Köpa MTB i USA CA

Goldcom

Ny medlem
Köpa MTB i USA CA
Är ny här på forumet och har blivit rekomenderad att skriva ett inlägg här av en god vän innan jag köper något.

Har bott i Santa Barbara Californien Usa i ca 3 veckor och ska bo här ytterligare 8 månader. Kommer cykla ca 25 km landsväg varje dag till/från skolan samt hade tänkt köra MTB 1-2 gånger i veckan. Har hört att cyklar skulle vara grymt mycket billigare här men jag vet inte om jag tycker de är det efter att varit runt här i stan. Kan ta några exempel:

Scott Scale 30 -06 $1899+tax = 15155 sek.

Specialized Stumpjumper Comp -07 $1599+tax = 12727 sek

Trek 8000 -07 $1539+tax = 12250sek

Trek 8500 -07 $2049+tax = 16309sek

Behövs specifikationer på cyklarna skriv det bara!

Vill gärna höra era kommentarer ang priserna. Är de ovanligt höga för att vara här i Californien eller är det bara jag som hade hoppats det var ännu billigare? Är de särskilt billiga i någon speciell stad eller finns det något bra postorderföretag här för MTB?

Sedan vill jag gärna ha rekomendationer på cyklar ni tror kan passa mig. Hade tänkt lägga mellan $1500-2000. Har själv tänkt att en hardtail samt lockout dämpare vore bra iom att jag cyklar så mycket landsväg.

Hemma kör jag på en Bianchi. Ingen värsting och den börjar bli till åren nu så troligen tar jag med mig den nyinköpta cykeln hem till Sverige när det är dags att åka härifrån.

Köpa MTB i USA CA
Inernethandel/postorder är grejen i Usa...
Man handlar från en annan delstat, och slipper dessutom (den redan låga) Momsen, som man är skyldig att sedan själv deklarera i sin egen delstat... fast de är inte många som gör de...

http://www.beyondbikes.com/bb/
http://www.jensonusa.com/
http://www.pricepoint.com/

Ett par butiker som säljer på nätet, kolla även ebay.com, där är de många butiker som gör sina utförsäljningar... jag har köpt min gaffel där, fast då åkte jag på både moms och tull...

Köpa MTB i USA CA
Om du köper en cykel på postorder från en annan stat så blir det inte nån salestax. Det som verkligen gör skillnad mot i sverige är de dyrare och exklusivare cyklarna. Min DH som jag köpte i våras i USA blev så pass mycket billigare att jag fick resan på köpet och lite till.
Om du jämför priserna du nämner med priserna här i sverige så blir det lättare att bilda sig en uppfattning.

Ett annat lite mer udda förslag än Specialized och Trek är Salsa Ala Carte från http://www.speedgoat.com. Den ramen kostar $615. Para den med en RockShox Tora eller Revelation så har du ca $1000 kvar av din maxbudget till allt det andra. Väljer du Deore, som funkar alldeles förträffligt för pengarna, kanske det blir lite pengar över till två hjulpar. Ett för skogen och ett för vägen. Se till att likadana nav sitter på båda hjulen så blir det inga problem med skivbromsarna. Dock förutsätter sånt just skivbromsar..

Lycka till! =)

Köpa MTB i USA CA
Håller fullständigt med om att det finns kanonfina köp att göra i södra Kalifornien - i synnerhet för lite häftigare cyklar. Kolla på nätet vad som dyker upp - inom en månad bör du hitta bra erbjudanden. Specialized och Trek brukar ha återkommande reor - i synnerhet nu när 2007:orna kommer. Har du tur kan du kanske hitta en fin Santa Cruz till OK pris. Köpte själv en Specialized FSR Stumpjumper Expert Disc för USD2100 (inkl. skatt) på Bicycle Warehouse förra året. Se om du kan bli kompis med någon som är "medlem" där - om du refererar till den personen får han/hon köpa prylar för en viss procentandel av ditt köp. Självklart delar ni på "förtjänsten".

Köpa MTB i USA CA
Tack för svaren!
Verkar ju helt klart som att det går att göra riktigt bra köp här så nu gäller det bara att hitta dem. Visst kan jag kolla i gula sidorna och ringa runt i LA och höra vad de har för cyklar och sedan bestämma några butiker jag ska besöka. Men jag skulle gärna vilja veta ställen där Ni har erfarenheter av. Någon speciellt bra butik i LA? Fler postordersidor?

Köpa MTB i USA CA
Har nu kollat igenom ett antal olika cykelhandlare nu under några dagar. Det jag kommit fram till är att en Trek 8500 -07 känns väldigt prisvärld. Har hittat den för $1999 + tax = 15984sek och enligt flera handlare hemma som jag mailat kommer priset ligga på 26995sek i Sverige. Har också kollat vad som gäller när jag vill skicka hem cykeln till Sverige efter mina månader här men det verkar inte vara det lättaste. Någon som har något bra tips på hur man kan skicka den?

Här är specifikationen på den: "http://www2.trekbikes.com/bikes/bike.php?bikeid=1056610&f=18"
Vill gärna ha komentarer om det är någon del som inte håller måttet eller som bör bytas ut.

Sedan kommer det stora problemet vilken storlek jag bör ha. Är 184cm lång och har innerbensmåtet 86,5cm. Hemma i Sverige har jag kört på 21" men jag är inte säker på om jag ska ha så stor eller inte. De storlekar det finns att välja på är 19,5" samt 21,5". Om ni ger mig några rekomendationer tänk på att jag kommer köra mycket asfalt med cykeln även om det ska bli Mtb körning med. Av de folk jag pratat med har hälften sagt den större och hälften den mindre så jag är lite förvirrad.

Sedan undrar jag också om det finns något sätt att slippa betala skatten på 8% om jag handlar direkt i en affär?

Köpa MTB i USA CA
När jag tog hem min cykel efter att bott i USA ett tag tog jag den som bagage på flyget. Det var inga problem. Att skicka hem den kan nog bli mer problem med tull och moms.
//Kristofer

Köpa MTB i USA CA
Brottom och brottom jag måste i dagsläget ta bussen in till stan vilket tar 70minuter + att bussarna går väldigt sällan. När jag köpt mig en cykel kan jag komma in på 45min samt att jag slipper kolla tidtabeller. Men visst jag ska ju inte göra något förhastat för det.
Ang hardtail är jag nog ganska säker. Iom jag kör så mycket asfalt och sen även hemma mer grusvägar och större skogsvägar så tror jag det blir bättre för mig.

Fler synpunkter ang cykeln, storleken, skatten eller transporten?

Kris: Får man ta så stora saker i bagaget?

Köpa MTB i USA CA
Att ta cyckeln med på flyget till sverige var inga problem när jag åkte hem, fick den packad i en cykelkartong i affären där jag hade köpt den vilket nog kan vara bra. Dock så var det knepigt med inrikesflygen i usa, löste det med att hyra en bil för en sista road trip till ny.

Köpte min trek 8000 05:a för kring usd 900 men man ska nog se upp med att jämföra priserna rakt av då ialf trek hade väldigt olika komponenter på cyklarna dom sålde i nord amerika mot i europa 2005.

Köpa MTB i USA CA
Goldcom skrev:
> Kris: Får man ta så stora saker i bagaget?

Packa i en cykelkartong som yoohoo skrev så är det inga problem. Det finns även utrymme att trycka ner lite kläder mm vid sidan om.
//Kristofer

Köpa MTB i USA CA
Viktigt är att aldrig överskrida 32kg per kolli. Om man har med sig för mycket bagage är det då oftast bättre att fördela på fler kolli i stället för att betala övervikt per kilo. I mitt fall blev det USD127 för ett extra kolli (tre i stället för två) i stället för cirka USD450 om man räknat övervikten per kilo. Mitt bagage var på cirka 75 kg ...

Köpa MTB i USA CA
Håller med om att Continental inte är speciellt flexibla .... Dessutom hade jag lite svettigt i somras när jag skulle flyga hem från Geneve med landsvägscykeln. Några enstaka kilo extra brukar vara OK men de var stenhårda på att jag skulle betala extra. Till slut rensade jag ut allt som jag ändå skulle slänga - bland annat ett par halvtrasiga jeans för att spara lite pengar. Eftersom kvinnan som satt i incheckningen var lite rund var det nog ingen idé att framföra min åsikt att den vikt som är intressant är passagerare+bagage - och därigenom skulle mina 73 kg ge mig tillåtelse att ha med lite extra ...

Köpa MTB i USA CA
Transporten verkar ju inte vara nagra problem da.

Yoohoo skrev att man inte kan jamfora samma cykel fran olika stallen och nu har jag sett att det tyvarr stammer. Iom att man inte kan valja Sverige pa Treks hemsida tog jag Danmark da det bor vara samma cykel elle? Det som verkar skilja ar hjulen som "bara" ar Bontrager Race pa Usa modellen och Bontrager Race Lite pa den danska. Sedan skiljer aven styrstamen ocksa ar Bontrager Race i Usa och Bontrager Race Lite i Danmark. Hur mycket skillnad gor detta?

Kommentera garna vilken storlek som kan vara rimlig ocksa men just nu kanns 19,5" som det ratta valet men jag hinner kanske andra mig.

Köpa MTB i USA CA
21,5tum är för stort, själv är jag 187cm (benlängd har jag ingen koll på) och kör en Specialized hardtail 19tum. Men jag använder min som en mtb och kör mycket single track. Vore jag över där själv hade jag kollat in fulldämpade cyklar, men då hade jag inte använt den som pendlarcykel. Lycka till,

Köpa MTB i USA CA
Tycker du skall titta på en Santa Cruz Heckler eller möjligtvis Chameleon om du nödvändigtvis måste ha en hardtail. Känns inte särskilt upphetsande att lägga pengarna på en TREK med det enorma utbud och bra priser som du har tillgång till.

19,5" måste passa betydligt bättre än 21,5" för dig.

Köpa MTB i USA CA
Jo, jag är en smula pryl- och märkesfixerad. Om Saab skulle bygga en sportbil med identisk prestanda/pris som en Porsche 911 så skulle jag köpa Porschen. Det var det jag menade.

För den ekonomiskt sinnade kan det ju också vara värt att tänka på vad cykeln kan tänkas vara värd på andrahandsmarknaden i sverige. Värt att fundera på.

Köpa MTB i USA CA
Var nyligen i San Diego, kunde inte låta bli att köpa en hoj. Det blev en Specialized Epic disc med Juicy7 för 2200$, billigt. Väl hemma kan jag konstatera att detta är en drömhoj, glöm HT, FS är det man ska ha. Cyklar alla mina gamla stigar snabbare med denna cykel jämfört med min gamla HT. Hade lite strul med att få med den hem dock. Jag hade ett incheckat bagage(hojen) som vägde mindre än tillåtet(50lbs,23kg). Trots detta så ville dom(United)ha 85$extra betalt bara för att det var en cykel. Efter mycket tjat, prat och konsultation av regler så fick jag ombord cykeln utan extra kostnad. Stå på er, all personal verkar duktiga och självsäkra, men i själva verket är dom osäkra. Jag hade kollat upp allt detta innan jag åkte hemifrån och visste att det inte skulle kosta något extra så länge det inte vägde för mycket eller var en extra väska utöver tillåtna två.
Här köpte jag min:
blackmountainbicycles.com
Info@BlackMountainBicycles.com

Köpa MTB i USA CA
Per skrev:
-------------------------------------------------------

>
> Ja, det är just sådana hojar man ska köpa,
> mycket billigare än i Sverige, och med bättre
> komponenter, jag blir nästan gråtfärdig när
> jag ser hur cykloteket speccar sina Specialized.

nu äre väll ändå inte cykloteket som specar dem så, utan snarare specialized europa som specar dem så för sverige. så är väll kanske inte cykloteket man ska hacka ner på, utan specialized i europa.

Köpa MTB i USA CA
Förstår vad ni menar med

> Det som talar mot dem är att de är just Trek. Det känns lite som att köpa en Monarch eller en Crescent.

Men jag har inte hittat någon annan jag tycker är prisvärd. Har nu ändå varit i alla cykel butiker i SB samt ringt 10st i Los Angeles samt blackmountainbicycles i San Diego. Överallt de har rea ligger priserna 10-20% billigare än normalt pris och det är då ofta på lite sämre cyklar.

>För 2000 USD bör du få en hoj som i maj kostade 4000 med genomgående XTR el motsvarande.

Tror knappast detta är möjligt. Är det någon här som verkligen gjort sådana fynd? Kan ju tänka mig att åka till LA, San Diego, San Fransisco om de har några sådana reor.

Köpa MTB i USA CA
Har nu hittat denna på rea och tänkte höra med er om det är ett bättre val än den Trek 8500 -07 jag annars tittat på.

http://treksandiego.com/itemdetails.cfm?catalogId=39&sort=pricedesc&id=902

Jag kan inte så mycket om SRAM, Hayes och Bontrager så jag kan inte yttra mig om denna är bättre eller ej men iom ett pris på 3500 förra året känns denna som ett bra köp. Blir ju en lång bit att köra typ 5 timmar dit och 5 timmar hem + att jag måste hyra bil då jag inte äger någon själv.
Är det värt det?
Sen är Manitou R7 Platinum w/Snap Valve SPV, rebound, 80mm lockout eller ej?

Tacksam för svar innan jag vaknar imon. Ska sova nu. Godnatt!

Köpa MTB i USA CA
Det är maffigt med carbon, jag vill påstå det är ett bättre köp. Sitter bara bra komponenter på.
Ett märke att hålla koll på borde vara Cannondale, de borde gå hitta till mycket bättre pris där än här hemma.
//Kristofer

Köpa MTB i USA CA
Har nu ringt och kollat och de hade en uppackad och en i en lada i min storlek (19,5") sa det var inga problem. Har nu bara problemet att forsoka hitta nagonstans jag kan hyra en bil vilket inte ar helt latt da jag inte fyllt 21.

Fler personer far garna komentera cykeln sa jag vet att det verkligen ar ett fyndkop. Jag menar det ar ju ganska mycket arbete att aka och handla i San Diego sa jag vill veta att det ar vart det.

Sedan ar damparen tydligen en SPV. Hur fungerar denna jamfort med en vanlig lockout? Erfarenheter?

Köpa MTB i USA CA
Googlade lite och det verkar som henrikssonscykel.se nyligen sålde en likadan på sin sommarrea:
Ord.pris: 35495:- ( 19,5" )
26695:- SÅLD
Skatten i San Diego är 7.75% om jag förstått det rätt vilket ger ett slutpris för dig på $2155 vilket är ungefär 16000 kronor så det är helt okej pris med avseende på det, även om du behöver åka fram och tillbaka till San Diego. Med tanke på att det är en riktigt bra cykel också så känns det ju som en bra idé trots allt... men frågan är om inte andra trekhandlare runtomkring dig också har rea på just den? Jag förstår nämligen inte riktigt varför den modellen är så nedsatt när få andra modeller de har är reade.

Jämför förresten måtten med din bianchi, om du inte redan gjort det, så du vet att du skall ha 19.5" och inte 17.5" för det brukar sällan vara så att medium-storlekarna finns kvar när det väl är dags för rea. Är du mittemellan storlekarna så kolla med butiken att de har båda inne innan du åker dit.

De har en fulldämpad cykel också till samma pris (nedsatt från $2900], ungefär samma komponenter... men ramen är ju inte lika bra då förstås. trek fuel ex 9.

Köpa MTB i USA CA
När du ändå är i San Diego skulle jag rekommendera att cykla lite där också. Kolla in http://www.mountainbikebill.com/ så får du bra rekommendationer. Till exempel tyckte jag Del Mar Mesa var kul och det ligger nära och bra till - se beskrivning nedan:

The Los Penasquitos Canyon and Del Mar Mesa loop ride is downright fun and it allows you to get in a great workout as well. The canyon itself is quite boring with the main "trail" being a fire road. However when combine with the Del Mar Mesa this ride ends up being a little over 19 miles that give you a chance to work on you flat land speed in the canyon, test your bike handling skills on some tight rocky singletrack and give your legs and lungs a test on a couple of climbs

Köpa MTB i USA CA
Kunde inte fixa någon bil denna helgen så det blir nästa helg jag åker ner. Var igår och tittade på några polares gamla cyklar (En Specialized fs och en Trek top fuel 100 04) här men vill nog hellre köpa en ny. En bra erfarenhet var dock att jag fick testa en fs cykel med lockout på bakdämparen. Har nu blivit sugen på en fs och funderar lite på denna också.

http://treksandiego.com/itemdetails.cfm?catalogId=39&id=492

Visst den är ytterligare ett år äldre och $500 dyrare men är ändå sugen. Vad säger ni experter? Hur är priset, hur är cykeln? När jag ringde var det något fel på dämparen så han var tvungen att beställa delar till den. Troligen kommer den inte bli klar till nästa helg men den får la isf skickas upp och kanske kan jag pruta lite ytterligare pga det?...

Köpa MTB i USA CA
Det där är också en fin cykel, fast när du nu börjat kolla på FS och även funderar på att höja ditt pristak så känns det som du borde kolla på cyklar utanför trek-concernen. Inget fel på trek men det finns en hel del andra roligare alternativ, visserligen inte kolfiber då kanske men ändå :)

För att göra det svårare för dig - varför inte en 29"? :) Kanske en salsa dos niner-ram med reba gaffel och headset för $1000 att bygga vidare på? ;)

Köpa MTB i USA CA
Litar inte helt på Trek i San Diego efter att de förra året försökt sälja en Top Fuel som använts till uthyrning. Såg kanonfin ut men vid närmare granskning hittade jag en hel del fel samt rostangrepp som indikerade att den använts bra mycket mer än de sade. Personligen tycker jag inte heller att Trek är ett "kul" märke men det är ju enbart min personliga åsikt. Ångrar annars att jag inte köpte en Giro Atmos för USD100 som var till försäljning då jag besökte butiken ...

I prisklassen USD2000 och strax över finns det ganska mycket roligare cyklar att välja

Köpa MTB i USA CA
Åkte tidigt på morgonen igår och besökte bicyclewarehouse, black mountain mtb samt Trek superstore.
De två förstnämda hade en hel del cyklar men tyvärr hade de sålt ut nästan alla 05/06 modeller. Visst det är ingen dålig affär att köpa en santa cruz här till ord pris men känns ändå bättre att hitta något på rea. Blev därför Trek:en (Trek 9.8 Elite -06) och även om jag bara cyklat hem den från busstationen känns den underbar. Otroligt lätt och växlar snabbt som ***. Ska ta ut den på en riktig Mtb runda så fort jag hinner.

Tack för all hjälp!

Köpa MTB i USA CA
Nice! Med de komponenterna är det inte konstigt du är nöjd :)

Det enda är att, hm, även om du nu har mer än väl uppfyllt kolfiber-
kvoten här på happy så är det ändå inte säkert du är godkänd. Titan-
delsregeln tas också på stort allvar här. Minst en pryl måste vara
gjord av titan så jag skulle rekommendera dig att leta igenom din
nyköpta cykel för att se om du inte åtminstone kan skaka fram ett par
titanrails under sadeln.

Ja, hm, och så vill vi se bilder i "våra hojar"-tråden :D

P.S. Om nu inte railsen var i titan så tror jag ändå x0-bakväxeln kan
ha tillräckligt med titandelar för att kvalificera. Vad säger happydomarna?

Tillbaka
Topp