Köpa cykel för en överviktig man

AndersEk

Medlem
Hej!
Jag har bestämt mig för att ta tag i vikten och att cykla låter både roligt och intressant.
Jag väger runt 150-170kg och är 2 meter lång och har svårt att hitta en cykel som orkar bära den vikten, finns det några cyklar som passar in i den beskrivningen?
// Anders

Jag började när jag vägde 120, för mig fungerade LCHF. Värt att notera är att kosten utgör 85% av viktnedgången. Motion är dock extremt bra för systemet i övrigt och motiverar till att man kommer ut om man tycker det är kul. Köp en cykel i butik, cykla. Om/när du tycker det är grymt kul och är i bättre form köper du en bättre cykel. Kör hårt!

En rejäl mountainbike med antingen stel eller lite grövre dämpad framgaffel borde funka. Eller en cykel byggd för att hålla för touring med tung packning.

Var vill du cykla och hur mycket pengar får det kosta?

Jag började när jag vägde 120, för mig fungerade LCHF. Värt att notera är att kosten utgör 85% av viktnedgången. Motion är dock extremt bra för systemet i övrigt och motiverar till att man kommer ut om man tycker det är kul. Köp en cykel i butik, cykla. Om/när du tycker det är grymt kul och är i bättre form köper du en bättre cykel. Kör hårt!
Orkar den hålla vikten?

En rejäl mountainbike med antingen stel eller lite grövre dämpad framgaffel borde funka. Eller en cykel byggd för att hålla för touring med tung packning.

Var vill du cykla och hur mycket pengar får det kosta?
Tänkte liksom cykla runt i området och på gatorna. Har inte så mycket koll på vad en bra cykel kostar, men jag räknar med ca 8000kr

Tänkte liksom cykla runt i området och på gatorna. Har inte så mycket koll på vad en bra cykel kostar, men jag räknar med ca 8000kr
Jag tänker mig något i den här stilen:

Lite bredare däck och byggd för att ta packning, så det bör inte vara något klent bygge. Jag har dock ingen erfarenhet av modellen själv och lyckas inte hitta någon maxvikt, så inga garantier från min sida. Men cykeltypen borde kunna funka, även om det inte är just den modellen.

Jag tror att tex Länna Sport / Jarla Cykel / Cykelcity / TCM är rätt ställe, inte XXL / Stadium. Så du får bra hjälp att hitta en cykel som passar både längd och vikt.

Hej!
Jag har bestämt mig för att ta tag i vikten och att cykla låter både roligt och intressant.
Jag väger runt 150-170kg och är 2 meter lång och har svårt att hitta en cykel som orkar bära den vikten, finns det några cyklar som passar in i den beskrivningen?
// Anders

Inget svar på din fråga, men...
Jag vet inte hur gammal du är, vilken kondition du har eller hur länge sedan det var du sist cyklade, men det finns risk för att det kommer bli rätt så ansträngande bara att ta dig fram i början. Se till att få tillräckligt låga växlar på cykeln så du kommer upp för backar, om än långsamt. Det kan också vara bra att se till så bromsarna är ordentligt tilltagna.
Annars tror jag att de flesta "riktiga" cyklar klarar din vikt, men det kanske inte blir med någon stor marginal.

Ett hyffsat kralligt standardhjul som DT E1900 spline har en rekommenderad maxvikt på 130kg

Edit. Eller anger man maxvikt per hjul? Dvs att 130kg är totalt 260kg (förutsatt att man kör med två hjul på sin hoj)

Senast ändrad:
Såvida det inte är något magiskt med Giantcykelns ram, gaffel och hjul så tycker jag det är förvånanavärt dåliga komponenter för pengarna eller? Altus/alivio/agera-växlar och MT200 bromsar för nästan 10'?

En MTB är gjord för skogen, hårda landningar etc för en lättare cyklist. Tänker du cykla asfalt, grusvägar etc tror jag garanterat den håller.

viktnedgång handlar om kalorier in inte ut. Eller snarare det är lätt, lite mer kalorier ut än in.

Tips:
- du behöver en bra våg du litar på.
- ladda ner Lifesum. Mata in dina uppgifter välj målvikt och takt. En hög takt är 1kg per vecka. Ge dig fan på att räkna och väga ALLT du äter i t.ex. fyra veckor typ första juni eller något möte eller annat. Detta för att känna att du får ett verktyg som fungerar.
- kroppen upplever att den svälter när man går ner i vikt, dvs förbered dig på att vara hungrig. Hungern är bra får du intala dig då tappar du vikt.
- Det finns en utpräglad uppfattning att hård träning är lösningen. Typ man ska lida lite. Men som jag förstått det finns inga studier som visar att det funkar, man äter mer och kompenserar.
- Vill du träna också vilket är trevligt då man får äta mer. Se till att ha en bra smart watch (apple watch 5 är grym för ändamålet) så du kan logga träning har och se hur mycket du brände. Lägg in siffran i lifesum som träning och njut av en kvällsmacka extra eller två.
- Är man lite hungrig när man går och lägger sig funkar det ändå, man tror natten blir tuff men det blir den inte.

1kg=7000kcal. En siffra om man gillar att räkna och analysera.
- Så vill du gå ner 1kg på en vecka behöver du baserat på en liggastillnivå äta 1000kcal mindre per dag eller träna 1000kcal per dag.
- har man gått upp 1kg på tio veckor har man ätit 700kcal för mycket per vecka eller 100kcal (en banan) per dag.

Senast ändrad:
Det håller!

Alla ”riktiga” mtb är gjorda för att tåla hopp och smällar i skogen. Så länge du håller dig på marken och snäll terräng (typ grus) kommer det hålla.

Du är lika lång som jag och då brukar 29” hjul vara det normala rådet, men jag skulle föreslå 27,5”. De mindre hjulen är starkare och den något mindre ramen är styvare.

Du behöver cykla väldigt mycket för att tappa vikt, kosten är allt.

Det kommer vara tufft i början, som tidigare nämnt behöver du lätta växlar. 2 eller 3 klingor fram (alla cyklar med fler än 15 växlar helt enkelt) .

En MTB är gjord för skogen, hårda landningar etc för en lättare cyklist. Tänker du cykla asfalt, grusvägar etc tror jag garanterat den håller.

viktnedgång handlar om kalorier in inte ut. Eller snarare det är lätt, lite mer kalorier ut än in.

Tips:
- ladda ner Lifesum. Mata in dina uppgifter välj målvikt och takt. En hög takt är 1kg per vecka. Ge dig fan på att räkna och väga ALLT du äter i t.ex. fyra veckor typ första juni eller något möte eller annat. Detta för att känna att du får ett verktyg som fungerar.
- kroppen upplever att den svälter när man går ner i vikt, dvs förbered dig på att vara hungrig. Hungern är bra får du intala dig då tappar du vikt.
- Det finns en utpräglad uppfattning att hård träning är lösningen. Typ man ska lida lite. Men som jag förstått det finns inga studier som visar att det funkar, man äter mer och kompenserar.
- Vill du träna också vilket är trevligt då man får äta mer. Se till att ha en bra smart watch (apple watch 5 är grym för ändamålet) så du kan logga träning har och se hur mycket du brände. Lägg in siffran i lifesum som träning och njut av en kvällsmacka extra eller två.
- Är man lite hungrig när man går och lägger sig funkar det ändå, man tror natten blir tuff men det blir den inte.

- Så vill du gå ner 1kg på en vecka behöver du baserat på en liggastillnivå äta 1000kcal mindre per dag eller träna 1000kcal per dag.
- har man gått upp 1kg på tio veckor har man ätit 700kcal för mycket per vecka eller 100kcal (en banan) per dag.
Nu är vi lite offtopic men hur som helst...

Jag har gått ner från 130kg ->75kg.

Visst är det kalorier in och ut som räknas MEN det är mycket lättare att äta mindre kalorier än att bränna bort dom. Därför säger man att 85% är kosten.

Det beror ju lite på hur du cyklar. Är det tuff enduro eller vanlig XC? För vanlig XC hade jag gått på en trail-cykel (Scott Genius, Cannondale Scalpel SE, Specialized FSR). De är hyfsat lätta men byggda för tuffare terräng så de lär hålla för dig.

Vad tycker ni om dessa

Vad tycker ni om dessa

Dom verkar ju stabila och starka. Skulle kunna funka bra.

Tips:

+1 på Lifesum!
Slutade med fotboll, blev gravid och bytte från rörligt till stillasittande jobb ungefär samtidigt. Gick snabbt upp en del i vikt, men lyckades vända trenden med hjälp av Lifesum.
Ett lysande sätt att ha koll på kalorier in/ut.

Vafan ofta skjutsar man ju polarn på pakethållarn till krogen på nån gammal rostig kärringhoj, då är det minst 170 kg på cykeln. Brukar inte vara några problem. De flesta cyklar lär fungera. Besök nån cykelbutik köp en cykel du gillar ut och mys, så kommer resten.

Edit:
Nån gång var vi tre på en cykel, en på hållarn och en på styret. Där gick gränsen, framfälgen vek sig, det gjorde även vi fast i skratt.

Jag tänker mig något i den här stilen:

Lite bredare däck och byggd för att ta packning, så det bör inte vara något klent bygge. Jag har dock ingen erfarenhet av modellen själv och lyckas inte hitta någon maxvikt, så inga garantier från min sida. Men cykeltypen borde kunna funka, även om det inte är just den modellen.

Såg inte ut att ha så skön körställning.

Vart står det hur mycket vikt den pallar med?
Man får nog höra av sig till kundtjänst, men hjulen är väl det jag själv skulle oroat mig för. Den ju tänkt som en touring och borde klara ganska mycket. Risken finns att du kommer ha svårt att hitta en tillverkare som lovar att deras cyklar håller 170 kg eftersom det finns så liten marknad.

Alternativt kanske kolla på en begagnad Surly Ogre? Dem är gjorda i 4130 stål för offroad touring och med förstärkning på utsatta ställen

Man får nog höra av sig till kundtjänst, men hjulen är väl det jag själv skulle oroat mig för. Den ju tänkt som en touring och borde klara ganska mycket. Risken finns att du kommer ha svårt att hitta en tillverkare som lovar att deras cyklar håller 170 kg eftersom det finns så liten marknad.

Det står ju 170 kg på Kalkhoff-cyklarna han länkade ovanför!

Missade det helt, verkar ju klart vettig utifrån TS spec, men varför i dammodell? Kommer ju bli lite svajigare.

Lättare att få över benet på en damsnurra. Tycker TS gör rätt i att välja det. Kommer bli lättare och roligare att komma igång och börja cykla.

Vad tycker ni om dessa

Vilken av dessa skulle ni rekommendera? Kan inte så mycket om cyklar.

Den i mitten är ju slut i storlek XL men av dom två andra tycker jag den längst ner ser trevligast ut, ramen ser lite modernare och grövre ut, men för övrigt är det likvärdig utrustning och nästan samma komponenter.

Den i mitten är ju slut i storlek XL men av dom två andra tycker jag den längst ner ser trevligast ut, ramen ser lite modernare och grövre ut, men för övrigt är det likvärdig utrustning och nästan samma komponenter.
Den längst ner är även 80 g lättare. ?
AndersEk, köp den du gillar mest.
Jag tror du får svårt att hitta något bättre i samma prisklass, som klarar lika hög vikt, med lågt insteg och med den storleken på ram.

Alternativt kanske kolla på en begagnad Surly Ogre? Dem är gjorda i 4130 stål för offroad touring och med förstärkning på utsatta ställen

Det där med maxvikt måste ha mer att göra med garanti än hållbarhet. Han ska ju inte spöa cykeln i skogen. När jag var liten hade vi en studsmatta med maxvikt 120 kg vi var ofta 4-5 (ca250kg) ungar som hoppade som galningar på den. Gav bort den till en bekant och den håller än idag 10 år senare. Någonstans måste tillverkare sätta en gräns så att inte folk ska kunna misshandla saker och sedan kräva garanti. En person på 130 kan lätt med hjälp av lite våld utsätta en cykel för mer Newton än en glad motionär på 160.

Hej!
// Anders
Vad blev det för cykel? Letar själv inne på Kronans herr cykel men osäker /Henrik

Tillbaka
Topp