Köpa ny cykel

Batavus

Aktiv medlem
Köpa ny cykel
Väldigt många, särskilt på vårkanten, undrar vad för ny cykel som skulle passa dem. De flesta vet hyggligt väl vad de söker, men en del är osäkra.
Vad sägs om en (interaktiv) tjänst, som leder spekulanter rätt? Flödesschema eller så, med några - många kanske - vägledande val.
Kategorier kunde vara cykeltyp, erfarenhet, prisspektrum, storlek...

Köpa ny cykel
Tror man borde börja i en annan ände:

1. Var bor du och var kommer du realistiskt att cykla? Hur ser stigarna/vägarna ut?
  2. Har du kompisar som du tänker cykla med? Vad cyklar dom på?

Kan man matcha cykeln rätt till omständigheterna och umgänget så har man kommit långt.

Köpa ny cykel
Cykletyper man kan tänkas behöva:
  1. Racer
  2. Gravel/CX
  3. Mtb (inte min expertis, kan säkert delas upp i några typer)
  4. Runt-på-stan-cykel
  5. (Lastcykel)
  6. (Fler kategorier?).
Nu behövs ett schema som länkar rätt användare/användningsområde till rätt cykel och sedan länkar vidare till specifika egenskaper hos cykeln: rätt utväxling, inte bojsänke, rätt dämpning, fästpunkter...

Köpa ny cykel
Fast var det inte så man gjorde 2022.
Borde man inte lista ett antal relevanta frågor som köparen svarar på och sen matar hen in det i Chat GPT och så matar den ut förslag.

Vet att det är mycket tjat om den där GPT men detta är ju en applikation den borde kunna leverera relevanta svar.

Edit: Blev tvungen att testa, ställde följande fråga: 28C20CC5-B067-408F-BF8A-4746AEBD8484.jpeg
Svaret blev:
2066C6BB-29BC-4A83-A224-05FC11A8555A.jpeg
Den listade Trek Procaliber, Specialized Chisel och Giant XTC. Insåg då att jag glömt skriva att jag föredrar stål och bingo; förslag 1 blev Surly Karate Monkey vilket jag kör idag!

CAF16B3E-4F94-46A7-B130-C9F1191B406F.jpeg

Jag är alltså lika smart som Chat GPT som innehåller all tillgänglig information. ?

Senast ändrad:
Köpa ny cykel
Tror man borde börja i en annan ände:

1. Var bor du och var kommer du realistiskt att cykla? Hur ser stigarna/vägarna ut?
  2. Har du kompisar som du tänker cykla med? Vad cyklar dom på?

Kan man matcha cykeln rätt till omständigheterna och umgänget så har man kommit långt.
Jag skulle nog räkna bort 2, du kan t.ex bo i platta skåne och ha en kompis som kör en enduro med 180 i slaglängd och säger att den är jättebra men denne person har troligtvis aldrig testat en cykel med mindre slaglängd och en bättre uttänkt plattform för dess lokala stigar. Kollar man på göteborg har man cyklar från alla spektrum, finns de som kör xc cyklar och de som kör dh. De flesta kan nog åka till en lokal cykelbutik som faktiskt har kunskap om cyklar (inte biltema) och köpa deras rekomendationer med en nypa salt och vara glada.

Köpa ny cykel
Fråga skynet hur den definierar flat terrain.
Kan ju också fråga om lutningen verkligen spelar större roll än brötigheten.
Det kan man ju fundera på men jag fortsatte ställa frågor och måste ändå medge att nästintill alla förslag är cyklar jag funderat på åt mig i framtida uppgradering eller i jakten efter cyklar till barnen.

Köpa ny cykel
Fast var det inte så man gjorde 2022.
Borde man inte lista ett antal relevanta frågor som köparen svarar på och sen matar hen in det i Chat GPT och så matar den ut förslag.

Vet att det är mycket tjat om den där GPT men detta är ju en applikation den borde kunna leverera relevanta svar.

Edit: Blev tvungen att testa, ställde följande fråga: Visa bilaga 624358
Svaret blev:
Visa bilaga 624362
Den listade Trek Procaliber, Specialized Chisel och Giant XTC. Insåg då att jag glömt skriva att jag föredrar stål och bingo; förslag 1 blev Surly Karate Monkey vilket jag kör idag!

Visa bilaga 624363

Jag är alltså lika smart som Chat GPT som innehåller all tillgänglig information. ?
Låter mer som du kör Akinator med cykelmodeller.

Vilken cykel tänker jag på?

Köpa ny cykel
Det är goda förslag och kommentarer ovan, men jag tänker inte bara på MTB. Ja, egentligen tänker jag väldigt sällan på det, hihi!

Tillbaka
Topp