Köpa mountainbike för vinterträning.

Påse

Aktiv medlem
Jag är en landsvägscyklist som vill öka mina möjligheter att hålla formen även under vintern. Jag har funderat en del på att köpa en gravelbike men kom på att det kanske vore bättre med en mountainbike, eftersom jag då även kan stilla min nyfikenhet för skogs/stigcykling och kanske ha väldigt kul på kuppen.

Min fråga är helt enkelt om det är en bra idé att träna mtb i den skånska vintern, eller om jag bara kommer bli blöt, lerig och miserabel. Jag bor i Malmö, så förmodligen skulle jag mest hålla mig till någon av banorna på Spillepengen eller Lernacken. Är det någon som har koll på om de är i någorlunda skick för att cyklas då? Jag har knappt plats där hemma för fler cyklar och begränsat med energi för underhållsarbete, så om det är en dålig idé vill jag gärna bli avrådd.

mvh Påse

dålig ide är det väl inte men kall och jävligt blir det ja. Om jag till äventyrs gör det så håller jag gärna till i skogen, barrskog helst. 4 grader och dimma.

Med det finns väl ett vinterspår på lernacken tror jag. Blir i min mening inte så mycket skogscykling där vid motorvägen. Allt går. Jag är fel person att sälja in det som du märker.

Du kommer bli blöt och lerig men glad och lycklig eftersom det är så mycket roligare med mountainbike. Om du vill slippa ställa både dig och cykeln under duschen när du kommer hem så kan jag rekommendera SKS mudrocker skärmar fram o bak, funkar fin fint även när det är riktigt stökigt i skogen och är lätta att sätta på och ta av när de inte behövs. Är själv från Malmö och cyklar året runt på spillepengen, när jag inte är ute i skogen och hojar.

Det låter ju som om jag bör fortsätta överväga det på era svar. Är det stor skillnad på heldämpat/hardtail? Vad rekommenderas på nämnda banor?

Många väljer bort FS för HT just på vintern. Det sliter väl rätt bra på grejorna. Kan inte se att FS skulle behövas.

Om jag ska vara ännu mer negativ så hade jag problem med kläderna. Svett som fan i skogen och sen ut i vinden på nån grusväg. Intensiva pass på regnbågen kanske är lättare att få till.

Jag bor i Skåne också och cyklar en massa MTB. Har flyttat ut till Genarp just av den orsaken.
Svaret på din fråga är nog egentligen: Det beror på.
Vissa dagar kommer vara helt underbara. När det är hårda, torra och frusna spår så kan man köra snabbare på vissa än sommartid. Andra dagar så är det totalt miserabelt om det har regnat/snöat/smält snö.
Generellt sett så är det så att de mer använda spåren (som de exemplen du nämner) lider mer av att folk cyklar dem i dåligt väder än spår som få känner till och därmed tar mindre stryk vintertid.
När det gäller vinterträning: Zwift är jäkligt bra.

Jag tycker det låter som en underbar ide!
Skaffa rätt grejer: merinounderställ, regnkläder, rediga vinterskor, lampor, bra handskar och framför allt en FATBIKE. Då finns det inget väder som stoppar.

Zwift är för klensinnade :)

Senast ändrad:
Jag bytte hardtailen mot en cross, har inte ångrat en mil.(skulle nog bli en gravel idag)
Viktigast är bra skärmar med rejäla kompislappar både fram och bak. Bra dubbdäck, ett måste, för oplogade/isiga grusvägar. Rejäla vinterkängor o överdrag.

Jag är en landsvägscyklist som vill öka mina möjligheter att hålla formen även under vintern. Jag har funderat en del på att köpa en gravelbike men kom på att det kanske vore bättre med en mountainbike, eftersom jag då även kan stilla min nyfikenhet för skogs/stigcykling och kanske ha väldigt kul på kuppen.

Min fråga är helt enkelt om det är en bra idé att träna mtb i den skånska vintern, eller om jag bara kommer bli blöt, lerig och miserabel. Jag bor i Malmö, så förmodligen skulle jag mest hålla mig till någon av banorna på Spillepengen eller Lernacken. Är det någon som har koll på om de är i någorlunda skick för att cyklas då? Jag har knappt plats där hemma för fler cyklar och begränsat med energi för underhållsarbete, så om det är en dålig idé vill jag gärna bli avrådd.

mvh Påse
Jag gjorde just så, köpte en mtb för de dagarna det är för jävligt på landsvägarna.
Tyvärr tyckte jag att köra bana var lika tråkigt som att titta på torkande målarfärg. Dessutom är större delen av regnbågsbanan stängd vintertid därför att leran där är just trög skånsk lera och i princip okörbar. Spillepeng vet jag inget om.
Anpassade istället cykeln till grus med snällare däck och annat styre, annan utväxling mm. Det funkar rätt bra under vintern här i sydväst.
Men du bör ha möjlighet att spola av leran.

mvh Påse
Har kört en massa landsvägmil med 26-tums MTB. Har den fortfarande startklar för de värsta vinterdagarna. I annat fall har gruscykeln funkat fint. Men med den nya dyrare gruscykeln kanske den gamla 26-tummaren får slita lite mer under vintersäsongen.

26:an är tung och seg, men ger riktigt bra träning.

Jag gjorde just så, köpte en mtb för de dagarna det är för jävligt på landsvägarna.
Tyvärr tyckte jag att köra bana var lika tråkigt som att titta på torkande målarfärg. Dessutom är större delen av regnbågsbanan stängd vintertid därför att leran där är just trög skånsk lera och i princip okörbar. Spillepeng vet jag inget om.
Anpassade istället cykeln till grus med snällare däck och annat styre, annan utväxling mm. Det funkar rätt bra under vintern här i sydväst.
Men du bör ha möjlighet att spola av leran.
Det är enligt min mening rätt roligt och avkopplande om man kör en slinga i skogen. Det kan då kräva att man lastar hojen på bilen. Det är kanske inte så du jobbar, jag säger bara att det är en annan grej än regnbågen. För mig.

Det är enligt min mening rätt roligt och avkopplande om man kör en slinga i skogen. Det kan då kräva att man lastar hojen på bilen. Det är kanske inte så du jobbar, jag säger bara att det är en annan grej än regnbågen. För mig.
Det kan det säkert vara men att last cykeln på bilen känns lika miljövänligt som att ta bilen till gymmet.
Personligt klarar inte mitt syn de snabba omställningar mellan ljus och skugga på skogsstig så det faller bort av den anledningen.

Jag tycker den mesta mtb-cykling som jag tycker är rolig blir väldigt blöt och lerig på vintern i Skåne, så för mig blir det mycket mer grusvägscykling på vintern och den lokala barrskogsrundan. Stigarna blir snabbt väldigt sönderkörda. Skulle jag köpa en cykel bara för vintertid i Skåne hade det blivit en gravel med bra skärmar eller en cykelcross, finns bra träningsmöjligheter vid Malmö för cx.

Sen ska man väl inte överdriva antalet dagar ”vinter” (paw rihk tit) i sydvästra Skåne, det är mest regn och vind vilket det IMHO går fint att cykla med racer / cross / gravel och löstagbara/fast monterade skärmar. När det är blött är det ändå mindre att tvätta från en tur på asfaltsvägar än grus och stig.

Vid minusgrader är det oftast superfint att cykla mtb. Och i skogen märker man inte av vinden.
Men det kanske är en bristvara med skog och minusgrader i skåne? ?

För mig (västra Skåne) brukar det vara 5-10 dagar/år då det är för mycket is för att jag ska cykla, så jag har aldrig ägt dubbdäck på de 20+ åren jag bott här. Sen kan det ligga snö fler dagar än så, men då funkar ju mtb med vanliga däck fint.

Ja, men det är nog inte många dagar leran är frusen på pengen eller nacken, 2m från havet? Lite bättre på åsen. I alla fall ligger snön betydligt längre där och minns att jag med gråten i halsen kämpat mig hemåt med smältvatten rinande ner på baksidan trots betydligt varmare vid kusten.

Är det stor skillnad på gravel och cx? Verkar vara mycket vanligare med gravel nu än för 15 år sedan. Funkar de bra på någon av nämnda banor?

Blått spår på spillepengen kan man nog köra på vilken cykel som helst nästan.

En cx har (ofta) lite högre vevparti och kortare kedjestag, så den är lite mer snabbsvängd än en gravel.

Tillbaka
Topp