köpa MTB i 3000-4000:-klassen!!!

• Trådstartare Trådstartare böjjarn
  • Start datum Start datum
B

böjjarn

Guest
Jag tänkte köpa en MTB för att cykla lite skogstigar, grusvägar o asfalt! Kan man få hjälp med tips på prisvärd mtb som ej överstiger 4000:- som har skapliga växlar osv. Såg att biltema har bra priser, ska man kanske rentav handla där eller???? Ska endast cyckla för motions skull, för det funkar ej att gå/jogga för mig!

Det är svårt att hitta något vettigt för de pengarna, Biltema kan vara ett alternativ om storleken passar och du ej är för kräsen ang. komponenter och framförallt vikt på cykeln.

Köp inte cykel på biltema, leta rätt på nåt begagnat istället. Prioritera en inte alltför tung ram i rätt storlek, raka hjul och inte alltför slitna drivdelar. Kolla på blocket osv och ta hjälp av nån som kan lite om cyklar. Pruta friskt!

OK! Vilken stl ska man ha på ram då??? passande en kille på 34 som har tendens till gubbmage och är 174cm lång!!!
Ang komponenterna , så det lilla jag fattar om cyklar är att biltema har Alivio o det är väl inte direkt dåliga prylar om man går från botten i skalan på shimanodelar....

Vad väger en MTB i snitt då?

alivio är väll 3:dje "sämsta" på shimano skalan, om ja inte minns fel. Altus är sämre, accera X är sämre. det som är problemet med hojjar från t.ex. biltema (förutom ramen då :D) är väll att där det syns sätter de okej grejjer, där det inte syns (så som lager osv) så sätter de saker av mycket sämre kvalitet. o jag skulle nästan säga att det är på just sånna delar man vill ha kvalitet.

jag ahde nog försökt hittat nå begagnat för de där slantarna, även om det nästan är i minsta laget för att finna nå bra där heller.

Alivio dög åt mig i två år, det blev glappt och jävligt men det funkade. Allt beror på hur stora krav man har, om han ska ha en cykel för inte alltför avancerad eller hård cykling så KAN det räcka med en Biltemahoj.

Det blir inte "stock o sten"! mer stigar, grusvägar. Ska nog till 80% användas för att få upp konditionen.
satt o letade lite o hittade följande: http://www.cykeloutlet.se/ där finns det MTB i min prisklass!
Även -04or till utförsäljning! Vissa runt 3500:- har komponenter som heter TX30/RS31. Är dessa sämre än Altus o Accera osv Kan nån där vara nått att ha?

mellan biltema o de du just länkade till äre nog hugget som stucket, är nog samma kvalitet. en biltema cykel kommer emd all säkerhet att funka okej, dock inget jag skulle köpa.

Jag skulle nog valt biltema framför cykeloutlet. Definitivt framför cykelringen. Det är skillnad på låga marginaler och låga priser. Biltema har det första...

Böjjarn: Jag vet inte om du sett, jag har skickat mail till dig men den MTB`n kanske inte är intressant.

/Jonas

Senast redigerad av en moderator:
Jopp! Det kanske är nå strul med nån server......får kolla i morgon, går hem nu!

Löp gymkort nu istället och kör spinning inomhus. Under tiden sparar du till en bättre hoj.
Det kommer du tjäna på om du ser det på lite längre sikt både känslomässigt och ekonomiskt.
Att köpa en hoj för 4000kr som man får reparera oavbrutet om du envänder den ordentligt är
ingen bra affär alls. Dessutom är det inget värd begagnad om man ska sälja den sedan. Det
kommer bara sluta med att du får köpa en hoj för 4000kr som är värdelös PLUS en bättre
hoj sedan när du insett misstaget. Det blir väldigt mycket dyrare än om du sparat lite
till och köpt en kvalitetshoj från början. Dessutom är en kvalitetshoj mycket roligare
att cykla på :)

Jag tycker du skall göra tvärt om. Köp en fulcykel med rimlig komponentnivå (alivio tex, helst helstel) och lär dig serva den. Kör den hela vintern och använd pengarna du sparar på att inte behöva köpa gymkort och slkort till en fin hoj i sommar.

Till sommaren kommer du veta vad du vill ha i form av geometri och användingsområde och dessutom ha vant baken med sadeln ordentligt. Plus att du har cyklat mycket mer vilket är själva poängen. =)

Då har du lärt dig meka, vilket är bra, och du minskar risken för att göra ett snedköp när det visar sig att dina behov skiljer sig från vad du tror du vill ha när du kollar katalogen från cykelhandlarn. =)

/rikard

Det verkar ju inte så tokigt, men fattar inte språket riktigt...är det den för 399 som blir 430E med frakt eller!!!

Håller helt och hållet med Rikard. Måste bara fråga, sen när blev Deore nivå något som inte duger? Det räcker hur långt som helst, speciellt för någon som precis börjar med cykling.

Bättre att börja med en billig cykel och komma ut och cykla än att teoricykla framför datorn och drömma om dyra delar som man egentligen inte behöver.

En nackdel med Biltema är att dom inte har någon service, och har cykeln i en storlek.

Vill du ha hjälp med storleksval, service etc är en cykelhandlare ett bättre val. TCM Cykel http://www.tcmcykel.se Tellus Cykel och Motor http://www.telluscykel.se/ har bra budgetmodeller och är bra på service. Jag vet inte hur det ser ut hos Pedalogerna http://www.pedalogerna.com på budgetmodeller men dom har säkert något. Kunniga är dom i alla fall.

Vill du ha storleksurval och hjälp innan/efter köpet, välj en cykelhandlare
Klarar du dig själv och cykeln passar, välj Biltema

Tror att 18tum är ganska lagomt för mig. Har vart i kontakt med en kille som jobbar på COOP FORUM. Han berättade att de kommer att få in en MTB med deore vxl o skiva fram för 3995:- i vår. Vet ej märke eller ramstl på dessa, men det kanske kan vara en utmanare till biltema, vad vet jag.Kanske ska man vänta o se!!

Har kollat lite på Biltemas nya 5000 kronorshoj. Det väger mycket och har tveksamma nav. Specen i övrigt verkar rätt okej. Vevlagret vet man förstås inte, men det är vanlig fyrkantsaxel så kostnaden för att byta ut den är några hundralappar. Gaffeln är RS Judy TT och är väl ingen höjdare, men det är åtminstone tuffa klistermärken på den. Jämfört med andra lågprismärken tycker jag att specen känns ganska ärlig. Visst, inga höjdarkompontenter men det är i alla fall inte XT-bakväxel med Acera reglage och framväxel.

Personligen tycker jag 5000 är ganska mycket för en cykel som är något av en chansning. Ska man köpa billigt kan man lika gärna spara in lite till och köpa deras heldämpade för 4000 spänn med Aliviogrejer. Heldämpat för 4000 är naturligtvis en chansning, men jag skulle hellre spara in den 1000-lappen och chansa. Eller handla från tyskland.

Nu tror jag att jag hittat rätt MTB Har ingen direktlänk till den cyckel som Jag tänkt mig!
men den heter "Corratec X-Vert deore"(tillverkad i Tyskland) årets modell för 4000:- Vad tror ni som är insatta i ämnet om denna cykel jämfört med biltema, outlet osv........

http://www.raddiscount.de/P03665.html
Beschreibung:
Fun Hardtailbike: Der Einsteiger mit sensationellem Preis-Leistungsverhältnis. Neue radikale Rahmenform "one size bigger" für perfekte Balance zwischen Sprüngen und Singletrail. Lockout. Shimano Deore Gruppe.

Lieferumfang:
Das Fahrrad liefern wir montiert, eingestellt und für den Transport gesichert direkt zu Ihnen nach Hause.

Details:
Marke: Corratec
Modell: 2005
Gewicht: 13,6 kg
Farbe: mattblaugrau/mattblau
Rahmen: Biometric Triangle Technologie, Aluminium 7005
Gabel: RST Gila SL, 1 1/8", 100mm Federweg, Lockout
Vorbau: zzyzx
Lenker: ALU
Bremsen: zzyzx
Kurbelsatz: zzyzx CY 44/32/22
Steuersatz: TH 855
Schaltwerk: Shimano Deore
Schalthebel: Shimano Deore
Umwerfer: Shimano Deore
Kette: Sram PC 49
Kassette: Sram PG 950
Naben: Formula 32/32
Speichen: DT Champion 1,8
Felgen: zzyzx MT22
Bereifung: corratec Ground Grip 2.3/2.1
Sattel: Selle Royal New Mach
Sattelstütze: zzyzx Alu 30,6x350
Pedale: corratec MTB

Bestellen:

Sonderpreis:
499,00 EUR für Stück

"Fägers" cykel: Ausstattung:
Rahmen Alu 7005 Biometric Triangle
Rahmenhöhen 38,43,46,49,52,55 cm
Farbe silber-rot
Gabel Manitou Six, 100 mm Federweg
Steuersatz A-Head
Lenker zzyzx Alu MTB
Vorbau zzyzx
Sattel Selle Royal Energy
Sattelstütze zzyzx gefedert
Bremshebel zzyzx
Bremsen zzyzx v-Brakes
Schalthebel Sram Attack Trigger
Umwerfer Shimano Deore
Schaltwerk Deore 27-Gang
Kurbelgarnitur Corratec
Innenlager TH BB 7420 ST
Kassette Sram PG 950
Kette Sram PC 49
Pedale Corratec MTB
Nabe VR zzyzx
Speichen DT Champion 1.8
Nabe HR zzyzx
Felgen zzyzx
Bereifung Corratec Ground Grip 2.3/2.1
Extras 2 cm Aluminium Spacer
Gewicht 12,4 kg
399€

Hugget som stucket enligt mig.

Förtydligande: jag hade inte gjort mig besväret att kommunicera på tyska och riskera felleverans när det handlar om i princip samma cykel för samma pengar som på Biltema. Skillnaden är förstås att det går att välja storlek, och det skulle möjligen vara värt besväret.

Ha ha, men då har de glömt att svetsa dit själva dämpfästet som finns på jekyllen nedan:
5vnblk.jpg

Sitter nog någon form av klämma eller dylik infästning runt dämparkroppen och till sadelrören...
Men rent hållfasthetsmässigt så tycker man ju att det borde vara ett förstärkningsrör mellan dämparen och underröret.

Hej
vad tycker ni om hojjen på biltema som heter "Yosemite "Bridalveil".
har funderat på att köpa den då jag inte har råd med mer.
tycker den verkar har bra grejjer på sig?
/anders

Den duger nog fint till lite rekreationscykling i skogen. Om du förvarar den innomhus och ger den lite förebyggande vård då och då så borde det inte vara några problem. Förvänta dig dock inte några underverk från framdämpen.

Det viktigaste är dock att den passar dig. Biltema har bara en storlek per modell. Vill man ha en annan storlek får man köpa en annan cykel.

Om man jämför mellan biltemas "tunnel view" o Corratec X-vert deore, vilket är det lämpligaste köpet?

Tunnel viev har skivbroms fram o dämpat runt om (dock omedveten om kvaliteten), alivio växlar alu ram osv ram stl 46

X-vert har deore (bättre än alivio),alu ram, TUNN sadel enl bild!!! men sen vet jag inte så mycket mera.. går att få i ram stl 43,46,49,52 o beställas i göteborg.

jag tror ju att min längd (174cmlång. ca 78cm upp till grenen) kan passa tunnel view. i mina beräkningar
så ska jag nog ha en ram runt 46cm, så ramstl kan man bortse ifrån i detta fall /rätta mig om jag har fel...) Mkt tacksam för hjälp i denna för mig svåra fråga.....eller så kan man köpa begagnat, men det är ju en fördel med nytt iaf!!

Bridalveil är stor!! 49,5 cm är gigantiskt stort. XT låter ju bra, men växelreglagen är Alivio. Räkna med att det är 8-delat bak. Behöver inte vara en nackdel men det skiljer sig ju mot normala XT-drivlinor.

Länkaget på Tunnel view ser vettigt ut, men det är ju svårt att veta när man inte testat.

jag lägger sällan in några innlägg, men jag läser gärna med stor behållning. Jag vet att många här gillar Marin. Marin har inte bara dyra cyklar, gå in på cykelnetto.com/Marin US 2005/Aluramar/Bolinas Ridge. Pris 3,995 kr. Stirra dig inte blind på komponenterna, det viktigaste är ramen. Komponenterna kan du alltid byta ut, en dålig ram då är det kört.
Billy, ägare till cykelnetto.com

Den såg ju reno clean ur, skulle kunna tänka mig faktiskt. o om jag förstått rätt så är frakten 90:-, det är ju ett +! jag har beslutsångest..... eftersom jag ej kommer att cykla i obanad terräng utan mest åka på "fina" stigar för att få upp konditionen o få bort början till "mage" så vet jag inte vad som är det rätta faktiskt!!! HJÄLP........( har fått mycket hjälp i forumet och är tacksam för det) men det är ändå svårt att veta....åker hoj vanligtvis (för tillfället motard) o kan mecka med motorer osv, men kan inget om mtb.......

Det låter som en enkel HT (corratec tex) passar dig finemang, vill du nöta bort magen så blir det några mil och då vill du inte ha en tung trögrampad helfjädrad med glappt länkage (biltemas fs).

Kan du mecka motorcykel kan du nog mecka vanlig cykel också. Mekhjälp får du här på happy. =)

/rikard

Tillbaka
Topp