köpa cykel, budget 8000-10000kr .HT?

johel

Ny medlem
Hej vet inte ifall denna frågan hör hemma här men vill köpa ny cykel och får väl kosta runt 8000kr Max 10000kr.
Har tittat på både Grand canyon 6.0 AL och Canyon yellowstone 5.0. Ska ha cykeln till att köra i terräng men vill ändå kunna göra wheelie/manual osv tror ni de håller för det? kom gärna med andra förslag eller råd
MvH johan

Standardsvar nr1. Radon, har en själv. Mycket nöjd. Om dom håller för att göra konster på, satsa på en billigare så du har råd ifall den går sönder.

Oskar skrev:
-------------------------------------------------------
> STIZZE, du är helt besatt av Cannondale.

+1 Man blir det.

Men ärligt talat så var den där Trail 2 Sl för 10000 kr helt uselt specad. Även om inte komponenterna är allt. Cannondale må vara hur fina som helst, men i den prisklassen skulle jag inte rekommendera dem åt nån.

Även om fultyskarna kring 1000 € också har tunga hjul, tunga ramar och metalldelar så har de åtminstone bra komponenter och bra gafflar.

Oskar skrev:
> STIZZE, du är helt besatt av Cannondale.

Är man sponsrad så är man. På samma sätt som de som jobbar i cykelbutiker brukar ange detta hade det nog varit snyggt att de som är sponsrade gör samma sak, speciellt om de i var och varannan tråd talar om hur fantastiskt det märke som just de är sponsrade av är. Oärlig reklam är aldrig snyggt.

fredrikw skrev:
> Oskar skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > STIZZE, du är helt besatt av Cannondale.
>
> Är man sponsrad så är man. På samma sätt som
> de som jobbar i cykelbutiker brukar ange detta
> hade det nog varit snyggt att de som är sponsrade
> gör samma sak, speciellt om de i var och varannan
> tråd talar om hur fantastiskt det märke som just
> de är sponsrade av är. Oärlig reklam är aldrig
> snyggt.

Är det ngn som missat att STIZZE är en Good fighter?

MTBiker skrev:
> Är det ngn som missat att STIZZE är en Good
> fighter?

Jag är nog inte helt säker på att en nybörjare som ber om tips för sitt först cykelköp har koll på allt som händer på happy. Men det är ju inte det som är min poäng heller, det handlar inte om vem som vet vad, utan vem som borde vara tydlig med vad. Har man ekonomiska intressen i en fråga är det inte dumt att det är tydligt, speciellt om man ger rekommenderar till nybörjare.

fredrikw skrev:
> MTBiker skrev:
> -----
> > Är det ngn som missat att STIZZE är en Good
> > fighter?
>
> Jag är nog inte helt säker på att en nybörjare
> som ber om tips för sitt först cykelköp har
> koll på allt som händer på happy. Men det är
> ju inte det som är min poäng heller, det handlar
> inte om vem som vet vad, utan vem som borde vara
> tydlig med vad. Har man ekonomiska intressen i en
> fråga är det inte dumt att det är tydligt,
> speciellt om man ger rekommenderar till
> nybörjare.

Kan jag instämma i. Räcker med en signatur i profilen.

Jag äger en C-dale racer. Jag ÄLSKAR den!

Men inte fan skulle jag rekomendera nybörjare att köpa snik Cannondales. Det är liksom inte instegsmodeller med RST-gafflar som är grejen.

Fråga runt här tills du vet ungefär vad du ska ha, slå sedan till på en Radon eller annan billig rea-hoj med skaplig spec. Typ minst Recon gaffel, kanske. Lattja med den några år. Sedan kommer du veta mer vad som passar dig och vad som är din drömcykel.

Den här tråden är ju meningslös eftersom trådskaparen redan hittat det bästa köpet i tiotusenkronorsklassen.

Freddie L skrev:
> Men inte fan skulle jag rekomendera nybörjare att
> köpa snik Cannondales. Det är liksom inte
> instegsmodeller med RST-gafflar som är grejen.

Oj, kollade inte ens in länkarna, men för 10' kan man få bra mycket mer än de där snikspecade Cannondale-cyklarna, någon måtta på märkesfetishen måste det ändå finnas kan man tycka...

fredrikw skrev:
> Freddie L skrev:
> -----
> > Men inte fan skulle jag rekomendera nybörjare
> att
> > köpa snik Cannondales. Det är liksom inte
> > instegsmodeller med RST-gafflar som är grejen.
>
> Oj, kollade inte ens in länkarna, men för 10'
> kan man få bra mycket mer än de där snikspecade
> Cannondale-cyklarna, någon måtta på
> märkesfetishen måste det ändå finnas kan man
> tycka...

+1, tycker att det är lite väl magstarkt av STIZZE att rekommendera dem som alternativ till Crand Canyon AL 6.0.

Senast redigerad av en moderator:
Tack för alla svar, men fastnade mest för http://bikes.pitpro.se (Pit pro SF1- pro lite) den verkar schysst och tycker den ser bra ut med. Så det står nog mellan den och Grand Canyon 6.0 AL. Någon som vet för och nackdelar med cyklarna? kommer har cyklen till en del wheelie/manual men såklart terräng körning med. tack för svar.

> Oskar skrev:
> > STIZZE, du är helt besatt av Cannondale.
>
> Är man sponsrad så är man.

Det har ingenting med det att göra och det vet du, jag har gillat cannondale från första början. Jag har ägt cannondales sen 1997 och även om jag inte tävlat/tränat så mkt på många år så har jag aldrig slutat använda cyklarna. Och jag har aldrig slutat vara nöjd med dom, jag har alltid haft mitt absoluta fulla förtroende för cyklarna oavsett vad det sitter för komponenter på dom.

Johel kanske kommer få samma intresse, det vet varken vi eller ni nånting om, och det är klart han vill höra alla åsikter om alla typer av cyklar i detta läge. Så ge honom alla tips ni kommr på och vad ni rekommenderar istället för att rata ett riktigt fint cykelmärke. Killen kanske värderar att cykel ska se snygg ut också exempelvis, och där är radon ett riktigt dåligt alternativ, enl mig iaf och veterligen många.

> fredrikw skrev:
> -------------------------------------------------------
> Har man ekonomiska intressen i en fråga är det inte dumt att det är tydligt, speciellt om man ger > rekommenderar till nybörjare.

Vad får dig att tro att jag tjänar en spänn av att någon köper en cannondale? Det är helt absurt att du tror att jag får någon typ av ekonomisk hjälp om jag råkar rekommendera cykelmärket och någon köper.

johel skrev:
> Tack för alla svar, men fastnade mest för
> http://bikes.pitpro.se (Pit pro SF1- pro lite)

Jag hade också pitpro på tapeten när jag valde cykel 2010, det är ett budgetmärke men jag tycker dom är snygga också vilket jag iaf för mig är värt en del för att trivas.

Köp cykeln som magkänslan säger bara så blir du nöjd

STIZZE skrev:
> fredrikw skrev:
> > Har man ekonomiska intressen i en fråga är det
> > inte dumt att det är tydligt, speciellt om man
> > ger rekommenderar till nybörjare.
>
> Vad får dig att tro att jag tjänar en spänn av
> att någon köper en cannondale? Det är helt
> absurt att du tror att jag får någon typ av
> ekonomisk hjälp om jag råkar rekommendera
> cykelmärket och någon köper.

Du är sponsrad av Cannondale, alltså föreligger det en ekonomisk relation mellan dig och Cannondale. Företag sponsrar inte för att vara snälla, utan för att exponera sitt varumärke och i långa loppet sälja mer. Du kanske har en baktanke med att rekommendera Cannondale helt oreflekterat, som i den här tråden till exempel, men det är ändå ärligast att du är tydlig med var din bedömning kommer ifrån.

STIZZE skrev:
> Vad får dig att tro att jag tjänar en spänn av
> att någon köper en cannondale? Det är helt
> absurt att du tror att jag får någon typ av
> ekonomisk hjälp om jag råkar rekommendera
> cykelmärket och någon köper.

Eftersom du är besatt av Cannondale och nu dessutom officiellt PR-cyklist för märket så är det självklart att du endast rekommenderar Cannondales cyklar. Det tycker jag är helt OK om du är tydlig med det. De flesta andra som hjälper nybörjare brukar rekommendera olika cyklar - de som ger mest för pengarna med hänsyn till alla delar på cykeln.

johel skrev:
> Tack för alla svar, men fastnade mest för
> http://bikes.pitpro.se (Pit pro SF1- pro lite) den
> verkar schysst och tycker den ser bra ut med. Så
> det står nog mellan den och Grand Canyon 6.0 AL.
> Någon som vet för och nackdelar med cyklarna?
> kommer har cyklen till en del wheelie/manual men
> såklart terräng körning med. tack för svar.

Canyon är fultyskt, PitPto är fulsvenskt, roligare med svenskt. :) Nackdelen med PitPron är väl att det är en reamodell som enbart finns i XS och L. Går du upp lite i pris så kanske en Ghost: http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=44849 annars verkar väl Canyonen bra…

Håller helt klart med Castrello och Freddie L om Cannondale. Även om jag verkligen gillar deras cyklar så kan jag inte rekommendera en så uselt specad cykel i den prisklassen. De borde inte tillverka så billiga mtbs eftersom de bara blir dyra ändå.

Utvecklar verkligen PitPro cyklarna själva, eller köper de färdiga ramar från fabriker som gör detta åt dem? Det är ju viss skillnad, i alla fall om man jämför med Canyon.

fredrikw skrev:
> Utvecklar verkligen PitPro cyklarna själva, eller
> köper de färdiga ramar från fabriker som gör
> detta åt dem? Det är ju viss skillnad, i alla
> fall om man jämför med Canyon.

Ingen aning. Men är väl inte säkert en egenutvecklad är bättre än en ram någon annan utvecklat, eller?

Självklart påverkar det vår syn på Stizze att han får en gratis svindyr hoj av Cannondale. Själv kanske han inte tycker att det borde ha någon betydelse, men om vi andra tycker att det har det så är det en konsekvens han får leva med. Företag sponsrar inte av ren välvilja för i så fall kunde de ju ge en likadan cykel till oss alla här på forumet. De ger bort cykeln för att få ut maximalt av varje krona de lägger på denna reklaminsats. Sponsring är bara ett annat namn på reklam.

Själv brukar jag ofta rekommendera Canyon, utan att ha blivit sponsrad av dem. Fy fan vad korkad jag är.

Nåväl. Eftersom jag tillhör Canyons tomtearmé som drar en lans för företagets cyklar så gör jag det även här och säger köp en Grand Canyon AL.

Bara att någon rekommenderar en Cannondale i den prisklassen är ju tillräckligt för att det ska bli uppenbart att något är skumt.

Må vara partisk, men jobbar med Cannondale själv och Trail serien kanske är lite enklare utrustad men det är en rejäl ram, 1,5" styrrör och SAVE systemet borgar för att den är bekväm. Trail serien är ingen racing serie och har en lite slappare geometri som passar motionärer väldigt bra. Den lär hålla för en del stryk och är styv i framändan samt att Deuce gaffeln är betydligt bättre än t ex Recon gaffeln på sl1an.

T ex så är 29er Trailen riktigt bra! vettiga vinklar och känns riktigt bra trots sin trista utrustningsnivå är en riktig sleeper, en cykel jag skulle kunna tänka mig köra själv, med annan utrustning då såklart men.

Supersonic skrev:
> Självklart påverkar det vår syn på Stizze att
> han får en gratis svindyr hoj av Cannondale.

Jag får lååångt ifrån nånting gratis.

> Även om fultyskarna kring 1000 € också har
> tunga hjul, tunga ramar och metalldelar så har de
> åtminstone bra komponenter och bra gafflar.

Snabbkollade lite spec. och Radonen för 9000 är 1,5kg lättare än Cannondalen för 10 000.
Visst pryttlarna är bättre och lättare, radonhjulen är väl stabila men inte några lättviktare.
Så ramen kan väl inte rimligtvis skilja så mycket i vikt?

I min värld skulle valet stå mellan Radon och Canyon.

Om Pitpro'n passar så köp den, min son fick en av deras 24" och fyra av mina vänner köpte Pitpro 2010 och alla verkar nöjda so far...
Själv hade jag ju förstås köpt en Cannondale;-)

Tillbaka
Topp