Köpa mtb 8-10000kr

Thompha

Ny medlem
Köpa mtb 8-10000kr
Ska köpa en mtb som jag tänkt använda i skog och skogsspår...

Skulle vilja ha tips på några för 10.000kr som kan tänkas vara bra. Vill ha XT-bakväxel och luft dämpare!
Gärna inte mer än 22 växlar och helst 27,5".
Är ca 1,85cm lång.

Kollat på Canyon och Cube.
Cube attention t.ex verkar komma med fjäder eller luftdämpare beroende på vart man kollar?

begagnat kan vara ett alternativ om de är tillräcklig och ordentlig prisskillnad...

Man känner sig lite vilse me alla modeller och grejer... så vill ha lite råd tack :)

Köpa mtb 8-10000kr
Chainreactioncycles har en kampanj nu med 10% i rabattkod. Kolla in Commencal, Ghost, Vitus, Ragley mm där. Finns massor av bra cyklar i din prisklass, allt från trail till xc hojar. Kanske inte med XT växlar, men XT, SLX, Deore är ju i praktiken ingen större skillnad. Annars är väl Canyon och Cube bra grejor, om det är cross cross country och lite snällare stigar du tänkt cykla på!

Köpa mtb 8-10000kr
Thompha sa:
Ska kolla in de.
Ja de är nog snällare och medium stigar jag kommer köra...
så växlar från deore klassen och uppåt fungerar?
Absolut. Jag har deore på min ena och xt på den andra. Skillnaden är inte stor. Bra hjul, gaffel och ram är viktigare att prioritera tänker jag iaf :)

Köpa mtb 8-10000kr
Har bara fått för mig att de är roligare med 27.5 än 29... att de upplevs lite klumpigare om man kör mycke små stigar och såna grejer?

Men de kanske inte har så stor betydelse?

Köpa mtb 8-10000kr
Jag köpte förövrigt en Attension SL för några år sedan (ca 8000 kr). Hade jag köpt idag hade jag sparat lite längre och köpt en lättare cykel, kolfiber eller ej.

Köpa mtb 8-10000kr
Jag kör ju på min egen hoj för det mesta som har 26" och när jag rullar 29" så känns det inte som en större skillnad för det mesta. Det som känns (eller inte känns kanske jag skall säga) är ju när man rullar över rötter och sten med 29". Dvs, den flyter bättre över marken och det var ett take jag kikade och suktade efter Crescent Freke Expert 29" som gick på cykelkraft för 9900 kr nånstans. Men jag hade absolut inte råd och jag ville inte ta ett lån.

Köpa mtb 8-10000kr
Köpa mtb 8-10000kr
Då kansle man kan ta 29 lila gärna som 27.5 då...

Finns en del att välja på, om man ska köpa en begagnad t.ex Scale 960 -14 -15... va ska man ge för en sån då?

Köpa mtb 8-10000kr
Köpa mtb 8-10000kr
Får lägga till en FS cykel me pga mitt tidigare diskbråck kanske de är att föredra?

Canyon neuron al 6.0

Verkar ha relativt bra spec, om man byter däcken till nått bättre... men har den lockout och på dämparna?
Eller kan man köpa till de utan att byta befintliga dämpare?

Tillbaka
Topp