Köpa stel gaffel till 29” mtb

gyttorparn

Aktiv medlem
Nån som har tips på vart jag kan köpa en stel gaffel till en gammal trek superfly 9,8 (2014)? är 100x15 genomgående axel, hittar bara med qr, hört att det finns billiga gafflar i kina-kol? ska göra grusvägsräjser av hojjen då den ändå har stått orörd i några år.

Jag vill också en stel gaffel till min Trek Dual Sport gen 4 men hittar inget. Googlat sönder datorn snart.
Den existerande SR Suntour NEX-gaffeln väger 2.7 kg och fungerar uruselt så ni fattar nog varför jag vill byta. Cykeln duger fint som city-pendlare annars.
• 29"
• Post mount
• QR
• AC mått ca 480 mm
• 5x100
• Rak 1-1/8"
• Gärna kolfiber men inget krav

Är det någon vänlig som känner till någon vettig gaffel? (Ja, ni får vara ovänliga också bara jag får tips om en bra gaffel.)

Senast ändrad:
Jag vill också en stel gaffel till min Trek Dual Sport gen 4 men hittar inget. Googlat sönder datorn snart.
Den existerande SR Suntour NEX-gaffeln väger 2.7 kg och fungerar uruselt så ni fattar nog varför jag vill byta. Cykeln duger fint som city-pendlare annars.
• 29"
• Post mount
• QR
• AC mått ca 480 mm
• 5x100
• Rak 1-1/8"

Är det någon vänlig som känner till någon vettig gaffel? (Ja, ni får vara ovänliga också bara jag får tips om en bra gaffel.)
Då du inte har boost så lär du gå bet om inte något begagnat dyker upp. Finns självklart nytt på aliexpress.

Verkar bara vara att googla eller missar jag nåt

Du har nog rätt, denna har jag missat under mina försök. För benlängd och CA-mått borde väl vara samma?
Danke!

Ja, där tror jag att jag sett något som passar men vet inte riktigt om jag vågar ha en "fulgaffel".
Ansiktspeeling är nog bra men det finns en övre gräns...
Jo... klart man kan vara lite tveksam men jag har plågat två kina-gafflar vääääldigt hårt. Jag väger över 100 kg med kläder på och, inte för att skryta, men jag eldar på rätt bra. Inga grävda hopp men klackar och dropps körs friskt och det är ju rätt bökigt i Hellas ändå.
Båda gafflarna har klarat sig bra ett antal år/gaffel. Har slutat fundera på om de skall gå av för det verkar inte som att de kommer göra det. (famous last word).

Stalle

Jo... klart man kan vara lite tveksam men jag har plågat två kina-gafflar vääääldigt hårt. Jag väger över 100 kg med kläder på och, inte för att skryta, men jag eldar på rätt bra. Inga grävda hopp men klackar och dropps körs friskt och det är ju rätt bökigt i Hellas ändå.
Båda gafflarna har klarat sig bra ett antal år/gaffel. Har slutat fundera på om de skall gå av för det verkar inte som att de kommer göra det. (famous last word).

Stalle
Spännande. Har du någon länk på vad du köpt?

• 29"
• Post mount
• QR
• AC mått ca 480 mm
• 5x100
• Rak 1-1/8"

passar inte denna: https://www.decathlon.se/p/202957-2...modelsize-254no_size/demodelundefined-8595052 ?

Spännande. Har du någon länk på vad du köpt?
Spännande... på vilket sätt? :-)
Den jag kör på nu verkar inte finnas kvar på DIY carbon bikes. Den hette nåt Whisky Peat och hade längsta AC-måttet jag kunde hitta då.
Den andra är en Flyxii:
Just den jag hade var en gaffel för QR men motsvarade finns för andra axlar åxå.

Stalle

Spännande... på vilket sätt? :-)
Den jag kör på nu verkar inte finnas kvar på DIY carbon bikes. Den hette nåt Whisky Peat och hade längsta AC-måttet jag kunde hitta då.
Den andra är en Flyxii:
Just den jag hade var en gaffel för QR men motsvarade finns för andra axlar åxå.

Stalle
Bra tack. Kollar vidare där.

Ah, visste inte att såna gafflar fanns. Då måste man har ett matchande styrlager.

Har Aerlite det? Tror nej men ville dubbelkolla med någon som har monterat en.

Aerlite har ingen integrerad race.

Om ja, vill man ha split ring crown race på en kolfibergaffel eller vanligt?

Om nej menar du. Split är trevligt. Jag har använt en vanliga, som jag fick med styrlagret, på min kolfibergaffel.

Senast ändrad:
Du har nog rätt, denna har jag missat under mina försök. För benlängd och CA-mått borde väl vara samma?
Danke!
Man kan välja en något kortare gaffel för att kompensera för fjädergaffelns sag o eventuellt för att få en lite snabbare styrning om jag antar att du kommer att köra mindre stökig terräng.

Jag har knäckt min Vpace gaffel. Nu behöver jag en ny. Aerlite från Bikeshop ser bra ut och är billig. Har någon här erfarenheter av Aerlite gafflar?

Jag hittade en 27,5" och 29" gaffel på Bikeshop som har samma produktbilder och skiljer sig bara 4 mm i A-C längd och lite i vikt. Det låter konstigt att en tillverkare gör två olika gafflar till olika hjulstorlekar som skiljer sig bara 4 mm. Jag har skickat ett mejl till Bikeshop för att fråga om det.

Tillbaka
Topp