Köpa racer för max 10 000

amarth

Medlem
Har bestämt mig för att införskaffa en racer för konditionsträning och tänker mig maximalt 10 000 (behöver dock inte vara så mycket).

Är rätt sugen på 105 komponenter och carbongaffel. Kan tänka mig att beställa från Tyskland eller köpa beggat.
Kan tillägga att jag är 183 cm lång (lite dålig koll på storlekar).

Har tittat på denna som jag tyckte kändes rätt lovande:

http://www.bike-discount.de/shop/k1847/a84192/rra-3-1.html

Tips mottages tacksamt!

Supersonic skrev:
-------------------------------------------------------
> Absolut inte XL, large är rätt storlek.

Är du helt 100? Spontant känns det ju så, men såg att någon som var typ 186 blev rekommenderad XL på sidan.

Har själv erfarenhet av att köpa från Canyon. Har deras Roadlite 7.0 som kostade typ 12. Den finns för under 9000 i andra utföranden. Jag är otroligt nöjd med min!

Använd Canyons PPS-verktyg och se vad de föreslår.

Jag är 187 och har långa ben, 91cm och fick föreslaget en XL (60) och den känns helt ok, är dock min första racer så jag har egentligen ingen aning om hur det ska kännas :D

Roadlite är nog ett väldigt bra val om du vill under 10k men även Willierhojarna för de pengarna är nog väldigt svårslaget!

Tror det får bli en L trots allt! Kan väl inte vara hela världen om det skulle fattas någon cm här eller där såhär på första racern?

amarth skrev:
-------------------------------------------------------
> Tror det får bli en L trots allt! Kan väl inte vara hela världen om det skulle fattas någon cm
> här eller där såhär på första racern?

Nej verkligen inte, inom rimliga gränser. Värre om den är för lång eller för hög.

Jag köpte en Rose i höstas(motsvarande denna fast 2012 års modell): http://www.rosebikes.se/artikel/rose-pro-sl-2000-rs/aid:604421

Den står hemma och väntar på att provcyklas så fort gruset försvinner, den är i alla fall riktigt snygg och känns även välbyggd. Vikten är specad till knappt 8 kg vilket verkar vara mindre än några cyklar som föreslagits ovan.

Övervägde även att köpa en Canyon Roadlite som känns likvärdig. Har för mig att det var konfigurationsmöjligheterna hos Rose och ett vid tillfället lägre pris för motsvarande komponenter gjorde att jag valde den.

Tillbaka
Topp