Köpa skaljacka - Beslutsånget och tips...

Mathew

Medlem
Var in och kikade på jackor idag, provade en Klättermusin Bifrost och en Tierra Conrad Cain. Båda satt mycket bra men de är svindyra, och Bifrosten tycker jag verkar så tjock på framsidan där det är 3*3 lager Goretex pga alla fickor.
Det måste ju häva andningen ganska rejält och bli tokvarmt...

Men Bifrosten funkar nog superbra att cykla med, och ha hjälm under luvan.
Tierran vet jag inte hur det var med luvan men den var nog lite mindre har jag för mig.

Mitt användningsområde är allt i ett, fjällturer på sommar och vinter, upp på berg, cykling i regn, vanlig regnjacka, gå i på stan jo allt.

Vad kan ni rekommendera för jackor och vad kan man säga skiljer dessa jackor åt?

Vad skulle ni välja på mellan en Tierra Conrad Cain för 3500 och en Klättermusin Bifrost för 4600 då båda är svarta...

Svårt det där men jag behöver hjälp för jag har sån grym bestlutsångest. Vad finns det för liknande jackor i Goretex Paclite?

/Mattias

Klättermusen *klapp* Klättermusen *klapp* Klättermusen *klapp* Klättermusen *klapp* Klättermusen *klapp*

Tänk bara på att bifrost är en kort jacka, du måste ha bib-style byxor för att du inte ska bli blöt. Jag har tyvärr inte stenkoll på klättermusens nya sortiment men i mina ögon finns inget annat än klättermusen om plånboken säger ja.

Själv skulle jag vilja ha en Haglöfs Ultimate, de är nere på 247 gr nu. Snygg och enkel, allround, i Paclite. Och LÄTT :-)

kevlar skrev:
-------------------------------------------------------
> Klättermusen *klapp* Klättermusen *klapp*
> Klättermusen *klapp* Klättermusen *klapp*
> Klättermusen *klapp*
>
>
> Tänk bara på att bifrost är en kort jacka, du
> måste ha bib-style byxor för att du inte ska bli
> blöt. Jag har tyvärr inte stenkoll på
> klättermusens nya sortiment men i mina ögon finns
> inget annat än klättermusen om plånboken säger ja.

Håller med. Jag har visserligen en lång Fimbul då jag inte hojar med den. Här ute blåser det ju nåt enormt stora delar av året och den funkar perfekt.

Vi har skaffat ett gäng prylar från dom. Jag är nu inne på tredje jackan. Sambon på sin andra jacka. Min 80-liters ryggsäck (gammal med fast bärsystem) är beställd med smalare höftbälte. Vindbyxorna i Ventile är också specialbeställda för min gängliga lekamen. Sambon är helt nöjd med sin ryggsäck. Har man börjat så är man fast i träsket... :)

Nästa "stora" inköp blir dock inget från dom utan ett till Hilleberg-tält. Mitt gamla Nammatj har fått nytt golv en gång, men hänger med bra i övrigt. Det är dock inte stort nog nu när vi är tre som ska vara ute och det billiga vi har haft i brist på annat är hemskt. Nåt annat än Hilleberg blir det alltså inte.

:)

Det finns inga jackor som är _bäst på allt_. Jag har en Marmot DriClime Windshirt softshelljacka för alla väder när det är kallare än +10C, förutom ösregn. Den andas mkt bättre än något svindyrt rymdmaterial Gore uppfunnit. Den håller inte för ösregn men klarar kortare regnskurar. Perfekt för höst/vinter/vår. Finns i olika utförande, spana in:
Marmot DriClime Windshirt

Köpte en RaceFace Freeride jacka att ha som regnjacka, den andas inte alls, men har dragkedjor på sidan och ryggen för extra ventilation. Verkar fungera bra, inte för varm ändå. Körde med den i två timmar i +13C och regn idag.

/Leo

Okej, ja jag kanske ska kolla på ett Hilleberg också då ;) näerå men vad tycker ni Klättermusare om jackorna då? Bifrost, jag tycker den var perfekt längd, den gick bra ned över rumpan, vilket Asken som jag har verkligen inte gör, den slutar ovanför...
(Vart nästan osäker på vilken av dem jag testade, jag kollade eller frågade aldrig vilken modell det var men den skulle gått på 5200 ord pris tror jag och jag tror efter koll på hemsidan att det är bifrosten. De hade ett nytt innertyg för årets modell iallafall)

Men hur är deras jackor, är dem för varma och täta för småblåsiga eller regniga höstvandringar och sommarregn? Hur är det att cykla i dem?
Är de klumpiga? Jag är ingen isklättrare jag...

Kanske ska tillägga att luva är ett krav, det är ingen ren cykeljacka jag är ute efter utan en "vanlig" bra skaljacka för hårdare väder. Event vore bra men det är knappt nån skillnad mellan det och XCR så det spelar inte så stor roll...

Säg allt ni vill! =)

/Mattias

Senast redigerad av en moderator:
femmans sport har lite marmot, eller hade iaf.

Tierra Conrad cain är väl ändå XCR och inte paclite, dvs den andas inte ett skit, men den släpper inte igenom nåt regn heller. Jag har själv en Tierra XCR, men en cassin ridge. Trevlig jacka, men som sagt, andas gör de inte. Nu efter att ha surfat lite asfalt på den andas den lite väl mycket åt allat håll...

Om jag skulle köpa en jacka att cykla i så skulle jag kolla på paclite eller nåt liknande mindre tätt material. Eftersom min xcr är oanvändbar som nåt annat nu så kommer jag nog ha den att cykla i ändå...

Mathew skrev:
> Jag är ingen isklättrare jag...

Inte jag heller, men jag tycker speciellt ärmrörligheten på Klättermusens grejer är bra

> Kanske ska tillägga att luva är ett krav, det är
> ingen ren cykeljacka jag är ute efter utan en
> "vanlig" bra skaljacka för hårdare väder. Event
> vore bra men det är knappt nån skillnad mellan det
> och XCR så det spelar inte så stor roll...

Huvan på min Fimbul är helt suverän. Som jag skrev så blåser det tokhårt (och saltblandat...) här och den funkar riktigt bra. Vet dock inte hur deras andra modeller är.

Materialet är nog inte kritiskt, nej.

Det viktigaste är ändå att sömmar och annat sitter "rätt" så det håller alls. jag har inte haft några dåligt konstruerade "slitageställen" på några av min Klättermusen-jackor förutom längst ner på ärmarna. Svårt att komma undan slitage där dock.

Klart du MÅSTE ha ett Hilleberg... :D

Tunga jackor är jobbiga och har stor packvolym. Köp en lätt jacka istället!
Exempelvis arcteryx alpha sl eller haglöfs lim.

Egentligen är skaljackor helt odugliga plagg, du behöver den endast om det regnar. Och om det regnar så
kan inte jackan "andas". Och som alla vet som ägt en gore-tex eller e-vent jacka så är andningsförmågan i stort sett helt obefintlig även i andra väder.

Köp en riktigt bra softshell istället, de jackorna är grymt mkt mer flexibla och användbara. De håller tätt för en liten stunds regn och "andas" helt utmärkt. Så kör softshell alltid om det inte spöregnar, då drar du fram ditt vanliga enkla och billiga regnställ. Eller om du vill lyxa till det så köper du Marmots precip serie. Mkt bra/snygga byxor/jacka och dessutom billiga. Ca 2500kr för båda. Sen en schysst softshell till det för runt 2000kr, tex Mammut new age eller Millet, arxteryx gamma mx eller liknande. Då är du betydligt bättre rustad för att möta olika väger än med en stor kass skaljacka. Om du ny verkligen måste ha en stor tung jacka så köp arcteryx theta ar, den har jag själv för tillfället och den är bättre än min förra bifrostjacka.
Används endast på seriösa klätterturer i höga berg där slitstyrka och pålitlighet är viktigt.

Hej
Har själv en massa olika klättermusen jackor som jag tycker är fantastiskt bra.
Men det finns ju alternativ, kolla på som många är nöjda med.
http://www.arcteryx.com/product.aspx?group=Hardshells&prod=2386
http://www.mountain-equipment.co.uk/clothing/

Vi som bor i Göteborg går ju gärna och handlar på http://www.fjallsport.se/ som är fristående från diverse butikskedjorm och har ett grumt sortiment.

Teierra gör väl ingen glad med sina mediokra kläder och åtminstone i Göteborg sura anställda.

Vet inte om jag hjälp till eller förvärrat din brydererier.

/Goa gubbar

jag gillar tierra, prisvärt och bra =) har conrad cain-byxorna och har haft dom i 3 år nu. grymt slitstarka, har dom till allt. skidor,cykel,segling, vadring. men nu va det jackor vi snackar om! du lär inte bli besviken om du köper en conrad cain! (kolla även in cassin ridge) tierra kör ju med goretex xtr vilket ska ha 25% bättre komfort än vanligt goretex (andning mm). Vad klättermusens membran heter kommer jag inte ihåg, men bifrost är en äckligt slitstark jacka, den lär du har bra mycket längre än conrad cain-jackan. jackan är ju kevlarförstärkt lite här och vra vilket är bra vid slitsamma aktiviter men kanske en nackdel vid cykling? vad vet jag =) bifrosten är ju lite längre i midjan vilket har sina för och nackdelar.

svårt val, men jag hade valt conrad cain, tycker bifort är för grov!
lycka till

Jag köpte min Marmot jacka hos Fjällsport i Göteborg. Det går(eller gick) att köpa jackorna via nätet också, fast nu endast från norge ser det ut som: <http://www.sportsnett.no/>

Zam: Har du lagt ner mc:n i backen utan att använda knäpuckar???

/Leo

Den bästa butik jag hittat är wått & tårrt i Sundsvall.
Helt grym butik med fullt sortiment från arcteryx, millet, marmot, mammut, haglöfs, lundhags, mountain hardwear osv, osv.

Slår Fjällsport ordentligt på fingrarna. Fjällsport är en liten butik med riktigt litet sortiment i jämförelse. Även om grabbarna på fjällsport är mkt trevliga och kunniga. Sen har de ju Aliens oxå i alla storlekar, det finns nog ingen annan butik i sverige som har.

Jag har en softshell jacka, en KM Ask som får duga i fjällen, men inte hemma. Denna jacka som jag ska köpa skall användas överallt så då går det tyvärr inte med Asken ;)
Nu till fjällturen duger det ju med ASKen och sen vanligt regnställ vid dåligt väder, men tyvärr inte hemma, och dessutom har jag ingen skaljacka längre... :( Min vart tyvärr stulen i somras på Olearys i S-vall. Så om nån hittade en Haglöfs Rando där så.. ;)

Appropå butikerna, så jag bor själv i Sundsvall och det var på just Wått o Tårrt som jag provade Tierran och Klättermusen, ja de har ett grymt sortiment med en fin rea nu också :)
Och personalen tycker jag är superbra! Kunniga trevliga och roliga!

Ja ni grabbar, jag vet inte hur jag ska göra, jag får väl ta och åka in och klämma o känna imorrn igen och måste bestämma mig då. Men fortsätt gärna skriv och tipsa!!

Mvh Mattias

Kanske ska tilläggas att om jag köpt en ny jacka idag hade det blivit en Millet K Jacket, stretch och kevlarförstärkningar.

Klättermusens kevlarförstärkningar är äckligt stryktåliga, jag har körd en skidkant mot dom med pjäxan bakom och enda resultatet blev en liten repa.

Ett material "andas" oavsett om det regnar eller inte, sen att e-vent "andas" nästan dubbelt så bra och inte tar upp vatten i membranet som GT gör ju inte ont heller.

80 litersryggan är jag också toknöjd med, hållbarare och lättare än allt annat, dock gäller två av lätt-billigt-hållbart här med.

Tja, jag är också klättermusen frälst. Har en bifrost och en grim jacka. Bifrosten är helt klart en pansarjacka som man kan slita på i evigheter. Jag skulle dock inte koma på tanken att cykla i den, möjligtvis i Grimen som är en väsentligt lättare och smidigare jacka. Grimen har jag till regnjacka på stan, i skogen, på paddelturen, som skidjacka (i pist) och fjälljacka på sommarn osv. Bifrosten åker med när det blir vintertältning och toppturer och liknande aktiviteter. Har dock en medium bifrost så jag får in mycke kläder under medan grimen är i small och mycket smidigare. Hade föresten just min Grim på lagning, lappning av relativt stora hål i ena ärmen och byte av hela förstärkningsdelen för 300pix med några dagars väntetid. Försök att slå den servicen med arcteryx å allt vad de heter.

För dina behov skulle jag välja Grim eller den nya Froste. Men till cykling anvender jag själv en paclight jacka från Dainese, mycket smidigare och billigare att krasha med.

//Erik

Har faktiskt en Conrad Cain jacka. (hillerberg tält och lite annat också). En helt ok jacka. Bra vädrigsmöjligheter. Andningen är som på alla gore-tex jackor det funkar att gå men klarar inte någon högre fysisk aktivitet. Perfekt att använda för att skydda sig mot vädret vid lågintensiv aktivitet. Höstrusk eller blötsnö. Men det finns inget skal material som andas tillräckligt för att cykla i, (utan att bli svettig).

Sugen på en vinter tur i flällen?

Erik A-n skrev:
> Egentligen är skaljackor helt odugliga plagg, du
> behöver den endast om det regnar. Och om det
> regnar så kan inte jackan "andas".

I riktigt hård vind som ofta här är det inte så dumt med lite stabilare grejer, som inte fladdrar och har sig så mycket. För mig är det också viktigt med stoooora fickor så man får ner kameror, och alla tillbehör till dom, när man är ute och plåtar. Klättermusens grejer har väldigt bra fickor. Fotostativet får jag inte plats med dock :)

en galonjacka från 80-talet som man kan hitta i garderoben duger till det mesta, förutom meningslösa lågviktsäventyr. Men....vill man balla till det lite och ha en jacka som duger till mt. everest (yeah man!!!...) är bomull att rekommendera. jo visst - e-vent från klättermusen eller det klassiska ventile är super (duger till att bestiga Everest för första gången (man!!!))

axterix-super-ultra-NASA-material är faktiskt inte till speciellt bra, min erfarenhet är att de antingen slits sönder fort som f*an eller helt enkelt fungerar likt en plastpåse. Bomull gör inget av det..

Leo, japp, jag har provat på det också. Ser man det från den ljusa sidan så behöver jag ingen ny cykeljacka, men den mörka sidan gör gällande att jag behöver en ny vardagsjacka. Ett par veckors cykeluppehåll blev det också, men nu är allt bra förrutom att det har blivit mycket mindre tid över när man börjat jobba...

Jag har en Tierra Intrepido. Jag är mycket nöjd med den, den är i stretch och ganska tight, vilket gör att den är smidig, inget fladdrande och riktigt fin rörelsefrihet får man. Det gillar jag.

Jag skulle aldrig fundera på att använda den vid högpulsaktiviteter dock, men det har ju många tidigare skrivit. Den kan t o m bli något för varm vid lugnare aktiviteter också som tex fjällvandring, men det finns rätt bra ventilationsmöjligheter, så det funkar ändå.

// Malin

Har en Millet TOURING HOODIE som fungerar till det mesta. Gjort i POLARTEC ® POWERSHIELD™ STRETCH.Rätt tight - inget fladder, tillräckligt långa ärmar och rygg för cykel och helt OK på stan. "Bodde" i den hela föra hösten/vintern/våren. Den kryper jag nog in i snart när tempen kryper ner mot +5-10. Finns en semi tight byxa i samma serie oxo.

Varför inte en Bergans Anatomic. Själv använder jag den allt från vanliga vardagar till Fjällvandring. Den tål regn och andas någorlunda, dessutom finns det rejäla dragkedjor i sidorna så den går och öppna för vädring.

Finns att köpa lite varstans i vårt avlånga land.

Kolla här, under bekledning: http://www.bergans.no/

Glöm inte att kolla Mountain Hardware! Det är bra jackor tycker jag. Klättermusen är väl bra, men ofta lite för robusta och tunga. (och fula, men det är ju bara jag...) Självklart är arcteryx ett bra val. Kolla in MH:s och marmots regnserier på addnature.com. Det är mycket för pengarna! Lätta, och ganska bra på att andas, säger de som har provat... Och för de priset kan du satsa på en bra softshell som är överlägsen när det inte regnar!

Lie offtopic... men vilka säljer Millet i Stockholm?

Sedan tror jag att en stor, tung, Gore-Texjacka är väldigt mycket overkill för cykelaktivitet.

den här tråden börjar likna vilken tråd som helst på Utsidan.se ;-)

(jag är bara avundsjuk, önskar jag hade råd med såna kläder)

Stewe skrev:
> den här tråden börjar likna vilken tråd som helst
> på Utsidan.se ;-)
>
> (jag är bara avundsjuk, önskar jag hade råd med
> såna kläder)
>
>
> XC-svetto

Jaa jag vet, bara det att på utsidan får man typ 1-2 svar på ett dygn här får man 20-30 svar på ett dygn :)

mycke bra här!! =)

Nuså, det bidde en Tierra Cassin Ridge. Det var ingen Conrad Cain jag hade provat som jag trodde. Men jag provade en Conrad Cain idag och den var stor och fluffig, jag vill ha en tajtare och smidig jacka. Bifrosten sitter bättre på kroppen men den var dyr och överträffar mitt användningsområde så jag nöjde mig med Cassin Ridgen som ändå var nedsänkt 1200kr och kostade 1100 mindre än Bifrosten... :)

Köpte ett par sjyssta byxor för 455kr också, inte vattentäta men perfekta sommar/höst/vår-byxor för torrt väder.

Provade förresten en Haglöfs LIM jacket i paclite, o visst är den superlätt som en fjäder, men knappast någon passform på den. Den är så bantad den kan bli för att väga lite, men annars verkar det vara en superjacka!

Bara att börja packa ryggan nu då...

Tack för tipsen grabbar och Malin!!

/Mattias

Senast redigerad av en moderator:
Hoppas du blir nöjd, jag har iaf varit nöjd med min cassin ridge de två åren som jag haft den. Snygg är den också. Den är dock inte oförstörbar =)
jacka.jpg

Tillbaka
Topp