Köpa nytt vevparti/lager till Monark postcykel? Vad passar?

Hej.
Jag håller på att renovera en äldre Monark postcykel och ska byta vevlager.
Vill gärna byta till något mer modernt än fyrkants-fäste så det blir lättare att ta loss de i framtiden.

Det sitter idag ett 68mm vevlager med fyrkantsfäste 122,5mm är den uppmärkt med, Truvativ. 38T drev. Det är en 3-växlad Shimano Nexus hub i bak.

Jag tror det är ca 40 - 44mm kedjelinje.

Tar tacksamt emot tips på vevlager och passande vevparti. antal tänder på kugget 30 - 40 tror jag kommer funka.
PXL_20210417_151629951.jpg

Hej.
Jag håller på att renovera en äldre Monark postcykel och ska byta vevlager.
Vill gärna byta till något mer modernt än fyrkants-fäste så det blir lättare att ta loss de i framtiden.

Det sitter idag ett 68mm vevlager med fyrkantsfäste 122,5mm är den uppmärkt med, Truvativ. 38T drev. Det är en 3-växlad Shimano Nexus hub i bak.

Jag tror det är ca 40 - 44mm kedjelinje.

Tar tacksamt emot tips på vevlager och passande vevparti. antal tänder på kugget 30 - 40 tror jag kommer funka.
Visa bilaga 483854
Hej!
Fick du tag i nåt bra svar?
Jag undrar exakt samma sak då är jag är i samma sits som du var förra året!
Mvh
Joakim

Nu sitter jag också i samma sits. Skulle gärna vilja veta ?
För nexus/alfine 8 finns ju FC-S501. Kedjelinjen är 42,7 mm (med enkelt kedjeskydd) och 49,2 mm med dubbelt.
Enligt sheldonbrown.com så är kedjelinjen för Nexus 3 = 1/2 OLD - 12|15|18. Rakt drev är alltså -15, medan skålat drev är -12 eller -18 beroende på hur det vänds. OLD är 127-135 beroende på modell. D.v.s med lämpligt drev borde man få kedjelinje nära 49,2 mm. (Men kanske ingår det även spacer med vevlagret som kan justera kedjelinjen?)

Enligt Shimano används 9-delad kedja (och alfine-drev), men Bike-discount nämner även 8-delad kedja med SM-GEAR (2,3 mm)

Tillbaka
Topp