Köpa racer. compact eller tripple?

danielr

Ny medlem
Funderar köpa en Canyon racer. Tyvär så är väntetiden ganska hög just nu. Däremot har de en med tripple parti som expresscheckout istället. Alltså kommer jag bli missnöjd om jag tar den istället för en compact?

Är det precis samma spec i övrigt så är det väl okej, man kan ju alltid byta vevparti om man inte är nöjd med det som sitter på. Eventuellt byta framväxel också om det behövs.

Förövrigt så känns väl triple lite sisådär på en riktig racer.

Roliga var att jag hade precis samma tanke och samma fråga. Skilde 4 veckor i leveranstid beroende på om man valde compact eller tripple. De 4 veckorna skulle göra stor skillnad för mig men man vill ju samtidigt inte köpa sämmre grejer bara för det.
Vad är egentligen skillnaden, är de lämpade på olika saker?

Jag köpte en instegsracer förra hösten med trippel-vevparti. Har ju förstått att det, enligt landsvägsestetiken, inte riktigt är godkänt men för mig har det varit kanon. Eftersom jag är nybörjare och har ganska många extrakilon att släpa på har det varit skönt att kunna växla ner till lillklingan när det är som brantast. Särskilt vid längre sträckor då man ju vill vara sparsam med var man lägger energin.

När jag blivit lite starkare i benen, fått lite mer erfarenhet och blivit av med några av extrakilona så blir det nog att gå över till en dubbelklinga. Man vill ju trots allt vara "rätt". :)

Så om du, liksom jag, är nybörjare, har lite för lite kraft i benen och lite för mycket stoppning runt magen tycker jag absolut du ska ta trippeklingan. Det går ju alltid att uppgradera så småningom.

Du får antagligen både högre och lägre utväxkling än med kompakt. Men det är förstås inte "OK" med trippel på racer.

Ok. Ja det skiljer nästan 10veckor i leverans just nu.... Aja är inte förräns nästa vecka tidigast jag beställer så hinner väl kolla runt lite till på andra ställen.

Bongo skrev:
-------------------------------------------------------
> Man måste byta växelreglage/broms när man byter
> mellan två och tre klingor också så det kostar
> ganska mycket.

Jaha. Vad är det som kostar? Att Canyon lyfter av de prylarna och sätter på andra likvärdiga. Det hade iaf min LBS gjort åt mig grati om jag köpte cykeln där.

Personligen har jag valt att ha trippel. Jag kör med hög kadens, gärna en bit över 100, när jag tycker jag kör riktigt långsamt med benen ligger jag runt 80. Det gör att jag vill ha riktigt låga växlar uppför för att kunna spinna lätt. Jag bor på billingen och har en del backar som jag inte tar mig upp för med 34 klinga utan att bryta mig upp, då får jag alltid ont i knäna efteråt. Så stilkorrekt eller inte, det som funkar använder jag.

Vilket dilemma. Så inget blir egentligen dåligare av en trippel utan det är mest att man inte använder den minsta klingan särskillt mycket?

Ojdå, såg nu att de lade på 500 spänn om man skulle ha trippel, inte direkt värt för lite kortare leveranstid.

Men jag har en fråga till kanske egentlingen skulle vara en ny tråd men jaja. Har sett att det är 50/34 på de Canyoncyklar jag funderade på, jag ska börja med/håller på med triathlon och de flesta jag snackat med har rekommenderat att jag borde ha 53/39, hur viktigt är det och vikla komponenter är det man skulle behöva byta för att göra om den?

Känns ju drygt att inte kunna köpa en canyon bara för det då de har så bra priser

/S

När jag byggde om min hybrid till "cross" så valde jag nya 105 gruppen med trippel fram. Har inte ångrat mig en sekund. Ibland hade jag även velat ha trippel på räcern och en tätare kasset.

Slaimon skrev:
> Har sett att det är 50/34 på de Canyoncyklar jag funderade på, jag ska börja med/håller på med triathlon och de flesta jag snackat med har rekommenderat att jag borde ha 53/39, hur viktigt är det och vikla komponenter är det man skulle behöva byta för att göra om den?

Det finns ett gäng trådar om detta med om kompakt vevparti räcker eller om man måste upp på 53/39. Jag tror de flesta är eniga om att kompakt räcker väldigt bra om du har 11 kuggar på kasetten. Du ska upp i riktigt höga hastigheter för att trampa ur 50-klingan. Jag kör själv kompakt 50/34 och var i Italien och cyklade häromveckan, körde som mest 75 km/h med 50-11. Hur mycket snabbare än så behöver du cykla här hemma i Sverige?

Supersonic skrev:
> Slaimon skrev:
> > Har sett att det är 50/34 på de Canyoncyklar
> jag funderade på, jag ska börja med/håller på
> med triathlon och de flesta jag snackat med har
> rekommenderat att jag borde ha 53/39, hur viktigt
> är det och vikla komponenter är det man skulle
> behöva byta för att göra om den?
>
> Det finns ett gäng trådar om detta med om
> kompakt vevparti räcker eller om man måste upp
> på 53/39. Jag tror de flesta är eniga om att
> kompakt räcker väldigt bra om du har 11 kuggar
> på kasetten. Du ska upp i riktigt höga
> hastigheter för att trampa ur 50-klingan. Jag
> kör själv kompakt 50/34 och var i Italien och
> cyklade häromveckan, körde som mest 75 km/h med
> 50-11. Hur mycket snabbare än så behöver du
> cykla här hemma i Sverige?

De få gånger man ev trampar ur ha man igen resterande tid. Så skönt att slippa växla fra, när det blir rejäla motlut samt att man får en mycket bättre kedjelinje när man ligger runt 30km/h. Nästa cykel blir kompakt.

Bongo skrev:
> Man måste byta växelreglage/broms när man byter
> mellan två och tre klingor också så det kostar
> ganska mycket.

Måste man verkligen det?

Jag har kört väldigt mycket med reglage avsett för tre klingor fram, men med bara två klingor, och har aldrig sett det som ett problem. De Sora jag har liggande är samma reglage oberoende om du har sju eller åttadelat.

Campa har i dag samma reglage för trippel och dubbel. (Jag har Xenon, Centaur och Record, samtliga fungerar med både dubbel och trippel. och säljs som 2/3)

MTBiker skrev:
> De få gånger man ev trampar ur ha man igen
> resterande tid. Så skönt att slippa växla fra,
> när det blir rejäla motlut samt att man får en
> mycket bättre kedjelinje när man ligger runt
> 30km/h. Nästa cykel blir kompakt.

Håller med till fullo. Men nu kommer nog någon snart att posta de där Excel-diagrammen som visar att det är omöjligt att cykla i just 30 km/h med kompakt. ;-)

Jag är en av dom som kör kompakt och tycker att just hastigheter runt 30 blir knas. Kör 11-23 bak och runt 30 eller lite under 30 är det 50-23 som känns bäst och det ger inte nån jättebra kedjelinje om man nu bryr sig om det.

Edit....och att växla ner till 34an fram känns inte som ett alternativ, känns som man trampar luft om man jämför med en 39 klinga. Vet man kan köpa 39 till kompakt och det blir nog en sån klinga nästa gång så kan man spara 34an till alperna.

För oss som ligger och snittar runt 30-35 km/h så är det nog struntsamma vilket vevparti man har, kompakt eller 53-klinga.
Jag kör kompakt med en 12(?)-23 kassett och växlar aldrig ner till lilla klingan.

Tillbaka
Topp