Köpa ny hoj? Specialized tarmac sl2 elite vs Roubaix sl4 disc

Hej!
Fick så bra hjälp ang cykelköp förra gången så provar igen. Har en sl2 tarmac elite från ca 2012, cyklar ca 5-15 mil i veckan men skulle gärna öka. Har nu fått chansen att köpa en Roubaix sl4 disc från 2016, som bara gått ca 20 mil så praktiskt taget ny. Har blivit lite taggad på endurance-hoj, är nybörjare och har inga tankar om att jaga sekunder men skulle gärna kunna cykla hyfsat långt på ett bekvämt sätt. Får också tankar om att det är något vassare komponenter på Roubaix:en, bla lite ultegra vs 105 på min. Finns mer om det här: https://www.specialized.com/se/en/roubaix-sl4-comp-disc/p/106300?color=195802-106300.
Kan nog få loss den för ca 13K. Vad tycker ni?
specialized1.jpg
roubaix.jpg

Du har en rätt vass hoj, som konstaterats i tidigare tråd. Roubaix AL kan nog upplevas mindre livlig och snärtig, sävligare tom. Men om säkert bättre komfort.
Provcykla! Om det är vad du vill ha är det en bra hoj och bra pris.

Tack för svar!
Ja, det har ju sagts mig så, sen vet jag inte om snärtighet är det jag eftersträvar mest, är nog beredd att saka lite av det för komfort, och kanske att jag tycker att Roubaix:en är lite snyggare, vilket jag verkar värdera en del. Ska absolut provcykla, var lite ute efter om det är en vettig hoj och om priset var ok, och det verkar det ju vara då!

Jag anser att alla som inte tävlar bör cykla på en endurance istället för en racer.

“If you’re more comfortable you’re going to be able to go faster and harder for longer, rather than fighting to stay in some aerodynamic position.”

Ja, priset är ju bra för en Specialized kolfiberram med skivbromsar. Ett bra exempel på hur sjukt mycket cykel man kan få begagnat jämfört med nytt även om det ibland kan tillkomma en summa om/när man får för sig uppgradera tex hjulen (vilket väl i sin tur beror en del på hur biten man blir av cykling).

(Snabbare än den du har nu är det dock inte säkert du kommer uppleva den som, antar (gissar) tex att en Roubaix sl4 disc från 2016 är tyngre än den du har nu men det verkar ju ej vara prio 1 ändå.)

Sedan har jag ingen aning om hur breda däck en Roubaix sl4 disc från 2016 klarar av, det är ju rätt poppis ("modernt") nu att köra lite bredare däck för ökad komfort, gärna tubeless också för att kunna hålla nere däcktrycket lite samtidigt som man undviker punkteringar.

Senast ändrad:
Tack för svar!
Ja, jag har också fått bilden av att det är ett bra pris, speciellt för skicket. Upplever att många som säljer beggat nu tar väldigt bra betalt så tänkte att en får passa på när det kommer upp nått kul. Uppgradera hjulen är inte alls en omöjlighet att det blir tal om framöver!

Nej det ligger säkert mkt i att den inte är snabbare, jag tänker att har jag en lite bekvämare hoj cyklar jag mer, och då blir jag lite snabbare, kanske är det som blir största skillnaden här. Sen ska sägas att jag upplever inte hojen jag har nu som väldigt obekväm, men kan absolut bli bättre.

Ja, har förhoppningar om att jag ska kunna kränga på 28:er på den fälgen och att de får plats men är inte riktigt säker.

Tack för svar!
Ja, jag har också fått bilden av att det är ett bra pris, speciellt för skicket. Upplever att många som säljer beggat nu tar väldigt bra betalt så tänkte att en får passa på när det kommer upp nått kul. Uppgradera hjulen är inte alls en omöjlighet att det blir tal om framöver!

Nej det ligger säkert mkt i att den inte är snabbare, jag tänker att har jag en lite bekvämare hoj cyklar jag mer, och då blir jag lite snabbare, kanske är det som blir största skillnaden här. Sen ska sägas att jag upplever inte hojen jag har nu som väldigt obekväm, men kan absolut bli bättre.

Ja, har förhoppningar om att jag ska kunna kränga på 28:er på den fälgen och att de får plats men är inte riktigt säker.

28 mm bör absolut gå bra, det är nog bara att googla lite så får du dig en bild av hur breda däck de klarar av

Ja, kikade lite nu, borde inte vara några problem!
Frågan man bör ställa sig är väl hur man tänkt använda hojen? Finns ju allroundracers och gravelracers nu för tiden som gör att man utan problem kan använda den året om samt för olika typer av cykling, landsvägsdäck (typ slicks), grusdäck (bredare däck) och dubbdäck (med skärmar). (För att det ska bli hyfsat bekvämt då när man tex växlar mellan asfaltsdäck och grusdäck är det dock smidigt om man har två hjulpar.)

Ja, för mig är det nog ffa finvädersåkning vår tom höst jag tänker just nu, ingen pendling eller liknande utan bara landsväg. Praktiskt taget bara asfalt.

Jag anser att alla som inte tävlar bör cykla på en endurance istället för en racer.

“If you’re more comfortable you’re going to be able to go faster and harder for longer, rather than fighting to stay in some aerodynamic position.”
Fast jag är bekväm på en Tarmac och tävlar inte. Gör jag något fel då?

Fast jag är bekväm på en Tarmac och tävlar inte. Gör jag något fel då?
Nä då, men du hade kanske varit ännu mer bekväm på en endurance?
Jag kör också tävlingscykel och tycker det är helt ok, framför allt är dom oftast snyggare och det är ju ändå det viktigaste.

Nä då, men du hade kanske varit ännu bekvämre på en endurance?
Jag kör också tävlingscykel och tycker det är helt ok, framför allt är dom oftast snyggare.
Jag lånade frugans damtralla i helgen, den var bekväm! Kanske är det så att om man inte tävlar borde man köra damtralla? Eller ta bussen, det är verkligen bekvämt. :-)

Update: 2h bilresa senare. Vad lätt hänt det är att skriva ut fel storlek i sin cykelannons. 56 och 52 är ju nästan likadant... Men tack än en gång för all hjälp, sökandet går vidare!

Tack för svar!

Hur bekväm den är handlar främst om körställningen och den kan du ändra även på den du har nu. 28 mm ganska smalt även på en landsvägscykel, flera riktigt snabba däck finns nu i 32 mm och även några i 35 mm tror jag och det gör skillnad komfortmässigt och var du kan cykla. Tycker det är ganska liten skillnad mot den du redan har.

Det viktiga är inte att vara först i början - hög acceleration - utan att komma först över mållinjen. Ja, eller vinna i alla fall.

Tillbaka
Topp