Köpa första landsvägscykel

Om den är i rimligt skick och passar storleksmässigt (att bara basera det på kroppslängd kan leda fel) så är den alla gånger tillräckligt bra för att ta dig runt VR.

Ska åka och kolla på den i helgen, så vi får se hur den känns då. Men tänkte också på om det är värt att betala nästan 5000 för en snart 10 år gammal cykel. Men årsmodell kanske inte spelar så stor roll om det är bra komponenter och skicket är bra?

Den är säkert bra nog för jobbet. Troligen går det att hitta något likvärdigt 20% billigare, men passar den så duger den. Testa att pruta ner den 700-1000 sek så är priset mer normalt.

Den är säkert bra nog för jobbet. Troligen går det att hitta något likvärdigt 20% billigare, men passar den så duger den. Testa att pruta ner den 700-1000 sek så är priset mer normalt.

Canyons cyklar brukar vara stora i storlekarna, så jag skulle nog snarare flytta upp längdspannet till åtminstone 180-190 om det är en Large/58:a. Sedan är det som GoranS påpekar även annat än kroppslängd som påverkar, men jag vågar nog säga att en 58:a för nån på 175 är definitivt för stort.

Ja 4000 kanske känns mer rimligt, får se om han går med på det dock. Själv är jag ca 184 cm så det borde väl funka ändå? Sen kan man väl ta med det till någon cykelverkstad som hjälper en med andra inställningar osv?

Ja, 184 borde kunna funka om du är normalbyggd i övrigt. Har en kompis som faktiskt har en (tror jag) exakt likadan, och han är nog ca 185.

Okej, jo känner att det börjar bli dags att få tag på en så man hinner komma igång med träningen. Får hoppas det blir affär då, till rätt pris också såklart.Tusen tack för alla svar!

Billig! Är ju småpotatis för en räser. Men var medveten om du kamelprutar kan han bli arg. Jag missnöjet att han vill ha 4800 om den kostar det, annars hade han nog haft lägre pris.

Jag tror nog det är prutmån ner till iaf 4500kr om man skriver 4800. Varför dutta med hundralappar liksom? 4k kanske är svårt, men man kan ju prova lite sådär elegant. Men håller med om att det är svårt att hitta en någorlunda modern racer med Ultegra billigare än såhär.

Är väll snarare regel än undantag på blocket att lägga till lite prutmån.
När jag sålde min cykel förra året så la jag upp den för 18k hör på happy, vilket var vad jag ville ha. Och 20k på blocket.

Storleksmässigt ska det fungera om du är 184. Är den i gott skick viljet den verkar vara så tycker jag priset är bra. Hjulen ska ju i stort vara oanvända vilket är ett stort plus och du får med ett par ok spd pedaler. Låter ju perfekt. Köp den cykla och kör vättern. Fastnar du kommer du vilja ha ngt dyrare och då kan du hoja till jobbet på denna. Gillar man att pruta för sakens skull så visst kan man säga 4500kr jämnt. Jag skulle aldrig åka dit och ta säljaren tid och sedan erbjuda 4000kr utan att vara beredd att betala mer. Det innebär ju att man snor någons tid, grymt oskönt beteende. Då prutar man på distans innan. Om den avviker från beskrivningen i annonsen så är det ju en annan femma med att diskutera pris på plats i ngn större omfattning.

Däcken som följer med är bland de bästa som finns, så om de är i bra skick kan det vara bra att veta att bara dem kostar nya ca 800-1000kr (för paret).

Om du inte har väldigt udda proportioner bör 58 vara bra matchning. Har själv Canyon 58 och är 186 cm och även om jag inte är säker på att ramgeometrin är identisk då det inte är den modellen så ska det mkt till för att den ska vara helt galen.

4tusen var kanske att ta i även fast cykeln snart är 10 år så håller den helt ok klass om den är i bra bruksskick

pruta ska man alltid göra vilket fall 4500kr ska nog funka :)

Ja precis, tycker det alltid hör till att iallafall pruta lite på blocket. Det har jag alltid varit med om att folk gjort mot mig när jag sålt något. Tydligen så skulle kedja och kassett blivit bytta för en tid sedan enligt honom.

Tillbaka
Topp