Köpa en gruscykel till våren

thisismycat

Aktiv medlem
Började kolla på gravel bikes för flera år sen, innan Canyon, Specialized och andra stora drakar plockat upp det. Kollade då på Brother Kepler, Pinnacle Arkose och Charge Plug bland andra. Dålig ekonomi och att jag köpte en cykel till min fru istället för mig själv gjorde det att det drog ut på tiden lite längre än det var meningen. Men nu har saker och ting vänt lite och cykelkontot står åter på plus.
Men nu har industrin fattat grejen och det finns miljoner gravel bikes i alla sorters segment. När det fanns lite att välja på var det på sätt och vis lättare att välja... Canyon Grail AL 7.0 var länge en kandidat, men tycker den blivit sinnessjuk dyr sen övergången till GRX - så den är inte prisvärd längre. Den utspädda gröna färgen de kör med nu är dessutom ganska ful.
Har inte hängt på forumet aktivt på flera år så jag har ingen aning längre om vad som gäller och är bra.

Liten önskelista:
- Geo närmare landsväg än touring eller långcyklare
- GRX600 eller Shimano 105 minst, eller motsvarande i SRAM (aldrig haft SRAM så har ingen koll på de olika grupperna)
- Helst inte 1x11
- Vill kunna köra snabba grusdäck och kanske ibland slicks på 700c och byta till 650b för grövre däck
- Behöver inte miljoner fästen till väskor och flaskor på varenda del av ram och gaffel
- Tänker mig en maxbredd på däck runt 45mm-ish kanske? Inte nödvändigtvis en dealbreaker
- Snygg = klassisk landsvägslook på ramen, vilket gör att bastarder som t ex Merida Silex, Rondo Ruut (ful gaffel) och liknande hamnar i papperskorgen.
- Under 10 kg
- Budget; helst under 25k
- Rammaterial: Inte så noga, men kolfiber hade varit kul. Eller stål.

Har kollat lite på Pearl Cycles som verkar bygga förvånansvärt prisvärda cyklar på kinaramar. Inte sett så mycket om dem på forumet? Men den får vara med som en referens. Plus för att man får välja färg de lackar den i, minus för ganska ful logga.
evo-oraange-1-scaled-e1608915911384.jpg

Veloheld IxonX uppfyller de flesta av dina krav.
Vad baserar du det påståendet på?
Har du använt den själv?
Eller har du lästa några recensioner? (Länka gärna)
För TS skriver ju som första punkt (den viktigaste?) i sin "önskelista"
Och när jag tittar på geotabellen för Veloheld IconX är den långt ifrån landsväg utan snarare mkt mer touring eller långcyklare,
tvärtemot vad TS vill ha alltså.
Men en geometritabell säger ju inte allt om hur en cykel uppträder, därför undrar jag vilken din egen erfarenhet av Veloheld IconX är?

Vad baserar du det påståendet på?
Har du använt den själv?
Eller har du lästa några recensioner? (Länka gärna)
För TS skriver ju som första punkt (den viktigaste?) i sin "önskelista"

Och när jag tittar på geotabellen för Veloheld IconX är den långt ifrån landsväg utan snarare mkt mer touring eller långcyklare,
tvärtemot vad TS vill ha alltså.
Men en geometritabell säger ju inte allt om hur en cykel uppträder, därför undrar jag vilken din egen erfarenhet av Veloheld IconX är?
Missade den lilla detaljen – man kan ju inte läsa allt, eller?

IconX är, baserat på ett antal mil i sadeln, lite av en pansarvagn. Det skulle nog funka att sova och cykla samtidigt, den plöjer på rakt fram liksom.

IconX är, baserat på ett antal mil i sadeln, lite av en pansarvagn. Det skulle nog funka att sova och cykla samtidigt, den plöjer på rakt fram liksom.
Då verkar mina slutsatser från geotabellen stämma även i verkligheten
Alltså: Mkt lämplig för gravel touring/bikepacking eller långcykling.
Men tyvärr inte det TS är ute efter

TS
De gravelcyklar som ger en cyklingsupplevelse som ligger nära en vanlig lvg-cykel som jag känner till är
-Cervelo Aspero
-Open Up
- 3T Exploro RaceMax
Men de kanske är i dyraste laget? För mig är de det åtminstone
Men det finns säkert många fler lämpliga ramar som inte jag kommer ihåg eller ens känner till
Hör därför gärna av dig med vad det blir

Landsvägsgeo, 45x700 eller 650b, sparsamt med fästen och snygg - där tycker jag att en Midnight Special passar in.

Det som inte riktigt uppfylls är att den kommer med 1x11 som komplett bygge, och då även är lite tung. Byte till kolgaffel ska spara upp emot 1 kg, men då spricker nog budget.

Med fokus på vikt går det nog att få till det med 10 kg på ett rambygge, min går med dynamonav och 650b-hjul och väger ca 11 kg utan tillbehör.

Började kolla på gravel bikes för flera år sen, innan Canyon, Specialized och andra stora drakar plockat upp det. Kollade då på Brother Kepler, Pinnacle Arkose och Charge Plug bland andra. Dålig ekonomi och att jag köpte en cykel till min fru istället för mig själv gjorde det att det drog ut på tiden lite längre än det var meningen. Men nu har saker och ting vänt lite och cykelkontot står åter på plus.
Men nu har industrin fattat grejen och det finns miljoner gravel bikes i alla sorters segment. När det fanns lite att välja på var det på sätt och vis lättare att välja... Canyon Grail AL 7.0 var länge en kandidat, men tycker den blivit sinnessjuk dyr sen övergången till GRX - så den är inte prisvärd längre. Den utspädda gröna färgen de kör med nu är dessutom ganska ful.
Har inte hängt på forumet aktivt på flera år så jag har ingen aning längre om vad som gäller och är bra.

Liten önskelista:
- GRX600 eller Shimano 105 minst, eller motsvarande i SRAM (aldrig haft SRAM så har ingen koll på de olika grupperna)
- Helst inte 1x11
- Vill kunna köra snabba grusdäck och kanske ibland slicks på 700c och byta till 650b för grövre däck
- Behöver inte miljoner fästen till väskor och flaskor på varenda del av ram och gaffel
- Tänker mig en maxbredd på däck runt 45mm-ish kanske? Inte nödvändigtvis en dealbreaker
- Snygg = klassisk landsvägslook på ramen, vilket gör att bastarder som t ex Merida Silex, Rondo Ruut (ful gaffel) och liknande hamnar i papperskorgen.
- Under 10 kg
- Budget; helst under 25k
- Rammaterial: Inte så noga, men kolfiber hade varit kul. Eller stål.

Har kollat lite på Pearl Cycles som verkar bygga förvånansvärt prisvärda cyklar på kinaramar. Inte sett så mycket om dem på forumet? Men den får vara med som en referens. Plus för att man får välja färg de lackar den i, minus för ganska ful logga.
Visa bilaga 460954
Canyon Grail Al eller Rose Backroad Al bör uppfylla dina krav.

Har själv en Grail Al med Sram Rival 1x som jag är mycket nöjd med. Kör tubeless 40 mm däck och den flyter verkligen fram på grusväg. Läste någonstans att 90% av dämpningen i en gravel bike sitter i däcken så allt snack om att bygga en kolfiberram för "compliance" är i princip bs. Däremot så blir den ju lätt, styv och snygg. Och dyr;)

söcklar.jpg

Hittade den här gamla genomgången från en gammal tråd. Det blev aldrig något då och cyklarna som är med här är inte aktuella längre. MEN! Min Allez Comp trivs jag fortfarande med, så något som är hyfsat nära den i geo är vad jag är ute efter.

Om du är rätt säker på dina mått kan du göra en ungefärlig jämförelse här:
Kom dock ihåg att ramvinklar mm kan påverka.

Har mer eller mindre släppt på kraven, förutom budgeten som är ganska låst kring 20k.
Frågan är om det ens finns några cyklar att få tag på? Är det covid som påverkar? Eller har folk köpt så galet mycket cyklar? Har haft noll koll på branschen...

Focus Atlas 6.8 kändes vettig... slut. Canyon Grail... leverans 2023 typ. Rose Backroad AL, oklar leveranstid.
Cannondale Topstone 1 känns som en möjlig cykel, men kanske lite tråkig. Men den finns ju att köpa åtminstone...

Verkar vara lite så, dåligt med lager på alla cyklar och kanske gravel specifikt (det är så "inne").

Svårt med separata delar också, om man vill bygga själv.

Ta något från begagnat som ”duger” fram tills marknaden återhämtat sig? Finns ju en hel del på köp o sälj i dag som ser skoj ut

Du har inte angett storlek? Med det begränsade utbud som finns hos handlarna så är det ju inte bara dåligt med modeller att välja på, men det lilla som finns är ju i sin tur begränsat i storleksutbudet.

Ligger ju en Kanzo med GRX på K&S till exempel, Medium i Sthlm

Senast ändrad:
Även om Happy kommer gå bananas så tycker jag att min Inflite funkar 100% som gravel så även en del cx borde funka om jag förstår ditt behov rätt.

Jag var riktigt nära att köpa en Grail cf och strippa och köra med mitt red axs 1x12, mest för att jag tycker att styret är fränt.
När jag sansade mig lite och tänkte efter så sitter jag aldrig med händerna där specialstyret är avvibrerat så idag är min alu-inflite min gravel istället.
50mm får plats fram och minst 40 bak.
Det enda som markant skiljer sig i geo mot grail i min storlek är 1,5 grader gaffelvinkel som jag inte saknar och att den blir lite högre.
Finns fäste för flaskhållare och rörklammer håller skärmarna på vintern.
Den funkar perfekt för min typ av cykling.

Idag med gravelstyre, etap 2x11 och 40mm:s däck.

M

Jag tänkte också föreslå en cykelcross istället för en gravel om du vill ha en rappare känsla. Jag hade tidigare en gravel men tyckte den kändes seg och långsam så fort jag kom ut på asfalt, kör numera en cx som enda bockstyrecykel, med 40mm däck på ena hjulparet och 28mm på det andra. Nackdelen med den jag har (och gissar många cx) är att det är svårt att få in mycket mer än 40mm bak om man vill ha korta kedjestag, iaf för mig var kedjestagslängden den stora skillnaden mellan min gravel och min cx i geometrin.

Spanat in Specialized Diverge E5 Elite eller snäppet vassare E5 comp? Senaste årets torka hos återförsäljarna verkar hålla i sig och det är verkligen svårt att hitta något i lager som matchar alla ens krav. Dessa två modeller finns iaf i lager hos Specialized concept store!

Spanat in Specialized Diverge E5 Elite eller snäppet vassare E5 comp? Senaste årets torka hos återförsäljarna verkar hålla i sig och det är verkligen svårt att hitta något i lager som matchar alla ens krav. Dessa två modeller finns iaf i lager hos Specialized concept store!
Jag har en comp e5, trevlig cykel men lite för dyr i förhållande till vad man får jmf med andra märken. Trista originalhjul och däck. Nu väger hon sub9 med kolstolpe och finhjul och -däck. Fördelen med Specialized är väl kanske andrahandsvärdet hos medelintesåcykelintresssradmenspecializedharjaghörttalasomiafsvensson

Jag har en comp e5, trevlig cykel men lite för dyr i förhållande till vad man får jmf med andra märken. Trista originalhjul och däck. Nu väger hon sub9 med kolstolpe och finhjul och -däck. Fördelen med Specialized är väl kanske andrahandsvärdet hos medelintesåcykelintresssradmenspecializedharjaghörttalasomiafsvensson

Haha så är det! Men man skulle också kunna övertyga sig själv om att betala lite för dyrt för vad man får för att faktiskt få tag i en cykel till våren över huvud taget.

Aluminiumvarianterna av Specialized Diverge, Scott Speedster, Orbea Terra går att hitta på lager i Stockholm på exempelvis SCSS, Länna Sport, TCM, och Cykelhuset. Cannondale Topstone har CykelCity några av. Blir inte så klok på vad man ska köpa dock. Man får väl inte vara så kinkig helt enkelt, men det är ju svårt att inte vara kräsen med färg osv när man ska köpa en hoj för ganska mycket pengar som man förhoppningsvis ska ha i flera år...

Tjena nu är det dax för en ny cykel sitter och tittar på en Superior X-ROAD Elite som finns i lager. Eventuellt vänta på att MB31 Bramley GRX Black kommer in. Hur fan ska man göra tycker ni. Lutar mer åt mb31 men är den värd att vänta på.

Tjena nu är det dax för en ny cykel sitter och tittar på en Superior X-ROAD Elite som finns i lager. Eventuellt vänta på att MB31 Bramley GRX Black kommer in. Hur fan ska man göra tycker ni. Lutar mer åt mb31 men är den värd att vänta på.
Många på forumet som är nöjda med MB31, så det tyder väl på att den är värd att vänta på. Mig passar den inte då den är för lång och låg. Och frågan är ju om du vill ha en cykel nu eller någon gång i framtiden.

Titta på FUJI JARI 1.3 Carbon. Lätt och fantastiskt hoj för ganska bra peng ....
Tyvärr 1x11 , men dyrare modell FUJI JARI 1.1 Carbon har 2x11

Hejsan !
@thisismycat, ledsen om jag snor tråden för en utvikning. Hoppas det är OK?

jo, min livs första grusräjser beställdes och jag är nu otroligt sugen att få trampa ut i vårluften på något som väger under 14kg och är relativt snabbt!!!!
MEN, vad ska jag ha för pedaler...
Platta eller spd-pedaler ?
Vad väljer man för grusrejser? Känns som självklart givet spd, men vad finns det för anledning att inte göra det ?förutom för att man(jag) inte kan crankflippa med spd...?

Jag har ett par Saint pd820 som första tanke, bara för jag har ett par över.
Frågan är nog ingen "vattendelare" men skulle vara glad att höra litet erfarenheter från mer erfarna gruscyklister.

Ha så kul, tack för ordet !

Hejsan !
@thisismycat, ledsen om jag snor tråden för en utvikning. Hoppas det är OK?

jo, min livs första grusräjser beställdes och jag är nu otroligt sugen att få trampa ut i vårluften på något som väger under 14kg och är relativt snabbt!!!!
MEN, vad ska jag ha för pedaler...
Vad väljer man för grusrejser? Känns som självklart givet spd, men vad finns det för anledning att inte göra det ?förutom för att man(jag) inte kan crankflippa med spd...?

Jag har ett par Saint pd820 som första tanke, bara för jag har ett par över.
Frågan är nog ingen "vattendelare" men skulle vara glad att höra litet erfarenheter från mer erfarna gruscyklister.

Ha så kul, tack för ordet !
Varför inte ett par vändbara? Inte det sexigaste alltid, men jag tycker att det är rätt funkis när man vill göra några snabba ärenden på cykeln men helst slipper cykelskorna.

Har själv en MB31 som jag är nöjd med, frågan är ju hur lika vi är i våra önskemål, referensramar och preferenser.

Jag kör mina ( MTB och GRAVEL ) på eggbeaters . Bästa pedaler jag vet !!!
Dom är ALLTID redo att "ta" dina skor ? Inga "35% bra" pedalläge utan alltid 100% !!!
Enligt mig , det borde vara förbjudet , att använda ANDRA pedaler i terrängen ?

Senast ändrad:
Vad bra, då gillar du pedalerna gissar jag!
Hur är balansen i pedalerna, vill de lägga sig med en sida upp eller har de tyngdpunkten i pedalens axel?

Jag upplever att de oftast ställer sig upp vertikalt. Dvs varken eller alltså.Jag upplever inte att det är något problem att ”flippa till dem” för att få valfri sida upp.

Tänker mig väll mer grus och skog än asvalt vill kunna få på stora däck i alla fall. Sen blir det väll som vanligt mest jobbpendling tyvärr

Dessa har jag missat. Är de nya?
De har funnits några år, gissningsvis minst sedan 2018(?)
Redigerat:
Shimano är duktiga på dokumentation, sprängskissen är daterad nov 2018

De lanserades som en efterföljare till PD-A600, som Shimano sorterat under Tiagra
PD-ES600 har de på ultegranivå, den är även lite billigare och några få gram lättare jmf med PD-A600

Perfekt för oss som gillar känslan med SPD-SL men samtidigt vill kunna springa runt utan att slå ihjäl oss.
Det är vanliga SPD-klossar, så känslan är inte riktigt samma stabila som med SPD-SL
Jag har båda, på olika cyklar, men är inte missnöjd eller planerar att byta ut ngn av dem

Precis, det kommer ju helt klart finnas tillfällen då jag inte ids cykelskorna.
SHIMANO PD EH500 ser ju riktigt bra ut!
Har denna, bra tanke men den passar inte så bra med mina (Shimano) SPD-skor. Det blir att pedalen ligger emot sulan och gör att det gnisslar rejält när det är blött ute. Kanske bara är mina skor det är problem med men tyvärr svårt att testa innan köp...

De har funnits några år, gissningsvis minst sedan 2018(?)
Redigerat:
Shimano är duktiga på dokumentation, sprängskissen är daterad nov 2018

De lanserades som en efterföljare till PD-A600, som Shimano sorterat under Tiagra
PD-ES600 har de på ultegranivå, den är även lite billigare och några få gram lättare jmf med PD-A600

Det är vanliga SPD-klossar, så känslan är inte riktigt samma stabila som med SPD-SL
Jag har båda, på olika cyklar, men är inte missnöjd eller planerar att byta ut ngn av dem

Jag har också PD-A600 på en cykel och PD-ES600 på en annan cykel. Båda fungerar utmärkt, men det är ju SPD på gott och ont. Personligen kör jag SPD på alla cyklar numera av bekvämlighetskäl - skönt att alla skor och alla cyklar är kompatibla.

Vad bra, då gillar du pedalerna gissar jag!
Hur är balansen i pedalerna, vill de lägga sig med en sida upp eller har de tyngdpunkten i pedalens axel?
Har de pedalerna på en gruscykel och de funkar fint, jag upplever att SPD-kopplingen ofta vänder sig neråt så man får kicka till pedalen så den vänder sig när man ska klicka i skorna.
Själva plattformssidan är bra dock är själva plattformen relativt liten vilket ger en smidig pedal men lite liten yta om ska cykla mycket på den sidan. Inget stort minus men kan vara bra att tänka på.

Tillbaka
Topp