Köpa MTB!?!

holger

Ny medlem
Köpa MTB!?!
Jag blir söndersnackad av alla säljare. Kommer jag in och säger att jag ska ha en cykel för 8000 säger dom att det knappt går att cykla på utan rekomenderar då en för 10000 typ caldera istallet för cinder cone. I nästa säger jag caldera då är det samma visa och blir rekommenderad typ kula....
Jag vill börja cykla stigar i skogen sen även i framtiden fjällvandra med cykeln. Jag cyklar även året runt till jobbet 1.5 mil om dagen..... vad ska jag köpa??????????????????

Köpa MTB!?!
1,5 mil enkel resa? inte helt fel :)
vilken cykel du än väljer kommer det alltid finnas någon som är dyrare och bättre, stående rekomendationen är antingen en billigare cykel för pendling/ställa på stan och en "perfekt" maskin för fritidsbruk eller något relativt billigt (just 8k-klassen) med rejäla lås och bra plats för fstlåsning

Köpa MTB!?!
Håller med tidigare talare. FÖrsök bilda dig själv så mycket som möjligt och impulsköp inte! sånt lever ondsinta cykelförsäljare på. Kan du bara filtrera försäljarnas bull genom en kunnig kollega eller ett cykelforum : ) och har lite tålamod så får du behöver. Fråga lite och verifiera fakta i den här tråden så kan du (nästan :) ) vara säkert på att du inte blir lurad.

Självklart så är cykelmarknaden som alla andra marknader, man får mer eller mindre vad man betalar för. Vill man ha lägre vikt och bättre prestanda får man punga ut. Frågan är om man behöver all prestanda man kan få.

Ska man cykla mest på asfalt och grusväg behöver man ingen MTB, men man kan ju fortfarande tycka att det känns bra med en tuff cykel. Det tycker försäljarna också.

Vill du verkligen kunna njuta av skogsstigar och låånga fjällturer rekommenderar jag en separat skogscykel. De njutbara modellerna (/prisklasserna) är också stöldbegärliga och (tycker jag) slits onödigt mycket av slask och snö och brukscykling.

Köp en Caldera eller nåt annat prisvärt i 8tkr-klassen till njutning och skav dig till jobbet på nån gammal skorv som du moddar och älskar för sin personlighet.

Köpa MTB!?!
Jag ska ju dagligen cykla i ur och kan ibland känna att en bra cykel hjälper till att motivera cykelturen istället för bil eller tunnelbana. Om jag går på din linje och köper två stycken. Vad ska jag ha som bruks hoj. det är ganska mycket innerstads körning (vill kunna svänga och bromsa fort aret runt). Om jag cyklar typ Hellas trails vad är bra då?

Köpa MTB!?!
Ja, man blir mer motiverad att cykla till jobbet om man har något som är lockande att cykla på, det kan nog alla här instämma i. Jag skulle åka bil varje dag om jag hade en Aston Martin. :P

Beslutet ingen kan ta åt dig är nog det om en kompromisscykel eller två med varsitt ändamål.

Vad jag kan göra är att specificera min rekommendation om två cyklar. Min brukscykel är en gammal gammal helstel halvsleten GT Timberline med helt utbytt drivlina (ca 600:-), seriösa bromsbelägg och däck (ca 150:-/st). I övrigt när nog det mesta standard. Jag tycker den funkar jättebra för snabb cykling på platten. Högt tryck i slangarna och rätt inställda bromsar tycker jag ger adekvata prestanda året runt. Eftersom jag är en riktig man kör jag dessutom inte med dubbdäck ;) , men det kanske är att rekommendera beroende på underlaget. Jag skulle aldrig drömma om att ge mig ut i skogen på den här gamla skorven eftersom växlarna inte går i snabbt nog, jag är van vid skivbromsar på fincykeln och den är för tung, men sådana saker märks knappt på asfalt tycker jag.

Ang. finterrängcykeln så är utbudet så stort och vet bara själv exakt vad man vill ha. Men ett högst personligt tips kan vara att betala dina 8000 till www.canyon.com och se vad du får för pengarna där. De brukar ha prisvärda hojjar. Jag har dessutom hört att de ska ha nån typ av utförsäljning såhär dags.

Edit: Dumt av mig att inte nämna... det finns mycket bra fakta om cykelköp under "läsvärt", däruppe i den mögelfärgade randen. : )

Senast redigerad av en moderator:
Köpa MTB!?!
Finns det inga passande 29" cyklar i den prisklassen? Borde vara fint att pendla på och fungerar ju bra i skogen verkar det som.

Köpa MTB!?!
Jobbigt att få tag i däck bara... Visst, det finns ju olika sorter men inte alls lika många varianter och man vill ju liksom hitta favvodäcken, inte nöja sig med det minst sämsta.

Köpa MTB!?!
Tack för riktigt bra råd. Det blir nog två st. Men är det nagon som vågar nämna mest prisvärda hojen runt 8000 för typ hellasgården och iblan fjällen på lång semester.

Köpa MTB!?!
Köpte själv en Cinder Cone för strax under 8000 som förstacykel. Har hunnit cykla denna sommar och är väldigt nöjd med den än så länge. Jag vägde för- respektive nackdelar och kom fram till att denna cykel var den som hade bäst komponenter i den prisklassen. Nu kan du säkert få tag på en 06:a till rabatterat pris. Kolla med Pedalogerna. Där köpte jag min och måste säga att de gav mig en alldeles ypperlig service. Det är mitt tips. /Magnus

Tillbaka
Topp