Köpa el-mtb, tips!

lödric

Ny medlem
Köpa el-mtb, tips!
Hej!

Har gått ett tag nu och funderat på att köpa mig en el-mtb för det verkar förbaskat roligt de gånger jag testat. Kan dock ganska lite om cyklar, så tänkte att jag vänder mig hit för lite tips.

Har tänkt mig en budget kring 40.000kr.

Har fått upp ögonen framförallt för Specialized Turbo Levo FSR, då den använder någon variant av Brose S-motorn och att jag föredrar en tyst motor framför en motor som ger lite mer hjälp.

Kan få tag i instegsmodellen för precis 40.000kr så den ligger inom budget. Från det jag lyckats läsa mig till på diverse forum, så verkar konsensus vara att det är värt att lägga till pengarna för att få "Comp"-modellen, men denna går på runt 55.000kr, så det är en markant prisökning och då verkar det mer värt att köpa Merida eOne-Sixty 800E som har fått väldigt bra omdömen överallt och kostar runt ~50.000kr.

Annars hittade jag denna Supreme-cykel till ett nedsatt pris:

https://www.cykelkraft.se/superior-exf-909-mattgul-svart-rod

Är detta något att ha? Inte lyckats googla mig till mycket information avseende märket, förutom att folk verkar tycka geometrin är gammaldags (noll koll på vad man ska ha för geometri).

Kommer framförallt cykla omkring i Stockholms-området, så det är inga alpina berg som kommer köras, även om cykelsemester självfallet finns med i sommarplanerna.

Tacksam för all hjälp
//Nybörjare

Köpa el-mtb, tips!
giphy.gif

Köpa el-mtb, tips!
Du ska inte ha en vanlig cykel då? För din budget får du ju en riktigt kompromisslös trampcykel! Det är ju minst lika roligt och så slipper du all kontrovers om hur och var du kan cykla.

Köpa el-mtb, tips!
Hehe, jo, förstått att det verkar vara lite delade meningar avseende elcyklars existensberättigande. Debatten får mig att tänka tillbaka lite till hur det var att åka snowboard under 80-talet.

Men tänker att komponenter och geometri är något som folk har koll på här, vare sig det gäller en traditionell mountainbike eller en e-mountainbike.

Kan tilläggas att motor inte är något avgörande, även om jag föredragit Brose när jag testcyklat just på grund av hur tyst den är.

Senast ändrad:
Köpa el-mtb, tips!
lödric sa:
Hehe, jo, förstått att det verkar vara lite delade meningar avseende elcyklars existensberättigande. Debatten får mig att tänka tillbaka lite till hur det var att åka snowboard under 80-talet.

Men tänker att komponenter och geometri är något som folk har koll på här, vare sig det gäller en traditionell mountainbike eller en e-mountainbike.

Kan tilläggas att motor inte är något avgörande, även om jag föredragit Brose när jag testcyklat just på grund av hur tyst den är.
Och nu 30år senare ser man ju knappt några haschplankor på seriösa åkare längre. Likadant med tribal-tatueringar.

Våga köpa en vanlig cykel! För de pengarna behöver du inte kompromissa, du får en värsting!

Köpa el-mtb, tips!
Vitus kommer med en fet modell snart.
Påminner mer om Specialized Kenevo än Levo dock..

Håll även utkik efter Canyon, Commencal och Rock Machine.

Köpa el-mtb, tips!
moue sa:
Har du kikat på Canyon spectral on?
den verkar fin men har inte släppts i Sverige ännu. den har 27,5bak och 29 fram och bra klättrare enligt :
https://www.bikeradar.com/mtb/gear/...c/product/canyon-spectralon-8-0-review-51861/

blir intressant hur den hamnar i pris, till nästa åt blir det mest troligt en sådan eller en merida eone 800

Den får jag ta och kika på, tack!

Är mestadels sugen på att köpa innan valet, för finns ju viss risk att elcykelpremien försvinner. Men är iofs ett tag kvar dit.

Senast ändrad:
Köpa el-mtb, tips!
Jag har en Merida eone sixty 800, riktigt bra och fått grymt bra reviews (vann årets eMtb av Dirt och Embt magazine) finns på blocket från butik (demo) för 40 k kostar egentligen 50 k

Köpa el-mtb, tips!
Tilott sa:
Jag har en Merida eone sixty 800, riktigt bra och fått grymt bra reviews (vann årets eMtb av Dirt och Embt magazine) finns på blocket från butik (demo) för 40 k kostar egentligen 50 k

Yep. Skrev på den annonsen, men Large-varianten hade sålt snabbare än smör. Fanns en Small också, men lär bli något smått för mig på 180cm.

Tack iallafall! Var ett riktigt bra pris annars.

Köpa el-mtb, tips!
Har själv en scott e-genius 730 plus...
Jag har aldrig störts av ljudet från motorn... Det finns där men det är ändå inget man tänker på i längden.

Haft fruktansvärt mycket roligt förra sommaren och denna sommaren har jag övertalat 2 polare till att skaffa elhoj. Man blir såld när man prövar första gången.

Har utforskat så mycket ställen jag inte skulle orkat annars... Och har jag känt att jag velat träna hårdare går jag ner på eco läget osv.
Har cyklat uppför alla skidbackar i området och utforskat massvis med mil i skogarna, fantastiskt roligt.

Tipset från mig? Köp!

Köpa el-mtb, tips!
Freddie L sa:
lödric sa:

Och nu 30år senare ser man ju knappt några haschplankor på seriösa åkare längre. Likadant med tribal-tatueringar.

Våga köpa en vanlig cykel! För de pengarna behöver du inte kompromissa, du får en värsting!

Jag är skit seriös och har en tribal!!
Vem avhör vad dom är seriöst förresten??

Köpa el-mtb, tips!
Det är en vanlig eMTB du är ute efter? Inte sugen på en fulldämpad fatbike?

Har själv sneglat på en Haibike Full FatSix men inte blivit av att beställa

Haibike_2017_SDURO_FullFatSix_70.png

Köpa el-mtb, tips!
JesperA sa:
Det är en vanlig eMTB du är ute efter? Inte sugen på en fulldämpad fatbike?

Har själv sneglat på en Haibike Full FatSix men inte blivit av att beställa

Har egentligen inga krav förutom att den är rolig att cykla på, inte klassas som moped och inte kostar en skjorta och en arm.

Köpa el-mtb, tips!
perzzon sa:
ForesterGuy sa:
42Hz sa:
ForesterGuy sa:
ooms sa:

Men en elfatbike får man använda i terrängen, va?

borde vara snällare mot terrängen med mindre marktryck

Det är ju bara elmtb det skälls på, så... ?
Varför hävdar du med en dåres envishet att fatbikes inte är mtbs?

En fatbike är en fatbike, basta. Eller sauna.

Köpa el-mtb, tips!
Den här är bäst på marknaden du behöver inte trampa alls och den är hur snabb som helst. 43mm innerben är bra mycket styvare än de fjuttiga 35 på det där skräpet till högbike som tidigare visats. Upp och nervänd gaffel som brendog nu kör med så det måste ju vara bra. Du kan uppgradera till orange klinga om du vill hur coolt som helst ju. Köp du kommer inte hitta något bättre!

Bilagor

• pho_bike_90_re-2.png
    pho_bike_90_re-2.png
    110.8 KB · Besök: 187
Tillbaka
Topp