köpa fatbike?

jomeister

Ny medlem
köpa fatbike?
tycker dom ser rätt coola ut och vill köpa en. kanske inte det bästa skälet då jag inte äger en cykel just nu :)

men en kul cykel så kanske man ger sig ut i skogarna oftare, min motion just nu består i promenader i diverse leder, kan ju likaväl cykla i dom.

är ganska lång 192 cm så jag förmodar att jag ska köpa en 29" . läst om odämpat eller fast. vilket ska jag ska satsa på där?

15000-20000 kr kan jag lägga på en cykel, jag vill inte köpa den billigaste bättre att satsa på lite kvalitet. Ska jag köpa i sverige eller importera?

köpa fatbike?
Är själv väldigt sugen på en fatbike, och har fastnat på Specialized Fatboy. Finns tre olika varianter, där de enklare skulle kunna passa din ekonomi. Kolla in dem.

köpa fatbike?
Jag har blivit sugen på en Kona Wo 2015 på sistone och den bör hamna på ca 16' när den börjar säljas snart. Den förra fick kritik för att den var tung men den nya ska ha blivit ett kilo lättare så jag tror den kan vara ett bra alternativ.

Annars säljer väl XXL i alla fall tre olika modeller av fatbikes (en av dem är Surly).

köpa fatbike?
Du är ute och seglar. :)

Det finns en jättebra fatbike-tråd som du bör läsa. 13 sidor med inlägg!

http://happymtb.org/forum/read.php/1/2039324/page=1

Och för att svara direkt; 26" med fatbikedäck blir lika stort som 29" med vanliga mtb-däck.
Det finns 29+ tex Surly Krampus men nu när det kommit fjädergaffel, däck och kompletta cyklar från mainstream -tillverkarna är det nog 26" som gäller.

29 fälg med feta däck finns det några som experimenterat med men hjulen blir gigantiska

köpa fatbike?
Krampus 29+ är närmare 31" än 29".

Som om du känner att du behöver kompensera något kanske det är en lösning.
Dock är bredden bara 3" så det är en kvasifatty.

En "riktig" fatbike har upp till 4,6".

Läs nu de tretton sidorna med Q&A och sen "Visa Din Fatbike" så kommer du nog ha beställt nåt innan midnatt.

Det är skitkul att cykla fatbike.

köpa fatbike?
jomeister skrev:
-------------------------------------------------------
> var nere på XXL o skulle kolla på en, dom hade
> bara 1 i lager och inga att visa upp :(

Men om dom har en i lager så borde det ju gå att visa den innan dagen är slut iallafall?

köpa fatbike?
Köpte mig en khs med 4" däck och 21" ram mycket rolig att köra när det är lerigt...

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    69.5 KB · Besök: 60
köpa fatbike?
Varit runt på i massa Cykelaffärer, ingen har några Fatbikes förutom Sportson (specialized) och XXL, xxl hade inga framme, intersport börjar sälja Nakamura nästa år, team sporta (störst inom cykel) hade inga alls.. verkar inte vara nått stort i Sverige än. nåja, Sportson har nått event nästa helg där man kan testa värstingcyklar, dom skulle även ha Fatbikes, anmält mig :)

Lutar åt att jag köper en Nakamura dock, ser att många åker till Kjell Sykkel, finns det inget ställe närmare gränsen i norge?

köpa fatbike?
Fick min Specialized Fatboy 2015 nu i veckan. Det jag gillar med Fatboyen är att det är en bra aluminium ram och kolfibergaffel samt en ganska raceig geometri. Säg till om du vill prova den.

köpa fatbike?
jomeister skrev:
> Lutar åt att jag köper en Nakamura dock, ser att
> många åker till Kjell Sykkel, finns det inget
> ställe närmare gränsen i norge?
----------------------------------
Själv handlar jag 8 mil bort på Intersport i Kongsvinger men du kanske kan kika vart närmaste Intersportbutik finns i Norge utifrån vart du bor?

köpa fatbike?
Ni som kör fatbike, är en fatbike tillräcklig mångsidigt att den fungerar som enda cykel? Eller är den mer ett komplement?
Har en FSR stumpjumper idag, sugen på en fatbike men svårt att få plånboken att räcka till.
Kommer man ångra sig om man säljer stumpjumpern till förmån för en fatbike?
Det är en Specialized Fatboy som jag är sugen på.

köpa fatbike?
Jag säljer min hardtail och min FS för att finansiera min Fatboy. Men som sagt, har den som alltiallo cykel. Dock om man har ambition att täval seriöst så kan det nog bli svårt men vill man ha kul i skogen och cykla i vinter så är det en bra hoj.

köpa fatbike?
nho1 skrev:
> Ni som kör fatbike, är en fatbike tillräcklig
> mångsidigt att den fungerar som enda cykel? Eller
> är den mer ett komplement?
> Har en FSR stumpjumper idag, sugen på en fatbike
> men svårt att få plånboken att räcka till.
> Kommer man ångra sig om man säljer stumpjumpern
> till förmån för en fatbike?
> Det är en Specialized Fatboy som jag är sugen
> på.

Min fatbike ersätter varken min racer eller vardagscykel men som enda mtb fungerar den utmärkt. Tror inte du kommer ångra dig om du byter till en fatbike.

köpa fatbike?
Men fungerar verkligen fatbike när det blir mer stökig skogsstig?
Och hur fungerar det i nedförspartier som är stökiga? Kommer verkligen dämpningen som däcken ger räcka till jämfört med en FS?

köpa fatbike?
Kristoffer R skrev:
> Krampus 29+ är närmare 31" än 29".
>
> Som om du känner att du behöver kompensera
> något kanske det är en lösning.
> Dock är bredden bara 3" så det är en
> kvasifatty.
>
> En "riktig" fatbike har upp till 4,6".
>
> Läs nu de tretton sidorna med Q&A och sen "Visa
> Din Fatbike" så kommer du nog ha beställt nåt
> innan midnatt.
>
> Det är skitkul att cykla fatbike.

Hmm, jag som är sugen på en Pugsley :)

köpa fatbike?
nho1 skrev:
> Men fungerar verkligen fatbike när det blir mer
> stökig skogsstig?

Min fatbike fungerar jättebra i lagom fart på stökig skogsstig, men jag kan inte sitta och slö-trampa som när jag trampar omkring på FS/AM-cykeln.

> Och hur fungerar det i nedförspartier som är
> stökiga?

Det fungerar jättebra i lagom fart. Men när jag vill köra fort i stökiga nedförspartier så är FS/DH-cykeln det självklara valet.

> Kommer verkligen dämpningen som däcken
> ger räcka till jämfört med en FS?

Däcken ger inte samma dämpning som dämparna på en FS. Med en helstel fatbike måste man vara mer aktiv än på en normal FS.

Sedan jag köpte min första fatbike för snart ett år sedan så har jag flugit över styret både på AM-cykel och DH-cykel, men aldrig med fatbike, trots att jag kört utmanande terräng med riktigt håriga stökbranter med fatbike (peppar peppar).
På hårt underlag är fatbiken är inte lika snabb som AM-cykeln eller en heldämpad XC, men skulle jag välja mellan en XC, en AM, och en fatbike så skulle jag valt fatbiken.
Sista året har det blivit mest cykling med fatbiken.

köpa fatbike?
SweBender skrev:
> Lars.E vad sitter du på för däcksbredd? Själv
> kör jag med 4.8 men funderar på 29+ tills nästa
> års Vasa.

Jag kör med 4,0 på 100mm fälgar nu. Har även kört på 4,7 och 4,8 som ligger i garaget för tillfället.
På din supersnygga bild på din cykel i den andra tråden så ser det ut som du kör på Groundcontrol. Är inte dom 4,6 på 90mm fälg?
Själv körde jag vasan med AM-cykeln med XC-däck i år, men kanske tar Fatbiken om jag kör vasan nästa år?
Han som körde fatbike på vasan i år körde med Big Fat Larry 4,7 på 80mm sarma naran fälgar om jag inte minns fel.

köpa fatbike?
Är det nån som sett om Specialized 4.6 groundcontrol kommit in på några webshops? Och tillhörande slang och fälgband? Nyfiken på kostnaden för dessa grejer på fatbike kontra vanligt MTB.

köpa fatbike?
nho1 skrev:
> Kommer verkligen dämpningen som däcken
> ger räcka till jämfört med en FS?

Det funkade med med gamla vrak
som ungarna delade ut tidningar
med i sportens ungdom så.

Så länge _du_ har kul och så länge _du_
gillar det du cyklar på så kör hårt.. :-)

köpa fatbike?
vilken firma är det som säljer mest av fatbikes.. verkar som att det finns många som säljer men dom säljer bara ett märke och kanske 1-2 modeller..

Salsa och Surly har jag funderingar över, eventuellt specialized.. Nakumura har bara L så den går ju bort.

köpa fatbike?
Har nu kört två dagar i Hafjells bikepark med och den funkar riktigt bra ända tills det blir långa sträckor med kattskallestora stenar, stora rötter och breakbumps. Grymt fostrande å grymt roligt!

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    184.8 KB · Besök: 46
  • image.jpg
    image.jpg
    109.9 KB · Besök: 43
köpa fatbike?
jomeister skrev:
> butik i Sverige.

Cyclecomponents har Surly, Sportson har Fatboy, XXL.se har White, Cykellagret har lite också, bla Kona Wo

köpa fatbike?
onegear skrev:
> Har nu kört två dagar i Hafjells bikepark med
> och den funkar riktigt bra ända tills det blir
> långa sträckor med kattskallestora stenar, stora
> rötter och breakbumps. Grymt fostrande å grymt
> roligt!

Han är ju så hård!;)

köpa fatbike?
jomeister skrev:
> ser väl ut som att det blir en Specialized eller
> Kona, vilket märke föredrar ni?
> prisklass runt 17000 kr

Generellt föredrar jag Kona men Wo ser inte jättekul ut på papperet och de recensioner jag hittat har inte heller varit så positiva. Fast jag vet inte om den är omarbetad för 2015.

Fatboyen däremot väcker ett ganska stort habegär.

Men jag håller med om att Canyon ser ut att ha filat ihop en riktig dräpare. Jag gissar att den kommer vara prisvärd, men att det blir mycket pengar.

köpa fatbike?
Kristoffer R skrev:

> Generellt föredrar jag Kona men Wo ser inte
> jättekul ut på papperet och de recensioner jag
> hittat har inte heller varit så positiva. Fast
> jag vet inte om den är omarbetad för 2015.

Wo 2015 har helt ny ram och nya lättare hjul. Såå... Man kan nog säga att den är omarbetad.

> Fatboyen däremot väcker ett ganska stort
> habegär.

Fatboyen är riktigt trevlig. Smidig med neutral styrning, snygg och relativt lätt.

> Men jag håller med om att Canyon ser ut att ha
> filat ihop en riktig dräpare. Jag gissar att den
> kommer vara prisvärd, men att det blir mycket
> pengar.

Canyon ser riktigt fin ut. Snart är det vecka 40 :)

köpa fatbike?
Kristoffer R skrev:
> jomeister skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > ser väl ut som att det blir en Specialized
> eller
> > Kona, vilket märke föredrar ni?
> > prisklass runt 17000 kr
>
>
> Generellt föredrar jag Kona men Wo ser inte
> jättekul ut på papperet och de recensioner jag
> hittat har inte heller varit så positiva. Fast
> jag vet inte om den är omarbetad för 2015.
>
> Fatboyen däremot väcker ett ganska stort
> habegär.
>
> Men jag håller med om att Canyon ser ut att ha
> filat ihop en riktig dräpare. Jag gissar att den
> kommer vara prisvärd, men att det blir mycket
> pengar.

Jag lästa att Kona Wo skulle vara 2 kg lättare i 2015 års utförande. Dessutom är det bättre komponenter på den generellt. Ramen ser dessutom annorlunda ut så jag antar att Lars.E har rätt om att det är en ny ram.

Tillbaka
Topp