Köpa Cyclocross

Anden78

Ny medlem
Köpa Cyclocross
Hej.
Är nybörjare inom cykling och har tänkt köpa Cyclocross alt gravel.
Ska i första hand användas till jobbpendling ca 2mil enkel väg. Men även till vardags och träning.
Skulle behöva råd om vilket märke och modell som ger mest pang för pengarna.
Har tänkt mig max 10 000:-

Köpa Cyclocross
Planet x ser ju trevlig ut. Men finns det svenska återförsäljare? Skulle vilja prova innan köp.
Har tidigare spanat in ridley x-bow.
När jag ställde frågan tänkte jag mest om nishiki, merida, Bianci, trec osv har motsvarigheter som ger mest för pengarna.

Köpa Cyclocross
Anden78 sa:
Planet x ser ju trevlig ut. Men finns det svenska återförsäljare? Skulle vilja prova innan köp.
Har tidigare spanat in ridley x-bow.
När jag ställde frågan tänkte jag mest om nishiki, merida, Bianci, trec osv har motsvarigheter som ger mest för pengarna.

Trimate säljer planet x

Spana också in Shop4cross.de

Köpa Cyclocross
Det är stor skillnad i pris mellan att köpa via lokal handlare och nätshoppar överlag.
Rose har ett showroom i Barkarby om du bor i Stockholmstrakten.
Och du Bör kunna köpa och skicka tillbaka om du inte trivs på cykeln.
Om du har möjlighet att klämma in hydrauliska bromsar i budgeten (ex.vis genom internetköp) så är det värt massor om ffa om du vintercyklar, då de inte riskera att få fastfrysta vajrar i minugrader, samt generellt är trevligare att bruka.

Köpa Cyclocross
Mycket cross för mindre pengarna?
9000 kr Aluram/CF-gaffel, 2x10 Tiagra 4700, hydr. skivbroms http://www.cykelkraft.se/superior-x-road-elite-matte-orange-black-team-red
10500 kr Aluram/CF-gaffel, 2x11 Shimano 5800, hydr. skivbroms http://www.cykelkraft.se/superior-x-road-issue-matte-smoky-alu-black-team-red
13000 kr CF-ram/gaffel, 2x11 Shimano 5800, hydr. skivbroms http://www.cykelkraft.se/superior-x-road-team-elite-matte-dark-grey-grey-neon-red
17100 kr CF-ram/gaffel, 2x11 Ultegra 6800, hydr. skivbroms http://www.cykelkraft.se/superior-x-road-team-issue-matte-black-white-team-red
21000 kr CF-ram/gaffel, 2x11 Ultegra R8000, hydr. skivbroms http://www.cykelkraft.se/superior-x-road-team-issue-mattsvart-svart-rod

Bilagor

• SUP_cx.jpg
    SUP_cx.jpg
    150.2 KB · Besök: 84
Köpa Cyclocross
Anden78 sa:
Hej.
Är nybörjare inom cykling och har tänkt köpa Cyclocross alt gravel.
Ska i första hand användas till jobbpendling ca 2mil enkel väg. Men även till vardags och träning.
Skulle behöva råd om vilket märke och modell som ger mest pang för pengarna.
Har tänkt mig max 10 000:-
Mest vad?
Vill du ha en komponentgrupp ur en finare serie eller värdesätter du en ram med trevliga egenskaper eller kanske tycker du att möjligheten att montera skärmar och pakethållare är viktigast?

Köpa Cyclocross
Oj!
Många bra tips!
Tack! Nu har jag lite att fundera på.
Med andra ord betalar man rätt mycket för vad som står på ramen, men nödvändigtvis inte bättre.
Tack alla

Köpa Cyclocross
Anden78 sa:
Oj!
Många bra tips!
Med andra ord betalar man rätt mycket för vad som står på ramen, men nödvändigtvis inte bättre.
Tack alla
Om du tror att ramen bara är något nödvändigt ont vars enda uppgift är att vara fästpunkter för komponenter och hjul så gör du bäst i att snickra ihop en egen och spara en rejäl slant.
Min erfarenhet är att det är rätt stor skillnad på ramar. En bra ram ger massvis med trevlig komfort utan att flexa på fel ställe.

Köpa Cyclocross
Anden78 sa:
Oj!
Många bra tips!
Tack alla

Dacia Logan och Volvo xc90 gäller det ungefär samma för. :D

Ska du pendla till jobbet är det inte så noga, egentligen. Hur många tusen gör det inte dagligen på biltemacyklar?

Superiors billigaste med hydrauliska bromsar var prisvärd!

Köpa Cyclocross
Cannondale jekyl 1000 sa:
Anden78 sa:
Om du tror att ramen bara är något nödvändigt ont vars enda uppgift är att vara fästpunkter för komponenter och hjul så gör du bäst i att snickra ihop en egen och spara en rejäl slant.
Min erfarenhet är att det är rätt stor skillnad på ramar. En bra ram ger massvis med trevlig komfort utan att flexa på fel ställe.
Och vad säger du egentligen? Vilken ram är bra och vilken är dålig, av de som nämnts i denna tråd? Låter mest som flummigt FUD i mina öron. Visa gärna att jag har fel, med lite fakta, testdata, mätningar etc.

Köpa Cyclocross
Sixten Fors sa:
Anden78 sa:
Och vad säger du egentligen? Vilken ram är bra och vilken är dålig, av de som nämnts i denna tråd? Låter mest som flummigt FUD i mina öron. Visa gärna att jag har fel, med lite fakta, testdata, mätningar etc.
Du har bara ett fel - hela du....

Köpa Cyclocross
Anden78 sa:
Oj!
Många bra tips!
Tack alla

Att det är skillnad på ramar är en sak, och det är inte vad ta avser. Läs en gång till.

Köpa Cyclocross
emmer sa:
Sixten Fors sa:
Anden78 sa:
Du har bara ett fel - hela du....

Skulle vara trevligt om du kunde visa respekt och ha en trevlig ton.

Köpa Cyclocross
Stumpy sa:
X i taket. Canyon-Sixten rekommenderar bockstyrehoj till pendling.
Nej. Du missade att läsa TS fråga. Här kommer långsamma reprisen...
Anden78 sa:
Skulle behöva råd om vilket märke och modell som ger mest pang för pengarna. Har tänkt mig max 10 000:-
...samt miitt svar på TS fråga...
Sixten Fors sa:
Mycket cross för mindre pengarna?
9000 kr Aluram/CF-gaffel, 2x10 Tiagra 4700, hydr. skivbroms http://www.cykelkraft.se/superior-x-road-elite-matte-orange-black-team-red
10500 kr Aluram/CF-gaffel, 2x11 Shimano 5800, hydr. skivbroms http://www.cykelkraft.se/superior-x-road-issue-matte-smoky-alu-black-team-red
etc...

Komplicerat värre.

Köpa Cyclocross
Av döma på tonen i den här tråden så är det flera som inte kommer få så många julklappar i morgon...

Till svaret på frågan: vill du köpa en cross som passar dig så är det bäst om du kan prova. XXL brukar ha cyklar under 10 000, t ex Merida eller White, lite beroende på utförsäljning av gamla cyklar i butiken närmast dig. Köp den cykeln med färgtema som bäst matchar din övriga outfit, alla cyklarna kommer ta dig till jobbet. ;-)

Köpa Cyclocross
bellasoda sa:
Av döma på tonen i den här tråden så är det flera som inte kommer få så många julklappar i morgon...

Till svaret på frågan: vill du köpa en cross som passar dig så är det bäst om du kan prova. XXL brukar ha cyklar under 10 000, t ex Merida eller White, lite beroende på utförsäljning av gamla cyklar i butiken närmast dig. Köp den cykeln med färgtema som bäst matchar din övriga outfit, alla cyklarna kommer ta dig till jobbet. ;-)

Tack ?

Köpa Cyclocross
Anden78 sa:
bellasoda sa:

Tack ?

Köpte min merida cx 100 på xxl när den kostade 3999kr. Efter att ha läst lite trådar här trodde jag det skulle bli omöjligt att cykla på en så billig cykel med så dåliga komponenter, det skulle dessutom vara svintråkigt då den va så tung (11kg med pedaler och flaskhållare väger min 54:a).
Konstigt nog funkar den grymt till jobbet, cyklade även tre h skog och grusväg häromdagen och hade askul precis som min kompis hade på sin white cx som han gav lite över 6k för. När delarna som sitter på nu ger upp kommer jag uppgradera till ultegragrupp och lite bättre hjul, kommer ändå vara under 10k i totalpris

Köpa Cyclocross
Har nyligen blivit bestulen på min planet x xls och söker ny hoj för pendling och en del annat, grusvägs, crossrejs, asfalt, stigåka osv.

Vore bra med ordentliga axlar, (inte 5x100 och 5x135) enkel klinga fram, bra med utrymme för breda däck, eventuellt kommer jag låna hjul från min ht, 27,5 hjul bara för att jag tror det vore trevligt med lite mer volym ibland, 11 eller 10delat spelar ingen roll tror jag. alu eller kolfiber är inte heller avgörande, vad har ni för tips på cykel för 10-15k?

Köpa Cyclocross
Gushem sa:
Har nyligen blivit bestulen på min planet x xls och söker ny hoj för pendling och en del annat, grusvägs, crossrejs, asfalt, stigåka osv.

Vore bra med ordentliga axlar, (inte 5x100 och 5x135) enkel klinga fram, bra med utrymme för breda däck, eventuellt kommer jag låna hjul från min ht, 27,5 hjul bara för att jag tror det vore trevligt med lite mer volym ibland, 11 eller 10delat spelar ingen roll tror jag. alu eller kolfiber är inte heller avgörande, vad har ni för tips på cykel för 10-15k?

Köpte en sånhär idag, eller ja, sambon köpte sig en. Klart prisvärd, ännu mer med en 20% kod.

https://m.bikester.se/562130.html

Köpa Cyclocross
1528284280391-1219089187.jpg
https://shop4cross.com/bikes-frames/ridley-x-night-summer-offer/ridley-x-night-disc-60-02cs.html

Jag har beställt en sån här, iofs blev det nästan 16000. Men med TA fram och vikt ca 8,3 kg känns ändå prisvärd. Ganska extrem geometri dock, men jag gillart.

Köpa Cyclocross
Hoppla! Beställde i rättan tid, Karsten höjde just priserna med 100 €. ? Så, lägg på en tusing och du får ändå en prisvärd cykel om du vill ha en riktigt rejsig cx. Hoppas att vikten stämmer någorlunda bara, då blir den lika lätt som min Bianchi med kolhjul.

Köpa Cyclocross
Sixten!
Ser att du är en hejjare på cyklar på detta forum. Jag är inne på att köpa en cx / gravel hoj är för grön för att fatta skillnaden. Som jag förstår så är det en annan geo på cx hojar kontra gravel, eller gäller det från fall till fall. Hade en Crecent maxa förut men sålde den. Bl a för att jag tyckte det var skönare att köra mtb men om man sitter mer uppträtt på en cx så blir det kanske en annan känsla. Har kollat på sup x-road. Hur är dom? Dom verkar ju själva klassa dom som gravel ?

Köpa Cyclocross
Hej,
Tack för alla tips.
Hittade denna till slut.
En Ridley x-trail A-20 Gravel.
Fantastisk cykel enl mig.
Dessutom KHK-färger ???

Bilagor

• CC241CB0-A9A7-4C9C-B70A-52F2C1F688F9.jpeg
    CC241CB0-A9A7-4C9C-B70A-52F2C1F688F9.jpeg
    480.9 KB · Besök: 129
Köpa Cyclocross
Anden78 sa:
Oj!
Många bra tips!
Tack alla

+1

Tillbaka
Topp