte ha släpande bromsar.
TL;DR-version:
Ny cross. Under/kring 12000:-. Mångsiding. Vilken?
här kommer ännu en tråd där råd sökes om vilken cykel som ska köpas.
Efter en lite olycka på väg till jobbet förra veckan där min Cannondale CAADX 105 gick sin (högst troliga) död till mötes så står jag inför att hyfsat snabbt behöva hitta en ersättare.
Försäkringsbolaget ersätter tack och lov den gamla cykeln till 100% då den var under 2 år gammal och budgeten för nya cykeln ligger alltså på nivå med en CAADX 105.
Hur som helst, det som får mig att be om tips är att det ser ut att ha hänt en hel del på CX-marknaden sedan jag köpte sist hösten 2011. Då hade kanske 1/5 av cyklarna skivbroms och resten cantis, idag är förhållandet det motsatta.
Har ingenting emot skivbromsar om det inte vore så att jag helst vill kunna byta hjul snabbt på crossen då den används till ett flertal olika saker:
- Pendling med skärmar och Conti 4-Seasons eller dubbdäck beroende på väderlek.
- Landsvägsträning på höst/vinter/vår.
- Enstaka skogsrundor på lättåkta stigar och grusvägar med CX-däck.
- Andracykel och utlåningscykel på landsväg året runt.
För detta har jag ett par uppsättningar billiga hjul (Shimano R500) och ibland lånar jag lättare hjul från fincykeln.
Kandidater jag hittat hittills är:
- Ny CAADX (jag var nöjd, men kanske tråkigt att köra vidare på en likadan?)
- Bianchi Zurigo (lite skeptisk till SRAM Apex, något tung).
- Trek Ion CX (SRAM Apex igen).
- Rose Cross Pro RS 2000 (låååååååång leveranstid).
- Cube Cross Race.
Sen finns det då en uppsjö av crossar med skivbroms som också är intressant, förutsatt att jag kan få rätt svar på följande frågor:
Finns det några vettiga och billiga extrahjul att få tag på? Jag skulle behöva åtminstone en extra uppsättning och kan alltid sälja av de gamla extrahjulen, men allt jag hittar är förhållandevis dyrt eller jättetungt jämfört med hjul för fälgbroms.
Hur är det med mekaniska skivbromsar och rullmotstånd egentligen? Hydrauliska är ju konstruerade som så att packningen drar tillbaks klossen från skivan när man släpper trycket. Men mekaniska?
Då cykeln ska användas på landsväg ibland vill jag inte ha släpande bromsar.
TL;DR-version:
Ny cross. Under/kring 12000:-. Mångsiding. Vilken?