Köpa cykel (nybörjare)

Köpa cykel (nybörjare)
SPD = små pedaler som man har cykelskor till och som man sitter fast i.
plattisar = smeknamn för stora platta pedalar i lättmetall(?).

SPD till vänster och en typ av plattis pedal till höger
120307PD-m520PD-mx30.jpg

Köpa cykel (nybörjare)
Sixten Fors sa:
Vi kanske har en vinnare i Cube Race One 16" årsmodell 2016 för 923 EUR! Borde bli ca 9250 kr inkl frakt och vxlkurs.

Prisvärd, funktionellt mycket bra, stryktålig och hållbar, smått överviktig. Färgsättningen kanske inte är speciellt upplyftande, om det går att leva med är individuellt. Bild i full storlek: https://www.cube.eu/media_ftp/BIKE_Bilder_2016/705000/705000_zoom.jpg

Ska man vara petig har den oxå för långa vevarmar. Sen är det TS som utser vinnaren om hon trots allt bestämmer sig för att köpa en cykel.

Köpa cykel (nybörjare)
PdlS sa:
PKJoacim sa:
Vi provade både plattisar och spd på våra första cyklar och båda gillade plattisar bäst.

Plattisar? Spd? ;)

Nej plattformspedaler aka plattisar är "vanliga pedaler" som man använder med vanliga skor. Fast plattisar som vi pratar om är ofta större än vanliga pedaler och har ganska stora piggar i sig som ska greppa skorna. Och skorna är ofta lite speciella för att få bra grepp.

Sök på flat pedals på Google så får du en bra bild :)

Köpa cykel (nybörjare)
PdlS sa:
PKJoacim sa:
Vi provade både plattisar och spd på våra första cyklar och båda gillade plattisar bäst.

Plattisar? Spd? ;)

Meh, lite får du väl surfa själv! ;=)
Standardpedaler är mer eller mindre hala när man kommer ut i skogen. Rötter och stenar och lera gör att man lätt slinter på pedalen och man kan göra sig illa, trilla eller bara få ett irriterande stopp.
Plattisar = plattformspedaler, ganska breda pedaler med piggar som håller fast skon på pedalen samtidigt som det är lätt att kliva av pedalen när det behövs.
Spd är den vanligaste typen av sittafastpedal, klickaipedal. Det är som en liten skidbindning på pedalen och en speciell klack som man skruvar fast under skon. Man klickar i som på ett par utförsåkarskidor. Och lossar genom att vrida foten i sidled.

Köpa cykel (nybörjare)
Sixten Fors sa:
Och varför jag hamnade på just Grand Canyon Wmn AL SLX 9.9:

AL 3.9: För tung med 13,4 kg, inte många rätt i övrigt heller
AL 4.9: För tung med 13,1 kg, 70° gaffel, Deore 3x10 - vill gärna ha 2x
AL 5.9: För tung med 12,8 kg, 70° gaffel, Deore 3x10 - vill gärna ha 2x
AL 6.9: Ok med 11,5 kg, 70° gaffel, 29" hjul i stl S
AL 7.9: Ok med 11,4 kg, 70° gaffel, 29" hjul i stl S, bra med Deore 2x10
AL 8.9: Ok med 11,6 kg, bra 68,5° gaffel, bra 27,5" hjul i stl S, bra med XT/SLX 2x11, ej dammodell, 13700kr
AL 9.9: Bra med 10,7 kg, bra 68,5° gaffel, bra 27,5" hjul i stl S, bra med XT 2x11, dammodell, 14700kr

"Ett fö. helt meningslöst inlägg i debatten som inte tillför någon som helst kunskap till TS. Thanks for notning :-)"

Eftersom TS omöjligen kan relatera till varken gaffelvinkel, hjulstorlek eller komponentnivå.

Det absolut viktigaste är att TS köper en cykel och så länge den inte införskaffas på biltema, harald nyborg eller något annat obskyrt ställe, så blir det bra. Den behöver inte kosta 14700 kr och väga 10,756 kg.

Köpa cykel (nybörjare)
Googlar för fullt men Plattisar och spd låter inte som fackspråk ;). Nu kan jag dessa begrepp också. För en ny är det en helt ny värld med nytt språk så ni får ha lite överseende med att det kan dyka upp dumma frågor.

Just nu lutar det åt att Radon cykeln kan bli vinnaren. Den tilltalar mig utseendemässigt och färgmässigt samt att den ligger inom den ekonomiska ramen. Visst det är inte mycket att höja med 2000kr och få en bättre cykel men glöm inte att jag hade först tänkt mig en cykel för runt 4000 kr ;). Så därifrån är skillnaden betydligt större.

Sedan vet inte jag om det här kommer bli min grej, ännu har jag inte testat och frågan är om jag som totalt grön kommer känna och förstå de små skillnaderna.
Är det så att jag blir hooked, ja då är det en helt annan sak.

Jag niger djupt och tackar ödmjukast för alla råd och vilja att dela med er av kunskap! Betyder väldigt mycket!

Köpa cykel (nybörjare)
PdlS sa:
Just nu lutar det åt att Radon cykeln kan bli vinnaren. Den tilltalar mig utseendemässigt och färgmässigt samt att den ligger inom den ekonomiska ramen. Visst det är inte mycket att höja med 2000kr och få en bättre cykel men glöm inte att jag hade först tänkt mig en cykel för runt 4000 kr ;). Så därifrån är skillnaden betydligt större.

Toppen! Bra beslut. En cyklel som man tycker ser snygg ut och har lite bättre komponeneter än basmodellerna kommer att ge dig ett stort leende på dina läppar när du cyklar. Glöm inte hjälmen.

Köpa cykel (nybörjare)
Plattisar är inte fackspråk men plattformspedaler är väl det. Tror jag. Och Spd. Men jag skojade bara lite, fråga på du. Det är inte lätt att googla på saker som man inte känner till.

Radoncykeln verkar ha allt som du behöver, vettig nivå på komponenter som kommer att funka bra och en ganska viktig sak som många cyklar saknar. Ett krokigt överrör. Dvs röret som går från sadelstolpen och fram mot styret. Det ger ett lägre insteg, lättare att kliva av och på cykeln. Dessutom minskar risken att man slår sina privata delar mot röret om man måste hoppa av cykeln lite hastigt och plötsligt. Det kan vara smärtsamt. särskilt den tredje gången på samma tur.

Köpa cykel (nybörjare)
Jeppe_E sa:
PdlS sa:

Toppen! Bra beslut. En cyklel som man tycker ser snygg ut och har lite bättre komponeneter än basmodellerna kommer att ge dig ett stort leende på dina läppar när du cyklar. Glöm inte hjälmen.

@PdlS
Och sen när du fått hem cykeln (om du nu köper via nätet) så tveka inte att fortsätta fråga här om du behöver hjälp när cykeln kommit ut ur kartongen och ska göras i ordning för första turen. Normalt sett ska man bara behöva vrida styret rätt, sen dra åt det på rätt sätt, ev. montera framhjulet om det ligger löst bredvid, justera sadel, ev. justera luften i däcken, och så dra fast pedalerna ordentligt. Och om du inte redan vet, så har pedalerna olika gänga för vänster respektive höger sida, så det gäller att ta rätt pedal liksom... :-) Brukar stå L respektive R på de flesta pedaler.

Senast ändrad:
Köpa cykel (nybörjare)
Jeppe_E sa:
"Ett fö. helt meningslöst inlägg i debatten som inte tillför någon som helst kunskap till TS. Thanks for notning :-)"
Eftersom TS omöjligen kan relatera till varken gaffelvinkel, hjulstorlek eller komponentnivå.
Min anledning till det helt meningslösa inlägget var flera:
1. Visa för den som bryr sig att jag gjort hemläxan och inte bara väljer första bästa eller dyraste. Från Canyon eller massa andra märken/modeller som jag kollat på.
2. Motivera vilka prioriteringar som ledde fram till valet.
3. Stämma i bäcken och slippa svara på frågor likt "varför Canyon X istället för Canyon Y eller Z?"
4. Ge en lista som påvisar vad som händer med en cykel map. delar när man går upp i pris, man skulle alltså kunna applicera samma lista när man på egen hand tittar på andra cyklar från andra märken.

Fö har hjulstorlek och gaffelvinkel berörts/beskrivits/förklarats i andra inlägg i tråden, även komponentnivå har berörts. Om TS är intresserad så finns informationen där. Man måste inte läsa om man inte vill.

Köpa cykel (nybörjare)
Det där med damspecifika cyklar är ungefär lika dumt som herrspecifika tvättmaskiner. Räcker det inte med att mannen uppfann tvättmaskinen åt kvinnan, så att hon fick mer tid över för städning och matlagning. Skall vi nu helt plötsligt börja tvätta våra egna kläder, eller vad är tanken?

Köpa cykel (nybörjare)
Självklart kommer jag återkomma med frågor och fortsätta att läsa bland trådar. Gissar att det kommer att dyka upp en hel del frågor, sedan måste jag också ta reda på vart i Västerås man kan cykla då jag förstått att det inte är tillåtet att cykla överallt.

Som den veliga person jag är så är det nu för mig att ta beslut och sedan bara att invänta våren ;)

Köpa cykel (nybörjare)
PdlS sa:
Självklart kommer jag återkomma med frågor och fortsätta att läsa bland trådar. Gissar att det kommer att dyka upp en hel del frågor, sedan måste jag också ta reda på vart i Västerås man kan cykla då jag förstått att det inte är tillåtet att cykla överallt.

Som den veliga person jag är så är det nu för mig att ta beslut och sedan bara att invänta våren ;)

Våren? Vintercykling är härligt.

Du får i princip cykla på alla stigar du kan hitta. I Allemansrätten är cykling jämställt med gång/vandring/fotgängning. Får man vandra så får man cykla. Ett undantag är elljusspår vid motionsanläggningar, där är det ju tänkt att man ska löpträna och inte cykla.

Köpa cykel (nybörjare)
PdlS sa:

http://www.friluftsframjandet.se/regioner/mitt/lokalavdelningar/vasteras/mtb/

Bra och rolig onsdagsträning i Västerås.

Tillbaka
Topp