Har nu monterat ihop cykeln (QLT Race 4) och konstaterat att allt ser bra ut men framdämparen är stenhård så en gaffelpump med manometer hade nog varit ett bra verktyg just nu. Styret är brett som en lagårdsdörr så det behöver nog kapas ner en smula då man tyvärr inte är lika bredaxlad som hulken.. :o)
Ang. bakdämparen, ni som redan köpt likadan cykel, för att kunna ställa in korrekt sagg så behöver man ju veta total fjädringsväg på dämparen. Finns i manualen en skala på "shock travel" mellan 25,4 och 57,1mm som då ska ha ett sagg mellan 6,4 och 14,2mm. Har någon en aning om denna "shock travel" är på dämparen så man därmed får in rätt lufttryck?
EDIT: Sorry, det stod ju ett inlägg om dämpartryck tidigare i tråden. (Dock väljer jag sagg 9,5 då jag gissar att totalslaget är 38mm, detta gav ett tryck på knappa 150PSI för mig.)
Att framgaffeln var stenhård berodde på att ena kammaren var helt tom på luft... Funkade inte bra i skogen kan jag säga... Men resten funkade kanon.
EDIT2: Vidare efterforskning visade att gaffeln är defekt och tappar trycket i neg. kammare på 30 min. Luften pyser genom gaffelbenet vilket även trycker upp bussningen. Läste vidare på Bike-discounts hemsida att det är två års garanti MEN att fri returfrakt bara verkar gälla i Tyskland och reklamerar man från utlandet så ska man själv betala frakt och returfrakt. Där fick man för att man köpte fultysk... :P Blir gissningsvis billigare att laga gaffeln hemma än skicka skiten ToR till Tyskland. TRÅKIGT!