Ja, man blir mer motiverad att cykla till jobbet om man har något som är lockande att cykla på, det kan nog alla här instämma i. Jag skulle åka bil varje dag om jag hade en Aston Martin. :P
Beslutet ingen kan ta åt dig är nog det om en kompromisscykel eller två med varsitt ändamål.
Vad jag kan göra är att specificera min rekommendation om två cyklar. Min brukscykel är en gammal gammal helstel halvsleten GT Timberline med helt utbytt drivlina (ca 600:-), seriösa bromsbelägg och däck (ca 150:-/st). I övrigt när nog det mesta standard. Jag tycker den funkar jättebra för snabb cykling på platten. Högt tryck i slangarna och rätt inställda bromsar tycker jag ger adekvata prestanda året runt. Eftersom jag är en riktig man kör jag dessutom inte med dubbdäck ;) , men det kanske är att rekommendera beroende på underlaget. Jag skulle aldrig drömma om att ge mig ut i skogen på den här gamla skorven eftersom växlarna inte går i snabbt nog, jag är van vid skivbromsar på fincykeln och den är för tung, men sådana saker märks knappt på asfalt tycker jag.
Ang. finterrängcykeln så är utbudet så stort och vet bara själv exakt vad man vill ha. Men ett högst personligt tips kan vara att betala dina 8000 till www.canyon.com och se vad du får för pengarna där. De brukar ha prisvärda hojjar. Jag har dessutom hört att de ska ha nån typ av utförsäljning såhär dags.
Edit: Dumt av mig att inte nämna... det finns mycket bra fakta om cykelköp under "läsvärt", däruppe i den mögelfärgade randen. : )