Köpa ny racer

crf450

Ny medlem
Köpa ny racer
Tjena

Tänkte köpa mig en ny racer, har idag en Bianchi 1885, med veloce. Har lite problem med knän och rygg, tänkte därför köpa en ny cykel och testa. Tänkte köpa från någon butik typ cykelcity så man kan få hjälp med inställning mm. Hur seriös är deras bikefit som sägs ingå vid köp av ny cykel??

Hade tänkt lägga ca: 15 - 20 ", för detta borde man väl få något vettigt. Vill inte ha något som är sämre än min nuvarande iaf. Kikade lite på SPECIALIZED TARMAC SL2 ELITE SHIMANO 105 för ca: 20 "

Eller har ni några anda prisvärda cyklar som finns i cykelcitys, eller någon annan bra butiks sortiment för den delen??

Mvh

Köpa ny racer
Gjorde en bikefit på cykelcity i vintras. Kändes mycket seriöst. Hade problem med knäna förra säsongen, men trots att jag cyklat mer hittills i år än förra säsongen totalt, har jag inte haft några knäproblem (peppar peppar).

Köpa ny racer
Cykeln är det inget fel på, gör en bikefit istället hos nån som är bra. På sin höjd får du byta styre eller styrstam, ev pedaler eller vevarmar. Har du rätt storlek, för liten?
Salve

Köpa ny racer
Tjena

Jag skrev lite fel, det är inte ryggen som det gör ont i utan nacken. Jag är 1.83, mitt grenmått är 86,5. Jag köpte cykeln begagnad, säljaren sa att det va en 55a. Vad tror ni cykeln kanske är lite för liten. Jag har försökt ställa in sadel men får ändå problem med knäna.

Kör med time pedaler har ställt in dem så det är så mycket float som möjligt i dem. Finns det något ställe på hjoen som det kan tänkas stå vilken storlek det är på den eller är det att mäta som gäller.

Kollade på Specialized Roubaix modellen, känns bättre med snällare geometri, men den var dock lite dyrare, iaf på cykelcity. Blir nog en bikefit iaf.

Köpa ny racer
Hur klossarna sitter spelar också roll för knäna. Testa att vrida dem något, samt kanske flytta bak dem något på skorna.

edit: förlåt, det är ju inte inställningsmöjligheter du vill höra. du vill ha anledning till att köpa en ny cykel och då ska jag inte stå ivägen! köp nytt, resten löser sig :)

Senast ändrad:
Köpa ny racer
Spontant tycker jag att den är för liten. Borde gå att ställa in den ändå. Ont i nacken, hmmmm, höjdskillnad mellan sadel/styre? kanske för stor. Bild?
Salve

Köpa ny racer
Haha, jag är nöjd med hojen, finns ingen anledning till att köpa en ny egentligen, det jag är ute efter är en cykel som jag kan cykla länge på utan att få ont. Har även en 125 styrstam (110 innan), ibland kan knäna gå i styret då jag står upp, därför kan jag ana att den är lite för liten för mig.

Jag ska testa att vrida klossarna, när jag står som vanligt på marken utan skor så pekar fötterna utåt något. Ska även testa att flytta dem bakåt. Nu är klossarna i mittenläget på skon, ska man flytta tillbaka den en markering kanske?

Har nu tagit en bild, analysera den.

Tackar så mycket för er hjälp!!
CIMG0747.JPG

Köpa ny racer
Bikefiten på Cykelcity som ingår vid cykelköp tar ca 1-1,5 timmar. Mig veterligen har ingen klagat utan snarare varigt mycket positivt överraskade til resultatet. Personalen är bg-fit utbildat hos Specialized i Danmark (med Amerikansk intruktör från Specialized). Det går fö utmärkt att köpa bike-fit till sin egna cykel om man vill optimera sittställningen med befintligt material :-) T

Köpa ny racer
Lyfter tråden lite. Var ute och solokörde 9 mil idag, det andra knät känns det nu helt plötsligt i. Det är framsidan av knät som det känns i. Ska man prova och sänka sadlen kanske?

Jag har ställt in sadlen så att jag kan trampa bakåt utan skor, då har jag helt raka ben. Fan vad det är svårt att hitta den optimala sittställningen. Man vill ju inte skruva bort sig helt nu innan vätternrundan heller.

Köpa ny racer
crf450 skrev:
-------------------------------------------------------
> Lyfter tråden lite. Var ute och solokörde 9 mil
> idag, det andra knät känns det nu helt
> plötsligt i. Det är framsidan av knät som det
> känns i. Ska man prova och sänka sadlen kanske?
>
> Jag har ställt in sadlen så att jag kan trampa
> bakåt utan skor, då har jag helt raka ben. Fan
> vad det är svårt att hitta den optimala
> sittställningen. Man vill ju inte skruva bort sig
> helt nu innan vätternrundan heller.

Jag tycker personligen att hälen på pedalen metoden ger en alldeles för låg sadelhöjd. Iallafall för mig. Jag brukar ta 0,883 ggr mitt grenmått, men jag sitter lite högre än det måttet ändå men det ger bra vägledning tycker jag.

Hade också problem med ett knä ( framsida) för ett par säsonger sedan, de åtgärder jag gjorde var att höja sadeln och så köpte jag speedplays pedaler som har 15 graders fri float.

Köpa ny racer
Tack för era tips, nu har jag sadeln inställd så att jag precis kan trampa ett varv bakåt vickar lite med höfterna. Detta är utan skor då.

Nu har jag time pedaler och jag har ställt dem så att jag har mesta möjliga float 15, samma som speedplay. Kanske är ändå speedplay att rekommendera för dåliga knä.

Jag gör aldrig flera ändringar, krukset är att jag inte känner av något i knäna innan ca 5 mil.

Köpa ny racer
jag ligger mellan 90 - 100

Ska köra ett pass imorgon, ska testa sänka sadeln lite. Tidigare har jag haft ont i vänsterknät, idag gjorde det ont i högerknät. Kanske kan bero på att sadeln är för hög och jag vickar på höfterna. Kanske har överbelastat det högra eftersom jag varit rädd att dra för tungt med det vänstra.

Köpa ny racer
Hade samma problem som dig, att det började göra ont i ena knät efter ca:5 mil. Gjorde en bikefit hos cykloteket, efter det har det inte kommit tillbaka! Tycker att det var värt 1500 :-.

Mvh Peter

Köpa ny racer
Körde en runda idag, började med att sänka sadeln, fick relativt snabbt ont i "problemknät" efter ca: 2 km. Höjde sedan sadeln 5mm + föregående höjd. Efter det kändes det inget alls i knät. Skönt detta nu blir det till att vila några dagar innan vättern.

Ett stort tack till alla som bidragit med tips!!!

Tillbaka
Topp