Köpa digitalkamera. Nätet eller butik?

• Trådstartare Trådstartare dp
  • Start datum Start datum

dp

Ny medlem
Kamrater!
Funderar på en digitalkamera och har med nöje följt diskussionerna. Funderar nu på en Canon A95 eller Minolta DiMage Z3. Följande frågaor har uppstått:

* Är det billigare på nätet? Självklart svar men det kommer ju faktiskt en mellandagsrea....kanske även på nätet?

* Vilken av de båda har snabbast fototid? Alltså, från knapptryckning till "klick"? Finns det något annat som är viktigt när jag fotar "action" foton?

Tacksam för hjälp
dp

Tjena!
Ta en titt på cyberphoto.se. De har testat de flesta kamerorna de säljer och de säljer nästan alla modeller du kan tänka dig. Jag beställde en kamera därifrån och har absolut ingenting att klaga på.

=)

För action foto är även autofokusens snabbhet en sak att tänka på. Generellt är kompaktkameror inte så väldans kvicka utan man får "förfokusera", dvs sikta på något som är på samma avstånd som den förväntade cyklisten, hålla avtryckaren nere under tiden och sen trycka av när läget kommer. Min erfarenhet är att stor del av fördröjningen mellan avtryck och bild är autofokusen. Det finns iofs ofta någon intelligentare af metod med följande af men den brukar inte hänga med. Har kört lite med canon a70 och a80 och denna serie kameror från canon presterar bra för de pengar de kostar. Z3 har ju ordentlig zoom optik och bildstabilisator vilket jag klart skulle välja framför fler pixlar i canon kameran.
/Stefan

Apropå nät eller butik. Bor du i någon storstad borde det gå att få liknande priser på stan jämfört med svenska nätbutiker. Tyska däremot brukar vara lite billigare. Jag har handlat istort sett allt på stan och till vettiga priser, men det krävs ofta lite förhandling.
Stefan

Med tanke på kvaliteten på dina bilder uppskattar jag/vi verkligen din hjälp. Har du något annat förslag än de två jag nämnde?
dp

Skulle möjligen vara en begagnad digital systemkamera med budgetoptik, men det blir mer pengar än de kameror du nämnt tidigare. Säg ex en canon d30 för 4500:- och till detta ett objektiv, ef 75-300mm för ca 1200:- + 512mb minne för 600:-

Då har du en rätt snabb kamera som enligt mig utklassar kompaktkameror i 3-5000 kr segmentet gällande handhavande och bildkvalitet.
Du får med 512 mb kapacitet för ca 400 bilder i bästa jpg kvalitet med 3 mp som blir bra på papper i a4 format och större i vissa fall. Problem med detta paket är dock att kamerahuset kan vara slitet och slutaren kanske ger upp (rep kostnad ca 2500:-). En annan detalj är att du inte direkt slänger ner kameran i bakfickan på cykeltröjan.

Steget ovanför detta är beg eller ny canon 300D men då närmar man sig 10 000:-.

Men som sagt så tror jag minolta z3 ger bra bra valuta för pengarna och den är säkert inte omöjlig att jobba med då man fått in tekniken.
Stefan

Kan tipsa om pricerunner, letar reda på dom billigaste priserna på webben eller butiker...
<http://se.pricerunner.com/>

Kungsholms Foto på (guess what) kungsholmen brukar kunna matcha nätbutikernas priser. I mitt fall hjälpte det dock inte då de inte hade kameran på hyllan och inte kunde ge mig en leveranstid, men jag tycker ändå det är värt att försöka handla lokalt om det går. Trevlig affär med kunniga säljare var mitt intryck f.ö.

Skall du köpa en lite häftigare kamera så kan jag rekommendera http://www.technikdirekt.de/ . Bra priser och snabba leveranser. Dels är momsen lägre i Tyskland och dels verkar prisnivån på tv och kameror vara allmänt lägre. Trots tillkomande fraktkostnad så blev förtjänsten nästan 2000 kronor på min nyinköpta Canon EOS 300D med 512 MB minne och detta jämfört med det "specialpris" min lokala fotohandlare kunde erbjuda! Dock fick jag stå ut med att manualen var på tyska.
/Mats

litet tips i hörnet. www.fotosidan.se för recensioner av diverse fotograferings utrustning, bra forum och annonser. ja det mesta hittar man där! :)

Själv skulle jag nog tagit steget till 300d. Jag var inne i samma tankar som dig att köpa en z3 men det vart en beggad 300d istället. Jag är grymt nöjd och det är en väldigt enkel kamera att börja lära sig fotografera med. Har inget jag kan klaga på kameran! Perfekt för mig som är nybörjare.

Jag beställde en A95 med 512MB extra minne och en laddare med batterier för totalt 415 evrosar +200 kr frakt från http://TECHNIKdirekt.de/. Beställningen gjordes förra torsdagen och igår hade posten varit hemma hos mig med kameran. Eftersom jag naturligtvis inte var hemma så ligger den nu på "PC Kungshornet" i Uppsala. När jag listat ut var det är någonstans så hämtar jag den och det blir julafton ikväll. Hitills har köptet från tyskland fungerat klanderfritt, så du behöver inte vara rädd att beställa därifrån.

/Lars

Bra, köp kameror och använd i fotoreportage! det är skitbra om folk har olika mektips t.ex. och dokumenterar det genom att fota under arbetets gång. Det är mycket lättare att lära sig något när man kan lägga in en bild som beskriver händelseförloppet.

Som jag tjatat om tidigare köpte jag min olympus Camedia 3.2 pixelskamera för 1500 på Cyberphoto. Skitbra att ha att göra med och billigt . Dessutom bra sida med provbilder utlagda.

provbild från min kamera:
spokey.jpg

Fotokungen på Kocksgatan, T-MEdborgarplatsen är suverän. Priser lika låga som de flesta webbutiker. Kan starkt rekommendera den.

Tillbaka
Topp