Köpa MTB runt 10.000 kr

40-åring

Medlem
Köpa MTB runt 10.000 kr
Hej,
Ännu en nybörjare som behöver hjälp.
Som nybliven diabetiker vill jag få blodsockret under kontroll och vad kan då passa bättre än att cykla i skogen.
Tanken är att cykla på lättare stigar och grusvägar, alltså inga avancerade uppför eller nedför körningar. Jag har lusläst här på forumet och kommit fram till 3 olika alternativ.

Kom igen nu, jag vill höra hur fel jag tänkt?

Köpa MTB runt 10.000 kr
För många tror jag att en rätt traditionell Ht-Mtb blir mer rätt om man ska cykla enklare stig och grusväg. Fördelen för Gravel är mindre på grus (om vi tänker oss turer på timmen eller två) än fördelen för Ht på stig. För en genomsnittlig nybörjare. Eller uttryckt så här, om det visar sig att du trivs bäst på stigen så kommer du ångra gravel-köp mer än tvärtom. Sen behöver du nog inte en am-Ht, utan en mer traditionell geo på ca 69-71grader på styrhuvudet (hur mycket gaffeln lutar) skulle kunna vara en bra kompromiss. Inga 150mm gafflar heller, 100-120 räcker fint.

Men egentligen, köp nåt bara! Gärna nåt snyggt! Första cykeln kommer ändå vara en lärocykel, först när du cyklat ett tag kommer du veta vilka parametrar som är viktiga.

Köpa MTB runt 10.000 kr
SENTIER
+ Okej pris
+ Bra utrustning
+ Bästa gaffeln
- Begagnad (gaffeln bör vara servad åtminstånne)

MB31
+Svenskt
+ Välutrustad
+ Ny
- Ingen dropperpost
- 150mm slag (bara bra om du ger dig ut på teknisk stig, annars lite väl mycket)
- Dyrast av de tre

AM100
+ Priset
+ Välutrustad
- Däcken är katastrof
- Har sämst gaffel av de tre. (men inte dålig för det)

Har en polare som har en Sentier och han är jättenöjd, jag har en AM100 (av ekonomiska skäl) och är supernöjd men har oxå mycket kvar att önska var bättre.
Men Mb31an hade varit mitt 1a val och sen köpt till en dropper eller valt den dyrare modellen med dropper redan från början, men den är oxå kanske den mest aggressiva av dem och vill inte cyklas på grusväg/elljusspår utan vill ha riktigt tuffa stigar.

Köpa MTB runt 10.000 kr
Ja, möjligen är sentien mer all-round än nya mb31. Hade missat att det är 150mm. Konstigt, de lanserade den väl som extreme xc?

Köpa MTB runt 10.000 kr
Framgaffel ROCKSHOX Recon RL Motion Control-dämpning / Oneloc Remote / Koniskt styrrör / Boost110 / 150 mm slaglängd

Köpa MTB runt 10.000 kr
Det blir inte lättare att välja precis?.
Är det någon cykel som jag missat i mitt letande och som passar gubbcykling bättre?
Tack för ert engagemang.

Köpa MTB runt 10.000 kr
Ska man köpa på nätet så är marin San Quentin och bobcat trevliga.
De har nån xc också men kanske svårare att hitta.
Annars finns radon jealous om man vill cykla grus och stig med rakt styre

Köpa MTB runt 10.000 kr
Dropper post vill man absolut ha(går ju att köpa till) speciellt när man stannar och pustar ut är det bekvämt att sänka den? (ja, jag är en trött gubbe!) Annars kanske det handlar mycket om vilken hoj som finns i lager öht.

Köpa MTB runt 10.000 kr
Cyklarna ts länkar till har en geometri med ganska kort kedjestag, brant sadelrör, relativt långt överrör och en mycket flack styrrörsvinkel kombinerat med en långslagig framgaffel. Jag förstår poängen med en sådan cykel när det är stenar, rötter och annat man skall över eller om det är brant uppför eller nedför men är det verkligen en cykel som är rolig på grus- och skogsvägar?

65 graders styrrörsvinkel som de har är i mina ögon en utpräglad mtb och inte alls det ts vill ha den till.

I ts fall hade köpt en gruscykel eller atb med mera neutral geometri, stel gaffel och med plats för breda däck, åtminstone 50 mm. Den är vad jag själv använder och jag tycker den med 71 graders styrrörsvinkel är precis lagom i styrningen för grus- och markvägar.

Köpa MTB runt 10.000 kr
Jag har under hösten cyklat lite "gravel" på min HT med 65 grader HTA (efter att min gravel blivit stulen). Dock utrustad med lite mer lättrullade däck än jag vanligtvis kör i skogen. Fungerar förvånansvärt bra åtminstone om man cyklar själv och inte behöver hänga med andra på riktiga "gravel-cyklar". Ger ju dessutom möjligheten att kunna sticka in på en skogsstig om inspirationen finns.

Många här verkar ju cykla förhållandevis stökig stig på gravel-cyklar men det är på tok för svårt för mig, vilket antagligen också gäller TS eftersom det verkar vara nybörjarnivå som gäller.

Edit: utifrån strava så verkar jag kunnat hålla ca 1km/h högre snitt på graveln, men inte helt jämförbara sträckor.

Edit 2: av de cyklar som listas hade nog MB31 känts mest lockande om det varit förra årets modell men håller med om att 150mm gaffel låter lite väl mycket. Kanske man kan pruta lite på Sentiern? Den tror jag passar för det tilltänkta användningsområdet. Sram SX är dock inte populärt på forumet..

Senast ändrad:
Köpa MTB runt 10.000 kr
Som jag misstänkte, cyklarna är jag länkade till är helt enkelt för "tuffa" i för min typ av cykling. Har ni några alternativ som passar bättre?
Har en runda som jag tänkt använda cykeln till på ca 1,5 mil som består av stig, skogsväg, grusväg och en liten bit asfalt.
Självklart är man inte gubbe bara för man passerat 40 år. Men i mitt fall känner jag mig som en?

Köpa MTB runt 10.000 kr
Cyklarna ts länkar till har en geometri med ganska kort kedjestag, brant sadelrör, relativt långt överrör och en mycket flack styrrörsvinkel kombinerat med en långslagig framgaffel. Jag förstår poängen med en sådan cykel när det är stenar, rötter och annat man skall över eller om det är brant uppför eller nedför men är det verkligen en cykel som är rolig på grus- och skogsvägar?

65 graders styrrörsvinkel som de har är i mina ögon en utpräglad mtb och inte alls det ts vill ha den till.

I ts fall hade köpt en gruscykel eller atb med mera neutral geometri, stel gaffel och med plats för breda däck, åtminstone 50 mm. Den är vad jag själv använder och jag tycker den med 71 graders styrrörsvinkel är precis lagom i styrningen för grus- och markvägar.

Njae, varken Decathlonhojen eller Vitusen har brant sadelrör eller särskilt lång reach.

Rent geometrimässigt passar dessa båda bäst för det ändamål TS beskriver. Jag har testat Vitusen (i en enklare version) och det är en mkt trevlig cykel. Mitt tips hade varit att ta den, sätta Nobby Nic:et fram och sedan ett snabbare däck där bak.

Köpa MTB runt 10.000 kr
Som jag misstänkte, cyklarna är jag länkade till är helt enkelt för "tuffa" i för min typ av cykling. Har ni några alternativ som passar bättre?
Har en runda som jag tänkt använda cykeln till på ca 1,5 mil som består av stig, skogsväg, grusväg och en liten bit asfalt.
Självklart är man inte gubbe bara för man passerat 40 år. Men i mitt fall känner jag mig som en?

En gruscykel är nog kapabel att köra så som du vill. Går dessutom bra att köra landsväg om det blir inbjudande.
XXL har en modell som heter White nånting som ofta omtalas här, likaså har Decathlon och i ett prisspann kring din budget. Cykeln bör nog kunna ta minst 40 mm breda däck.
Problemet är fortfarande att det kan vara svårt att få tag i nånting öht pga bestående komponentbrist. Priserna har dessutom av samma anledning skruvats upp även på begagnat.

Köpa MTB runt 10.000 kr
Längd 1,78 så L har jag kommit fram till.
Skogsväg 5 km, stig 3 km, grusväg 5 km och asfalt ca 2 km. Är det en racer med bredare däck du menar med grushoj?

Köpa MTB runt 10.000 kr
Nja, kanske inte alldeles för tuffa. Det beror lite på. Hur kommer du använda cykeln om ett halvår? En tiotusenkronorsfråga som är omöjlig att svara på.
Välj bort extremerna som inte kommer vara alls bra ”på fel ställe”. På en cykel med 150mm slag och flack gaffel är min känsla att det inte kommer kännas så inspirerande med gruscyklingen, på en gravel kommer du inte utvecklas mot en teknisk stigcyklist. Något däremellan kommer ge dig större bredd.
Oskar skriver att Vitusen blir bra, då tror jag honom (jag har aldrig provat den). Men annars kan du kolla typ en White XC 290 pro på XXL, där har du ett fint exempel på en klassisk XC-geo (jag har inte koll på cykeln i övrigt).

Köpa MTB runt 10.000 kr
Skogsväg 5 km, stig 3 km, grusväg 5 km och asfalt ca 2 km. Är det en racer med bredare däck du menar med grushoj?
Inte riktigt, förutom däcksbredden har en racer en annan geometri och är mycket kvickare eller nervösare i styrningen om man så vill. En gruscykel idag är i geometrin ungefär som en mtb var förr i tiden men med 28" hjul och inte 26". Dagens mtb är mera anpassade för riktigt svår terräng.

Köpa MTB runt 10.000 kr
Inte riktigt, förutom däcksbredden har en racer en annan geometri och är mycket kvickare eller nervösare i styrningen om man så vill. En gruscykel idag är ungefär som en mtb var förr i tiden men med 28" hjul och inte 26". Dagens mtb är mera anpassade för riktigt svår terräng.
Tack, det ska jag kolla upp.

Köpa MTB runt 10.000 kr
Jag har under hösten cyklat lite "gravel" på min HT med 65 grader HTA (efter att min gravel blivit stulen). Dock utrustad med lite mer lättrullade däck än jag vanligtvis kör i skogen. Fungerar förvånansvärt bra åtminstone om man cyklar själv och inte behöver hänga med andra på riktiga "gravel-cyklar". Ger ju dessutom möjligheten att kunna sticka in på en skogsstig om inspirationen finns.

Många här verkar ju cykla förhållandevis stökig stig på gravel-cyklar men det är på tok för svårt för mig, vilket antagligen också gäller TS eftersom det verkar vara nybörjarnivå som gäller.

Edit: utifrån strava så verkar jag kunnat hålla ca 1km/h högre snitt på graveln, men inte helt jämförbara sträckor.

Edit 2: av de cyklar som listas hade nog MB31 känts mest lockande om det varit förra årets modell men håller med om att 150mm gaffel låter lite väl mycket. Kanske man kan pruta lite på Sentiern? Den tror jag passar för det tilltänkta användningsområdet. Sram SX är dock inte populärt på forumet..
Låter som en bra början.

Köpa MTB runt 10.000 kr
Du kommer köra på ganska mycket skogsväg och lättare stig och då är breda däck bra, det finns gruscyklar som går lite mer åt terränghållet och klarar breda däck och utvecklingen går också åt det hållet men inte alla som säljs som gruscyklar klarar det.
Har du något specifikt tips som jag kan googla på?

Köpa MTB runt 10.000 kr
Jag själv hade köpt en beg. Miyata eller motsvarande mtb/atb för 1000-2000 kr. Kolla i Miyata-tråden där finns många exempel på cyklar som skulle passa din användning som handen i handsken. Nyare är svårare, det är så individuellt vad man tycker om och det är ganska mycket pengar det handlar om med en ny cykel. Mitt råd är att försöka prova cykeln innan, åtminstone provsitta den så du får en känsla om det är en cykel för dig, geometrin och storleken är helt avgörande för hur jag trivs på en cykel.

Senast ändrad:
Köpa MTB runt 10.000 kr
Jag har en MB31 av förra årets modell med 130 mm gaffel, jag tror den skulle fungera utmärkt för det TS beskriver. Den känns trygg och kapabel även på stökiga stigar, men samtidigt är den lättrampad och gaffeln har ju lockout. 150 mm är dock galenskap. Allebike verkar ju rätt lätta att ha att göra med, kanske värt att fråga om de kan leverera cykeln med 120 istället?

Med det sagt så ligger den ju lite över budget och det går definitivt att hitta andra cyklar som galant klarar snäll stig för en lägre penning. Inte minst Yosemite 10 vxl för 7299, sätt på ett par trevliga däck och tryck i en dropper i den bara.

Köpa MTB runt 10.000 kr
Köpa MTB runt 10.000 kr
Decathlons finns tyvärr inte i lager i min storlek. Om det är Am100 du tänker på. XXL ska jag titta nämre på. Fick ett tips tidigare tråden.
White-cykeln från XXL verkar fin. För 10kkr får man göra trade offs på alla plan. Kan inte uttala mig om ramen men många verkar nöjda med White-cyklarna. 1x11 Deore är kvalitet på budgetnivå. I detta läge får man vara glad att hitta något alls.

Köpa MTB runt 10.000 kr
Mitt bidrag till tråden:

Köpa MTB runt 10.000 kr

Nja, snarare en dedikerad grushoj. Lite flackare vinklar o lite längre hjulbas än en renodlad landsvägscykel för stabilare gång. Men absolut kapabel för landsväg. Jag har en Mason Bokeh (lite bortom din budget) som jag kört ett par veckor med 25 mm landsvägshjul på Gran Canaria med gott resultat. Och i franska alperna med 47 mm däck på besvärlig grus. För inte att tala om skånsk ”skog”, grus, lera och landsväg resten av tiden
Cykeltypen är allsidig men spänner över ganska mycket, från tävlingsinriktade till långfärd. Dock tror jag att de som säljs av XXL och Decathlon är rätt allsidiga utan att vara specificerade för varken det ena eller det andra.
Jag har även en lndsvägscykel och har just köpt en MTB så är inte partisk utan tycker att en allsidig hoj som en gruscykel är ett bra ställe att börja.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp