köpa cylocross i delar. byggtråd.

Maxxi

Aktiv medlem
hej!
nya spår i mörkret.
är sugen på nåt jag inte har råd med så jag tänker att jag kanske kan bygga ihop nåt själv.

hade tänkt mig en surly straggler. http://surlybikes.com/bikes/straggler

men den kostar ju över 20k som komplett cykel så det går bort. '

men ramen ligger på 6.5k sen kanske jag kan tänka mig att lägga 10k på det.

men då vill jag ha hydrauliska skivbromsar, jag tänkte att man kanske kan köpa hela paket (groupsets) men kan inte hitta några. kan vara så att jag inte vet vad jag ska söka efter.

vad tror ni ett eget bygge hamnar på?

Om du bara kör nytt på cykel så räkna med en 3 till 4 tusen mer än ordinarie pris med samma spec. Letar du reda på begagnat eller har saker i förrådet kan du hålla dig inom din tilltänkta budget.

En Ultegra / Force -grupp med hydraulik blåser hela budgeten (utan hjul) medan en 5800/Rival - grupp lämnar småpengar till allt annat som behövs (och som borde ha hälften).

Hur kan canyonen ligga så otroligt lågt i pris inflite al 9.0. Full ultegra med hydrauliska. Verkar omöjligt att komma under den nivån.

Kan tänka mig att köpa på rea/beg.
Men det verkar som ett projekt som är nåt man bygger upp. Svårt att få tag på allt på en gång.

MIGHTYnoob skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur kan canyonen ligga så otroligt lågt i pris
> inflite al 9.0. Full ultegra med hydrauliska.
> Verkar omöjligt att komma under den nivån.

Enkelt... de kan ändå inte leverera cykeln :p

Anledningen till att färdigbyggda cyklar är billigare är ju ganska självklart. Cykeltillverkarna köper in komponenter i tusental. Om en bakväxel kostar 800kr att köpa som privatperson, så kanske Canyon ger 400kr för den om de köper 5000st.

Jag byggde ihop en Surly Cross-Check i somras(ungefär en Straggler men utan skivbromsar (som jag inte ville ha)). Leta begagnat och på REA, gör det till ett roligt projekt. Min blev bättre än jag hoppades, inte direkt billigare, men mer som jag ville (och dubbla hjul/däckuppsättningar).
Fortsätt med din byggidé...

Jag tänkte bygga en straggler till våren. Shimano 105, mekaniska skivbromsar, och resten så bra som möjligt.

Det är väl hjulen som sticker i väg mest? Och självklart hydrauliska bromsar...

2016 års modell har ju inte kommit som komplett cykel än vad jag vet, så du kanske ska vänta ett tag till?

MIGHTYnoob skrev:
-------------------------------------------------------
> Kan tänka mig att köpa på rea/beg.
> Men det verkar som ett projekt som är nåt man
> bygger upp. Svårt att få tag på allt på en
> gång.

Glöm inte att budgetera för verktyg och läropengar.

Tillbaka
Topp