Köpa instegshoj, ev. en Radon

10 Sept fick jag mitt info-mail från BD... idag fick jag skruva ihop QLT:n... ;-)

Lilla-tösen ville vara med hela tiden... :-P

Bilagor

• Radon-hoj 0011.JPG
    Radon-hoj 0011.JPG
    137.2 KB · Besök: 31
Stiligt!

Vi väntar givetvis spänt på en recension efter du testat den i terrängen! :o)

Har du möjlighet att ta ett mått på styrstammen (centrum gaffelrör - centrum styre)? Jag har inte lyckats hitta något måttuppgift på nätet.

PappaG skrev:
-------------------------------------------------------
> Härligt Erövrarn. Vi får nog ta och fixa en
> happyride för Radon only :)

Hade vatt coolt! ;-)

Vad har du kört för lufttryck i dina dämpare?
Jag har tusan ingen sån pump ännu, och de är mer eller mindre tomma tycker jag... :-P

captain8track skrev:

> efter all korrespondens, köpte du en HT eller FS?

Ja för tusan, tackar för det tjötet och alla tipsen... :-D
Du ser nog ovan va d blidde förnåt... ;-)

Ett långskott, men är det någon som har fått en 100mm styrstam och vill byta till en 80mm?

EDIT: har hittat en styrstam och bytt, tack Niko/Frost!

Senast redigerad av en moderator:
cosmos skrev:
> Ett långskott, men är det någon som har fått
> en 100mm styrstam och vill byta till en 80mm?

Inte omöjligt alls om det är 100mm styrstam som sitter standardmonterat på Radon QLT Race 4.0 18". Jag skulle behöva korta avståndet till styret med ungefär 20-30mm teoretiskt. Har dock inte provsuttit någon ännu så jag vet om det stämmer.

Tid att vänta 2-3 veckor i så fall tills min cykel hunnit bli levererad?

Erövrarn skrev:
> PappaG skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Härligt Erövrarn. Vi får nog ta och fixa en
> > happyride för Radon only :)
>
> Hade vatt coolt! ;-)
>
> Vad har du kört för lufttryck i dina dämpare?
> Jag har tusan ingen sån pump ännu, och de är
> mer eller mindre tomma tycker jag... :-P

Jag köpte mig en sådan pump samma dag som den kom. Den kom med 100 psi i fram positiv kammare och 110 i negativ kammare. 120 i bak. Jag använde mig av tabellerna för framgaffel och lade i lite grann. Bakdämparen ska man ju se att sag stämmer. Den ska vara ca. 1 cm (11mm). Stämde väldigt bra för mig med 120psi. (väger 75)

shaapa skrev:
> cosmos skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ett långskott, men är det någon som har
> fått
> > en 100mm styrstam och vill byta till en 80mm?
>
> Inte omöjligt alls om det är 100mm styrstam som
> sitter standardmonterat på Radon QLT Race 4.0
> 18". Jag skulle behöva korta avståndet till
> styret med ungefär 20-30mm teoretiskt. Har dock
> inte provsuttit någon ännu så jag vet om det
> stämmer.
>
> Tid att vänta 2-3 veckor i så fall tills min
> cykel hunnit bli levererad?

Hej!

Ja, om det sitter en motsvarande Syntace för 25,4 mm så är det intressant.

EDIT: se ovan, case closed.

Hej,

Blev så inspirerad av era inlägg att jag precis köpte en QLT 4.0 inte blev det sämre av de nedsatta priserna! Är det något man bör tänka på när man sätter ihop den?

Sumpan MTB skrev:
> Hej,
>
> Blev så inspirerad av era inlägg att jag precis
> köpte en QLT 4.0 inte blev det sämre av de
> nedsatta priserna! Är det något man bör tänka
> på när man sätter ihop den?

Hej!

Nix, jag använde en 4:ans insex för att dra fast styret i styrstammen på min ZR Race 7.0 Team (likadan som thefalkens ovan) och sen körde jag Hammarby Hill XC efter det. Jag kände självklart på samtliga skruvar men de var redan åtdragna och jag har inte behövt efterdra dem ännu.

/cj

Idag fick jag också ett paket på Posten! :)

Tyvärr hinner jag inte skruva ihop min QLT 4.0 på ett par dagar pga brist på fritid men senast i helgen lär det blir en provtur. Den som väntar på något gott...

GRATTIS!!
Alltid kul med kartonger som innehåller godsaker =)
shaapa skrev:
> Idag fick jag också ett paket på Posten! :)
>
> Tyvärr hinner jag inte skruva ihop min QLT 4.0
> på ett par dagar pga brist på fritid men senast
> i helgen lär det blir en provtur. Den som väntar
> på något gott...

Igår beställde jag en QLT Race 4.0 till mig och en ZR Team Colour 7.0 till farsan. Mailade dem och frågade om leverans på cyklarna och fick svaret "2-3 weeks to Finland". Jag hoppas väl ändå att de tänker skicka dem till Sverige :)

Har nu monterat ihop cykeln (QLT Race 4) och konstaterat att allt ser bra ut men framdämparen är stenhård så en gaffelpump med manometer hade nog varit ett bra verktyg just nu. Styret är brett som en lagårdsdörr så det behöver nog kapas ner en smula då man tyvärr inte är lika bredaxlad som hulken.. :o)

Ang. bakdämparen, ni som redan köpt likadan cykel, för att kunna ställa in korrekt sagg så behöver man ju veta total fjädringsväg på dämparen. Finns i manualen en skala på "shock travel" mellan 25,4 och 57,1mm som då ska ha ett sagg mellan 6,4 och 14,2mm. Har någon en aning om denna "shock travel" är på dämparen så man därmed får in rätt lufttryck?

EDIT: Sorry, det stod ju ett inlägg om dämpartryck tidigare i tråden. (Dock väljer jag sagg 9,5 då jag gissar att totalslaget är 38mm, detta gav ett tryck på knappa 150PSI för mig.)

Att framgaffeln var stenhård berodde på att ena kammaren var helt tom på luft... Funkade inte bra i skogen kan jag säga... Men resten funkade kanon.

EDIT2: Vidare efterforskning visade att gaffeln är defekt och tappar trycket i neg. kammare på 30 min. Luften pyser genom gaffelbenet vilket även trycker upp bussningen. Läste vidare på Bike-discounts hemsida att det är två års garanti MEN att fri returfrakt bara verkar gälla i Tyskland och reklamerar man från utlandet så ska man själv betala frakt och returfrakt. Där fick man för att man köpte fultysk... :P Blir gissningsvis billigare att laga gaffeln hemma än skicka skiten ToR till Tyskland. TRÅKIGT!

Tråkigt att höra Shaapa! Risken med returer tar man ju alltid när man handlar på postorder. Jag har hamnat i liknande situationer tidigare men det har alltid vara lätta datordelar. Skicka en cykel är inte lika lätt.

Om man inte vill ta risken så får man ju handla lokalt. Prova att ringa och kolla med dem, det är ju ett fabrikationsfel, kanske går dom med på att du skickar tillbaka gaffeln med returnerade post ifall de skickar en ny... du kan ju alltid prova.

Jodå, jag var högst medveten om att risken vid reklamation så det var ju ett visst mått av chansning att handla från utlandet.

Problemet lär bli löst på endera sätt, retur till tyskland, ett jobb för min granne Cykelcenter eller att man ger sig på ett o-ringsbyte på egen hand och hoppas på tur. Jag återkommer med upplösningen på historien. :o)

shaapa skrev:
> Jodå, jag var högst medveten om att risken vid
> reklamation så det var ju ett visst mått av
> chansning att handla från utlandet.
>
> Problemet lär bli löst på endera sätt, retur
> till tyskland, ett jobb för min granne
> Cykelcenter eller att man ger sig på ett
> o-ringsbyte på egen hand och hoppas på tur. Jag
> återkommer med upplösningen på historien. :o)

Du har i alla fall ett antal insparade tusenlappar (på tex reprationskostnader) jämfört med om du skulle köpt en liknande cykel här i Sverige. Otur dock, men förmodligen ganska lätt att åtgärda. Jag är i alla fall nöjd att jag lyckats fixa min hoj änsålänge på egen hand, hade jag köpt den i buktik hade jag lämnat in den och inte lärt mig så att säga.

Förtvivlad var jag i helgen, nu är jag förbi det destruktiva stadiet och har blickat framåt igen, mot nya möjligheter och ljusare tider! :))

Ok, skickade ett mail igår men baserat på ditt inlägg så bör jag ringa också. Får göra det och höra vad dom säger. Hoppas dom kan engelska.

Enligt deras hemsida så pratar all deras personal som hanterar telefoner engelska. Jag tror helt på att ringa, jag har för mig att det finns konsumentlagstiftning inom EU som säger att tillverkaren ska stå för kostnaden ifall det är fel på en sak från fabrik.

10 dagar från beställning till leverans. De ser helt klart bättre ut i verkligheten. Testade på skoj att leta på alla komponenter på cyclecomponents och hamnade bra nära dubbla priset.

Tillbaka
Topp