Köpa cykel (nybörjare)

Köpa cykel (nybörjare)
De flesta märken kör med unisex-ramar där en damspecifik sadel och rosa och/eller lila dekor gör cykeln till en dammodell. En del märken tar fasta på att den genomsnittliga damen och herren har lite olika proportioner på kroppen och gör damspecifika ramar. Ett exempel är Giant som har varumärket Liv på sina dammodeller.

Men alla damer är inte lika. Min fru testade både Giant Trance (herr) och Liv Intrigue (dam) och geometrin på Trance passade henne bätte än Intrigue.

Köpa cykel (nybörjare)
Bengt-re sa:

Då har vi lika erfarenhet. Jag har 3x10 och 11-36T, funkar kanon. Minns inte när jag tappade kedjan senast, men det var år sedan. Använder lägsta och högsta vxl varje gång jag är ute i skogen och till/från dito.

Skulle klarar mig med 2x 11-42T (=cykel på rekommendation) men skulle absolut inte klara mig med 1x 11-36T. Nätt och jämnt med 1x 10-42T och garanterat 1x 10-50T, men då räcker inte 14700 kr i budget, med god marginal.

Köpa cykel (nybörjare)
I detta fall Canyon AL SLX 9.9 verkar det vara samma ram/geometri i dam o herr. Herr kostar 2K mer och har en Fox 110 slag gaffel, dam med Reba 100 slag, lägre vikt och tjejsadel. Därför valde jag att rekommendera en dam.

(med reservation för skillnader jag kan ha missat)

Senast ändrad:
Köpa cykel (nybörjare)
Om ekonomin tillåter hade jag köpt Scotten alla dagar i veckan, där har du en toppcykel och behöver inte fundera på att byta upp dig när du fastnat för mtb som alla vi andra också gjort här. Annars såg Radonen bra ut, bra gaffel och Xt drivlina, hade gått på den om Scotten känns för dyr. Lycka till med köpet.

Köpa cykel (nybörjare)
gunners sa:
Om ekonomin tillåter hade jag köpt Scotten alla dagar i veckan, där har du en toppcykel och behöver inte fundera på att byta upp dig när du fastnat för mtb som alla vi andra också gjort här. Annars såg Radonen bra ut, bra gaffel och Xt drivlina, hade gått på den om Scotten känns för dyr. Lycka till med köpet.

Radon cykeln är inom den ekonomiska ramen men hur fungerar det att beställa från utlandet? Kan jag montera ihop en cykel själv?

Köpa cykel (nybörjare)
tmalm sa:
Hej igen!
Vill bara påminna om den beggade Scott scale pro för tolv lax som jag tipsade om innan men som verkar ha försvunnit i den filosofiska debatten om snyggast vs tvådelat vevparti :
https://happyride.se/annonser/ad.php?id=21584
Tycker det verkar va ett rätt schysst köp.
/T
Jag håller med, en bra cykel för pengarna. Modell 2012 Scale 29er Pro, lättad och snabb. Men... 29" kan bli lite stort/skrämmande om man är 162 cm hög inte bara skall köra svinsnabbt på CV, bara 69,5° gaffelvinkel är onödigt XC-raceigt, den var uppgraderad men ändå beg med lite risk för servicebehov av SID-gaffel etc., hojen kan ha gått hårt eller snällt, vad vet jag.

Håller nog ändå rekommenderad Canyon som bättre fit, om än lite dyrare förstås.

Köpa cykel (nybörjare)
PdlS sa:
gunners sa:

Radon cykeln är inom den ekonomiska ramen men hur fungerar det att beställa från utlandet? Kan jag montera ihop en cykel själv?

Du kan säkert montera ihop en cykel. Men känner du dig osäker försök att hitta en handlare du litar på även om cykeln är lite sämre eller dyrare. Det viktiga är ju att du kommer ut och cyklar.

Köpa cykel (nybörjare)
PdlS sa:
XT-drivlinan begränsar sig dock till förra generationens XT med 3x10 vevar + bakvxl. I övrigt Deore (framvxl, reglage, kassett, kedja, bromsar, nav) vilket är billigare/tyngre delar. Övriga delar som ram/gaffel/fälgar/däck är också av enklare snitt vilket sammantaget ger >2 kg tyngre cykel. Den är inte alls dålig och priset är väl helt ok.

Liknar i mycket denna Canyonmodell: https://www.canyon.com/sv/mtb/grand-canyon/2017/grand-canyon-al-6-9.html

Det är inte jättesvårt att skruva ihop en cykel, men är man helrookie och oteknisk kan det vara bra med en livlina (fråga publiken, ringa en kompis). Fördelen med att sätta dit hjulen, vrida styret rakt och dra åt några skruvar är att man tvingar sig själv att tänka till lite och förstå sig på hur en cykel ser ut och funkar. Inte en helt värdelös kunskap att ha om/när man måste fixa till något ute i skogen (typ en punka), någon mil från närmsta cykelhandlare.

Senast ändrad:
Köpa cykel (nybörjare)
Tack alla goda råd och tips om nya cyklar! Just nu är förvirringen total och trodde aldrig att det skulle vara så svårt att köpa en cykel ?.

Köpa cykel (nybörjare)
Svårt är det med alla olika växlar, gafflar och you name it samt tufft för plånboken.

Känns som jag får hänga med Bettan (damtralla) en stund till ;).

Köpa cykel (nybörjare)
Den där Meridan https://www.merida.se/mtb27-juliet-seven-vasa-comp-10547 såg ju trevlig ut. Och karta till Vasaloppet på ramen, perfekt! :-)

Jag hade nog valt den av de tre du hade i första inlägget.

m169401_5.jpg

Köpa cykel (nybörjare)
PdlS sa:
Tack alla goda råd och tips om nya cyklar! Just nu är förvirringen total och trodde aldrig att det skulle vara så svårt att köpa en cykel ?.
Det är inte så svårt. Men om man inte vill sätta sig helt i knät på en handlares välvilja så kan det vara bra att sätta sig in i lite cykelteknik.

Det finns massor av filmer på you tube. Jag brukar kolla på GMBN, seths bike hack, Park Tool mm. Park Tool är tillverkare av verktyg för cykelreparationer och underhåll dom har en massa filmer om hur man utför olika mekjobb. Steg för steg och pedagogiskt. Där kan du lära dej allt om att montera ihop en cykel. Seth har olika filmer, bland annat en liten serie där han hjälper en nybörjare med cykel och utrustning och lite grunder i åkteknik. Även GMBN har en hel del mektips och åktips och en massa annat. Lite grabbigt ibland.

Jag tror att när man beställer cykel på nätet så monterar man styret, hjulen och sadeln eller nått sånt. Cykeln kommer inte i småbitar med en tom ram och lagerkulorna i en påse.

Köpa cykel (nybörjare)
Möjligt att det inte är så svårt! Är inte helt bakom när det gäller att följa instruktioner. Såg också att Aktiv Uteliv hade mek. kurs för nybörjare ;).

Om vi kikar på Radon och den senaste Canyon cyklarna och jämför dessa med de tre jag gav som förslag i första inlägget. Hur stora är skillnaderna och om ni fick välja endast bland dessa tre (i nuläget), vilken skulle ni välja?

Köpa cykel (nybörjare)
I tillägg till info om Radon cykeln. Den har 175 mm långa vevarmar i storlek 15"/Small vilket blir långt för dig. Den Canyon jag tipsat om har 170 mm långa vevarmar vilket är mycket mer rätt för dig. Standardlängderna är 170/172,5/175 mm och jag som är 194 cm lång har 175 mm vevarmar. Undantagsfall finns även extra korta 165 mm och extra långa 180 mm vevar. Alltså inte helt lyckat med 175 mm på Radoncykeln stl S.

Storleken på Radonramen däremot sitter som en smäck, den ligger ungefär mellan XS och S på Canyoncykeln.

Köpa cykel (nybörjare)
I lågbudgetklassen (dina 3 + Radon ZR Lady 7) håller jag Radon som bäst. Vevarmslängden är problemet. Vet inte om det är risk för onaturlig rörelse och ont i knän med för långa vevar, har ingen erfarenhet själv. Det får någon annan svara på. Att köpa nytt vevparti i rätt storlek kostar ca 800 kr.

Dessa två nedan har i storlek Small: 27.5" hjul, 170 mm vevar och utrustning i övrigt som inte är helt kass. Den dyrare AL 6.9 har lite bättre framgaffel som kan låsas från styret, lite lyxigare hjul, snäppet bättre bromsar men ingen damsadel. Den dyrare av dem är mest lik Radon i utrustningsnivå.

8800 kr Grand Canyon Wmn AL 5.9 https://www.canyon.com/sv/mtb/grand-canyon/2017/grand-canyon-al-5-9-wmn.html
9800 kr Grand Canyon AL 6.9 https://www.canyon.com/sv/mtb/grand-canyon/2017/grand-canyon-al-6-9.html

Köpa cykel (nybörjare)
Sedan har vi pratat om framgaffelns lutning. Där 90° inte är någon lutning framåt alls, gaffeln går lodrätt ner. 0° innebär att gaffeln inte pekar ner alls utan rakt fram. Ju mer rakt ner, desto nervösare i skogen. Ju mer framåtlut, desto snällare när framhjulet möter en sten eller rötter. Brant nerför i skog vill man ha mer framåtlut på gaffel. Mindre risk att ofrivillig slå en volt över styret.

En landsvägsracer har 71-73°.
En 5 år gammal skogsräcer 70°.
En modern skogsräcer 68,5°.
En downhill skogshoj 66°.
Ungefär...

Billiga Canyon ovan har 70°.
Radon 69°.
Fina Canyon 68,5°.

Billiga Canyon och Radon är lika snabba på grusväg, Radon är tryggare i utförsbackarna.

Fina Canyon är snabbast och tryggast både uppför, på platten och utför.

Om du håller 22 km/h snitt på ett terränglopp 25 km med de billigare cyklarna kan du kanske hålla 24 km/h med den fina Canyoncykeln. Ungefär.

Köpa cykel (nybörjare)
Sixten Fors sa:
I tillägg till info om Radon cykeln. Den har 175 mm långa vevarmar i storlek 15"/Small vilket blir långt för dig. Den Canyon jag tipsat om har 170 mm långa vevarmar vilket är mycket mer rätt för dig. Standardlängderna är 170/172,5/175 mm och jag som är 194 cm lång har 175 mm vevarmar. Undantagsfall finns även extra korta 165 mm och extra långa 180 mm vevar. Alltså inte helt lyckat med 175 mm på Radoncykeln stl S.

Storleken på Radonramen däremot sitter som en smäck, den ligger ungefär mellan XS och S på Canyoncykeln.

Skillnaden på 170 mm och 175 mm vevarmslängd är minimal. Jag har båda (på olika cyklar) och märker ingen som helst skillnad.
Dessutom är prisskillnaden mellan Canyon och Radon-cykeln mer än kostnaden för att byta vevarmar om man skulle få besvär av det.

Jag säger inte att vevarmslängd är oväsentligt för alla alltid, men det känns inte som en bra anledning att välja bort en i övrigt cykel på.

Köpa cykel (nybörjare)
Om man väljer Radon, och väljer att byta vevparti (2 skruvar, ca 5 min jobb) är troligtvis smartast att välja 170 mm Deore/SLX/XT 2x10, och i så fall med exakt 26T + 40T klingor.

Alltså absolut inte 22T eller 24T som minsta. 26T räcker för alla och även 28T räcker gott om man pallar att hålla 7% lägre kadens när man klättrar upp för slalombacken. Stora klingan minst 40T, kanske tom. 42T för högre fart på platten.

Senast ändrad:
Köpa cykel (nybörjare)
Nu har jag tänkt att cykla mest för min egen skull och för motionens. Tror inte att jag är intresserad av att delta i några tävlingar så det där med hastighet är överkurs för mig.

Men jag tackar verkligen för alla information! Har inte ens tänkt på det här med framgafflar och vevarmslängd. En undran är, det går väl att byta vevarm?

Den enda säljaren jag pratat med (Sportson) gav mig noll information inser jag just nu ;).

Köpa cykel (nybörjare)
PdlS sa:
Nu har jag tänkt att cykla mest för min egen skull och för motionens. Tror inte att jag är intresserad av att delta i några tävlingar så det där med hastighet är överkurs för mig.

Men jag tackar verkligen för alla information! Har inte ens tänkt på det här med framgafflar och vevarmslängd. En undran är, det går väl att byta vevarm?

Den enda säljaren jag pratat med (Sportson) gav mig noll information inser jag just nu ;).

Det går utmärkt att byta vevparti. Dom flesta är okänsliga för längden på vevarmarna och märker inte vilken längd det är på dom. Jag själv föredrar korta vevarmar.

Många av dessa tekniska saker på cykeln är omöjligt att veta från början. Därför tycker jag du ska hålla dig till budget köpa en cykel och börja cykla. Om du gillar det kommer du börja fundera på detaljer.

Köpa cykel (nybörjare)
PdlS sa:
Exakt my point, statistiskt sätt är säljaren ofta relativt okunnig alt. relativt ointresserad av att sätta sig in i detaljer och dina behov.

Jag anser det därför bättre att ha egen kunskap och välja fritt on-line. Att byta vevparti tar som sagt ca 5 minuter. Lossa två insex (tänk IKEA) på vänster vev och ta bort den, dra ur vevpartiet från andra sidan, skjut i det nya, tryck dit vänsterveven och dra åt två skruvar.

Bilagor

• Vevar.jpg
    Vevar.jpg
    118.1 KB · Besök: 36
Köpa cykel (nybörjare)
PdlS sa:
Hastighet i sig är inte överkurs, extremt hög hastighet är kanske överkurs.

Jämför löpning. Vissa springer milen på 45 min, andra på 60 min vid för dem normal träning för motionens skull. Samma vid cykling, beroende på terräng och styrka/ork cyklar vi olika snabbt vid normal träning. Oavsett hastighet, sitter man på en 5-10% snabbare cykel brukar det kännas bättre. Inte för att man har bråttom att komma någonstans, utan bara för känslans skull.

Köpa cykel (nybörjare)
Sixten Fors, alla har inte hög hastighet eller kort tid som mål i livet eller ens med sin träning. En del motionerar för att må bra och ha kul. För en del är det rent av hämmande för träningslusten att fokusera på max prestation.

Köpa cykel (nybörjare)
PKJoacim sa:
Sixten Fors, alla har inte hög hastighet eller kort tid som mål i livet eller ens med sin träning. En del motionerar för att må bra och ha kul. För en del är det rent av hämmande för träningslusten att fokusera på max prestation.

Det gäller även tiden att meka med cykeln. En del gillar att byta vevparti under 1 - 2 timmar istället för 5 minuter för att vara nördigt noggrann, putsa lite på kringdetaljer, kontrollera och ev. efterdra vevlagret, ta en kopp kaffe mitt i, och sen fortsätta skruva klart. Samhället är alldeles för sönderstressat idag. :o)

Köpa cykel (nybörjare)
PKJ. Jag håller med och jag tycker inte att det är det jag säger heller.

Vad jag däremot inte kan förstå är hur det kan vara mer hämmande för lusten att cykla på en cykel som:
- Är snygg.
- Har en fin ram i rätt storlek/geo som väger ca 600 g mindre.
- Har ram och gaffel med genomgående axlar istället för Quick Release (Radon, billiga Canyon)
- Har en gaffelvinkel som inte uppenbart är onödigt brant.
- En vettig framgaffel Ø 32 mm som inte flexar, och som har lock-out
- En uppsättning fina 27.5" hjul/däck som väger ca 1000 gram mindre.
- Har vevarmar som inte uppenbart är för långa.
- Har en utväxling som är enkel, funktionell och anpassad för ändamålet.
- Har komponentval i övrigt av bra kvalitet och funktion som väger ca 600 g mindre.

Köpa cykel (nybörjare)
Johan Falk sa:
Det gäller även tiden att meka med cykeln. En del gillar att byta vevparti under 1 - 2 timmar istället för 5 minuter för att vara nördigt noggrann, putsa lite på kringdetaljer, kontrollera och ev. efterdra vevlagret, ta en kopp kaffe mitt i, och sen fortsätta skruva klart. Samhället är alldeles för sönderstressat idag. :o)
Fick just ett paket från Tyskland, nu ut i garaget och skruva i ny BB, vevparti, klingor, bakvxl, framvxl och kedja. Tar med mig en kopp kaffe och kommer tillbaka om 2 timmar :-)

Bilagor

• Ny_BB.jpg
    Ny_BB.jpg
    233.2 KB · Besök: 39
Köpa cykel (nybörjare)
Sixten Fors sa:
Johan Falk sa:
Fick just ett paket från Tyskland, nu ut i garaget och skruva i ny BB, vevparti, klingor, bakvxl, framvxl och kedja. Tar med mig en kopp kaffe och kommer tillbaka om 2 timmar :-)

Härligt! Så ska det låta :o) lycka till.

Köpa cykel (nybörjare)
Utmaningen med att ställa riktiga frågor på det här forumet är att tråden har en tendens att fullständigt balla ur efter ca 10 kommentarer...

För att försöka återföra tråden till ämnet som stackars TS vill ha hjälp med, så tycker jag att TS ska prata med en lokal återförsäljare angående val av cykel. Cykloteket har väl hyfsat renommé? Sen tycker jag att du ska ta dig till Hallsta och besöka Stenströms. Provcykla och kom ihåg vilka modeller som du gillade. Sen går du in på nätet och köper samma cykel till samma pris eller hittar en annan tillverkare/modell med samma geometri. Eller så köper du cykeln som du gillade hos den Lokala BikeShopen.

Köpa cykel (nybörjare)
Barometer sa:
Utmaningen med att ställa riktiga frågor på det här forumet är att tråden har en tendens att fullständigt balla ur efter ca 10 kommentarer...

Inte mig emot, jag lär mig oerhört mycket! Tycker faktiskt att det är väldigt intressant att följa de olika tankegångarna och jag vet mer idag än igår när jag skrev inlägget!

Köpa cykel (nybörjare)
All den här infon skulle knappt gå att få i en butik. Det är extrem korvstoppning i SKRIFT som är lättare att snappa upp än om någon säljare skulle rabbla 10 minuter om komponenter :)

Håll koll på köp o sälj cykelsidor samt blocket.se. Köp en begagnad i närheten och prova :)

http://www.bikeradar.com/gear/article/best-mountain-bikes-under-500-29451/ det finns rätt mycket sånt här på nätet också.

Köpa cykel (nybörjare)
PdlS sa:
Barometer sa:

Inte mig emot, jag lär mig oerhört mycket! Tycker faktiskt att det är väldigt intressant att följa de olika tankegångarna och jag vet mer idag än igår när jag skrev inlägget!

Tumme upp på det!

Köpa cykel (nybörjare)
Orginalpedalerna duger oftast bara till pendling och lättare grusvägsåkning. Dom flesta byter ganska snart till plattformspedaler med piggar som håller fast sulorna eller sittafast-pedaler som spd.

Köpa cykel (nybörjare)
En Cubecykel som skulle kunna vara på tapeten är:
925€ Race One 16" https://www.bike-discount.de/en/buy/cube-race-one-black-n-flashorange-471595/wg_id-6198

Inte så dum, lirar i samma liga som den Radon du fått tips om: Rätt ramstorlek i 16", ok 69° gaffelvinkel, jättebra komplett XT 2x11 grupp, enkel men ok Recon Silver luftgaffel (liknande Radon), enkla Deore/Alexrims hjul och Schwalbe Active däck (samma som Radon), just under 13 kg är i överkant men rätt nära de andra i samma liga.

Jag skulle faktiskt välja Cube Race One 16" framför Radon ZR Lady 7.0 15". Dels för att den är snyggare, men också för att den har klart bättre vevparti/växlar/reglage/bromsar. Storleksmässigt är de väldigt lika trots 1" skillnad i namnet. Viktskillnaden mellan dem kan vara 0 i verkligheten. Pedaler ingår faktisk med Cuben :-)

De flesta cyklar (undantaget cyklar från Biltema, OKQ8 och Coop) kommer utan pedaler.

Senast ändrad:
Köpa cykel (nybörjare)
På min Specialized Crave Expert 2015 satt det pedaler, lika så på hustruns Scott Scale 770 2015. På våra Giant Trance som vi har nu satt det inga pedaler men jag hade redan plattformspedaler på Craven och jag flyttade över som. Frun köpte plattisar till sin Trance. Vi provade både plattisar och spd på våra första cyklar och båda gillade plattisar bäst.

Köpa cykel (nybörjare)
Köpa cykel (nybörjare)
Sixten Fors sa:
En Cubecykel som skulle kunna vara på tapeten är:
925€ Race One 16" https://www.bike-discount.de/en/buy/cube-race-one-black-n-flashorange-471595/wg_id-6198

Inte så dum, lirar i samma liga som den Radon du fått tips om: Rätt ramstorlek i 16", ok 69° gaffelvinkel, jättebra komplett XT 2x11 grupp, enkel men ok Recon Silver luftgaffel (liknande Radon), enkla Deore/Alexrims hjul och Schwalbe Active däck (samma som Radon), just under 13 kg är i överkant men rätt nära de andra i samma liga.

ALLA cyklar (undantaget cyklar från Biltema, OKQ8 och Coop) kommer utan pedaler.

Den där verkar ju var en riktigt prisvärd hoj med komponenter som håller och funkar. Jämfört med dom 8000kr som Cuben från Cykelkraft är dom ca 9100kr för den här värt varenda krona. Om ekonomin tillåter det.

Tillbaka
Topp