Köpa ny cykel (Kina?)

ptrk

Aktiv medlem
Köpa ny cykel (Kina?)
Hejsan!

Jag är en ny glad amatör som är ruggigt sugen på att börja cykla mtb på riktigt.

Bakgrund:
Två år i rad har jag tävlat i en multisport-tävling där cykling har varit en stor del. Det har varit att ta väldigt mycket höjd och sen har det varit skön downhill i ett par hundra höjdmeter ett par gånger om dan (SKITSKOJ!).

Arrangörerna stod för cyklar vilket gjorde att jag kunde åka (har ingen mtb själv). De cyklar de hade var relativt basic MTBs men ändå ljusår från vad jag är van vid hemifrån (tänk cykelringen typ). Deras cyklar har dämpad framgaffel och fina skivbromsar vilket båda är mer än jag är van vid.

Faktiska frågan:
Nu när jag är hemma igen och insett nöjet i att cykla runt som e dåre i skogen så vill jag ju ha en hoj så jag kan göra det hemma. Då kommer dock det stora problemet: cyklar är jättedyra! som student är det svårt att ha råd. Nu är det så att jag har en polare som jobbar i peking en vecka per månad (ungefär) så jag tänkte att han eventuellt kunde köpa cykel.

Frågan är då, är detta rimligt? Vilka delar ska cykeln ha i "minimi"-utförande för att vara "bra nog"?

Giant är ett rätt stort kinesiskt märke, vilken cykel borde motsvara en bra instegscykel för en sportig nybörjare som jag?

Denna?
http://www.giant-bicycles.com/en-US/bikes/model/xtc.1/3878/36270/

Denna?
http://www.giant-bicycles.com/en-US/bikes/model/talon.29er.1.2011/6966/43133/

Kanske var ett långt inlägg men jag har försått det som att det finns rätt mycket att lära inom cykeldelar, så jag tänkte att det var lika bra att börja fråga!

Tack för hjälpen! =)

Köpa ny cykel (Kina?)
Taiwanesiska Giant blir kanske inte helt glada om man kalla dem "kineser". ;)

Sätt ett pristak så blir det enklare att ge råd.
Utan att veta vad en Peking-köpt hoj kostar innan du fått hem den är det svårt att ge råd ang. prisvärdhet.

Köpa ny cykel (Kina?)
Just det...

Ja jag hade hoppats att slippa lägga mer än ca 5000-6000 kronor.

När det kommer till transport hem kan nog min polare antagligen ta hem väldigt billigt så det funkar nog.

Och kineser och taiwaneser är ändå relativt lika. men ok, det har du nog rätt i ;)

Köpa ny cykel (Kina?)
Kända cykelmärken är inte billigare i Kina än här.
Iaf inte dom Giant och Trek standard-HTna vars priser jag jämförde när jag var i Kina.

Köper du noname så kan det säkert bli asbilligt, men det kan det här också.

I Kina köper man bilar och elmopeder. Inte cyklar :)

Tillbaka
Topp