Köpa färdigt VS Bygga själv

Mapach

Aktiv medlem
Kära Happy...
Har ett litet dilemma.
Är grymt sugen på en Racer hoj för motion med målsättningen Vätterrundan 2011.
Har länge velat fram å tebax, och nu när jag nästan klubbat speccen på min drömhoj hittar ja Planet X SL Pro Carbon SRAM Rival för 1000 pund.
Skriker verkligen value for money måste jag säga...

Så nu till min fråga, vilken hade ni valt?

ALT: 1. Planet X SL Pro Carbon SRAM Rival för ca 11300 inkl frakt

ALT: 2. Kina ram 4000:-
Sram rivalgrupp 5000:-
Fulcrum Racing 7 1600:-
Styre, styrstam & sadelstolpe PRO PLT 1000:-
Sadel, däck, slang & linda 1000-1500:-

Totalt ca 13000:- Plus eventuell montering ???:-

Vad kan det kosta att få en hoj byggd med egna delar?
Det som talar för Planet X hojjen är ju priset, kundservicen som tydligen ska vara bra och att man kan ju ut å cykla direkt! Nackdelarna är ju att den inte är direkt vacker, inte lika egen och speciell som en ihop plockad hoj. Nog så viktigt...

Man bör kanske ändå köra den trygga vägen då detta kommer bli min första racer?

//Magnus//

Funderade också på planet-x hojen innan, men den är ju helt enkelt för ful. Speciellt i small. Finns ju massa färdiga cyklar att välja på, tror inte det är vettigt att stirra sig blind på kolfiber som ngt egenvärde.

Det är sällan det blir billigare att bygga själv. Tänk på att det krävs en del verktyg utöver komponenterna. Vevlagerverktyg, insexnycklar, vajertång, styrlagerpress och gärna momentnyckel (överkurs) för att dra tillräckligt mycket men inte för mycket (aluminiumgängor är lätta att dra sönder). Verktygen är förvisso en investering eftersom man behöver meka ibland. Jag är i full gång med mitt 3:e bygge nu.

Det är tillfredsställande att bygga ihop sin egen cykel. Man vet att ekrarna är korrekt dragna, komponenterna valda med omsorg och monteringen gjord av en lekman :-)

/K

Tillbaka
Topp