Köpa ny dämpare för max 1500:-

fdaniel

Medlem
någon som kan rekomendera något? Jag kör XC. Nytt som begagnat. har kollat runt lite men det är ett hopp i priset mellan 1000 och 2500 på de olika dämparna.

Ja, något sådant. Glömde skriva att det helst ska vara inom bilavstånd (10mil) från gbg.

Jag menar framdämpare.

Senast redigerad av en moderator:
Ok. Bara ett tips : "Framdämpare" heter framgaffel, om du skriver det så undviker du missförstånd i fortsättningen! Andra bra saker att skriva ut är vilken framaxel du har (jag gissar vanlig 9mm QR) och om du vill ha v-bromsfästen..

Jag skulle försöka hitta en beggad Marzocchi MX Comp eller MX Pro för runt tusenlappen. Det är helt ok gafflar som inte kräver så mkt underhåll.

Rickardoooo skrev:
-------------------------------------------------------
> Bestælla från andra sidan Atlanten ett
> alternativ?
>
> Finns t.ex. en Manitou R7 Elite (-09) før USD 211
> ~ 1510 SEK...endast 80 mm. slag, men før xc kan
> ju det funka...finns en hel del på Jenson øver
> huvud taget att kika på.
> http://www.jensonusa.com/store/product/FK287A00-Ma
> nitou+R7+Elite+Suspension+Fork+09.aspx

Jepp, kolla ebay med! Finns massa fynd.

Max 1500 spänn, det är verkligen inte samma sak som 1510kr + frakt från Jenson (svindyrt) + tull + moms!

Räkna iaf med USD pris*10 för att ha en realistisk bild av vad grejerna kostar med frakt osv.

Jag skulle tipsa om beg-marknaden, brukar finnas en hel del xc-gafflar för vettiga pengar.

Innan jag beställer... Det finns inga dimensioner eller liknande jag ska tänka på? Jag tänker göra en beställing på en RockShox Tora 302 (se länk ovan)

Ingen Tora! du ska ha en bra gaffel! som kanske en sån här:
be snäll så kanske du kan få den för 1800 inkl frakt, frakt för en gaffel hos bussgods kostar förresten 150:- och dina 10mils bilkörning är ju inte gratis heller:
http://happymtb.org/annonser/index.php?page=view&id=40774

eller:
http://happymtb.org/annonser/index.php?page=view&id=40673
verkar lite konstig att kalla en sid för AM gaffel men ändå.

eller köp min Indy sl för 300 spänn, behöver nya gummiduttar men annars riktigt fin!

/T

Marzocchi MX helt klart!

1400:- med fri frakt låter ju som ett kap!

Vem vill ge 1700:- för en gammal Sid med innerbensdamasker, var väl rätt länge sen de försvann...

Marzocchi= bombproof, slitvarg med lågt servicebehov vilket inte kan sägas om en gammal Sid... visst Siden är lätt, men det är allt...

Kunde inte öåta bli att citera det här från mtbbritain.co.uk;

"Trouble is that the real world follows fashion and not common sense, otherwise why would people pay a fortune for bendy, fiddly and unreliable Sids when the alternatives (MXC?) are half the price and twice as good? The answer is about 10 ounces in weight. God help us!"

Sammanfattar mina egna åsikter på pricken! :)

Senast redigerad av en moderator:
Saker att tänka på när man köper gaffel (mått o dyl):

-vad för sorts styrlager. Gängat (old school och på billiga cyklar) eller a-headset.
-styrrörsdiameter. 1 1/8 tum är det vanligaste. Det är så vanligt att det knappt anges längre, men till AM-cyklar och dh cyklar finns andra dimensioner.
-Axle to crown-mått. Alltså måttet från hjulaxeln upp till styrlagrets undre säte. Marzocchi har visst lite större AC mått än andra gafflar. En skillnad på några centimeter är nog inga problem men upp mot 10 cm kan påverka cykelns geometri på ett oönskat sätt.

Har själv en Marzocchi MX. För några år sedan var det standard-rekommendationen för alla som ville ha en bra och billig gaffel här på Happymtb. Den är fortfarande bra och billig om än att det möjligen har kommit andra alternativ.

Lycka till!

/Peter

Om du kör XC känns en gaffel på över två kg lite tungt tycker jag! Om du med XC menar svenska långlopp, tycker jag en stel gaffel är ett bättre alternativ, cykeln kommer att flyga fram!

Lånar tråden lite... Någon som vet om Marzocchi gaffeln passar på min Kona Blast? Sitter en RS Dart 2 dämpare som aldrig fungerat direkt bra som jag funderar på att byta. Är det ens värt att uppgradera?

peter233 skrev:
> Lånar tråden lite... Någon som vet om Marzocchi
> gaffeln passar på min Kona Blast? Sitter en RS
> Dart 2 dämpare som aldrig fungerat direkt bra som
> jag funderar på att byta. Är det ens värt att
> uppgradera?

För 108 pund så absolut!

peter233 skrev:
> Men hur vet man om den passar min Kona Blast?

För att båda cyklarna har 1 1/8" styrrör. Du får flytta bromsarna (men jag utgår från att Blasten har skivbromsar.)

Tack för bra tråd,

Nu har jag beställt och betalt en Marzocchi MX från wiggle :) 1300 sek
Igår slog jag till på en XT-grupp från tyska ebay. 4000 sek

Sitter och dregglar efter carbonramar från taiwan. 2500 sek för HT till 5000 sek för FS.
Har inte heller beställt hjul/däck...

Tung framdämpare kanske, men jag surfade runt och det var väldigt få som hade något ont att säga om Marzocchin.

Gött!

Det blev en MX för mig också. Visste inte att den vägde över 2kg. Känns kanske lite mycket på en XC. Med XC menar jag Cross Country. Använder den till allt från rundor med Happy till multisport och pendling till jobbet. Men för det priset så...

Tack för era tips och råd!

Fan jag borde få avans från wiggle, inte nog med att jag själv för ofta lägger halva av månadslönen där, nu säljer jag åt dem för 5000:- på sju timmar också...

:-)

nisseson skrev:
> Fan jag borde få avans från wiggle, inte nog med
> att jag själv för ofta lägger halva av
> månadslönen där, nu säljer jag åt dem för
> 5000:- på sju timmar också...
>
> :-)

Haha, t.o.m med mer... ;-) Jag har också beställt en tack vare denna tråd!

MX comp tar bara "vanlig" axel mig veteligen.

Mz'an var i alla fall för några år sen inte en dämpare i ordets rätta bemärkelse. Den var istället bara en fjädring. Skillnaden borde vara stor mao

odi skrev:
> fungerar mx compen eller pro´n tillsammans med
> 20mm axel

Nej.

Svårt att hitta något fel på den gaffeln till det priset dock.

Fick min gaffel i torsdags och tog en provtur i sandsjöbacka i lördags, var verkligen skillnad mot min förra gaffel, mycket roligare nu =). Tack för tipset!

Tillbaka
Topp