köpa racer 10-12tkr

• Trådstartare Trådstartare ny på racer
  • Start datum Start datum
N

ny på racer

Guest
köpa racer 10-12tkr
Hej,
detta har säkert diskuterats till leda, men jag behöver tips på bästa köp 10-12 tusenkronors-klassen, landsvägscykel.
Måste ha något större än 17'-mtb att cykla 4 mil till stugan på :)

Om jag har fattat allt rätt så kan jag köpa en racer i aluminium med kolfibergaffel för ca 10-12t.
Men jag kan inget om märken och växlar.
Vad är bästa köp?
Ngn som har en beggad som passar 88cm i grenen? c-t ca 58-60 cm gissar jag passar.

köpa racer 10-12tkr
Över lag brukar man säga att Columbus som Cykel City säljer är ett bra alternativ. Sen finns det ju tyska affärer som säljer mycket, Canyon är ett tyskt märke som många gillar, fast med lång leveranstid pga populäriteten.
Om du söker begagnade saker, kolla under köp&sälj, alla annonser som läggs upp på forumet tas bort av moderatorerna. Kolla in Butiksrecensioner för alla olika tyska siter. Det finns ganska många. Om du har tid, vänta tills efter vätternrundan då det brukar säljas ut begagnade räsers.

När det gäller växlar är det nog 105 (Shimano) eller Veloce (Campagnolo) som man ska satsa på. Bättre komponenter är nog svårt att hitta i den prisklassen. Shimano eller Campa??? Alla har sin egen uppfattning, därför är det svårt att säga vad som är bäst. Om du frågar kommer du att höra alla olika förklaringar som propagerar för det ena eller det andra. Själv har jag Shimano 105 och har ingen längtan efter Campagnolo.

köpa racer 10-12tkr
ny på racer skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej,
> detta har säkert diskuterats till leda, men jag
> behöver tips på bästa köp 10-12
> tusenkronors-klassen, landsvägscykel.
> Måste ha något större än 17'-mtb att cykla 4 mil
> till stugan på :)
>
> Om jag har fattat allt rätt så kan jag köpa en
> racer i aluminium med kolfibergaffel för ca
> 10-12t.
> Men jag kan inget om märken och växlar.
> Vad är bästa köp?
> Ngn som har en beggad som passar 88cm i grenen?
> c-t ca 58-60 cm gissar jag passar.

har 87 cm i grenmått, o för mig så är 56 perfekt. men det kan ju varier från person till person, då det är överrörslängden som är mest intressant o den kan dels skilja mellan olika ramars 56:or o så kan ju ju överkroppen variera på olika personer.

cykelcity är bra alternativ, annars skulle jag slå till på en 56:a av denna http://212.202.110.172/e-vendo.php?...=article&ProdNr=A2890&&t=1739&p=583&c=583&m=s ultegra o lite annat fint. under 12000 med frakt.

har själv den ramen, i 56 o är äckligt nöjd :D

Senast redigerad av en moderator:
köpa racer 10-12tkr
Johan A skrev:
> När det gäller växlar är det nog 105 (Shimano)
> eller Veloce (Campagnolo).
Jag tycker att det är tveksamt att man kan få det?Isåfall är det väl ramen som får lida? har ingen bra koll iof på 105 utrustningen på hojar i 10-12 lakan klassen, men Trek 1200 vet jag iaf, den har 105, fast bara i bakväxeln, reglagen och framväxeln är tiagra, vevpartiet är Bontrager select (tiagra nivå kanske?).

köpa racer 10-12tkr
tack ska ni ha!
den där cicli b verkar prisvärd,
ska kolla upp lite mer innan jag beställer. det är lite svårt att veta mått tycker jag, även om jag mätt upp hela kroppen nu.

köpa racer 10-12tkr
Jag har oxå tidigare har rekommenderat CicliB Fly.
Efter testet av den i Tour 3 2006 så rekommenderar jag den inte lika oförbehållsamt längre.

Men om du inte är vare sig särskilt lång eller särskilt tung, typ att du behöver max en 54-56cm ram och väger max 70-75 kg, så tror jag fortfarande att det är en bra och väldigt prisvärd cykel.

CicliB_Fly_06_-_0603.jpg

Den kan mycket väl fungera bra för den som behöver >60cm och väger >80kg också, men det blir
mer beroende på cyklisten då.
Ingen generell rekomendation för stora,tunga cyklister från min sida längre alltså.

/Håkan

köpa racer 10-12tkr
mata in dina mått här http://www.wrenchscience.com/WS1/Secure/Fitting/Height.asp , ger en fingervisning över hur stor ram du behöver

är själv 182 cm lång, 87 cm i grenmått, o cicli B fly i 56 är perfekt för mig, som gjuten näre gller storlek. har ganska precis de mått som föreslås på wrenchsize.

radmansport (de som säljer ciclib) tar postförskott, så man behöver inte batala förän man fått grejjerna.

köpa racer 10-12tkr
HåkanC skrev:
> Jag har oxå tidigare har rekommenderat CicliB
> Fly.
> Efter testet av den i Tour 3 2006 så rekommenderar
> jag den inte lika oförbehållsamt längre.
>
> Men om du inte är vare sig särskilt lång eller
> särskilt tung, typ att du behöver max en 54-56cm
> ram och väger max 70-75 kg, så tror jag
> fortfarande att det är en bra och väldigt prisvärd
> cykel.
>
> http://happypics.zapto.org/albums/userpics/10053/C
> icliB_Fly_06_-_0603.jpg
>
> Den kan mycket väl fungera bra för den som behöver
> >60cm och väger >80kg också, men det blir
> mer beroende på cyklisten då.
> Ingen generell rekomendation för stora,tunga
> cyklister från min sida längre alltså.
>
>
>
>
> /Håkan

me tanke på att han har samma grenmått som mig, så lär han ju inte vara så extremt mycket längre än mig :D viktmässigt kan han ju dock väga mer. det vet jag inte, men en sak är jag säker på, jag upplever ramen som riktigt stabil o styv, så man ska ju inte stirra sig blind på testsiffror, på va de får ut ur diverse maskiner som belastar ramarna. precis som du tidigare berättat om blindtest med ramar i olika material.

nu har ja i o för sig en ram i den storlek du rekomenderar o väger under 75 kg. men inte så extremt långt under 75 kg.

köpa racer 10-12tkr
Tack! Jag gjorde det igår, här är måtten. Jag väger 85, för mkt muskler på överkroppen :)
till mig rekommenderar de en 58-60 cm c-t00

Measurements
-------------------------------------------
Inseam: 88
Trunk: 88
Forearm: 36
Arm: 68
Thigh: 65
Lower Leg: 58
Sternal Notch: 150
Total Body Height: 181

The Competitive Fit (cm)
Seat tube range c-c: 57.0 - 57.5
Seat tube range c-t: 58.8 - 59.3
Top tube length: 60.3 - 60.7
Stem Length: 13.2 - 13.8
BB-Saddle Position: 75.4 - 77.4
Saddle-Handlebar: 61.8 - 62.4
Saddle Setback: 6.9 - 7.3
Seatpost Type: SETBACK

The Eddy Fit (cm)
Seat tube range c-c: 58.2 - 58.7
Seat tube range c-t: 60.0 - 60.5
Top tube length: 60.3 - 60.7
Stem Length: 12.1 - 12.7
BB-Saddle Position: 74.6 - 76.6
Saddle-Handlebar: 62.6 - 63.2
Saddle Setback: 8.1 - 8.5

The French Fit (cm)
Seat tube range c-c: 59.9 - 60.4
Seat tube range c-t: 61.7 - 62.2
Top tube length: 61.5 - 61.9
Stem Length: 12.3 - 12.9
BB-Saddle Position: 72.9 - 74.9
Saddle-Handlebar: 64.3 - 64.9
Saddle Setback: 7.6 - 8.0

köpa racer 10-12tkr
fick du inte nå overal reach? alltså totalt rekomenderad läng på överrör + styrstam. du är en cm kortare än mig. o vi har samma grenmått typ, så du borde ha 56 om du ska ha cicliBfly

vilken är det du kollar på bike-discount? för ja kommer bara till deras startsida, vet inte om det ä nå fel på min webbläsare eller om det bara är fel i länken. Radon gör okej hojjar, kanske inte världens lättaste hojjar, men ser helt okej ut.

du kan ju även ta en titt på http://www.fat-cycles.de/

de verkar ha fina grejjer, sägs vara samma som ghost, vilket är ett rätt etablerat märke

köpa racer 10-12tkr
börjar bli lite salongsberusad nu, kanske jag slår till på en 56cm cicli, eller så sover jag på det och kollar imorgon. Beror på om jag måste gå med och kolla majbrasan eller ej...
Tack alla!

köpa racer 10-12tkr
ny på racer:
Jag är säkert lite onödigt försiktig i mina råd.
Även om du väger över 75kg så är jag övertygad om att en cykel med en CicliB Fly-ram blir en utmärkt cykel för dig, åtminstone ifråga om stabilitet/styvhet, om geometrin och cykelns uppträdande passar dig kan bara du veta.

Jag skulle dock vilja rekommendera en riktigt bra, dvs sidostyv, framgaffel, ett vridstyvt vevparti, typ Shimano Hollowtech 2 eller FSA MegaExo, och vridstyva hjul för dig.
Man cyklar ju inte bara på en ram man cyklar ju på en cykel. Känslan i cykeln beror på summan av alla delar, inte bara ramen.

Jag har nyligen byggt mig ett par nya hjul och ffa till bakhjulet valde jag lite speciella delar för att få det både lätt och vridstyvt.
Hjulen blev både billigare och lättare (c:a 1400g) än tex Ksyrium ES men ändå känns det mycket styva och bra när jag cyklar på dem.
(Jag har dem på en cykel med FSA MegaExo-vevparti)

Baltazar:
Kan du inte berätta lite ner om din CicliB Fly?
Dels hur köpet gick till, leveranstider osv.
Men även vilken spec du valde och hur du tycker att den är att cykla på jämfört med andra cyklar.

/Håkan

köpa racer 10-12tkr
HåkanC: Ursäkta trådkapningen, men vilka delar har du använt till ditt hjulbygge? Just 1400 gram verkar vara en bra vikt att lägga sig på för att fortfarande få hållbara hjul. Är lite intresserad av liknande hjulbygge så småningom till min F10.

/Leo

köpa racer 10-12tkr
Ang. pris. Jämför INTE med t.ex trek och Cannondale. Du betalar extremt mkt för dekaltrimning. Jag stödjer helre Canyon, Cicli B eller andra ramar som i tester får bra värden och inte enbart lever på ett varumärke som det kostar en del att hålla liv i.

Slutsats: Du kan få en cykel med bra utrustning förutom växlar för 10-12K

köpa racer 10-12tkr
HåkanC skrev:
> Baltazar:
> Kan du inte berätta lite ner om din CicliB Fly?
> Dels hur köpet gick till, leveranstider osv.
> Men även vilken spec du valde och hur du tycker
> att den är att cykla på jämfört med andra cyklar.
>
>
> /Håkan

Styrlager: canecreak
Flaskställ: BBB ultralight
Vevlager (intigrerat): Shimano Ultegra
Reglage: Shimano Ultegra
Bromsar: Shimano Ultegra
Vajer o höljen: Shimano ultegra
kassett: Shimano Ultegra
Kedja: Shimano Ultegra
Vevparti: Shimano Ultegra
Framväxel: Shimano Ultegra
Bakväxel: Shimano Ultegra
Gaffel: Carbon Concepts Sclera Road Racing, helcarbon, alltså med kolfiberstyrrör (380 gram okapad, med massor av styrrör)
Ram: Cicli B Fly 56
Styre: PRO Racerstyre XLT Anatomic OS Dubbelreducerat
Strlinda: Fizik styrlinda + ändpluppar
Styrlager: FSA integrerat
Spacers: Noname kolfiber
Pedaler: Shimano SPD-SL PD-R600 Ultegra
Snabbkoplingar: Tune kopior (troligen samma fabrik, 66 gram för fram+bak)
Sadel: Fizik Arione
Sadelstolpe: PRO Sadelstolpe PLT
Styrstam: PRO PLT-OS
Däck: Vittoria ZAFFIRO PRO 23 mm
Slang: Vittoria slang
Nav: Tune mig 70 fram och Mag 190 bak, 32 håls.
Ekrar: DT comp
Fälgar: Mavix cxp33
3-kors ekrat (1690 gram, inte skitlätt, men fälgarna väger en del)

vikt 8,2 kg med pedaler och cykeldator.
Byggkostnad 13200 kr. då är allt sprillans nytt o köpt i butik, dock inte allt i sverige, utom sadeln som är körd 50 mil o hjulen 20 mil. om man nu kan anse det som använt :D:D

ja vad ska man säga, var lite beställningsproblem, men det beror enbart för att jag först beställde med förskottsbetalning och sen ändrade mig till postförskott, vilket gjorde att det uppstod ett missförstånd. men 2,5 vecka tog det. hade nog gått snabbare om jag gjort rätt från början. extra växelöra skickade de på 4 dagar. kan ju vara bra att ha ett extra liggandes.
gaffeln köptes från kille i usa som har cykelaffär, en mycket trevlig prick som har en cykelaffär och skriver vad man vill på paketet, det vill säga, slapp tull. har köpt andra saker av honom o har sluppit undan massa tullpengar. kanske man inte ska nämna hehehe, men en så pass lätt gaffel får man inte för 1300 kr med frakt i sverige. känns riktigt styv o fin.

för övrigt så kan man få köpa en richey pro carbon (enligt richeys hemsida är den helcarbon den oxå) med cicli B fly ramen (den säljs inte löst, utan bara med ram). för 125 euro, eller 150 euro för styrlager + den gaffeln. alltså ram 225+25 euro i frakt + 150 för styrlager o gaffel. summa sumarum 400 euro. inte dåligt för de grejjerna. bara gaffeln kostar över 2000 kr i sverige.

hjulen känns styva o rappa, kan nog bero på 3 kors o att fälgarna är lite högre osv. naven är underbara, ljudet från baknavet är svårbeskrivligt, ett högt mekaniskt klickande som får en att njuta var enda sekund som hjulet frihjular så att säga. kanske inte bra om man vill åka snabbt, att inte trampa alltså hehehe. köptes som färdiga hjul på ebay, körda 20 mil, var väll det ända riktiga fyndet så att säga, alltså, nått som man inte kan räkna med att alltid komma över för de priserna (3500 kr me frakt), vilket man kan me alla de andra delarna, som ja köpte för priser som i stort sett vem som helst kan få.

jag personligen upplever hojjen som rapp, accelererar bra, rullar nå enormt, känns stabil i höga farter o känns allmänt bra. svårt att se att ja skulle kunna vara mera nöjd. skulle vara det där me att det är ett okänt märkt, MEN vafan, för de pengarna o vad jag fått får det fan stå vad det vill på ramen :D:D sen ska det sägas att cicli B flys loggor o hela ramen är finare live än på bild. svart som synden blev hojjen me :D:D

MinCicliBfly.JPG

är det nå specefikt ni undrar, tveka inte att fråga här eller PM:a. och ni, köper ni från radmansport o vill ringa dem, be o få snacka med en som heter Jens, för han verkar vara den ända som kan snacka engelska, även om han inte direkt är världens bästa på det :D

köpa racer 10-12tkr
Högt ärade cykelmedborgare!

Jag vill ha en racer för max 10000 och som ska hålla för 90 kilo "muskler".
Vad kan ni rekommendera? Jag funderar på 105 rakt igenom, handbyggda hjul med 105 nav, comp ekrar och kanske cxp33fälgar. Det resterande vill jag lägga ned så lite som möjligt på.

Blir det över så mycket att jag kan få en en bra men billig ram och karbongaffel??

Går man in på Radsports hemsida erbjuder de en 105 bestyckad Cicli B för endast 775Euro, eftersom skillnaden
mellan Cicli B ramen och Cicli B fly endast verkar vara 75 euro vorde det kanske bäst att ta en sådan ram då.
Fast de verkar inte kunna erbjuda den ramen med 105 på som komplett cykel, skulle det bli mycket dyrare att
ta B fly ramen och hänga på saker som man köper styckvis. Jag tycker 1199 (B fly ramen med ultegra) blir för dyrt för mig.

Så vad säger ni? Vilken ram ska jag ta, cicli B crook(150 Euro), fly (225 Euro) eller kanske Cicli B Prime muscle för 299 euro (då får man kolfiber i baktriangeln). I och för sig är ju FAT Road Project SL ramen ganska grym 1.26 kg för 369 euro.

Vad säger ni?

köpa racer 10-12tkr
Jag kör ju sedan en vecka också Cicli B numera :) Precis som Baltazar är jag fantastiskt nöjd med ramen och hela cykeln. Jag köpte ram med Ritchey helcarbongaffel samt FSA ISII Styrlager för 395 EURO inkl. frakten. Betalade i förskott. Resten av delarna som sitter på nu är:

Komplett Shimano 105 grupp (nya 10-delat)
DT 340s hjul med Conti GP4000 däck
Bontrager Select styre
Bontrager Carbon stolpe
Bontrager Select Sadel
SPD-SL Pedaler vilka det nu är ;)

Har inte vägt henne men cykeln är avsevärt lättare än min gamla Trek 1400 från förra året. Upplever ramen som rapp och stabil även i höga farter och har hittills absolut inget alls att anmärka mer än att jag är äckligt nöjd jag också.

Kör också 56cm ram. Är 181cm, grenmått på 86cm, väger ca. 77kg. Wrenchscience tyckte jag skulle ha 57-58cm i ramstorlek men jag sitter som en kung på 56:an och skulle inte vilja ha större.

Köp en Cicli B Fly med Ultegra rakt igenom, det kommer du inte ångra. Alternativt köp ramset och en 105-grupp och lägg resten av slantarna på fräckare hjul.

Hur som tror jag Ciclin verkligen är svårslagen i den prisklassen.

/C

köpa racer 10-12tkr
canyon blir för dyrt om man vill ha carbonfgaffel. Billigaste modellen kostar 1469euro, det är inte helt imponerande, då räcker det inte att ramen är snygg.
Max 10000 var kriteriet.

köpa racer 10-12tkr
Baltazar och Glitch; varför föll ni för cicli B ramen? Vad fick er att tex välja bort FAT och Canyonramarna?
Är de kompletta ciclicyklarna så prisvärda att det är dumt att köpa ramsettet löst? Blir det stor skillnad?
Det uppges en vikt vid 8.0 kg för CiclioB med ultegra, kan det stämma? Har ni vägt?

MVH Magnus

köpa racer 10-12tkr
FAT kollade jag på först, men då var priset lite högre (om jag inte minns fel), sen ville jag inte förskottsbetala. cicli B tar postförskott. sen så fanns det test på cicli B fly. en annan fördel för cicli b fly ä att mans om sagt får köpa till en fin gaffel för ett pris man aldrig kan få nån annanstans. har dock beställt en FAT åt en kompis, får se hur den är när den kommer.

canyon blev det inte då de ramarna kostar rätt mycket mer (deras billigaste som var någorlunda vettig kostar ju 4-5000), o vägde rätt mycket mera. + att canyon ju har leveranstider på flera månader, vem orkar vänta så länge.

Cicli B´s priser på färdiga cyklar är svårtslagna ja. helt klart. i alla fall om amn ska ha samma eller liknande delar.

Cicli B fly kan mycket väl väga 8 kg utan pedaler (nästan alla cyklars vikter är exklusive pedaler) o det billigare ultegra alternativet. min väger 7,9 med de delar jag ahr (om man räknar bort pedalerna). den billigare Cicli B Crook väger som sagt inte så lite om du kollar.

köpa racer 10-12tkr
Tack för alla råd och tips.
Jag har inte köpt ngn ännu..
Har kollat mkt på Canyn, ochnu har jag höjt ribban lite efter att ha provat alla carbon-ramar på cykelbytardagen i kungsan.. Jag blev helt såld.
Canyn med carbonram lutar det åt nu, tyvärr är leveranstiden 2 månader svarade de i mail igår, så jag har inte beställt, kollar efter begagnat oxå.
Beslutsångest någon?

köpa racer 10-12tkr
Jag valde väl emellan Fly ramen och Fat ramen men slutade på Ciclin. Den är snyggare IMHO och med helcarbongaffeln så är den nog tom. lättare än Fly ramen där styrröret på gaffeln är Alu. Priset är som tidigare sagt löjligt bra samt att ramen fått bra recensioner av bland annat Tour.
Canyon är dyrare och jag kände inte egentligen att jag skulle få så mycket mer där, samt att de är fulare och att jag inte orkar vänta 2 månader på en cykel.

Angående att köra 105:an på en Fly 06' som det undrades om tidigare så säljer de ramen också med en 105 grupp om man ber om det men prisskillnaden är 40-50 Euro har jag för mig och då kan man lika gärna köra Ultegra rakt igenom tycker de och även jag.

Men i övrigt är Ciclin sjukt bra specad som kompletthoj. Vet inte hur hjulen är dock men de lär duga :)

/C

köpa racer 10-12tkr
ny på racer skrev:
> Tack för alla råd och tips.
> Jag har inte köpt ngn ännu..
> Har kollat mkt på Canyn, ochnu har jag höjt
> ribban lite efter att ha provat alla carbon-ramar
> på cykelbytardagen i kungsan.. Jag blev helt
> såld.
> Canyn med carbonram lutar det åt nu, tyvärr är
> leveranstiden 2 månader svarade de i mail igår,
> så jag har inte beställt, kollar efter begagnat
> oxå.
> Beslutsångest någon?

Hade jag varit dig hade jag ju prioriterat kort leveranstid. Om 2 månader är det mitten av juli och säsongen är snart över. Det är nu på våren en ny cykel ska ut och rulla så du hinner köra så mkt som möjligt med den. Om du som du sa går upp lite i pris så finns det mkt annat trevligt att hitta. Även direkt i svenska butiker. Varför inte en Columbus F100 för 18 750kr t.ex? Carbonram och fullt ultegrautrustad. Sen kan du i princip hämta den dagen efter du köpt den.

köpa racer 10-12tkr
Nu när prisbilden, den ribban höjts en aning....

Efter en stunds letande i diverse forum runtom i världen har jag har hittat ett tänkbart kolfiberalternativ till Canyon. Nackdelen med Canyon, om man läser Canyontrådarna här, är att man måste beställa cyklarna med F-10 ramar tidigt på året (helst under vintern) om man vill vara säker på att få ett exemplar.

Ramen jag kikat på säljs i USA under märket Pedal Force och heter QS2. Den tillverkas, liksom de allra flesta kolfiberramarna idag, i Kina/Taiwan. I detta fall av en firma som heter Martec.

Väljer man att köpa från Pedal Force (de skickar till Sverige och har ramar i lager, även udda/mindre storlekar) så kostar det 650 dollar + frakt. I minsta storleken, 50 cm, väger ramen 980 gram.

Matchande gaffel i kolfiber finns också, heter FFU och kostar 159 dollar samt väger 340 gram okapad.

Den här ramen finns tydligen i olika varianter/upplagor och säljs även av andra tillverkare till helt andra priser, kolla länken till WW-forumet längst ner i inlägget.

För ca 25000 kr får jag en racer som (om man går efter optimistiska vikter i "kataloger") väger strax under 6,7 kilo med pedaler. 25 tkr är ju inte lite pengar men jämför mot en Canyon eller annan (kolfiber)cykel som väger lika lite med tunga DA-pedaler.

Cykeln som jag tänkt det har - förutom kolfiberramen QS2 - komplett Dura Ace (även pedalerna), hjul byggda på Tune Mig70 och Mag190, DT Revo samt 32/32 h Mavic Open Pro, styre, stam och stolpe från KCNC, Tune Speedneedle Marathonsadel osv, Michelin Pro2 Race. Alla komponenter är nya (inköpta huvudsakligen från affärer som annonserar i tyska ebay samt vanliga tyska internetaffärer), inget begagnat. Frakter tillkommer (liksom ev monteringskostnader) så det kanske blir 1000 kr till eller så i mitt fall då jag kan ordna monteringsbiten utan någon större kostnad. Moms/tull är inräknat på ramen och gaffeln från USA.

Med lättare tubfälgar och tubdäck kan man säkert kapa ett halvt kilo till. De ultralätta Canyon F-10 cyklarna har för övrigt mycket lätta och mycket dyra "Lightweight"hjul från Carbonsports samt att pedaler inte är inräknat i vikten och det måste man ju ha...

Med enklare komponentgrupp (men i övrigt lika delar som ovan) kostar Martec/Pedal Force QS2-racern:

Nya 105 gruppen (inkl frakt på gruppen): 21953 kr
Ultegra (inkl frakt på gruppen): 22970 kr

Förmodligen lär den som väljer 105 också välja enklare hjul och andra komponenter vilket förbilligar det ytterligare (men KCNC från tyska ebayaffärer verkar redan vara ett fynd, märket är dyrare prissatt i USA).

Tycker man inte om fiskegrejorna kan man köpa Campagnolo Record Carbon (utan nav och pedaler) för 11364 kr inkl frakt till Sverige (kolla tyska ebay, sök efter Record gruppe så listas några affärer). En DA grupp (utan nav och pedaler) kostar i jämförelse strax under 7400 kr inkl frakt till Sverige.

Record ska visst få nytt utseende nästa år (med kolfibervevparti med integrerat lager) så det kanske är värt att vänta på det om man vill ha det bästa från Campagnolo.

En nackdel är att dekalerna från Pedal Force är, om de har kvar samma stil som förr, förjävligt fula. Allvarligt... det som kommer i dekalväg från Biltema, bensinmackar etc är rena rama Louvren i jämförelse.

Faktum är att de är så fula att företaget numera inte ens visar ramarna med dekalerna på (haha). Man kan beställa ramen utan dekaler och det är nog klokt då det besparar möda med att pilla bort dem senare utan att riskera att repa ramen.

En ytterligare nackdel (för vissa) är att jag inte tror att den här ramen har blivit testad i Tour. Finns således inga STW-siffor att gå på, jämföra med. Bara icke-Tour recensioner på dyrare tillverkares cyklar vars ramar bygger på samma Martecram som QS2.

Länk till Pedal Force:

<http://pedalforce.com/online/index.php>

Intressanta diskussioner kring denna ram finns bland annat på WW-forumet om man letar, t ex:

<http://weightweenies.starbike.com/phpBB2/viewtopic.php?t=15359&postdays=0&postorder=asc&start=15>

Cykeln nedan (danska Zemper Excellens) delar tydligen exakt samma ram som Pedal Force QS2 så min kommande racer kommer antagligen att se ut ungefär så där, bortsett från hjulen då som är av enklare art i min spec. Ganska mycket racer för 25-26 tkr.

zemper52800x600ww_913.jpg

Ramen (53 cm) ser ut så här

Zemper01640x480.JPG

Zemper02640x480.JPG

köpa racer 10-12tkr
magnus w skrev:
> Vilken ram ska jag ta, cicli B
> crook(150 Euro), fly (225 Euro) eller kanske
> Cicli B Prime muscle för 299 euro

Jag skulle helt klart ta CicliB Fly av de alternativen.
CicliB Crook finns testad som en av 11 racercykler under 800€
Om du vill läsa hela testet och inte har ngn lokal tidningsförsäljare med Tour kan du köpa den på postorder här:
http://www.press-stop.se/kiosken/nummer.html?cat=0-0&lang=0&title=Tour&nof=3&cust=1170778&tid=1011

Här är en scanning av en del av CicliB Crook testet
CicliB_Crook_-_0605.jpg

Jämför det med CicliB Fly som testades i Tour 3 2006
CicliB_Fly_06_-_0603.jpg

Ram+gaffel för Fly väger mindre än enbart Crook-ramen!
OK, Fly har inte lika stabil ram, men den är definitivt inte instabil.
Och för den som väger >80kg och behöver en ram >60cm är det nog inte heller några problem, bara han/hon(?) är noggrann vid valet av gaffel, hjul och övriga komponenter.

Tyvärr känner jag inte till ngt aktuellt test av CicliB Prime Muscle, men Cicli B Prime Plus testades 2004 av Tour
normal_CicliBPrimePlus%20Tour3_04.jpg

Inte lika imponenrande som CicliB Fly, eller hur?

/Håkan

köpa racer 10-12tkr
Om man tittar på tester av Litespeed Pavia som är samma ram som QS2 så kan man bilda sig en uppfattning av vilket kvalitet som Pedalforce har.
Det verkar vara en generell uppfattning att Pedalforce QS2 håller hög kvalitet och är i paritet med highend märkesramar.

För övrigt har jag en Cicli Prime Plus som jag är nöjd med. Kanske inte den bästa ramen på marknaden men min tidigare hoj var en Pinarello från 86 så att gå till en modern compactram var som att komma till himmelriket ;-)

//Johan

köpa racer 10-12tkr
HåkanC skrev:

> CicliB Crook finns testad som en av 11 racercykler
> under 800€
> Om du vill läsa hela testet och inte har ngn
> lokal tidningsförsäljare med Tour kan du köpa
> den på postorder här:
> http://www.press-stop.se/kiosken/nummer.html?cat=0
> -0&lang=0&title=Tour&nof=3&cust=1170778&tid=1011
>

Fanns det någon riktigt intressant cykel i det testet? Mina tyskakunskaper är ytterst begränsade så jag skulle inte få ut så mycket av att köpa tidningen och läsa själv. Jag har en kompis som är ute efter en racer och har en maxbudget på 10 tkr inkl skor och kläder.

//Jocke

köpa racer 10-12tkr
Jocke skrev:
> Fanns det någon riktigt intressant cykel i det
> testet? Mina tyskakunskaper är ytterst
> begränsade så jag skulle inte få ut så mycket
> av att köpa tidningen och läsa själv. Jag har
> en kompis som är ute efter en racer och har en
> maxbudget på 10 tkr inkl skor och kläder.

De intressantaste cyklarna i det testet har jag scannat in och skrivit om i den här tråden:
http://happymtb.org/forum/read.php/1/424151/424825#msg-424825

Men ärligt talat får man inte så mycket cykel för 800 €, åtminstone inte om man jämför med vad man kan få för 300-400 € mer (Cicli B Fly då ffa).
Flera mer intressanta, men då också dyrare cyklar finns i samma inlägg

Är det ngt du undrar över (tex ngn tysk term) är det bara att du frågar.

/Håkan

Tillbaka
Topp