Köpa MTB för max 10 500:-

jthuress

Ny medlem
Vad kan ni rekommendera för MTB för max 10 500:- ? Är lite sugen att gå ifrån HT denna gången och gå på fulldämp. Gillar att hopa och studsa fram i skogen mer än att finna smidigaste vägen fram.

Kollat på en de har på jibo.se

Den de har inne är dock röd och ej som på bilden.
05FSRXC_Carbon_l_327.jpg ht=544

Så här står det om den ( mkt text nu )
Beskrivning:
Fullfjädrad XC/All mountain cykel med bra utrustning till lågt pris, Specialized hela kunnande ingår!
FRAME FSR technology, A1 Premium Aluminum butted frame, ORE toptube and downtube, sealed cartridge bearings, 100mm travel, replaceable derailleur hanger, two sets of water bottle bosses
REAR SHOCK X-Fusion Shox 02RPV Rear Shock with Power Valve damping and external rebound adjustment, 6.5x1.5"
FORK Manitou Axel Comp, 100mm travel, FFD damping. alloy steerer
HEADSET 1 1/8� threadless, black steel cups, loose ball bearings with seals
STEM Aluminum, 10 degree rise, TIG welded, black
HANDLEBARS XC mid rise bar, 6061 alloy, 6 degrees upsweep, 9 degrees backsweep, 620mm width.
TAPE / GRIPS Specialized MTB grip, black, double density Kraton
FRONT BRAKE Alloy linear pull with stainless hardware
REAR BRAKE Alloy linear pull with stainless hardware
BRAKE LEVERS Shimano M-420
FRONT DERAILLEUR Shimano M-510 Deore, 34.9mm clamp, top pull
REAR DERAILLEUR Shimano M-570 LX
SHIFT LEVERS Shimano M-510 Deore
CASSETTE Shimano HG-50 LX, 9-speed, 11x34t
CHAIN Shimano HG-53
CRANKSET Custom Shimano Hollowtech, square taper
CHAINRINGS 44Sx32Sx22S, 4-bolt 104/64mm pattern, steel chainring bolts
BOTTOM BRACKET Shimano UN-25, 68mm shell, 113mm spindle
PEDALS Alloy platform
RIMS Alloy double wall, 26�, black with machined sidewalls
FRONT HUB Specialized disc, 32 hole, loose ball bearings, alloy Q/R
REAR HUB Shimano M-475 disc, 32 hole, loose ball bearings, alloy Q/R
SPOKES 1.8mm (15g) black stainless, brass nipples
FRONT TIRE Specialized Resolution 2.0, 60tpi
REAR TIRE Specialized Resolution 2.0, 60tpi
TUBES Specialized, schraeder valve
SADDLE Specialized Body Geometry technology, steel rails, dual density base
SEAT POST Alloy, black, 30.9 x 350/400mm
SEAT BINDER Alloy collar with Q/R, 34.9mm clamp I.D., black

Pris: 9.995,00 kr FÖRR: 13.995,00 kr

Vad tror ni om den ?

Får gärna komma med kommentarer !!!

Bakdämparen sägs vara helt ok, men gaffeln är ganska tråkig. Jag skulle nog vänta ett tag och spara lite mer pengar så det finns pengar till skivbromsar istället. Med tanke på vad man kan få i Tyskland tycker jag det är lite dyrt med 10.000kr för en v-bromsad hoj med kass framdämpare. Det går att få grymt bra hojar för 15.000kr och jag tycker det är värt att vänta tills du har råd att lägga lite extra.

Eller köpa begagnat, man kan få riktigt mycket för pengarna om man bara inte har allt för bråttom utan istället väntar på att rätt hoj ska dyka upp.

Läste förra året om några som importerat Gary Fisher Fat Possum från
tyskland för bara småpengar. (12000:- om jag inte minns fel)

Det verkar vara en sjukt kompetent cykel om man vill åka billigt men
bra i skogen.

Såg också sist jag var i Åre att de sålde Giant Reign i stationshuset
för 12000:- eller något liknande, ganska tråkig framgaffel men resten
av hojen är ju kanon!

//K

10cm travel kör jag med för xc men för AM? hitta nån beggad kona, santacruz eller cannondale istället? stod en fräsch cannondale jekyll med allt du behöver, lefty, skivor för 11 innan t ex.

F-n vad velit det är.... Kommer nog få den såld på måndag för 9500:-. Sen kan jag slänga fram en tusing till. Så jag skulle kunna ha 10 500:- och röra mig med gällande cyklar. Känner att jag inte helt vill gå över till landsväg efter mycket tänkande. Började fudera på att skaffa en ny MTB istället för pengarna och vänta med racern. Sen börjar jag vela att kanske man kunde hitta en vettig beg. MTB här för runt 6000:- och en hyffsad racer ( Bianchi med kanske SORA ) för runt 5 lakan.

Har sån jävla ångerst. I-lands problem ?! Jovisst...men det är också ett problem

Då det inte känns bra har jag tagit bort annonsn. Skrivit till killen som ville köpa den att den ej är till salu. Gillar cykeln så jädra mycket. Blev fan sentimental ett tag. Får väl ursäkta om jag tagit en del av er tid ni som letade efter hoj till mig. Kunde helt enkelt inte skilja mig från min älskling. Får stanna hos mig, och racern får jag spara ihop till nästa vår.

EDIT: Den fungerar ju faktiskt ganska fint på vägen nu ändå. Snittade 29.5km/h själv Ivösjön runt. Utan att jag tog ut 200%.

Senast redigerad av en moderator:
A_H_9_0 skrev:
-------------------------------------------------------
> Denna kanske:
> http://www.nishiki.se/index.php?p=cyklar&id=126

Årets sämsta köpråd? En bakväxeltrimmad kineshoj som påstås vara "byggd" i göteborg ? En xt-bakväxel kostar väl ca 300 kr från tyska nätbutiker om man nu vill ha det.

Mitt råd blir att spara nåra månader till. Du behöver dubbla din budget för att hitta en ok am-hoj.

Om du inte hade ändrat dig hade jag också rekommenderat denna cykel. Jag köpte 2007-års modell i februari - samma komponenter rakt över men med bättre styre/stam/sadelstolpe. Känns än så länge som en gedigen cykel. Min kostade bara 999 euro, vilket är sjukt billigt. Så det kan vara värt att kolla upp om de säljer ut den senare i vinter om du fortfarande skulle vara sugen då.

XCski skrev:
-------------------------------------------------------
> Kanske denna? Mycke cykel för pengarna!
>
> http://www.bike-discount.de/shop/a6311/qlt-to-mids
> eason.html

Tillbaka
Topp