Köpa okänt eller märkeshoj?!

beone

Ny medlem
Ska åka ner till Freiburg och jobba i några månader. Fatta vilken tur man har få komma till ett sådant MTB paradis. Hoppas att jag bara inte kraschar ihjäl mig...

Hur som helst ska köpa en ny heldämpad Endurohoj (~20-25 000) där nere och nu till frågan: Är det bättre att köpa ett okänt märke (Bergamont eller Wheeler) som jag kan få riktigt bra priser på plus service där nere (känner en som säljer dessa märken i Freiburg) ELLER ska jag köpa ett välkänt märke (Scott, Specialized).

Kan tilläggas att jag kommer att ta med mig hojen hem till Uppsala där man kan enkelt kan få reserdelar och bra service på Scott o Specialized. Har ingen erfarenhet av heldämpade hojar och deras tillförlitlighet...

Köp en hoj som du får garantijobb utfört på i Sverige åxå. Om du ska ha cykeln med dig hem vill säga...
Hellre ett välrennomerat märke än ett okänt.
Ramar håller generellt sett bra kvalitet idag - med vissa undantag - samt att de väger mer eller mindre.
Viktigt att se över komponentvalet - växelsystem, hjul, bromsar, vevparti, pedaler o.s.v.
/leif

Kan man få garantijobb utfört på ett märke som inte säljs i Sverige? Antar att svaret är nej men frågar ändå...
/Tobias

Just Focus som Friskis nämnde säljs i Sverige på flera orter, men de lär ju inte göra jobbet gratis. Däremot borde du kunna skicka tillbaka en trasig ram om den pajar inom ett år via en ÅF.

Det kommer de vilja att du gör även om du köper en Scott eller Specialized antagligen, så på den punkten är det dött lopp.

Jag hade nog struntat i snacket om garanti (låter som försäljarsnack). Allt utom ramen borde ju vara kända märken som finns i Sverige i den prisklassen. Känner du dessutom en säljare där nere borde inte ev. garantiåtaganden på ramen vara jobbigare än att skicka ner den. Får du ett bra pris på en cykel som passar dig så slå till!

Vill du ha ett bra pris på en Cannondale, så har Detlef Weiss en butik i Eisenach.
Den orten ligger några mil öster om Kassel.

En mycket trevlig person, som dock endast kan kommunicera på tyska.
Tjecka hans hemsida, tyvärr har han inga priser utsatta på sidan, vad det nu kan bero på...

<http://radsport-biking.de/aktuelles.htm>

ething Wrote:
-------------------------------------------------------
> Jag hade nog struntat i snacket om garanti (låter
> som försäljarsnack). Allt utom ramen borde ju vara
> kända märken som finns i Sverige i den
> prisklassen. Känner du dessutom en säljare där
> nere borde inte ev. garantiåtaganden på ramen vara
> jobbigare än att skicka ner den. Får du ett bra
> pris på en cykel som passar dig så slå till!

Håller med ething, köp cyklen du får bäst pris på, kolla om komponenterna går att serva, när det gäller ramen. Nja, hur är det där, man skall hävda fabrikationsfel och nej jag har inte hoppat med den osv. osv.
Olika märken ger väl olika garantivillkor, men alla lever inte upp till dem eller ?

Tack för kommentarerna!

Det lutar nu åt en "Begamont Enduro Light" på 12.8 kg för 2200 euro. Har SRAM X-9 bakväxel och trigger shifter, Manitou Minute 3 framgaffel, Manitou 3-way bakdämpare, Magura Louise FR bromsar, Tattoo Atomic disc fälgar, osv...

Hojen har dock inte en Horst link utan har nått som liknar MacStrut typ. Men nu me de nya SPV dämparna ska väl inte det spela så stor roll?!

Se även http://www.bergamont.de/2005/bikes.php?id=evolve_enduro_light&g=1 (på tyska)

Det ser ut som en singlepivot. Bullit och heckler har sånna och det verar inte vara nån som klagar på dem =)

Väldigt bra flashgrejja på den sajten. Man kunde verkligen zooma in och titta på de detaljer som var intressanta. Klart plus.

/rikard

beone Skrev:
> Är det bättre att köpa ett okänt märke (Bergamont eller
> Wheeler) som jag kan få riktigt bra ....

Bergamont och Wheeler ÄR kända märken (men inte i Sverige) ;-)

Missa inte : <http://www.mtb-fun-park.de/index.php?s=5> när du är i Freiburg.
En annan bra tur är nedfarten från Schauinsland till Freiburg, typ 20 km och 1000 höjdmeter.

Tar dig även en Trip till Emmendingen, Hans (Noway) Rey's hemstad.

Du har verkligen tur, Freiburg är en supertrevligt stad, och MTB möjligheter är nästa oändliga.

Snyfft, nu får jag nästan hemlängtan :-(

Hot Chili Skrev:
> Du har verkligen tur, Freiburg är en supertrevligt
> stad, och MTB möjligheter är nästa oändliga.

Yupp, ska definitivt besöka den där MTB-parken i Todtnau, ser fram emot att för en gång skull slippa cykla upp till toppen och ta liften istället ;)!

Alternativet till Bergamonten är "Wheeler Hornet 20" på 13.5kg och 1900 euro. Fullt XT utrustad (broms, växlar o dual reglage), Manitou Minute 1 o 3-way, Mavic 321 fälgar etc. Se även http://www.wheelerworldwide.com/hornet-20.

Nån som har några kloka kommentarer till dessa två val?? Det som inte jag gillar är dual reglagen på Wheeler, sen har den ju fjäder gaffel jmf med Bergamont's luft gaffel. Wheelern har däremot Horst link vilket borde bärga för lite bättre klätteregenskaper men sen är den ju tyngre...
/Tobias

Senast redigerad av en moderator:
Hm, den där Cannondale Phrofet Custom made verkar ju mumma! Fast den ser ganska flummig ut med sitt enda ben...

Kevlar och LasseN nån av er som vet vad den väger, hittar inga vikter på hemsidan???

Vad vikten är på en Prophet har jag ingen aning om.
Förmodligen ligger den i samma läge som min Jekyll, och då är det väl runt 12 - 13 kilo, ingen aning faktiskt...

Att den är enbent, ska man inte stirra sig blind på...även om man tycker det är läskigt de första milen!!
Jag är attans nöjd med min Lefty. Att det sedan är SPV på 2005 års modell, mumma!!!

På min vintercykel har jag en Marzocchi MX Comp ETA, visst den är bra den oxo, men jag föredrar i alla lägen Leftyn.

Synd att du bor så avsides...annars så kunde du lånat mina cyklar och bildat dig en egen uppfattning.

/krokus

beone Skrev:
> Kevlar och LasseN nån av er som vet vad den väger,
> hittar inga vikter på hemsidan???

Orginal Prophet 1000 väger 12,4 kg (utan pedaler) enligt tyska Bike.

Prophet "Custom made" bygger på Prophet 1000 (ram, gaffel) men har lite annan utrustning än orginal.
Det som skiljer är bla däcken, baknav, växlar, drivlina, sadel.
Vikten på de komponenter som skiljer är något lägre än orginal, men det är inga stora skillnader.
Så "Custom made" lär väl också ligga runt 12,4 kg.

/Anders

beone Skrev:

> Hojen har dock inte en Horst link utan har nått
> som liknar MacStrut typ.

Nja, det är nog inte en MacStrut, de hade horstlink, och var svåra att få styva i sidled, för egen del skulle jag välja en Specialized, t ex en SWorks Stumpjumper, svårt att överhuvudtaget hitta någon bättre hoj.

Någon kan säkert åberopa undantag men för egen del har jag aldrig varit helt nöjd med en enda Manitoukomponent. Har haft flera av deras bättre gafflar. Jag skulle direkt gallra på bort hojar som kommer med Manitou som standard och istället satsa på dem som har Fox eller Marzocchi.

Per

Per Skrev:
> Någon kan säkert åberopa undantag men för egen del
> har jag aldrig varit helt nöjd med en enda
> Manitoukomponent.

Är detta nån generell åsikt här på Happy att Manitou dämpare är dåliga?

Har själv en gammal Manitou elastomer gaffel som fungerar ok men blir väldigt stum i kyla. Nuförtiden är det ju helt andra grejer (som jag inte har riktigt koll på...)
/Tobias

Ps. Tack för viktsuppgifterna.

Flera har haft problem med kvaliteten på Manitous produkter och/eller problem med att reservdelar inte går att få tag på.
Personligen är jag jättenöjd med min Swinger-dämpare men jag har å andra sidan inte behövt reparera den ännu...

beone:
Det är inget större fel på Manitou (kan hända att det varit?). Många anser till och med att dom är bäst/marknadesledande. Tror det är lite som med Rock Shox, dom har varit dåliga och ryktet spred sig, sedan yttrar sig folk om saker dom hört men inte vet ett sk*t om och innan du vet ordet av så är allt från det märket skräp (endast pga en krånglande modell, som kanske inte ens finns kvar).

Med det sagt så fungerar min Skareb Super fint. Dock verkar Nixon och några av dom sprillans nya modellerna ha några minst sagt oroväckande barnsjukdomar, som sänkt mitt förtroende för märket.

Manitou Minute verkar folk för övrigt vara mycket nöjda med, om jag skall tro det mesta jag hört om dom.

Jonas Skrev:
> Många anser till och med att dom är
> bäst/marknadesledande.

— hmm, Manitou förtjänar att tas på allvar, visst, de kan inte skåpas ut på samma sätt som Suntour. Jag har haft två, en SXR ti, kändes alltid som ett glappt styrlager, en SXR, den var ok, men min SID var oändligt mkt skönare, och så har jag prövat en Black som var omöjlig att justera, hade inte utlovad slaglängd, och uppförde sig som en sån där kängurugrej man kan hoppa med (pogostick). De har också mkt plastdelar, knappar o reglage, och var ivf tidigare svårservade, främst för att Rockshock fördes av den dominerande leverantören så hade någon i cykelhandeln gått på kurs för att lära sig mekka gaffel så var det Rockshock de hade lärt sig. Manitou går dock utmärkt att serva, Elisabeth fick sin SXR servad i Colorado när hojen var där och de gjorde ett bra jobb. Dr Spoke servar dem i Sverige. Han kan sin sak.

Men som sagt, för egen del åker jag hellre med Fox eller Marzocchi.

Per

Senast redigerad av en moderator:
Någon mer som har nån åsikt om tillförlitligheten på Manitous dämpare? Jag börjar bli lite nervös nu över att köpa en hoj med Minute 3 och Swinger 3!!!

Har kört med Skareb SPV och swinger 3-way under förra året och har inte haft några problem hittills, jag tror nog att de flesta Manitou dämpare fungerar alldeles förträffligt så länge man sköter om dem(dvs byter olja och kollar packningarna enligt service instruktionerna).

Själv har jag bara bra erfarenheter av manitou. Har en skareb comp och en swinger 3-way coil och ingen av dem har krånglat. Skareb gaffeln är väldigt enkel att serva och ta isär och det står precis hur man ska gör i manualen som man får med. Swingern har jag bara ägt i nån månad med den funkar kanon än så länge.

Men det verkar som att det är svårt att få tag på reservdelar och service när nånting krånglar. Men jag tycker inte att man ska strunta i och köpa en gaffel/bakdämpare p.g.a de.

Tillbaka
Topp