Köpa ny Cykeldator för tävling mm, för racercykel.

Spooky

Ny medlem
Har krav att använda på tävling "racercykel", inget överdriven med gps lullul mm.

Kraven är:
"Vanliga" funktioner
Kadens
Puls

Dom jag tittat på är Sigma 1909 samt Polar CS200 så liknande cykeldator är det tänkt att bli.

Någon med bra tips är välkommen att bidra med lite tips vilken modell man ska köpa.

Jag har en Sigma ROX 9.0 som kan bli din för en tusing + frakt om du är sugen på begagnat. http://www.sigmasport.com/en/produkte/bikecomputer/rox_wireless/rox_90/?punkt=features

Den är använd sporadiskt under en sommar och är i mycket fint skick. Skyddsplasten på skärmen sitter till och med kvar P-:
Den är komplett med låda och allt med undantag för några buntband som av naturliga skäl är använda.

Det enda som inte är standart är att jag har satt en bygel på datadockan som gör att den kan luras att den sitter i styrhållaren. Har använt det för att mäta vilopuls när jag inte sitter på cykeln och det funkar perfekt.

Jag skriver även självklart över mitt konto på sigma sports till dig så att du får mjukvaruuppdateringar.

sigma.JPG ht=544

Bilden ovan är från uppackningen så allt är inte lika snyggt förpackat nu men ger en fingervisning om vad som är med.

Om du kör Shimano så slår jage tt slag för Shimano Flight Deck. Riktigt bra funktion och du sköter den från dina bromsreglage.

Jag har en cs200. Funktioner och format är bra men den är väldigt känslig för störningar och dessutom är den kinkig med avstånd till kadensgivaren. Har man varit i närheten av kraftledningar eller järnväg så reagerar pulsmätaren på det genom att registrera skyhöga värden, så när du kommer hem och vill kolla vad du hade för maxpuls under passet så går det allt som oftast inte då den kan visa värden på typ 230.

Som jämförelse är min löparklocka från garmin helt okänslig för sådant. Så jag tror att chansen är god att en cykeldator från garmin ger mindre problem. En Edge 205 kanske kan vara något?

Bara för att döda glädjen lite så kan jag meddela att jag får störningar på pulsen på min Garmin oxå ibland.

Garmin 205 har inte kadens eller puls. Det är ett av kraven. Jag har också höra att cs200 har problem så det lutar åt en Sigma 1909 med kadens och hr.

JT skrev:
-------------------------------------------------------
> Bara för att döda glädjen lite så kan jag
> meddela att jag får störningar på pulsen på
> min Garmin oxå ibland.

Vid vilka tillfällen har du lyckats med detta? För mig var skillnaden milsvid mot min gamla Polar (s701i), som var helt opålitlig så fort man var inom synhåll från ett järnvägsspår eller kraftledning (nästan i alla fall), med Garmin har jag aldrig haft några bortfall av signalen eller överstyrning med skyhöga pulsvärden som Polaren led av. Kanske är det bättre på moderna Polardatorer, vad vet jag.

Spooky skrev:
-------------------------------------------------------
> Garmin 205 har inte kadens eller puls. Det är ett
> av kraven. Jag har också höra att cs200 har
> problem så det lutar åt en Sigma 1909 med kadens
> och hr.

Jag var lite för snabb, det var ju 500:an jag tänkte på. Skillnaden mellan garmin och polar har för min del varit som natt och dag, praktiskt taget varje runda ger polar problem medan garmin hittills inte gett en enda felnotering.

Hmm. Jag har aldrig haft några problem med min CS500, och jag cyklar ibland under kraftledning. Underbar dator när man cyklar under gatubelysning, för den går att avläsa då!!!

Tillbaka
Topp